Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Mooie kist hoor!
Inclusief werkende fowler-flaps?
(ipv of naast kist met moki?)

Ga `t volgen,
Grt, Ramses
 
Okee.... dat is een mooi project. Hoe zwaar denk je uit te gaan komen? Ik gok getankt net 24.9 :)
 
dit ga ik ook volgen... ben een P38 van zo n 2 meter span aan het oplappen.. komt ook al uit op zo n 7 kg. zaten 2x.40 super tigres op.

ik ga er varioprops op zetten etc.

heel benieuwd naar "zijn grotere broer"
 
En ik ga ook zeker een grote fan worden van dit draadje. Bij mij staat deze ook nog steeds op het programma.

Veel succes en vooral veel foto's plaatsen.

Cor
 
@Ronald.

Ik begrijp hieruit dat de niet opgebouwde kist net in je auto gaat passen :wink:

Deze kist is zeker sneller gereed dan de mijne......................al die projecten............ :wink:

2X DLE 55ers :oops: die trekken de kist helemaal uitelkaar, en je neemt onnodig gewicht en benzine mee, just my two cents, of je hebt het gewicht nodig om gunstig uit te komen voor je CG dan heeft het enigzins reden genoeg, P.S. de kist kan je ook redelijk wat lichter houden door alle indek op 2 mm te houden i.p.v. de 3mm volgens tekening, de staart zo licht mogelijk te houden door ook hier en daar wat alternatief te bouwen, en dan gewoon folieën met alu oracover, zo heb ik mijn 2 vorige P38ers ook afgewerkt, 1 was 180cm span scrap build en de 2e die van 218cm span.

Ik ben van plan om, wanneer ik met de Ziroli P38 verder ga, er 2X 32 DLEtjes aan te hangen met stille zelf fab dempers en lange uitlaat bochten voor vermogen.

Bouw ze. Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ronald.

Ik begrijp hieruit dat de niet opgebouwde kist net in je auto gaat passen :wink:

Deze kist is zeker sneller gereed dan de mijne......................al die projecten............ :wink:

2X DLE 55ers :oops: die trekken de kist helemaal uitelkaar, en je neemt onnodig gewicht en benzine mee, just my two cents, of je hebt het gewicht nodig om gunstig uit te komen voor je CG dan heeft het enigzins reden genoeg, P.S. de kist kan je ook redelijk wat lichter houden door alle indek op 2 mm te houden i.p.v. de 3mm volgens tekening, de staart zo licht mogelijk te houden door ook hier en daar wat alternatief te bouwen, en dan gewoon folieën met alu oracover, zo heb ik mijn 2 vorige P38ers ook afgewerkt, 1 was 180cm span scrap build en de 2e die van 218cm span.

Ik ben van plan om, wanneer ik met de Ziroli P38 verder ga, er 2X 32 DLEtjes aan te hangen met stille zelf fab dempers en lange uitlaat bochten voor vermogen.

Bouw ze. Ger.

Hmm de 55 is t.o.v. de 30 400gr zwaarder. Totaal dus 800 gr. Ik heb liever wat over dan dat ik tekort kom en kan ik dan drieblads props met een redelijke diameter gebruiken 20x10x3. Ik denk met deze opzet ook geen lood nodig te hebben. Motortjes lopen wel zuinig dus twee tankjes van 500 a 700cc. De kist ga ik wel met g4 doen en spuiten. Ziroli geeft aan dat de kist tussen de 17,2 en 19,5 kg zal gaan wegen. Indekken met 2,5 of 2mm denk ik. Moet ook niet te dusn zijn, anders gaat het golven met de g4 erop.

De kist gaat zeker niet in de auto passen en ook niet in mijn aanhanger. Ga mijn aanhanger dus ook nog aanpassen.

Vandaag de ribben voor het middenstuk uitgezaagd.
 
match FW190-P38

@Ronald.

Wanneer denk je dat de P38 zo'n beetje vliegklaar is?

Dan weet ik zo'n beetje wanneer ik de FW vliegklaar MOET hebben :mrgreen: ( ik gok met de FW op begin mei volgend jaar maar waarschijnlijk eerder)

Groet Ger.
 
ronald kennende, is da begin aankomend seizoen, hij heeft me vandaag gebeld dat hij alle onderdelen van Zirolli al besteld heeft.

en die aanhanger zal ik deze keer wel lassen, hij kan heeel goed bouwen, maar absoluut niet lassen.
 
Nou hier de eerste foto's. Een aantal dingen heb ik anders gemaakt dan op tekening stond:
Laaste rib stabilo vuren gemaakt, bevestiging stabilo aan staartboom, liggers stabilo dunne vuren latjes i.p.v. balsa. Liggers in de vleugels ook vuren. Bevestiging hoofdliggers in romp d.m.v. twee multiplex plaatjes aan weerszijde i.p.v. aan 1 kant.

phoca_thumb_l_27102011%20051.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20052.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20053.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20054.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20055.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20055.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20056.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20060.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20061.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20062.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20063.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20064.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20065.jpg

phoca_thumb_l_27102011%20069.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20070.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20071.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20072.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20073.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20074.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20075.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20076.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20082.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20083.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20084.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20085.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20086.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20087.jpg


phoca_thumb_l_27102011%20088.jpg
 
Ja gaat wel lekker tot nu toe. Ga twee servo's voor het hoogteroer in het stabilo bouwen. Op de tekening staat het hoogteroer aan 1 kant aangestuurd maar gezien de vele craches door flutter op het hoogteroer op youtube lijkt me dit niet verstandig. De servo' die ik wil gaan gebruiken moeten wel wat kleiner zijn. 2x 5kg lijkt met voldoende.
 
ik zou ze dan liever in de "wheelbay" plaatsten ivm onnodig gewicht in de staart te sparen (maar gebruik beter geen sulivan kabel zoals ik dat deed in mijn 2,14m p-38 dan blijf je trimmen)
We blijven het volgen.
 
Back
Top