Cessna 182 ST met floats van E-Do Modell.

Een draadje over de aanschaf, opbouw en vliegervaring met de Cessna 182 ST Skylane van E-Do Modell.

Vanuit een wat luier standpunt heb ik een RTF kist gekocht.
Maar ook vanwege de spanwijdte en het lage take off gewicht n.l. 1876 gram met floats.

Spanwijdte 150 cm, materiaal EPS en EPO.

Specs:
•Wingspan: 1500MM
•Lengte: 1196MM
•Take off weight: 1622g
•Take off weight with floats 1876 g
•Motor: 3720 BIG powerful outrunner brushless motor (only at ThrottleStore)
•ESC: 50-70 Amp
•Servo's: 9g*2pcs, 17g*2pcs;
•Battery: 4S 3000mah, 14.8v 15c LiPo
•Propellor: 10x7 3-blades
•Lader: 220/12 volt balancer LiPo
•Comes with floats AND wheels.

(Een Noorse Firma levert deze kist compleet en free shipping voor € 180)
Daar kwam dan nu nog BTW bij komt ( € 34,96 ) en inklaringskosten dan komt de kist op € 227,46



full


Cessna 182 Skylane, E-Do Modell CO.,Ltd

Het toestel is besteld en ik wacht op de levering.

Hier nog een mooie Franse site (vertaald naar het Engels) met een bouwverslag;
Bouwverslag en tips

En "slecht''vertaald in het Nederlands, dat is lachen! Maarja de plaatjes zijn duidelijk.
Bouwverslag en tips
In de linker kolom "Presentation", "Features" etc. aanklikken.

Een YouTubefilmpje over zijn Blauwe broertje de Cessna 185 Skywagon;
bQut819SPNc[/media] 185 ST Skywagon

Deze Skywagon is ook te leveren met floats.
Cessna 185 ST Skywagon, E-Do Modell CO., Ltd

Wordt vervolgd..........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Douane??

Ik denk dat het wat langer gaat duren.
Het pakket staat bij de Douane.
Ik kom er nu pas achter dat Noorwegen geen EU land is.
Al wat gegoogled en ik moet zeer waarschijnlijk de BTW alsnog betalen.
Dat is even balen want daar had ik niet op gerekend......:(

Geen idee wanneer ik wat hoor.

full

Package is in customs clearance
Reason: Awaiting commissioner's identification
2011-01-19 14:35
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da`s zeker een domper.
De EU is soms kleiner dan je denkt ;-)

Kissie lijkt wel verdacht veel op de Cessna van Hype, echter volgens mij een faktie groter.

Ziet er wel heel mooi uit, hij zal er toch wel zijn voor de watervliegmeeting? ;-)


Grt,
Berto.
 
Da`s zeker een domper.
De EU is soms kleiner dan je denkt ;-)

Kissie lijkt wel verdacht veel op de Cessna van Hype, echter volgens mij een fraktie groter.

Ziet er wel heel mooi uit, hij zal er toch wel zijn voor de watervliegmeeting? ;-)


Grt,
Berto.

Hoi Berto,

Lijkt i.d.d. veel op de Hype. De spanwijdte van de Hype "Cessna 182 Skylane" is 121 cm. Dat is de reden dat ik voor E-Do Modell heb gekozen. Een grotere spanwijdte en ook meer gewicht.

Maar de Cessna van Hype is ook een heel mooi kist met navigatielichten.
Hype Cessna 182

Natuurlijk is hij wel binnen voor 16 april.
Maar vaak heeft de Douane toch wel 14 dagen nodig om te bedenken wat ze op de rekening zullen zetten.
 
Modificatie Cessna 182

Nog geen reactie van de Douane. Kom op beambten er valt weer wat te verdienen voor de Nederlandse schatkist!!:D:D

De kist is nog steeds niet binnen maar ik heb al wel wat aanpassingen bedacht.

Ik heb nog een 3 Amp. UBEC van HexTronik liggen, samen met een 2 cel Lipo'tje van 900 MAh. moet dat de servo'tjes wel aan kunnen.

De flaps worden geactiveerd met 2 (9 grams) servo'tjes. Deze servo'tjes ga ik met een Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator mooi traag in laten komen.

Het motorkapje ga ik met kleine sterke magneetjes aan de romp "plakken".
 
TNT heeft gereageerd.

Ik heb vandaag een brief ontvangen van TNT Post Pakketservice afd. inklaring.

Ik moest de factuur opsturen.

Er zit dus schot in de zaak.

Wordt vervolgd.............

Afgelopen dinsdag 1 februari staat TNT voor de deur met een groot pak. Of ik even € 47,46 wil betalen.
€ 34,96 aan BTW en € 12,50 aan inklaringskosten.

Zo komt de kist dan op € 227,46.

Snel de boel uitgepakt want ik ben best nieuwsgierig
full


full

Wat direct opviel was dat er in iedere vleugel al twee servo's gemonteerd zaten, zou de flaps al????? ja hoor de flaps waren ook aangesloten.

Ook de floats zitten erbij.
full



Dan vallen de extra rode stekkertjes op en tot mijn verbazing is er ook verlichting gemonteerd.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg Cessna 182 E-DoModell

Het monteren gaat niet altijd even gemakkelijk en vereist toch wel enige ervaring met afstelling etc.
Er zijn tussentijd wat verbeteringen en wijzigingen aan het model aangebracht die niet in de (verouderde) handleiding staan.
Het aansturen van het hoogteroer is sterk verbeterd.
full

full


De forse 50 Amp. regelaar heeft een plaatsje gevonden in een ruimte in de neus waar eigenlijk de accu hoort te liggen.
De meegeleverde 3000MAh accu is groter dan de standaard accu, er moet een andere plaats voor gezocht worden.
(Lijkt me voor een beginner geen handige klus)
full
.
full

Met het lijmpistool is het zo gepiept en komt er voldoen koelwind overheen.

Om de koeling nog te verbeteren heb ik twee ventilatiegaten in het bodemdeksel gemaakt.
full



Dan is de accu aan de beurt. Er zit wat ruimte onder de regelaar (het toestel ligt nu op zijn kop).

Het is wel zinnig om een accubakje te maken voor de accu 145 x 52 x22 mm.
full

full


De accu ligt perfect op zijn plaats en de CG ligt op 78 mm, precies op het voorste geadviseerde punt (78-83 mm)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels is de kist afgemonteerd en afgesteld.

3 Channel Servo Speed/Direction Regulator werkt perfect en de flaps komen in een seconde of vier omlaag.

full


Servovertrager

Vervolgens de wattmeter ertussen gehangen, met een driebladsprop van 10x7 en accupack van 14,8 volt trekt de motor bij fullspeed 34 Amp.

Het lukt nog niet om alle instellingen van de speedcontroller te controleren.:(
Dat moet ik nog eens rustig bekijken. Mogelijk reageert hij op een programeerkaartje, maar dat heb ik (nog) niet.

Hopelijk is het a.s. woensdag een beetje weer voor de maiden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En, hoe bevalt het tot nu toe, ziet er zo te zien netjes uit. De drijvers zijn die ook van schuim? op de foto lijken ze zo glad, dat je denkt dat ze van een ander materiaal zijn.

Mvg Pascal.
 
En, hoe bevalt het tot nu toe, ziet er zo te zien netjes uit. De drijvers zijn die ook van schuim? op de foto lijken ze zo glad, dat je denkt dat ze van een ander materiaal zijn.

Mvg Pascal.

Hoi Pascal,

De drijvers zijn ook van schuim. Erg licht en glad afgewerkt.

full


Verder worden de drijvers compleet geleverd met aangesloten servo.

full


De beide drijvers samen komen compleet met bevestiging-strips op 415 gram, lengte 85 cm en breedte 10 cm.

Het is een mooi toestel met goede details. Ik heb ze wat geaccentueerd met een watervaste pen.
Het oog wil ook wat.
full


Ik kom nog niet uit de regelaar. Ik kan niet in het programma komen.

Ik heb al een draadje geopend in Model electronica.

E-Do speedcontroller

Hopelijk a.s. woensdagmiddag de maiden.:mad::(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wauw, vliegweertje, en?????

Ziet er inderdaad mooi uit, glad, strak, krijg er ook zin in.
En nog een groot voordeel vind ik het enorme drijfvermogen, en het materiaal van het toestel wat uitermate water bestendig is.
Vanavond het vrouwtje maar eens warm stoken, dat ze maar eens moet gaan winkelen. ;)

O, nog een vraagje, zijn de vleugels makkelijk te demonteren?


Mvg Pascal.
 
Laatst bewerkt:
Hey Arnold,

Zorg maar dat je woensdagmiddag veel vliegt en dat je het toestel snel onder de knie hebt dan kun je ook mee naar Zeumeren in april, dan zal het zuiden goed vertegenwoordigd zijn bij het watervliegen.

mvg
 
Hoi Pascal,

Morgenmiddag gaat het gebeuren. Ik heb de wielpants nog maar even eraf gelaten. Eerst zien hoe het verder gaat.

pascall; O zei:
De vleugels worden gemonteerd met 4 stalen bouten van m4.
Ik heb er voor gekozen om de vleugel helften te lijmen maar je kunt ze ook deelbaar houden.

Hier een filmpje van de montage. (Niet van mij hoor)

HRon01mMPbM[/media] Cessna

Binnenkort Valentijn??
Heerlijk hoor, moet je maar zeggen tegen je vrouwtje, jij lekker aan de waterkant met een boek en ik....................:wink:

Succ6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cessan 182 maiden.

Vanmiddag onder mooie vliegomstandigheden, twee "maidens".

Ik ben onlangs aan beide ogen geopereerd aan staar. Succes vol verlopen operatie maar....... ik had sinds november niet meer gevlogen omdat het zicht erg ver was teruggelopen. Extra spannend om na 4 maanden weer met een motorkist te vliegen. Dat was voor mij een soort maidenvlucht. :p

Dat ging prima dus was de Cessna aan de beurt.
full


Gebroederlijk naast een Mentor.
full


Maar dan de maiden, helaas was de "cameraman" niet zo oplettend dus geen fatsoenlijke video.

Windkracht tussen 2 en 3 Bft. even wat getaxied en dat ging prima. Power meer dan voldoende. Dan met half gas en een maiden volgens het boekje. Niet één tandje hoeven te trimmen. De kist was iets of wat staartlastig.
Komt ook doordat de accu niet op de voorgeschreven plaats ligt. Maar een grammmetje of 30 lood in de motorkap en hij vloog prima. De flaps nog niet uitgetest. Dat komt volgende keer. Ik was hier al erg blij mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arnold, gefeliciteerd met de tweevoudige maiden!!!
Nu nog een water maiden!

Bedank nog voor de info, trouwens snel mannetje in het filmpje.;)
En mijn vrouw een boek?! als ik dat geef, dan ben ik uit gelezen. :D

Mvg Pascal.
 
Laatst bewerkt:
vraag,
welke kan ik het best kopen.de 120 cm of de 150 cm uitvoering?
ik wil de cessna 182 met floats gaan kopen.
 
Hoi,

Ja altijd doen. Geeft zeker meerwaarde bij het opstijgen en full flap bij het landen. Vraag maar eens aan de vele Funcup liefhebbers. En daarbij is de meerwaarde van het plezier er mee te 'spelen' en het zien ook zeer groot.

Groetjes, Erik.
 
Back
Top