Het seizoen zit erop....... op naar 2010

Ook Sander Poels de nummer 2 van het afgelopen WK is er!! En jawel ik ben erbij, zo een kans laat je niet schieten.
Vet cool man, ik kijk er nu al naar uit!

Ik breng 2 auto's mee al zal ik zelf door een recentelijke schouder operatie waarschijnlijk niet kunnen rijden maar ik heb een "HERINTREDER" ;) die het stuur overneemt.
Ach iemand anders eens laten rijden is niet erg. Misschien dat ze dan ook overstag gaan en ook een stockcar bouwen/kopen. Hoe meer zielen hoe meer vreugde.
Ow jee … nee toch he? … een "HERINTREDER" … (met alle respect hoor) … zeker zo’n opa (of oma) die zegt het eeuwen geleden ook wel eens gedaan te hebben … (net als het KLM cabinepersoneel, trouwens die Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen halen ze ook allemaal uit het bejaardentehuis heb ik het idee) ... oftewel … een rijdende chicane voor die andere toppers die komen. Maak je borsten maar nat ... :);)

De AMCA heeft een fantastische accommodatie. Stel je eens voor dat daar nou officiële stockcar wedstrijden gehouden zouden worden....
Thanks !! Willen we wel … kwestie van een investering in een demonteerbare baanafzetting voor het Stockcar ovaaltje … is voor ons goed te doen met wat input van andere Stockcar circuits in NL. We hebben inmiddels al ons lichtje opgestoken. ;) Dan nog een simpele toevoeging van het opklim / finale systeem in onze software in de Wedstrijdleiding … en als iedere Stockcarrijder (net als in alle andere RC klasses) nu een Personal Transponder in z’n auto heeft is het voor de AMCA appeltje - eitje om in 2010 op ons circuit in Apeldoorn een officiële Stockcar NSO wedstrijd NK / GP / EK / WK of wat dan maar ook te organiseren. Maar om binnen het AMB telsysteem te rijden zijn ook nog tal van andere scenario’s denkbaar … ik kan oplossingen zat bedenken … Ik zou hierover graag eens met de NSO en club bestuurders van gedachten willen wisselen …

Morgenmiddag even naar het AMCA circuit om te sleutelen voor een collega 1:8 clubrijder. FF goed setupje voor ‘m maken, alles goed afstellen etc. Misschien wat rijtips. Kijken of we die a.s. zondag wat naar voren kunnen helpen. Zou me deugt doen.

Ik kijk nu al uit naar zondag !! ;):):cool:
 
Thanks !! Willen we wel … kwestie van een investering in een demonteerbare baanafzetting voor het Stockcar ovaaltje … is voor ons goed te doen met wat input van andere Stockcar circuits in NL. We hebben inmiddels al ons lichtje opgestoken. ;) Dan nog een simpele toevoeging van het opklim / finale systeem in onze software in de Wedstrijdleiding … en als iedere Stockcarrijder (net als in alle andere RC klasses) nu een Personal Transponder in z’n auto heeft is het voor de AMCA appeltje - eitje om in 2010 op ons circuit in Apeldoorn een officiële Stockcar NSO wedstrijd NK / GP / EK / WK of wat dan maar ook te organiseren. Maar om binnen het AMB telsysteem te rijden zijn ook nog tal van andere scenario’s denkbaar … ik kan oplossingen zat bedenken … Ik zou hierover graag eens met de NSO en club bestuurders van gedachten willen wisselen …

Onze club heeft op het EUIK in horst ook met het AMB tel systeem gereden. Was geen probleem en werkte perfect. Voor zo ver ik weet hebben ze gewoon het standaard programma gebruikt voor de wedstrijden. Persoonlijke transponder bezit ik al. En voor de rest gebruikte wij (6) lossen transponders die na de wedstrijd gewisseld wordt. Dat zijn de stockcars rijders gewend want zo heeft het altijd gegaan. Die genen met vasten transponders werden natuurlijk er gewoon ingezet.
Als alles goed gaat en alle vergunningen zijn binnen kunnen we hier in Venray (IJsselstein) ook weer beginnen met opbouwen van het circuit. Wat ik van het bestuur heb begrepen is het de bedoeling dat wij ook een AMB systeem krijgen.

Het NSO is het overkoepelend orgaan. Net zo als de NOMAC. Kijk maar even op de pagina. Hier vind je ook 2 contact personen. Die kun je altijd wel even bellen of E-mailen voor nader uitleg. Zij kunnen je meer informatie geven. Ik kan nu wel wat zeggen maar ik ken niet de afspraken en regels wat hier mee verbonden zijn.

De accommodatie is meer dan goed in Apeldoorn. Een jaar of 5/6 ben ik er ook een keer geweest. Ben toen met 2 vrienden van mij mee gegaan die toen lid waren van de AMCA. Heb toen ook een paar ronden mogen rijden met een Serpent Impact M2. Leuke ervaring om ook eens een bocht links om te maken. De pits is ook lekker ruim. Kun er goed met een hoop man terecht. Lijkt me wel wat. “GP 2010 Apeldoorn”
 
Laatst bewerkt:
Demo AMCA Apeldoorn

Van het weekend was het zo ver, we mochten op uitnodiging van de AMCA een Demo rijden met de stockcars.

Voor mij ook een paar jaar geleden dat ik voor het laatst in Apeldoorn was geweest en nu voor het eerst met de stockcar. Nou de tijd heeft er niet stil gestaan de hele accomodatie was tip top in orde! De baan lag er super bij, en de paddock was een ware verademing invergelijking met de gebruikelijke stockcar paddocks, permanente overkapping, heel veel sleutel plaatsen en een plank eronder zodat je spullen die niet op tafel passen niet op de grond hoeven staan.
demoApeldoorn27-9-09045.jpg

Een drietal grote ruimtes waar je de auto kan schoon blazen en een wasbak om je body's te wassen. Ook was er een aangewezen plaats om banden af te draaien. Dat zou voor de stockcars ook verplicht moeten worden op elk circuit, nu zijn je spullen vaak 1 grote bende omdat er vrolijk links en rechts van je banden worden afgedraaid (ben ik zelf ook wel debet aan)
demoApeldoorn27-9-09049.jpg


demoApeldoorn27-9-09048.jpg


Ook ontbrak het niet aan toiletten in de paddock en ruim voldoende was bakken om de handjes schoon te maken. Er is draadloos internet beschikbaar om bijvoorbeeld de buienradar bij te houden of als je er op eigengelegenheid aan het trainen bent de ronden tijden op Mylaps te kunnen bekijken.

De rijdersstelling was voor de stockcarrijders even wennen, je staat er 3 meter boven de grond. Maar heb wel een super uitzicht op de baan en je hebt onder de rijderstelling een komplete pits waar je maatje die je met de start helpt en zonodig tijdens de race rustig klaar kan staan. Voor hen die een mobile starbox hebben (hhaa) kun je die mee brengen en hoef je niet als een dolle terug te rennen naar de paddock. Ook is daar de tijdwaarneming te volgen.
demoApeldoorn27-9-09038.jpg


Er waren 5 stockcars aanwezig voor de demo, de 6de heeft helaas de weg naar het circuit niet kunnen vinden...
Ruud Westerveld was aanwezig met zijn splinter nieuwe auto, Danielle van Doorn op dit moment onze enige vrouwlijke Rood dakker in wording, Niek Middelkoop (ondanks dat hij op dezelfde dag nog een Electro wedstrijd in Deventer reed was van de partij, TOP!!) Onze "Herintreder" Richard E (die mij ontzettend verbaasde door met mijn beide auto's zo weg te rijden alsof hij er al jaren mee reed, kortom een geduchte toprijder als hij weer actief aan wedstrijden mee gaat doen) En ik zelf al heb ik de zender laten staan na een paar rondes vanwege de schouder. En moet ook wel bekennen dat ik erg veel plezier had in het "zien' rijden van mijn auto's.



http://s476.photobucket.com/albums/...tion=view&current=demoApeldoorn27-9-09052.flv

De mensen van de AMCA hadden ons AMB transponders terbeschikking gesteld en een extra lus in de oval aangelegd zodat op het grote ronde bord alles was te volgen

demoApeldoorn27-9-09033-1.jpg


Er stond nog geen boarding om de baan heen en heb dan ook voor het eerst gras gemaaid met de auto..... Hij werd er lekker zanderig van. Ook merkte je aan de banden slijtage dat er in geen jaren meer gereden was op delen van de oval. Ik heb begrepen dat er binnen de AMCA mogelijkheden zijn om een (demontabele) boarding te maken en met de banden slijtage komt het vanzelf goed als we er meer gaan rijden.

Na dat we 3 heats gereden hadden werd er met de stockcars nog even over het "grote" circuit de volledige baan gereden wat erg leuk was, tja en dat we erg gewend waren aan linker bochten was al bekend maar dat naar rechts zo lastig was..........



http://s476.photobucket.com/albums/...tion=view&current=demoApeldoorn27-9-09062.flv

Ik denk ik namens de stockcar rijders mag zeggen dat het een geslaagde
demo was en we de AMCA zeer bedanken voor de geboden mogelijkheid.

Persoonlijk hoop ik dat er een kans bestaat dat we volgend jaar tellende NSO wedstrijden of misschien wel een GP kunnen rijden in Apeldoorn.

Groetjes

Rob
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de vele lovende woorden over onze AMCA accommodatie! Als AMCA leden hebben we denk ik vaak niet eens meer in de gaten hoe luxe we het allemaal voor mekaar hebben. Het zijn dit soort gevallen van rijders en/of bezoekers die ons er steeds aan doen herinneren, alsook de vele nationale en internationale rijders tijdens de NK’s en GP’s die natuurlijk een goed vergelijk kunnen maken.

Even ter info. Met de nieuwbouw achter de paddock, met de werkplek met 2 bankschroeven, de compressor units, bandendraai compartiment, wasbak t.b.v. bodies, de RVS wasbakken met automatische kranen met rechts daarnaast de dubbele toiletunit, is vorige winter een begin gemaakt, en uiteraard door de inzet van veel leden inmiddels gerealiseerd.

We hebben inderdaad een hotspot in de Paddock, zodat iedereen die een laptop bij zich heeft kan inloggen op ons WIFI netwerk, met internet toegang. Binnenkort zal er ook een LIVE streaming gerealiseerd worden zodat je op je eigen laptop LIVE de rondetijden van de wedstrijd kan volgen, waarbij dan op je laptop dezelfde informatie te zien zal zijn als die van de AMCA monitoren op en rond het circuit. Hiervoor hoeft geen programma op de laptop geïnstalleerd te worden. Verder wordt er gewerkt aan een webcam inlogmogelijkheid via de AMCA website. Zoals jullie al wel gemerkt hadden zitten we bij de AMCA niet bepaald stil ;).

Ikzelf heb het gisteren in elk geval enorm naar m’n zin gehad. Het was zeer zeker een geslaagde demo, en ik mocht zelf ook nog rijden met de beide auto's van Roberto en ben er erg enthousiast over geworden. Ik durf best te zeggen dat ik er erg trots op ben dat ik heb mogen rijden met de ex-auto van Sander Poels (2de afgelopen WK in Rosmalen), alsook met de revolutionaire auto van Roberto. Mijn complimenten ook aan Daniëlle. Alhoewel het rijden voor mij nog redelijk ging, kon ik haar niet bijhouden. Erg leuk om te zien dat een dame ook serieus voorin meerijdt.

Stockcar.JPG


We hadden onze gedachten er bij de AMCA al over laten gaan, maar we gaan in de aankomende winterperiode ook maar eens kijken wat er zou moeten gebeuren voor het organiseren van NSO wedstrijden, een NK, of GP. Een investering in een demontabele boarding zien wij niet zo als een probleem, en in combinatie met het oplappen van ons oude AMB uitleen transpondersysteem hebben we denk ik de ontbrekende factoren aardig ingevuld. Die tellus in het ovaaltje leggen is appeltje-eitje. Misschien moeten we maar eens met de NSO om de tafel om hierover van gedachten te wisselen.

Even geheel terzijde. Toch vind ik dat de NSO (als overkoepelende organisatie) maar eens serieus met AMB om de tafel moet gaan om te kijken op welke wijze dit systeem (net als in alle ander RC klasses) ook HET systeem wordt binnen de Stockcarklasse op de NL circuits. Ik zie voor AMB een interessante tak van de RC sport en een doelgroep van 150 man voor Persoonlijke Transponders. Dit moet commercieel voor hen toch interessant zijn? Ik zou als ik hen was de NSO en de NL Stockcarverenigingen hierin op z’n minst tegemoet komen, door bijv. het beschikbaar stellen van een AMB uitleen transpondersysteem + decoder + tellus voor de NSO wedstrijden op de NL Stockcar circuits.

Wat ik gisteren ook gemerkt heb, is dat er nog steeds Stockcarbloed stroomt in de aderen van menig AMCA rijder. Misschien moet ik zelf deze winter ook maar eens weer een Stockcar bouwen ;). Aangezien het voor mij al meer dan 25 jaar lang geleden is (waaattt??? Ben ik al zooo oud?? pfff), en ik weer helemaal van scratch moet beginnen, zat ik te denken om in eerste instantie een bestaand goed concept na te bouwen. Misschien zijn er wel mensen onder de gerenommeerde Stockcarrijders die een tekening beschikbaar willen stellen.

Ruud Westerveld, Daniëlle van Doorn, Roberto Constantin, en Niek Middelkoop, nogmaals hartelijk bedankt voor deze schitterende supergeslaagde demo !!
 
Laatst bewerkt:
Zoals de titel van de topic al luidt,
Mijn eerste stockcar seizoen zit er alweer op. Ik kijk terug op een best leuk eerste jaar stockcar rijden. Het bouwen van de auto vind ik echt te gek!! Begonnen als "witdakkertje" en nu het seizoen afgesloten met een blauwdak! Volgend jaar alles in het werk stellen om met het rode dak te mogen rondrijden..... Het zal nog een lange weg worden maar waar een wil is...

Inmiddels heb ik al plannen gesmeed om wat veranderingen aan de auto door te voeren.
Zo ben ik inmiddels begonnen om de volledige auto in een 3D model te tekenen. Wil een beter inzicht krijgen hoe de gewichtsverdeling zal worden voordat ik hem daadwerkelijk gebouwd heb.
Ook het totaal gewicht van de auto moet een stuk omlaag, eind van het seizoen zat hij nog maar net onder de 4 kilo.... Ook denk ik met het verlagen van het zwaarte punt in de auto een stap voorwaarts te maken.

Ook hebben we de handen ineen geslagen om met een aantal stockcar rijders een auto samen te gaan bouwen welke uiteindelijk ook voor iedereen te koop zal zijn. De gedurende de winter periode zal er hard gewerkt worden om het seizoen te kunnen starten met deze auto, in wedstrijd verband zal ik en Danielle van Doorn er mee gaan strijden ook zal er getest worden met twee auto's. Het plan is dan ook om nu 4 auto's te gaan bouwen en daar gedurende het seizoen de "kinderziektes" uit te halen.

De basis zal afgeleid worden van vise wereld kampioen Sander Poels zijn huidige auto. Ik ben zelf enorm enthausiast over dit project. Afgelopen seizoen heb ik mijn beste prestaties behaald met een Ex Sander Poels auto. De auto ken merkt zich door de vriendelijkheid en het gemak waar mee je met zijn auto's rondrijd.

De winter kan mij niet lang genoeg duren er ligt nog erg veel hobby plezier in het verschiet.

Op dit moment twijfel ik een beetje of ik de verrichtingen van de bouw van mijn eigen auto in deze topic zal bij houden of een nieuwe starten... om het wellicht een beetje beter overzichtelijk te houden.

Zo nu en dan zal ik ook in mijn topic hier op het modelbouwforum een update geven van het gezamelijke project, welke ook te volgen is op.
www.willitwork.nl van Ruud en Daan en op de site van Sander Poels - Laatste nieuws:


Groet,

Rob
 
Hoi,

Even een off topic vraagje. Ik heb op de site van de club bij Rosmalen ooit gelezen dat stockcar rijden de goedkoopste vorm van RC autorijden is (was). Ik heb ooit slicks (1 set) gekocht voor een Tamiya F103 voor 180 gulden!

Ik vraag me dus af of je jezelf niet arm rijdt aan bandjes bij het stockcar rijden.

Wat is de reden dat een stockcar bijna altijd een methanol motor heeft? Is dat omdat een accu na een paar minuten inkakt en een verbrandingsmotor tot de laatste druppel vol kan blijven gaan?
 
Hoi,

Even een off topic vraagje. Ik heb op de site van de club bij Rosmalen ooit gelezen dat stockcar rijden de goedkoopste vorm van RC autorijden is (was). Ik heb ooit slicks (1 set) gekocht voor een Tamiya F103 voor 180 gulden!

Ik vraag me dus af of je jezelf niet arm rijdt aan bandjes bij het stockcar rijden.

Wat is de reden dat een stockcar bijna altijd een methanol motor heeft? Is dat omdat een accu na een paar minuten inkakt en een verbrandingsmotor tot de laatste druppel vol kan blijven gaan?

Wat op de site van de verenigng in Rosmalen staat klopt volledig naar mijn mening.
Als je de verschillende brandstof klassen bekijkt waaraan je in wedstrijd verband mee kan doen is stockcar rijden met stip het goedkoopste.

Net als met iedere hobby kun je het zo gek maken als je zelf wilt, wat ook zeker voor het stockcar rijden geldt. Echter om goed mee te kunnen doen kan je met een bescheiden investeering al goed mee komen. Ook bied deze klasse de mogelijkhied heel veel onderdelen zelf te maken zo een beetje 75% van de onderdelen, een echte modelbouw klasse dus!:p

Het verhaal over de banden wil ik wel ontzenuwen, 180 gulden voor een setje slicks??? Nou ik heb geen idee. De foam banden waar wij mee rijden komen voor een setje rondom ongeveer op een 10 tot 12 euro. en afhankelijk van de baan verslijt ik op een race dag tussen de 1 en 8 banden! Wij gebruiken de velgen telkens weer opnieuw, verwijderen de oude band en plakken zelf een nieuw laag rubber erop.

De keuze voor de brandstof motor is in het regelement vast gelegd. Simpel weg je mag niet eens met een elektro motor mee doen. Het heeft niks te doen met het uithoudings vermogen, ik ben er zelfs wel van overtuigd dat je wanneer het zou mogen je met een Brushless stockcar misschien nog wel sneller bent, hummmmm zou wel leuk zijn dit eens te gaan ombouwen voor de fun:rolleyes: Er word wel elektro stockcar gereden in een andere schaal 1/12 meestal in de wintermaanden op een binnen baan.

Gr. Rob
 
Ik bestrijd de inhoud van de website ook niet. Het verbaasde me alleen als ik denk aan wat ik voor wat bandjes heb betaald.

Ik heb me een jaar of 2 geleden bijna aangemeld bij Rosmalen maar met het bandenspook in gedachten heb ik het uiteindelijk niet gedaan.
 
Ik bestrijd de inhoud van de website ook niet. Het verbaasde me alleen als ik denk aan wat ik voor wat bandjes heb betaald.

Ik heb me een jaar of 2 geleden bijna aangemeld bij Rosmalen maar met het bandenspook in gedachten heb ik het uiteindelijk niet gedaan.

180 gulden voor een setje rondom vind ik ook behoorlijk veel. Als dat zo was stopte ik meteen met rijden. Gelukkig zijn de stockcar banden goed koper zoals Roberto al zei.
Reken voorbeeld+ uitleg:
De achterbanden kosten voor een paar +/- 14 euro hier haal je 4 achterbanden uit. Is dus 3,50 per band. De velgen kosten 1 euro, zit je voor een achterband op 4,50 p/s. Voor de voorband betaal je ook 14 euro per set maar hier zitten er maar 2 in. Dus 7 euro per stuk en met velg dus 8 euro. Maakt dus 25 euro rond om, maar een linker voorband is meestal een oude achterband. Dus eigenlijk maar 17 euro.
De voorbanden gaan ook veel langer mee. Ik schat dat je er toch zeker 5 á 6 wedstrijd dagen plezier van kunt hebben. De achterbanden is wat verschillend soms kun je met je banden 2 wedstrijden doen maar soms heb je er ook 4 nodig.
Ook ik gebruik de velgen op nieuw. De voorvelgen eigenlijk nooit, maar dit komt ook mede doordat ik geen lagering gebruik op de vooras waardoor het hart van de velg versleten is als de banden op zijn. De achter velgen gebruik ik het zolang ze niet krom zijn.

Het stockcar rijden heeft maar een nadeel met de banden. Je hebt er veel nodig om uit te kiezen. Je hebt naast verschillende hard heden ook verschillende diameters nodig. Rechts een groter dan het linker wiel. Als je net begint zul je dus je bandjes moeten afdraaien. De banden die dan te klein die bewaar je dan wel voor later. Op een gegeven moment heb je dan zo veel banden dat je bijna niet meer hoeft af te draaien en je dus uit je eigen voorraad je banden kunt pakken.

Dan nog een tip: Als je nog intressen hebt om stockcar te gaan rijden. Ga gewoon eens een keer langs in Rosmalen als er een wedstrijd of een trainings dag is. kun je het zelf een keer zien. Gr H78
 
update

Hierbij even wat plaatjes van uit mijn tekenprogramma van de auto waar ik in 2010 mee wil gaan rijden

evo2.jpg


evo21.jpg


evo22.jpg


Groet,

Rob
 
Hoi Richard,

Yep hij staat op marktplaats, zonde he eigenlijk.......
Ik heb er geen tijd meer voor, of ik geef er niet de prioriteit aan die het nodig heeft...
Ben nu lekker aan het sleutelen in het 1/8 onroad racen.
En hobby zelf erg veel met mijn bootjes.

Nou wie maakt me los? Zou het wel erg leuk vinden als de spullen naar iemand gaan die er ook weer wedstrijden mee wil gan rijden:D

Gr. Rob
 
Eej Rob,

Ja idd echt zonde dat ie op MP staat ...

Ik kan me voorstellen dat je graag ziet dat iemand er echt wedstrijden mee gaat rijden, het is dan ook een revolutionaire Stockcar. Zitten erg veel denk-/ teken-/ en maakuurtjes in … Ik heb er zelf ook serieus over nagedacht er een te bouwen en dan zou ik dezelfde aanpak gekozen hebben, al zou ie er uiteindelijk wel anders hebben uitgezien.

Natuurlijk snap ik als geen ander dat je het sleutelen in het 1/8 onroad racen fantastisch vind. Vorig jaar heb ik een draaibankje aangeschaft en ik experimenteer ook redelijk veel met custom made onderdelen. Een aantal daarvan maken inmiddels vast onderdeel uit van mijn M3 Evo+. We gaan elkaar aankomend seizoen vast weer zien op de NK’s, ik heb er nu al ontzettend veel zin in.:yes:

Groet,
Richard

P.S. die bootjes snap ik wat minder, maar ieder z´n ding ;)
 
Back
Top