conversie Sig four star 40

Hallo,

kunnen jullie me helpen bij de keuze van motor en prop? Ik ben niet zo erg meer thuis in deze materie. (ik heb de motor berekening programma's al geprobeerd, maar heb last met het interpreteren van de data).

Het toestel

Wingspan 59 3/4 in 1518 mm
Wing Area 604 in² 39 dm²
Flying Weight 4 3/4 lb 2150 g
Length 47 in 1194 mm
Radio Required 4 Channel, 4 Servos
Recommended
Engines .30 - .40 in³ (4.9 - 6.5 cm³) 2-Stroke
.40 - .50 in³ (6.5 - 8.2 cm³) 4-Stroke

Er staat verschillende van deze conversies op RCgroups, maar meestal nogal oud en voor de tijd van brushless en lipo.

Wat ik lees is dat men vooral een grotere prop (14x7) wil gebruiken en 5+ lipo.
Alhoewel... de grotere prop geeft dan problemen met landingsgestel maar dat kan ik altijd vervangen he. Ik denk wel een grotere accu weg te kunnen krijgen in het toestel, en dit laden is ook geen probleem.

Ik probeer nog steeds via de lokale hobbywinkel te werken, dus mijn keuze motoren moet tussen Hacker, Torque en OS zijn. Zij zien een hacker A30-14 L V2 zitten, maar Drive calculator geeft hoge stroom dan.

Ik zoek goede acrobatische performantie, 3D is niet nodig. Daar is het toestel toch niet voor (en mijn vliegkunsten ook niet). Snelheidsrecords moet het ook niet breken, beheerste kracht en controle is beter. Daarom lijkt een grotere prop me ook een goed idee.

ps, als regelaar heb ik nog een Kontronic Jazz 80 liggen. Dus die kan wel wat aan, echter ik wil wel de stroom beperken indien mogelijk.

help :confused:

Patrick
 
Ik had mijn Harvard van Graupner ook op die A30-14 L V2 vliegen en een 14x7 prop op 4s lipo 3600 mah en 60A Dymond regelaar. Denk dat als je de Fourstar een 5s geeft met deze setup dan vliegt die ook als een raket :). 3600 mah kon ik maximaal in formaat kwijt maar zou kijken of je er zeker 5000 mah 4s in kwijt kan dan heb je er echt een hoop lol van!
 
14 x 7 prop is onzin , is geen 3D kist .

Gewoon een Trainer 1600 setup er op heb je power genoeg op 4S

Motor in de grote van 4250-600 en dan APC-E 12 x 8 er op. ;)

Mvg Johan
 
wacht effe...

dus 14 x 7 is te veel.

Wel, wat is dan het best? Het kiezen van de motor lijkt een beetje jongleren op een slap touw.

Als ik er de basisregels (ergens op internet gevonden) bijhaal dan

1/ het toestel is 2.2 kg, rond dat af naar 2.5kg (ik bouw zwaar) met reserve

200-250W per kilo geeft dan toch een motor die 600W aan moet kunnen.
De meeste Hacker A30 modellen vallen dan af, want die kunnen maar 500W aan

2/ vuistregel is dat motor 10% van vlieggewicht is. Weeral vallen de A30 nogal licht uit.

met beide regels, zou ik dan de A40 serie nodig hebben? Of de A30-12 XL V2 ?

en die motor zit natuurlijk niet in de calculator ...

edit - om net even moeilijk te doen, de hacker tabellen die spreken wel over een 14 * 7 prop zowel voor acro als sport
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou doen (maar ja, wie ben ik?), al is het niet van de LHS:

Motor: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G46 Brushless Outrunner 550kv (.46 Glow)

ESC: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

Accu: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 20C Lipo Pack

Propkeuze iets van APC-E 13x8, later opvoeren met een 14x10. Qua gewicht kan dit toestel het goed hebben, en power over is minder erg dan power tekort. Als je het vermogen niet gebruikt verlengt het je vliegtijd.

Succes,

Hugo
 
Geen probleem, je kan aan de hand van de linkjes iets zoeken met dezelfde specificaties.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons in de club vliegen er verschillende. En bij ons worden ze veel gevlogen met een Saito FA56 oftewel een 9.2 CC viertakt. De meest ideale prop voor een fourstar 40 is een 12x6, deze wordt dan ook veel gebruikt voor een fourstar. Genoemde viertakt haalt op zijn max 11000 tot 12000 toeren dus dat is waar je op uit moet zien te komen een 12X6 op 11000 toeren. Let wel dan vliegt die heel goed.

Ondergetekende heeft een fourstar 40 ook elektrisch gemaakt. Is heel goed te doen blijf je ook keurig op het aangeraden gewicht(2100 gram vliegklaar). Mijn setup is als volgt;
4s Lipo 5000 Ma, ik gebruik zippy is goed betaalbaar.
Een Himodel regelaar van 60 ampere, deze combinatie kan ruim 900 watt aan immers volt x ampere is watt, dus 15,8 volt 60 ampere (regelaar) = 948 watt
De motor die ik gebruik is oorspronkelijk een helimotor ik gebruik een Hyperion HS3026, toeren per volt 880. Kan volgens de specs 1400 watt leveren!(Hyperion Catalog)
Deze combinatie trekt met een 12x6 elektroprop een vermogen van 715 watt bij ongeveer 11000 toeren. Kortom gelijk aan Saito viertakt. Dit vliegt met andere woorden prima en gelijk aan zijn brandstofbroer.

Belangrijk bij motorkeuze het aantal omwentelingen per volt en de amperes die de motor aankan dit bepaald je vermogen/wattage. Wil je met een lipo vliegen die bestaat uit 4 cellen dan moet je bij een model a la de fourstar 40, super air, calmato sports/trainer 40 etc. rondom de 900 toeren per volt gaan zitten. Heb je een motor die 1200 toeren per volt draait dan is een lipo van 3 cellen de goede, let wel als men dit doet dan vliegt het amparage wel omhoog, immers volt x ampere is watt dus 3 lipo cellen is 11.1 volt, wattage blijft gelijk is 715 watt, dus heb je een regelaar nodig die minstens 65 ampere kan hebben. En je vliegtijd is ook korter(uiteraard bij zelfde celgrootte). Baud gesproken wat je bij het een wint aan kosten moet je bij het ander weer extra investeren. Verder bij een 'trainerachtig' model wat een fourstar 40 is heb je aan 4S lipo wel voldoende, wil je grote/snelle schaal/sport/acro dan ga je vervallen in veel grotere celpakketten, maar blijven dezelfde regels gelden.

Het kiezen van een goede motor kan lastig zijn, maar als je eenmaal weet wat je ongeveer nodig hebt wordt het een stuk eenvoudiger. Verder is ook leerzaam en maakt veel duidelijk ModelvliegClub Acrowings - Introductie , en veel lezen en het kopieren van een beproefde setup werkt meestal ook goed.

Verder is het wel goed de regelaar wat over te dimensioneren, en ik vlieg met een los ontvangerpakket. Ik ben van de oude garde en ik hou motoraccu en ontvangeraccu graag gescheiden, veel vliegers zijn het niet eens met me maar ik heb een uitgebrande regelaar gehad met BEC en sinds dat kostbare fikkie altijd een losse ontvangeraccu.

Succes met de conversie een Fourstar is daar uitermate geschikt voor.
 
Laatst bewerkt:
Kv 600 , 13x8 prop en 5S is een beproefd recept voor 6,5cc vervanging.
Zit je rond 40A. met 14x7 tegen de 50A

Niet helemaal toevallig komen de motoren die plotterwelt en hugoW opgeven hier aardig in de buurt.

Die 10% motor gewicht is altijd veilig zodat je niet met een te kleine motor kans loopt op oververhitting. Bij een kwaliteits motor met iets hoger rendement en/of als je gemiddeld wat minder vermogen nodig hebt voor een wat tammer vliegtuig als de fourstar dan mag het wat minder, maar waarom zou je?
Een vliegtuig dat ontworpen is voor een bepaalde maat verbrandingsmotor wordt lastig om het zwaartepunt goed te krijgen als je daar een lichte elektromotor op zet. In prijs maakt het ook niet zoveel uit.

Kijk ook eens wat op andere 6.5 cc kisten wordt gezet. Er is veel geschreven over calmato.

Niet teveel rekenen. Dat do je ook niet bij een verbrandigings motor dan pak je gewoon een .40 van het ene o ander merk zonder je af te vragen wat de inlaat poort openings hoek is of de zuiger snelhied of zoiets. Mischien voor een pylon wedstrijd kist, maar zeker niet voor het gewone werk.
 
Kv 600 , 13x8 prop en 5S is een beproefd recept voor 6,5cc vervanging.

Daarom is rekenen nu zo belangrijk! Dit is een vermogen als een 13.3 CC Saito 80 viertakt, in vergelijking met wat nodig is erg grofstoffelijk. Het is maar wat je van die fourstar wilt maken, een overpowerde ragbak, of een Laagdekker trainer zoals bedoeld is voor de Fourstar 40. De door Harold genoemde setup is ruim voldoende voor de Fourstar 60 zijn grotere broer. Verder krijg ik veel vragen over welke motor etc. wonderwel kloppen mijn rekensommen erg vaak dus dat malle rekenen is wel belangrijk dus! Mijn genoemde setup is al behoorlijk overpowered(leverd een static trust van 3,2 kilo!), ik vlieg de fourstar 40 zowel elektro- en ook de brandstof versie, de elektro versie met eerder genoemde setup en die is beduidend feller pakt beter op, en gaat bijna unlimited verticaal. Ook leuk om te weten is dat de effiecientie van deze combinatie rond de 86% ligt en dat is een heel mooie waarde, ik vlieg alleen volgas met het opstijgen dus. Mijn dank is daarom groot aan de natuurkunde leraar die mij leerde; volt X ampere = wattage.

Verder is een 13X8 niet handig. Je moet of gaan buigen aan je landingsgestel, of grotere wielen of kiezen voor gras maaien. Kortom een 12X6 is gewoon een hele goeie hiervoor... en ruim voldoende.

De genoemde 13X8 met 5S en 600 toeren per volt setup zal best goed vliegen maar als vervanging van een tweetakt 6,5 CC is het overdone.
 
Laatst bewerkt:
Wel, dit is zeker voer voor over na te denken. Iedereen bedankt voor de tips.

Ik vrees dat ik dit nog even moet laten wachten en er wat verder over moet nadenken. Mijn 'instinct' zegt me liever een 5S+ te gebruiken ipv 4S, vanwege de lagere stromen. Dit kan alleen maar beter zijn voor de levensduur van alle componenten (en vliegtijd).

De bedoeling is niet het vliegtuig uit elkaar te trekken met een enorme motor, maar recht omhoog mag ie wel gaan.

Gras afdoen met de prop hoeft niet, dat kan me alleen maar brokken geven. Echter met een 12x6 electro prop heel hoog in toeren gaan lijkt me nogal gevaarlijk gezien de prop limitiaties (APC Safety Limits).

Ik denk dus eerst de romp maar eens klaar te krijgen en dan te kijken hoeveel plaats ik voor de accu hebt (of 6s mogelijk is) en hoeveel grondspeling voor de prop. Grotere wielen vind ik niet erg, dat kan nooit kwaad op het gras.

Patrick
 
Je blijft met een 12X6 ruim binnen de veiligheidsnormen (190000/12= 15833 toeren)van APC hoor je mag ruim 15000 toeren draaien genoemde combo levert 10.000 toeren om en nabij, verder begrijp ik het niet, Sig die het vliegtuig ontworpen heeft zegt als motormax een viertakt van netaan nog geen 8 CC, en jij gaat voor vermogen als van een 13 CC viertakt. Dat is en blijft echt overdone.
 
Laatst bewerkt:
Aad,

Voor een APC-E (thin electric), moet je daar niet 145000/12 doen, kom je aan 12000 rpm? Dat is dicht in de buurt van jouw setup. Of gebruik je gewone APC props?

Ik ben niet zinnens er een vliegende bom van te maken, echter ik denk dat ik eerst nog eens goed moet nadenken voor de knoop door te hakken.

Ik ben wel te vinden voor een motor die een 12 x 6 (of iets grotere prop indien later nodig) kan rond krijgen, maar dan op iets hogere spanning dan 4S voor de stroom te beperken en vlieg tijd wat uit te breiden.

Ik ben ook nog een beetje van de oude stempel, die denkt dat merk producten nog iets beter zijn dan sommige andere spullen. Dus even naar de bekende LHS merken terug grijpen...

Zou anders dit lukken?

http://www.osengines.com/motors/specifications.pdf

als je de motor links boven neemt met 490kv, en daar 6S op zet kom je ook aan 10290 rpm? De motor is wel iets aan de zware kant met 350 gr .

Als het niet snel genoeg gaat, of ik voor 5S moet kiezen vanwege plaatstekort kan ik altijd nog een 12 x 8 monteren, zonder risico voor de motor.

En hiermee zou ik toch de normale prestaties kunnen bereiken, zonder overhitting en met beperkte stroom. Ik ga ervan uit dat de prop bepaalt hoeveel vermogen naar de motor gaat, en niet of de motor het aankan of overschot heeft.

Wat ik wel niet weet is of je echt een 6S echt kwijt kan in de romp van de four star?

Patrick
 
Patrick,

Eigenlijk op de keeper beschouwd maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik heb getracht te schrijven wat bij mij goed werkt. Ik heb een aantal setupjes die goed werken en daar is de genoemde er een van. Deze is breed toepasbaar immers de motor kan tot 1400 watt aan, en de prop dat is een gewone APC. Maar zelfs met een electro APC is dit ook nog wel veilig je blijft onder de max hierbij. Inderdaad zal je met die 13 inch prop prima resultaten behalen maar is best wel groot. Ondergetekende heeft ook een fourstar 60 met 15 CC viertakt met een 13 X 8 en dat gaat prima. Wat betreft de hyperion motor die is verkrijgbaar bij RCtechnics, en is van hoge kwaliteit en is in dezelfde prijsklasse als de OS maxen. Als je naar 5S wilt dan kan dat ook maar ga dan rond de 600 omwentelingen per volt zitten. Staufenbiel heeft daar ook een buitenloper in een 4250/600, kwalitatief iets minder dan de Hyperion maar wel goed bruikbaar. Dus ik begrijp de motivatie wel voor 5S maar die 13X8 die vind ik te groot.

Mijn voorgestelde combo is ook breed inzetbaar want veel brandstofmodellen van rondom 6,5 CC zijn geknipt voor deze combinatie. Vliegtijden zijn bij mij tussen 10 en 15 minuten al naar gelang het gas erop gaat. Mijn 4S lipo's van 5000 ma (20C=100 ampere) kunnen dit makkelijk aan en worden niet heet. Zou je op de combo een 13X8 dan ga je over de limit van de motor. Wat betreft de ruimte in de romp die is er in ruime mate je zou nog wel een 8s kwijt kunnen alwordt het daarmee wel onnodig zwaar als je vasthoud aan 5000 ma cellen.

Mijn punt is eigelijk wat je in de echte wereld ook ziet. Vroeger ten tijde van de houten gulden, hadden wij thuis een opel kadett met wel 60 PK dat was prima en reed gewoon goed. Gaat men nu voor een nieuwe auto dan is het ook nooit genoeg men gaat niet onder de 100 PK. Ditzelfde fenomeen zie je ook bij veel elektrovliegers.
 
Laatst bewerkt:
Aad,

ik heb de boodschap ondertussen wel begrepen hoor... gewoon op een 12 x prop houden.

Wat ik me afvraag is of ik niet een lagere kV motor zou nemen zoals de OS (of iets dergelijks) en meer cellen - en nog steeds met de 12 x 6 prop.

nog eens goed over denken....

Ps, je opmerking van die kadett klopt wel. 8 jaar geleden ongeveer stopte ik met vliegen en toen stegen we op met een aanloop en gebruik van de piste. Blijkbaar heeft men nu alleen maar 2 meter en een joekel van een motor nodig voor op te stijgen.
Wellicht handig, maar niet waarheidsgetrouw in mijn ogen.

Patrick
 
Een lagere KV motor kan goed met 5s of zelfs 6s. gevolg is meer cellen meenemen die dan wel minder belast worden. Het is een combinatie van factoren die het doen. En zeker de site die ik noemde ModelvliegClub Acrowings - Introductie bied bergen info. Verder op zich zien de 'Oma's' van OS er goed uit maar het juiste type mis ik een beetje ik zou niet goed weten welke oma te kiezen hiervoor.

Ik zie het bij ons nog wel vaak fout gaan met verkeerd afgestemde motoren wat dat betreft is elektro wat kritischer en lijkt brandstof wat minder kritisch. Voorbeeld wat ik gezien heb; een EDF motor op een propellorvliegtuig, kortom regelaar uitgefikt, BEC kapot en uitgraven maar kortom het is verstandig om je in de materie te verdiepen.
 
Laatst bewerkt:
ik leer bij... ook dankzij jullie antwoorden.
hiervoor dank !!

'k had gehoopt de motor te hebben voor ik aan de romp begin, het blijft altijd iets makkelijker te bouwen als je alle componenten al klaar hebt.

Ps, er lijkt inderdaad een soort 'gat' te zitten bij OS. Je springt direct van 750kv naar 490kv (en zwaarder).
En als ik het nog eens goed uitreken, dan is 490kv te weinig hier. Ik had die 3/4 factor over het hoofd gezien.

Patrick
 
Laatst bewerkt:
na nog veel discussie werk in de winkel, is het een Hacker A30 - 10XL geworden.
Dit zal wel alleen maar lukken op 3s, want anders ga ik de motor uitfikken denk ik.

Volgens drivecalculator ga ik met

12 x 8
op 3S

verbruik 35.9 A - 300W
prop 7642 rpm
strust 1898 gr
Vpitch 93 km/h

wellicht is 12 x 6 beter, geeft iets minder snelheid en stroomverbruik.
Ik blijk tot 13 x 8 te kunnen gaan als limiet van de motor, en dat gaat ie recht omhoog gaan denk ik.

Ergens wel spijtig dat ik op 3S uitkom, maar het is allemaal kiezen.

Volgens hun ging ik met een zwaardere motor, meer cellen maar een kleinere prop het risico lopen teveel toeren te maken (wat ik niet snap). En bovendien worden het dan al redelijk zware (gewicht) motoren voor dit toestel.

ach.. we zullen het moeten proberen denk ik. Ik heb ook een Wattmeter en rpm meter dus alles gaat eens uitgemeten worden.

Patrick
 
Ben wel benieuwd naar je resultaten met de 4 star icm de Hacker. Ben ook een beetje aan het rondkijken en kom voorlopig op de volgende opties:

e-flite 46 (lijkt ideaal, wel een beetje zwaar)
AXI Gold 2826/12 (misschien underpowered?)
Hacker A30 10XL V2 http://www.hacker-motor-shop.com/e-...onId=&a=article&ProdNr=15716231&t=3&c=21&p=21
Hacker A30 12XL V2 (snap het verschil met de hierboven genoemde motor nog niet ;))
Hacker A40 12S V2 14 (waarschijnlijk wat aan de zware kant)


Turnigy SK 4250-650 (goedkoop alternatief?)

Thanks!

Gr,

Freek




 
Back
Top