Bouwverslag Gaui X5

crash1000

Vriend van modelbouwforum.nl
Trex600 is weg, dus even een nieuwe heli weer bouwen. Ik wacht eigenlijk meer op Gaui X7 of Mikado logo XXtreme (welke eerder komt ), maar ja je moet wel wat, dus toch een X5 bouwen.



Zit netjes verpakt zoals nieuwe align kits (fusion van outrage is nog beter verpakt, net een bonbon doosje )


Alles zit erbij (hoop ik) Ik heb wel de supercombo genomen. Volgens helifreak zijn de servos erg goed. Voor de staart ga ik wel BLS251 van futaba gebruiken, die werkt gewoon perfect en heeft me nooit in de stek gelaten. Er zit ook lekker scorpion motor en een setje SAB bladen bij. Regelaar en BeastX ga ik wel vervangen met Vbar en kontronik. Ik ben nou eenmaal verwend met die twee :)
Sorry beastx fans:)








Vervangen van front torguetube is wel erg makkelijk, een schroef en je kan hem zo eraf halen. Align systeem vind ik ook makkelijk, maar dit is een eitje :)

Handleiding is wel goed, maar ik heb liever meer fotos en minder tekst, als ik een boek wil lezen ga ik naar bol.com. Ik lees ze wel later als ik problemen heb ;)
Frame is wel erg simpel, dat mag ik wel. Ik heb nog niks vast gezet, ik ga ze later wanneer alles klaar en ook mainshaft door de lagers heen is, een voor een locktiten en vastzetten. Anders heb je kans dat je frame paar tiende mm scheef wordt en mainshaft ook niet soepel meer draait.




Ik ga nu lekker de rest bouwen, fotos volgen nog! Ik hoop dat ik hem weekend kan invliegen.
 
Deel 2

Nou we gaan weer verder :)
Skids in elkaar gezet, frame komt op een double bodem, lekker stevig. Ik had geen seconde lijm dus komen dopjes van de skids later wel.

.

.
Ik moet wel wenen aan de frame, ben normaal wat bredere frames gewend. Voordeel is dat er helemaal geen flex in zit. Mijn oude trex600esp was een flexkoning ;)
Ze hadden wel extra gaten van mij mogen maken om alle draden van je elektronica goed kunnen routeren. Maar ja dat zien we nog wel. Alleen bij protos vond ik routeren van je draden echt goed geregeld.

.

.

Nou even de kop nog in elkaar zetten…. En ja hoor die is voorgemonteerd. Gewoon Irritant! Waarom ze dat eigenlijk doen is mij een raadsel. Geef mij maar de onderdelen en bouw ik het lekker zelf. Dan weet ik ook tenminste dat alles goed vast zit en ook genoeg oli in de lagers zitten enz… Dus toch maar uit elkaar halen.


.
Normaal heb je gewone lagers en dan pas druklagers, maar hier zitten ze andersom, volgens de handleiding ook. Ik weet niet of het iets uitmaakt of welke beter is.
.

.


Ook 3 schroeven waarmee swashplate in elkaar zit gecontroleerd. Ik moet eerlijk zeggen dat er gewoon 0.0 spelling in de kop of swashplate zit. Nou hopen dat het ook zo blijft na 50 vluchten ;)
Swashplate is wel erg breed! Beetje overdreven denk ik.
.

.
Ik ga wel meteen bevel tandwiel erop zetten. Ze maken veel minder geluid en lopen vaak soepeler, minder trilling en overbreng oppervlakte is ook groter. Eigenlijk moeten ze gewoon op elke heli bevel gaan gebruiken. Op de trex600EFL was het ook meteen merkbaar dat de bevel tandwiel stiller is dan oude ESP versie.
.

.

.

Alles gemonteerd en nou kunnen alle schroeven van locktite voorzien en vastgezet worden.
.

.

.

.
Morgen weer verder ;)
 
fusion kan even wachten, eerst een 550 en 700 bouwen. 600size heb ik al een paar keer gehad.

claude;
10s kan wel, maar heb je een motor met 500kv nodig en het moet 10s met 2200mah worden, is niet echt handig.
 
Deel 3

En daar gaan we weer…
Bij extra inspectie blijkt dat ik toch wat spelling had op de maingear. Tussen maingear and autorotaion gear zit een ringtje van 0.2mm. Ik heb er nu 2 erin gedaan en het is perfect nu. Zonder zou die ook werken maar 0.2mm is ook 0.2 mm en minder speling is altijd beter :) Eerst deed ik er 3 om te testen maar dat was dan te strak. Hij moet ook vrij kunnen draaien natuurlijk.

Servos gemonteerd. Eerst had ik per ongeluk GS-501 samen met GS-502 (van de staart) gebruikt, ze lijken alle 4 servos op elkaar en een foutje heb je zo gemaakt. Dus GS-502 weer eraf gehaald en GS-501 erop gezet. Aan de boven kant van de servos komt een rare carbon servo plate te zitten. Geen idee wat voor een nut dat moet hebben. Ik vind hem lelijk en ga ik waarschijnlijk vervangen met normale servo plate. Nu eerst verder bouwen.

.

Nou is minivbar aan de beurt, hij zit 100% recht erop. Gewoon een plaat tegen de zijkant van de frame houden, minivbar eerst tegen de plaat aandrukken en dan pas vast plakken. Dan is ie 100% recht.
Aan de onderkant van de frame was er ruimte zat voor zowel vbar en ontvanger, maar heb toch besloten om alles boven bij elkaar gaan plaatsen. Tenzij ik later last krijg van rare trillingen blijft minivbar aan de boven kant zitten.

.

Tijd voor kontronik… Ik had hem eerst op mijn logo400, dus alle connectors zaten nog op :) Voor accu gebruik ik EC5 connectors. Ze zijn naar mijn mening echt de beste connectors! en voor de motor gebruik ik 5mm gold connectors. 4mm is genoeg maar ik hou van overkill :) Er zat geen heatsink op de kontronik aangezien 100LV echt overkill was voor een logo400, maar voor de X5 komt zeker een heatsink erop. Kontronik ga ik op zijn zij monteren en later maak ik ook een kleine gaatje in mijn canopy voor extra luchttoevoer.


.

.

Jumper van kontronik heb ik ook verlengd, zo kan ik later makkelijk bij om te programmeren!

Tijd om de rest van de elektronica aansluiten. BLS251 ging ook mooi erin zitten. Voor staart servo wil ik niks anders. Swashservos ga ik wel uitproberen aangezien dat alleen goede verhalen op helifreak te lezen zijn. Ontvanger wordt een sbus. Antennes moeten nog een leuke plek krijgen. Dat verzin ik later wel.

.

.

.

.

.

.

.

SCORPION BABY :) Tegenwoordig doen ze bij veel kits standaard een scorpion motor. Ze denken men gaat toch uiteindelijk eentje kopen, laten we meteen bij de kit doen lol
Als ik ie echt goed vliegt is de kans groot dat later een pyro motor erop komt. Maar eerst wil ik weten hoe hij vliegt.
Er zit natuurlijk 4mm gold connectors op scorpion motor, maar die gaan lekker af voor 5mm. Morgen neem ik hem mee naar de zaak en soldeer ik 5mm erop.

.

Wat me wel opvalt is dat normaal zit er geen plek op de shaft van scorpion motoren om je tandwiel vast te zetten en dan moet je zelf maar met een dremel aan de gang gaan. Hier hebben ze het wel gedaan. Dat is mooi want dan hoeven mijn buren niet wakker worden van mijn gedremel nu ;)

.

.

.

.

.
 
Beter dat ringetje er weer uithalen sam.. een beetje up/down speling op een oneway bearing is juist goed.. zorgt ervoor dat alle rollers mooi centreren. iig is het enige wat het hier deed zonder speling vastlopen... mijn maingears rammelen allemaal een beetje op en neer, zowel Logo als Align, en het vliegt fantastisch:)

Die carbon servoplates zijne rvoor om de kap tegen te houden van het rammelen en zo tegen t maingear aan te komen..
 
Er zat eerst te veel spelling erop, met een extra ringetje is ie nog steeds vrij om te draaien.
Die carbon servo platen hebben echt geen nut hoor, er is genoeg ruimte tussen canopy en servos en maingear en frame. Canopy wordt van boben en beneden vast gezet en zit prima. Die servo platen gaan eraf :)
 
Back
Top