Hulp gevraagd met zoeken naar een f5j zwever

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Hallo luitjes.
Ik heb afgelopen zaterdag met de f5j wedstrijd meegedaan.
En daar viel mijn excel competition 3 erg door de mand wat zweefpresaties betreft.
Het is een lekkere ragbak waar je ook mee kan zweven.
Ik heb er al vele uren mee in de thermiek gehangen, maar naast een bel zakt hij veel te snel.
Maar ik wil nu een keer een echte goede zwever kopen.

Van mijn vrouw heb ik groen licht om volgend jaar een goede zwever te kopen.;)

Ik heb met Berrie ook al gesproken die gaf me ook al wat wijze lessen.
Maar ik vind het toch ook leuk om het hier in de groep te gooien.
Ik zit te dubben om echt voor een topzwever te gaan of er net wat onder te gaan zitten.
Het scheelt honderden euries en een paar honderd gram.
En als ik met iets wind (wat hier bijna altijd is) balast moet toevoegen heb ik liever een sterkere kist.

Ik wil rond de 3.5 meter en gfk.
Ben niet van plan om wedstrijden te blijven vliegen.
Welke motor en prop accu's en regelaar laat ik allemaal graag aan de mannen met ervaring over.
Ik zou zeggen brand maar los.
Wat ik zelf erg op prijs zou stellen is dat de plus- maar ook de minpunten er bij vermeld worden.
Dan kan ik makkelijker kijken welke het beste bij mij past.
 
Laatst bewerkt:
het TE KOOP gedeelte staat vol F3J zwevers.... de Xplorer is een goede zwever, en de PIKE perfect ook... (ik weet dat er op zijn minst 3 toestellen te koop staan)
 
ik denk dat Bertus een F5J model bedoelt.

Bertus, in dat ene draadje zijn al diverse modellen gepasseerd die perfect voldoen en ook nog eens betaalbaar zijn.
 
Bert,
F3J zijn echte zwevers (dus zonder motor). Maar je komt ze erg vaak tegen met een motor, gevlogen door mensen die wél de prestaties van een F3J willen maar niet het gedoe met een lier. Veel fabrikanten van F3J zwevers leveren ook elektro-rompen.

Verder ben ik niet echt een expert op het gebied van F3j maar ik weet wel dat ook een 10 jaar oude F3J meer dan uitstekend vliegt. Bijvoorbeeld de Starlight die MaartenX en ik hebben. Ik denk niet dat jij en ik het verschil met een nieuwere echt kunnen benutten.

Dus. Er zijn heel veel "overjarige" f3J's te koop, al dan niet met een motor er in. Welke moet je dan hebben....
-afmetingen. De oudere zijn vaak 3,3m. De nieuwere meer dan 3,7m. Die van 3,3m vliegen net zo goed als de grotere.
- materiaal. F3J's zijn ontwikkeld voor lierstarts. Als je hem op de motor gaat vliegen is een carbon versie nergens voor nodig. De goedkopere GFK-toestellen vliegen voor jou en mij precies even goed.
- Staart. Een V-staart is natuurlijk 100x cooler dan een T-staart. Die moet je dus zeker hebben :-)
- servo's. Ik geloofde er nooit zo in maar in een top-kist merk je echt wel of er top-servo's in zitten. Dus als je er één kunt vinden met goede servo's zou ik dat zeker doen. Een lege kist zelf voorzien van goedkope servo's is echt zonde, en waarschijnlijk net zo duur als een complete met gebruikte servo's er in. Je hebt er 6 nodig....als je er één gaat bekijken let dan op speling bij de servo's en aansturingen. Dat wil je niet hebben.
- reparaties. De "echte" F3J jongens repareren hun kisten zodat ze weer knalhard gelierd kunnen worden en aerodynamisch optimaal blijven. Aan uiterlijk besteden ze soms wat minder aandacht....Laat je daar dus niet door afschrikken. Als het goed gerepareerd is krijg jij het niet meer kapot, als je elektro gaat vliegen.

Het kan lonen de "te koop" sectie van RC-Network.de in de gaten te houden. Daar komen ze heel vaak voorbij en vaak voor vriendelijke prijzen. Het is soms een eindje rijden, dat wel.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Sorry jongens ik bedoelde f5j ik pas het gelijk aan.

Ik ben inderdaad al een paar zwevers tegen gekomen.
Wat wat nu precies de pus en minpunten zijn weet ik niet.
Wat glijgetallen zijn, en moeilijke termen, dat zegt me eigenlijk niets en hoef ik van mezelf ook niet te weten.
Ik zag zaterdag een paar mooie zwevers die een vliegbeeld hadden waarvan ik zeg ja dat wil ik.

Hoe die kisten heten weet ik niet meer, maar zoiets zoek ik.
Ik heb nog een kontronik motortje wat ik misschien kan gebruiken.
Daar bezuinig ik liever op dan op de kist en servo's.
Tot zover al bedankt voor het meedenken.
Graag zie ik nog meer komen.
 
Laatst bewerkt:
-afmetingen. De oudere zijn vaak 3,3m. De nieuwere meer dan 3,7m. Die van 3,3m vliegen net zo goed als de grotere.
- materiaal. F3J's zijn ontwikkeld voor lierstarts. Als je hem op de motor gaat vliegen is een carbon versie nergens voor nodig. De goedkopere GFK-toestellen vliegen voor jou en mij precies even goed.
Ahum ... als ze inderdaad precies even goed vliegen: waarom zouden er dan nog nieuwe ontwikkeld worden? OK, de verschillen zijn zo klein dat jij en ik die er waarschijnlijk niet uithalen. Maar wellicht ligt dat voor Bertus anders ... :rolleyes:
- Staart. Een V-staart is natuurlijk 100x cooler dan een T-staart. Die moet je dus zeker hebben :-)
Als je het over ethisch uiterlijk hebt: dat is een persoonlijke kwestie van smaak. Als je het over besturing hebt, is een V-staart iets lastiger af te stellen, de uitslag naar beneden moet iets groter zijn dan de uitslag naar boven, om tot een echt neutrale Ri-werking te komen. Dat is best lastig te doen. Het is mij eigenlijk pas echt gelukt mbv. ondersteuning door een vario. De meeste nieuw ontwikkelde wedstrijdkisten hebben tegenwoordig dan ook weer een kruisstaart.
- servo's. Ik geloofde er nooit zo in maar in een top-kist merk je echt wel of er top-servo's in zitten. Dus als je er één kunt vinden met goede servo's zou ik dat zeker doen. Een lege kist zelf voorzien van goedkope servo's is echt zonde, en waarschijnlijk net zo duur als een complete met gebruikte servo's er in. Je hebt er 6 nodig....als je er één gaat bekijken let dan op speling bij de servo's en aansturingen. Dat wil je niet hebben.
200% mee eens!
Maar hier zit ik tegenwoordig een beetje in dubio: metalen of kunststof tandwielen?
- Metaal is ontegenzeggelijk sterker, maar heeft altijd wat speling (als het geen speling zou hebben slijt die speling er binnen de kortste keren in ...).
- Kunststof is minder sterk, maar die tandwielen kunnen onder lichte spanning tegen elkaar gemonteerd worden zonder dat ze extra slijten (kunststof is wat elastisch), en dan ben je alle speling helemaal kwijt.

Dus als je wat vaker een minder nette landing maakt: metaal. Maar als je van jezelf durft te zeggen dat dat niet of nauwelijks gebeurt zou je kunststof kunnen overwegen.
 
(over glas of carbon)
Ahum ... als ze inderdaad precies even goed vliegen: waarom zouden er dan nog nieuwe ontwikkeld worden? OK, de verschillen zijn zo klein dat jij en ik die er waarschijnlijk niet uithalen. Maar wellicht ligt dat voor Bertus anders ... :rolleyes:

Om grotere krachten bij het lieren te weerstaan....maar dat gaat Bertus helemaal niet doen. In vliegeigenschappen zal het voor Bertus (en mij) niet merkbaar verschillen :-)
 
Ik heb nog een kontronik motortje wat ik misschien kan gebruiken.
Daar bezuinig ik liever op dan op de kist en servo's.
Al die F3x-rompen zijn erg eng. Een dikke buitenloper past nooit, tenzij hij te klein is qua vermogen.
Jou Kontronik motortje is hopelijk een binnelopertje met vertraging. Zo ja dan heb je mogelijk een hele mooie motor. Of hij echt mooi is hangt af van voor hoeveel cellen hij bruikbaar zal zijn. Ook al weer vanwege die dunne romp zul je waarschijnlijk niet meer als 3S (hooguit 4S) lipo's kwijt kunnen.
Maar als dat lukt, heb je een top aandrijving.

Zoals gezegd: vanwege de rompmaat zit je waarschijnlijk vast aan een binnenloper met vertraging (die zijn wel de efficientste). Mocht het met die Kontronik niet lukken, dan zijn dit nog betaalbare motoren die het goed lijken te doen. Voor jouw kist moet je het in de TEC-500- of TEC-490-klasse zoeken.

Dirk.
 
1) Bertus kan goed vliegen. Hij zal echt wel het verschil voelen tussen een 3.3 of een 3.7mtr kist. Zelfs ik voel dat.
2) Er zijn, voor zover ik weet, op dit moment geen slechte nieuwe bezemstelen te koop.
3) Zonder mensen op het hart te trappen: ik zou niet voor een V-staart gaan. Is een V-staart slecht? Nee. Echter, ik vloog ook een F3J achtig apparaat met V-staart. Daarna kwamen de kruisstaarten. Ik vindt ze minder zoekerig vliegen. Dat merk je overigens alleen als je van het ene type naar het andere type staart over gaat. Alles went.

Waar Bertus in moet beslissen is: Koop ik een Sharp Wind van Valenta, een Electra van Mibo, of een 'aardig' vliegertje uit het Samba aanbod.

@Dirk, die servo's met carbonite tandwielen, zitten die niet tussen kunststof en metaal in? (ben er niet zo in thuis, koop altijd S3150 servo's)
 
Laatst bewerkt:
200% mee eens!
Maar hier zit ik tegenwoordig een beetje in dubio: metalen of kunststof tandwielen?
- Metaal is ontegenzeggelijk sterker, maar heeft altijd wat speling (als het geen speling zou hebben slijt die speling er binnen de kortste keren in ...).
- Kunststof is minder sterk, maar die tandwielen kunnen onder lichte spanning tegen elkaar gemonteerd worden zonder dat ze extra slijten (kunststof is wat elastisch), en dan ben je alle speling helemaal kwijt.

Dus als je wat vaker een minder nette landing maakt: metaal. Maar als je van jezelf durft te zeggen dat dat niet of nauwelijks gebeurt zou je kunststof kunnen overwegen.

Wat je, daarom, vaker ziet (ook bij mijn F5B) is de combinatie van kunststof (karbonit is koolstofgevuld kunststof) en metaal.
Kunststof voor de rolroeren en hoogteroer, plus metaal voor flaps en eventueel richtingsroer dat vaak ook kwetsbaar is.
 
Even een korte reactie over de v staart.
Het voordeel van een v staart is dat ik achter mijn huis in een knollentuin vliegt.
een V staart blijft daar niet snel in hangen.
Maar met een + staart zal dat ook niet zo snel zijn zag ik zaterdag.
Dan heeft mijn voorkeur o dit moment ook een + staart.
Verder heb ik een 480 fun motor met een 5.2 vertraging.
Alleen heeft hij 4200 kv waardoor ik met 3 cellen niet hoger kan als een 13 x 8 prop.
De regelaar zou wel vervangen moeten worden, want ik begreep dat er tegenwoordig regelaars zijn die een bec hebben en een ontvanger accu kunnen opladen.
Hoe dat werkt weet ik echter (nog) niet.
Verder ben ik het met Berrie eens dat ik wel een beetje kan sturen en als ik het dan wel merk, ik achteraf zou balen.
Ik zou naar een tweedehands kist kunnen kijken, maar mijn vliegmaat heeft nu net als ik een excel comp. we hadden dan samen een competition, nu ik een goede zwever wil kopen wil hij exact dezelfde zwever als ik kopen. (dus als het financieel kan ook de motor)
 
@Bertus:
Oké, ze zeggen dat jij goed kan vliegen. ;-) dan zou ik voor groter gaan. Allereerst ben ik van mening: "big is beautifull", maar ook vanwege de zichtbaarheid op grote afstand. Ik ben ook van het type "laten lopen" zoals Arno ergens verwoordde. Dat maakt de kans op thermiek-treffers aanzienlijk groter.

@Berrie:
"Zelfs ik voel dat."
Iets minder bescheidenheid mag wel. Zelfs als je maar half zo goed vliegt als dat je bouwt, zit je nog dik boven het gemiddelde. ;-)

@Berrie & Rick:
Ik heb een aantal S3150's. Die hebben allemaal speling. Bij de besturing heb je daar weinig last van, want door de belasting tijdens de normale vlucht hangen ze allemaal aan één kant van hun speling. En omdat ze digitaal zijn is de positionering perfect.
Maar zodra je een keer hard gaat raggen (meestal aan de helling) dan merk ik dat de positionering weliswaar goed is, maar de speling wel zorgt voor een verhoogde flutter-gevoeligheid.
Daarin zit het voordeel van de kunststof tandwielen.
Mbt. karbonite tandwielen, ik weet dat ze bestaan, maar ik heb nog geen ervaringen over de speling erop. Ik heb er ook nog nooit een in mijn vingers gehad om de speling te voelen. In mijn komende projecten overweeg ik Hyperion HighVoltage servo's (mijn Weatronic ontvanger kan direct op 2S lipo), grote kisten (dan is HV handig ivm. lange servo-snoeren). En Hyperion heeft dat soort servo's met carbonite tandwielen. Maar zoals gezegd, ik weet nog niets van de speling en kwaliteit van carbonite ...

Nog even over kruisstaart/V-staart:
Mijn (eigenbouw/-ontwerp) F3J heeft een V-staart, mijn Alpina heeft een kruisstaart. Beiden vliegen niet onaardig (ook al zijn het 2 heel verschillende kisten). Maar als ik nu moest kiezen zou ik een F3J met kruisstaart bouwen. Stuurt toch net iets directer, ook al is het verschil maar zeer marginaal.

Dirk.
 
okay even wat rechtzetten dan :-)

Over 3,3 of 3,7m; natuurlijk zit er verschil in. Of je daar last van hebt als je geen wedstrijden gaat vliegen of het zelfs opmerkt (zonder ze na elkaar te vliegen)....? Geheel op persoonlijke titel, maar ik geloof daar niet zo in. Zeker niet als je de prijsverschillen er bij betrekt. Een nieuwere (gebruikte) 3,7m kist kost je zo 800 euro leeg, een iets oudere en kleinere koop je voor 600 euro met servo's. Ik ken Bert z'n budget niet maar voor mij was het een serieuze overweging. Ik (alweer, dat is persoonlijk) heb er geen spijt van.

Over de staarten; dat was een geintje :p Ik ben gek op v-staarten. En ik waardeer de wat mindere kwetsbaarheid. Het zoekerige herken ik niet, ik heb mijn Starlight eerst met kruis- en nu met v-staart gevlogen. Eerlijk gezegd vind ik de v-staart fijner vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag dan wel 2 minuten met de kist van Arjan gestuurd hebben ,en kan me dus nog steeds een noob noemen . Wat ik wel merk tussen v staart en normaal stabilo met kielvlak ondervindt is dat het rudder wat lekkerder reageert op een conventionele staart .. Dit verschijnsel kon ik echter niet bespeuren op de zwever van Arjan .Deze vliegt heerlijk direct .
 
Arjan ik snap goed wat je bedoel.
Alleen zoek ik altijd op een andere manier naar een nieuwe kist.
Ik kijk eerst wat de allerbeste is, dan kijk ik pas naar de prijs.
Is het te duur kijk ik naar een stapje minder en hoeveel dat scheelt.
Is het echt minder koop ik gewoon niets, of ik koop de beste.
En mocht ik meer met een wedstrijd mee willen doen ik ik dat het niet aan mijn materiaal ligt als ik 1 na laatste wordt. ;)
Ik heb weinig butget voor het vliegen (afgelopen jaar 35 euro onkosten en 70 euro contributie)
Ik vlieg meestal rond de tien jaar met mijn kisten dan verkoop ik alles wat ik aan modelbouwspullen heb en koop ik weer nieuw.
Mijn excel gaat nu dan eerder in de verkoop om een beginnetje te maken voor een goede zwever, die het hopelijk weer tien jaar volhoud.

Wie kan mij vertellen welke zwevers het een zaterdag waren die bovenin eindigde?
Ik heb met de jongens gesproken maar weet de naam van de kist niet meer.
 
Er waren 2x Pike Perfect en het toestel van Peter Keim was een zelfbouw.

Een Pike staat nu te koop: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/148080-pike-perfect-et-c68.html

De Supra is ook zo'n ding wat helemaal geweldig is en toevallig te koop staat: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/144177-supra-pro-competition-f3j.html

Een Xperience http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/146870-f3j-model-xperience-pro-van-nan-models.html

Allemaal zonder motor dus er moet nog geknutseld worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er waren 2x Pike Perfect en het toestel van Peter Keim was een zelfbouw.

Een Pike staat nu te koop: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/148080-pike-perfect-et-c68.html

De Supra is ook zo'n ding wat helemaal geweldig is en toevallig te koop staat: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/144177-supra-pro-competition-f3j.html

Een Xperience http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/146870-f3j-model-xperience-pro-van-nan-models.html

Allemaal zonder motor dus er moet nog geknutseld worden.

Dat is nu net het probleem begreep ik zaterdag.
Als er geen motor in zit zijn ze voor de lier.
Daarvoor is de vleugel extra sterk gemaakt en dus zwaarder.
De electro versie van deze modellen hebben een lichtere bouwwijze waardoor ze niets of nauwelijks zwaarder zijn dan hun motorloze broertje.

En ik kan op zijn vroegst pas op 1-1-2012 een kist kopen.
Die afspraak heb ik in de lente met m'n eigen gemaakt.
En ik denk dat mijn maat een identieke kist wil en dat wordt tweedehands lastig.
Maar we dwalen een beetje af.
Ik wil eigenlijk meer soorten kisten zien met vooral de sterke en de wat kwetsbaardere kant.
Ik kreeg van Berrie bijvoorbeel een linkje waarbij het richtingsroer niet tot onder doorliep.
Dat lijkt mij voor de servo wel prettig (ik vlieg hier in een ruw weiland)
Maakt dat wat uit of zeggen jullie het dat ik daar geen rekening mee moet houden?
En ik wil ook in de romp ruimte hebben voor een vario dat vind ik veel veiliger vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top