DLG en Lipo...

Er zijn meerdere mogelijkheden en uitgaande dat je een 1S LIPO tot 3 volt mag ontladen. Dat mag heb ik ergens gelezen, zelfs wel tot 2.7 V bij sommige fabrikanten.

De HLG-saver (volgens mij meer bedoeld voor NiMH maar moet kunnen bij LIPO met booster)
Die begint te piepen bij 4.5 V maar door je voltage booster zit je daar altijd boven totdat de 1S lipo op 3.4 Volt zit (gemeten voor hij geboost wordt)
(zie tabel in Lipo met voltagebooster - F3K Nederland).

With a 4 ohm resistor on the output and varying the input voltage with a good power supply, the following was recorded:
Input V___Output V___Output I___________
__4.2_______4.72_______1.11_____________
__3.7_______4.56_______1.08_____________
__3.4_______4.47_______1.05_____________
__3.2_______4.35_______1.02_____________
__3.0_______4.20_______1.00_____________
__2.8_______3.95_______0.94_____________
__2.6_______3.50_______0.82_____________



Ik vlieg hetzelfde systeem als jij en heb de HLG-saver in de LIPO-setup nog nooit gehoord (wel in mijn NiMH setjes) maar vlieg nooit langer dan 90 minuten aan een stuk (ouderdom van mijn kant). Wel als je accu ontkoppeld, dan kermt de HLG-saver nog even na, logisch.

Dan is er de OpenAltmeter, in te stellen op een niveau dat je zelf wenst
openaltimeter

Die heb ik gisteren voor het eerst gebruikt, zeer handig (maar duurder) als je even wilt checken. Schakelaar omzetten en naar de piepjes luisteren.

Een ander zendersysteem die de ontvangerspanning naar je zender terugzendt.

Loet
 
Nu ik in bezit ben van M-Link kan ik dus op mijn zenderdisplay zien wat de accuspanning is. De gemeten spanning is wel de spanning die de Voltagebooster genereert. Bij een volle accu is dit 5,1 volt.
Uit ervaring ( German Open) weet ik dat de Voltagebooster deze spanning lang volhoud. Als de lipo bijna leeg is dropt dit bij gebruik van meerdere servo's naar 4,8 a 4,9 volt en zakt dan heel snel in
Op mijn zender heb ik ingesteld dat een waarschuwingssignaal afgegeven wordt bij 5V. Dan heb ik ruim voldoende tijd om te landen.

De meest eenvoudige manier om te voorkomen dat je accus leeg raken is gewoon laden of zorgen voor voldoende reserve accu's. Na 1,5 uur vliegen ben je vaak wel aan een pauze toe en dan ga je gewoon laden.

Momenteel heb ik meerdere accu's in gebruik en netjes genummerd. Het verwisselen van een accu is binnen 10 sec gebeurd. Een accu kost nog geen 5 euro dus waar hebben we het over. Je start met accu 1 in de kist en na 1,5 a 2 uur vliegen gaat accu 2 er in enz enz.
Ik vlieg overigens met twee cellen Rhino 360 Mah.

Heb je je lipo's 1 keer te diep ontladen gooi ze dan direct weg. Mijn Rhino's bollen dan ook direct op en passen sowieso niet meer in de kist :)
De kosten voor een nieuwe accu staan in geen verhouding tot de schade die je mogelijk vliegt.
Aaaaiii Bart, zonde .............
 
hoe kan je 350mah lipo leegvliegen? :) ik doe met een nimh accu van 350mah 1 vlieguur... dan ben je al snel 2u op t veld... (en een lipo gaat toch langer mee dacht ik zo? :p

Je kent niet alle details. Bart vliegt net als ik Futaba, de ontvanger gebruikt veel meer dan andere systemen.

Verder, als we vliegen, dan vliegen we continue. Ik was er bij gisteren.
Meestal uurtje vliegen , 10 minuten pauze enz.

Bart heeft gisteren een rookpauze of misschien wel twee rookpauzes gemist ben ik bang.:p

Loet
 
Je kent niet alle details. Bart vliegt net als ik Futaba, de ontvanger gebruikt veel meer dan andere systemen.


Loet


denk je dat ik met graupner shit vlieg???!!! ;)

futabe ff10, ontvanger 8kanaals fast... en de servo's van de helios...

maar heeft iemand een idee over mijn laatst gestelde vraag?
 
@Theo - Iemand? ik heb deze lipootjes ook eens half gedemonteerd en verschillende pogingen ondernomen om 32AWG draad aan het lipje van de lipo to solderen, echter met zeer slecht resultaat. Hoe verbind jij een draad met het betreffende lipje? Hetzelfde probleem heb ik trouwens ook met sommige zeer kleine LIPO 1S cellen.
 
Laatst bewerkt:
@Theo - Iemand? ik heb deze lipootjes ook eens half gedemonteerd en verschillende pogingen ondernomen om 32AWG draad aan het lipje van de lipo to solderen, echter met zeer slecht resultaat. Hoe verbind jij een draad met het betreffende lipje? Hetzelfde probleem heb ik trouwens ook met sommige zeer kleine LIPO 1S cellen.

Het positieve lipje van een lipo is van aluminium, wat zich met normaal soldeertin niet laat solderen.
Bij vele lipo's is daar een nikkel tabje op gepuntlast, dit is goed te solderen.
Misschien is hier direkt een puntlasverbinding met het stekketje gemaakt.

Er is speciaal soldeer te koop waarmee je koper en aluminium mee kan samen solderen. Enkele shops die losse lipo's verkopen hebben dat.
Koop het bij deze shops want er is ook een ander soort dat werkt zolang je er geen stroom door laat lopen, doe je dat wel corrodeert de verbinding snel.

Verder vind ik AWG 32 erg dun als je het voor DLG gebruikt.

Als je het nodig zou hebben kan ik connectortjes met AWG28 draad leveren die op de accu'tjes passen.

Rick
 
@Rick NL: Dank voor je reactie. Wat is de naam van het stekkertje dat past op het betreffende lipo celletje, eigenlijk?
 
@Rick NL: Dank voor je reactie. Wat is de naam van het stekkertje dat past op het betreffende lipo celletje, eigenlijk?

Het is de Molex PicoBlade.
full

Ik gebruik ze al meer dan 12 jaar voor micro RC modellen.
Jammergenoeg ben ik toen begonnen met de + en - net andersom als de fabrikanten tegenwoordig als standaard hebben.
Maar ik kan de stekkers ook correct monteren voor deze accu.

De prijs is met € 2.25 niet echt laag, maar het krimptool is € 300,- en de onderdelen ook niet goedkoop.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar dat snap ik niet want bij mij staan op de oude batterijen ook een plus en en min. En dan maak je de zwarte toch vast aan de min en de nadere kleur aan de plus. Dat heb ik geleert toen ik net van de lagere school kwam anders was het met mijn zender ook fout gegaan toen ik die op de acculader van mijn vader zij moter aansloot op mijn zender en die deed het toen gewoon goed,gelukkig wat ik had op school goed opgelet en onthouden. Je denkt als je leert voor je reiexamen dat rood is stoppen en daarom misschien ook aarde en dus min maar het is net andersom met stroom en dat is de stommigheid in de elektristeit vind ik

Het is de Molex PicoBlade.
full

Ik gebruik ze al meer dan 12 jaar voor micro RC modellen.
Jammergenoeg ben ik toen begonnen met de + en - net andersom als de fabrikanten tegenwoordig als standaard hebben.
Maar ik kan de stekkers ook correct monteren voor deze accu.

De prijs is met € 2.25 niet echt laag, maar het krimptool is € 300,- en de onderdelen ook niet goedkoop.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar dat snap ik niet want bij mij staan op de oude batterijen ook een plus en en min. En dan maak je de zwarte toch vast aan de min en de nadere kleur aan de plus. Dat heb ik geleert toen ik net van de lagere school kwam anders was het met mijn zender ook fout gegaan toen ik die op de acculader van mijn vader zij moter aansloot op mijn zender en die deed het toen gewoon goed,gelukkig wat ik had op school goed opgelet en onthouden. Je denkt als je leert voor je reiexamen dat rood is stoppen en daarom misschien ook aarde en dus min maar het is net andersom met stroom en dat is de stommigheid in de elektristeit vind ik

Rood en zwart doe ik wel al 50 jaar goed (= conform norm). Zie maar op de foto.
Maar het ging erom dat ik in 1998 zwart aan pen 1 van de connector deed, waar later de grote jongens rood aan pen 1 zijn gaan doen.

Rick
 
Hallo allemaal, ik wil mijn nieuwe DLG met Staufenbiel's 350mAh 2s en een zelf gesoldeerde spanningsomvormer bestukken! Omvormer is Recom R78B5.0-1.5,
die verlaagd de spanning naar 5V en kan 1.5A stroom verdragen. Mijn vraag aan de geleerden, moet ik er nog een paar elkos bij solderen of is deze omvormer zo te gebruiken.
Heeft iemand ervaring hiermee?
 
Ik zeg, gewoon proberen, ik denk dat het kan werken. Hoelang, daar kan ik echter geen uitspraken over doen. Probeer het gewoon uit. Wel even op de grond testen of je een accu leeg kunt trekken met die setup.
 
Hallo Domi,

Ik zou het dus niet doen.
Deze spanningsregelaar is niet van het type low-drop
http://www.recom-international.com/pdf/Innoline/R-78Bxx-1.5_L.pdf
Low-drop geeft aan dat de regelaar goed werkt ook met een ingangsspanning die dicht bij de uitgangsspanning ligt.
De minimale spanning van de R-78B5.0-1.5 is volgens de data-sheet 6.5 volt. Ik weet een volle 2s Lipo start met 8.4 volt, nominaal iets van 7.6 en is leeg bij 6.5 volt. Heb je een keer een wat accu die echt leeg zit je gelijk aan de grens van de regelaar. Daarbij mocht je door energiek sturen even wat meer ampere trekken kan de spanning bij een wat leger accu pakket misschien wel even onder de grens zakken.

Denk dat je beter een L4940V5 kan nemen.
Ja, niet zo modern als de geschakelde versie als de R-78B5.0-1.5 maar,
deze heeft een minimale spanning van 5.5 volt nodig on goed te werken.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/2141.pdf

Zie het data-sheet voor de benodigde condensatoren.

R-78B5.0-1.5
V min - max in 6.5 – 18
V uit 5.0
A max 1.5

Frans
 
Ik heb ooit een bouwverslag gezien van Peer uit D die een L4940v5 had gebruikt.
Nu kom ik dit tegen.
Schaltregler für LiPo Empfängerakku selbst gebaut

Messungen:

Ein wenig Sorgen machte mir noch das Datenblatt. Als minimale Eingangspannung ist dort 6,5 V angegeben.
Aber Messungen mit meinem Setup, und vier Servos (was gerade so rumlag) ergab eine konstante Spannung am Empfänger bis 5,9 V Eingangsspannung und regelmäßiger Belastung durch Bewegung der Servos. Dann habe ich abgebrochen zu testen, da ich meinen Lipo so weit eigentlich nicht entladen möchte.


Op basis van dit verhaal lijkt het dat lagere spanning dan de aangegeven 6.5 volt mogelijk is.

Kan dit ja, wel oppassen met lage spanning. (lijkt me)

Frans
 
Een andere goedkope en eenvoudige methode om de spanning omlaag te brengen is het plaatsen van twee of drie diodes in de voedingslijn (wel in de juiste richtin plaatsen). Elke diode geeft globaal een voltage verlies van 0.6 volt (twee in serie 1.2 volt en drie in serie 1.8 volt).
Zelf heb ik de 1N4001 gebruikt die in de meeste electronica zaken te verkrijgen is (datasheet http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4001.pdf ).
Voordeel t.o.v. een regeling naar een vast voltage is dat de ontvanger accu bewaking blijft werken (deze wordt bij Jeti naar de zender gestuurd).

P.s. Het laden mag niet door de diodes, een 2s pack heeft meestal een apparte laadkabel (i.v.m. ballanceren) en is dit dus geen probleeem.

Bas
 
Back
Top