Bouwverslag Ansmann Mad Monkey (1:10 2WD midmotor buggy)

Eindelijk even de tijd gevonden om de gearbox en de servo in te bouwen...hopelijk van het weekend de ESC en motor erin, alles vastzetten en dan kijken of ik een proefritje kan maken.

Het oude (standaard) lagersetje met glijlagers en het nieuwe lagersetje van RCbearings.co.uk, For a friction free RC! (wel een aanrader, niet te duur...kwaliteit van de lagers moet nog blijken).
DSC_8420.jpg


De complete gearbox in onderdelen.
DSC_8421.jpg


De onderdelen van het kogeldifferentieel bij elkaar (liggen ook onderdelen van de slipkoppeling bij, die heb ik ergens anders gemonteerd ;)).
DSC_8422.jpg


Kogeldifferentieel deels gemonteerd, ik heb hiervoor niet het vet van de doos gebruikt maar Heave Duty grease van HPI.
DSC_8423.jpg


En het kogeldifferentieel in elkaar, werkt met een boutje door de diff cup en aan de andere kan een veer met een slotmoer, deze krijg je wel lastig in elkaar gedraaid.
DSC_8424.jpg


De gearbox in elkaar zetten met alle tandwielen en 6 lagers (2 lagers per tandwiel). Tandwielen netjes ingevet zoals aangegeven in de handleiding.
DSC_8426.jpg


De spurgear en slipperclutch gemonteerd. Volgens de handleiding moet de moer tot 18mm aangedraaid worden dus die meten we even na.
DSC_8427.jpg


De gearbox op het chassis monteren, helaas moest de achterkant weer los aangezien je anders niet bij 2 van de 4 boutjes kan komen om je gearbox vast te zetten op het chassis....volgende keer toch maar de handleiding volgen, dan hoef je niet weer onderdelen los te maken.
DSC_8429.jpg


Aangezien de motor onder de kap zit komt er geen kap over je spur gear.
DSC_8430.jpg


Servo ingebouwd en de lipo erin gelegd. Voor de kabeltjes van de lipo zal ik nog een klein stukje uit het chassis moeten dremelen.
DSC_8431.jpg


En dan een foto met de kap en spoiler er even los op liggen. In de kap en spoiler moet ik wel nog gaatjes maken waar de clips komen te zitten.
DSC_8432.jpg


Nu alleen de ESC, de motor en de kap erin en vastzetten dan is de auto klaar voor zijn eerste testritje. Motor combo wordt een ezRun 60A ESC met een 8,5 turns brushless motor (4000 KV) en dan even op zoek naar de best werkende pinion.
 
Zo vanavond eindelijk de Ansmann af kunnen bouwen, hij rijdt op een probleempje na...maar dat zal ik aan het einde toelichten.

De electronica die ingebouwd moet worden.
DSC_8510.jpg


Motor erin gezet, jammer genoeg kan je niet makkelijk bij de onderste schroef in je motor dus daar is het een beetje pielen geblazen. Dit zou eventueel op te lossen zijn door een klein beetje in het chassis te dremelen.
DSC_8511.jpg


Alles in de auto, met kap en zender.
DSC_8512.jpg


Alleen het chassis.
DSC_8513.jpg


Kap erop en beschermfolie verwijderd.
DSC_8514.jpg


Even test gereden in de huiskamer, maar de slipkoppeling slipt belachelijk snel door, ik moet nog even zoeken waardoor dit kan komen. Motor eraf gehad, uit elkaar gehaald en van binnen bekeken, geen problemen. Aandrijving gevoeld en deze loopt soepel en netjes. Waarom die slipkoppeling zo doorslipt weet ik ook niet, heb hem helemaal vastgedraaid en dan slipt hij nog steeds door. Binnenkort even aan andere Ansmann rijders vragen hoe strak zij hun slipkoppeling hebben staan en of dit een bekend probleem is...nu ik zit te typen zit ik me af te vragen of het misschien een kwestie van ontvetten is...

Voor de rest een leuke auto om te bouwen en voor bijna iedereen goed te doen. Kogellager setje is wel een vereiste en op zich heb je alleen een zender, ontvanger, accu en ESC nodig om hem rijdend te maken. Dus voor maximaal 200 euro heb je een leuke auto waarmee je aardig wedstrijdjes kunt rijden. Onderdelen zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar, duurzaamheid....de tijd zal het leren!

Als de slipkoppeling in orde is snel een keer naar Mach indoor om te testen hoe het rijdt.
 
ik denk dat het je diff is dat doorslipt. daar zijn wel vaker problemen mee. je diff loopt bijna nooit soepel, of het draait erg zwaar, of het slipt door. voor de rest is het zeker wel een goede auto voor het geld. alleen de shocks... kapjes blijven eraf vliegen en ze dempen niet lekker. dus eigenlijk moeten er andere op.
 
Thx, dat was de tip waar ik naar zocht, diff wat strakker gedraaid en probleem direct opgelost! Die shocks gaan we wel zien idd, eerst kijken of de auto uberhaupt aan de eisen voldoet...wanneer dat het geval is zijn de shocks het eerst onderdeel (met de banden) die ik ga vervangen.
 
Vanavond heeft de Ansmann zijn shake down gehad en ik heb hem meteen flink op zijn lazer gegeven om zeker te zijn dat ik de zwakke punten kon ontdekken.

Probleem 1 was het ball diff, deze stond nog steeds te slapjes waardoor ik niet lekker op gang kwam. Dus na een minuut of 10 rijden heb ik het ball diff wat strakker gezet. Daarna kwam de auto lekker van zijn plaats, maar ik was nog niet tevreden de stuurservo was niet snel genoeg.

Probleem 2 was een schokbreker, de kapjes van de shocks schijnen nog wel een los te schieten en inderdaad dat gebeurde, dus ik moest mijn schokbreker bijvullen, dichtschroeven en kon weer rijden.

Probleem 3 was de servo die ik erin had zitten, deze was gewoon niet snel genoeg waardoor ik niet lekker door de slingersecties kwam en hij haperde ook af en toe bij het omgooien van het stuur van links naar rechts. Aangezien Mike een Align DS610 bij zich had deze er even in geschroefd.

Probleem 4 was mijn ontvanger, het was mij al opgevallen dat de 1e servo af en toe niet lekker stuurde (hakkelde en bleef heen en weer gaan). Ik dacht eerst dat het aan de servo lag maar uiteindelijk bleek de ontvanger het probleem. Toen ik er een andere ontvanger in deed was het probleem opgelost en kon ik lekker rijden.

Probleem 5 was de achterspoiler, deze is (net als de kap) bij Ansmann gemaakt van een of ander goedkoop hard plastic en de eerste keer dat je op de spoiler land barst deze meteen. Gewoon verder gereden met de kapotte spoiler maar op een gegeven moment lagen er overal op de baan stukjes spoiler maar op de auto zat niks meer. Dat wordt dus op zoek naar een ander merk die flexibeler is :)

Probleem 6 is eigenlijk veroorzaakt doordat ik zonder spoiler reed. Ik had het ook niet verwacht maar de auto kon niet meer lekker springen, elke sprong duikt de neus in de grond zonder spoiler. Dit resulteerde uiteindelijk in een gebroken stuurhub. Maar goed, de onderdelen voor deze auto zijn spotgoedkoop, € 3,00 voor een setje :)

In december ga ik meedoen met een wedstrijd bij Mach indoor, de auto rijdt met de juiste servo en de aanwezigheid van een spoiler lekker en goed controleerbaar. Ik kon de rijders die er reden (met veel ervaring met een 2WD buggy) al aardig bijhouden dus dat moet wel goed komen.

Ook de meegeleverde Ansmann bandjes vielen eigenlijk helemaal niet tegen, met goede Schumachers kan het waarschijnlijk allemaal nog een tikkie sneller.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb net een Mad rat gebouwd...En nog niet gereden. Maar heb je verslag goed gelezen;)..En zijn bruikbare tips bij.:p

Even een vraagje over de spoiler...Heb je deze al een nieuwe?..En zo ja...Van welk merk heb je hem nu erop...?

Groet Dennis
 
Oke thanks voor reactie....

Dan zal ik binnenkort ook maar eens alvast een nieuwe bestellen...:D
Had via dit forum ook nog deze link gevonden...Misschien ken je hem al..

2WD Upgrade Parts

Ook vele onderdelen voor de Ansmann(teamC)..Ook ombouw kits...

Groet Dennis
 
Enkele reserve onderdelen voor de Mad Monkey besteld, daarnaast gekozen voor Schumacher Minipins geel achter en Schumacher cutted stagger ribs geel voor...zoals geadviseerd door Matthijs (thx voor de tip).

Bij de eerste run een kapotte spoiler gereden en door de afwezigheid van een spoiler de c-hub rechtsvoor kapot gereden, dus daarvoor nieuwe besteld. Qua spoiler probeer ik nu even eentje voor de Team Losi TLR22.

378761_269882193061443_100001189940626_693400_1105407160_n.jpg
 
Henk,


Ik zie dat je ook draag armen voor besteld hebt...heb je nu de 125000601 en de 125000602 besteld?

Deze zijn van de Pro versie en zijn schijnbaar stuk beter.

De C-hubs zijn van beide volgens mij hetzelfde..Maar heb je ook in Allu...

Groet Dennis
 
Ik heb gewoon de 125000499 en de 125000500 besteld, die draagarmpjes zien er redelijk goed uit, ik verwacht niet dat deze snel zullen breken. C-Hubs van alu heb ik naar gekeken, maar prijsverschil is gewoon te groot. Daarbij komt dat ik prijzen van 1:8 truggies gewend ben dus de kosten van onderdelen voor dit autootje zijn gewoon heel laag.

Alleen onderdelen die constant kapot gaan ga ik naar alternatieven kijken.
 
de pro draagarmen hebben niet echt veel zin omdat de draagarmen sterker zijn dan de rest van de ophanging:P
ik heb namelijk al flinke klappen recht op de de draagarmen gehad en ze hebben het wonderbaarlijk gehouden. de rest trouwens ook wel behalve de kickup.
 
Verslag van de 2e Mach indoor offroad

Q1 gestart en na 6 rondjes maak ik een sprong, pats en mijn wiel vloog opzij...losgetrild? Nee, aandrijfas gebroken (k..zooi), zo'n beetje het enige onderdeel van staal en dat breekt. Dus ook een aandrijfas lenen want die van een Ansmann Macnum (de auto van mijn zoontje is donor) zijn langer.

Q2 al een paar minuten aan het warm rijden geweest want ik miste wat baantijd. De kwali wordt gestart, neem een sprong, pats andere wiel vliegt opzij...het zal toch niet? Jawel, de andere aandrijfas gebroken na precies dezelfde spong. En ja, ook die as moest ik lenen. Resultaat: 0 ronden!

Q3, nu moest het wel beter gaan want ik had er al 2 verkloot en het ging beter maar ik merkte aan mijzelf dat ik erg voorzichtig reed in de angst om weer assen te breken. Eindelijk een kwali uitgereden, 14 ronden en slechts 5e van de 6 maar ik deed erg rustig.

Uiteindelijk C-finale, misschien was dat maar beter, er worden 3 finales gereden en je plaats wordt bepaald door de beste 2 kwali's, dus ik stond stijf laatste.

1e C-Finale: Start ging aardig en ik ontweek wat botsingen en problemen dus op een gegeven moment 2e plek, maar toen sloeg het noodlot weer toe; stekker tussen mijn lipo en de ESC was los (schijnbaar niet goed gesoldeerd). Resultaat 3 ronden pfff...wat een dag! Dus na het baaninzetten nieuwe stekker gesoldeerd en op naar de 2e C-finale.

2e C-Finale: het ging weer lekker, iets mindere start maar door weinig fouten maken lag ik weer op de 2e plek totdat..., ja echt, motorproblemen? Auto gehaald, kap eraf aangezet gas, pruttel pruteel, diff kapot? Nee, voelde allemaal wel soepeltjes. Hee, wat is dat? 1 van de 3 stekker naar mijn motor was eruit geschoten. Weer aangesloten, gas geven, gelukkig hij deed het weer. Met 1 of 2 minuten achterstand weer de baan op gegaan, en wel uitgereden. Uiteindelijk 16 rondjes gereden met deze vertraging, de snelste had 21 rondjes dus dat viel wel mee.

3e C-Finale: nu moest alles wel een keer goed gaan... En inderdaad, start was wel erg matig en reed na 1 ronde met een flinke achterstand op de 6e plek. Langzaam maar zeker door weinig fouten maken wel naar naar de top 3 en toen zelfs op 2 terecht gekomen. Op een gegeven moment 1 seconde achter de nummer 1, maar ik wist echt niet wie mijn tegenstander was... Uiteindelijk met 0,6 seconden 2e geworden. Hehe eindelijk een probleemloze heat waar de snelheid er wel lekker in kwam.

Helaas worden de 2 beste finales bij elkaar geteld en aangezien ik in de 1e uitgevallen was en in de 2e problemen had ben ik alsnog 1-na laatste geworden. Maar als ik de tijden en ronden analyseer zou ik zonder problemen toch wel ergens in de middenmoot gekomen. En dat met ongeveer 1 uur rij ervaring met deze auto valt dat eigenlijk best mee.

Toch heb ik wel wat twijfels over de Ansmann gezien het feit dat beide aandrijfassen simpelweg door een schuine landing braken. Kosten ervan zijn € 25,00 per set. Dus dat valt wel mee, maar misschien dan toch maar een complete Mad Rat kit aanschaffen, die kost € 60,00 en dan heb ik een hele auto als reserve. Dat geeft weer stof tot denken!

Oh ja, na de race nog wat fun rondjes gemaakt en toen landde er een Slash vol op mijn dak, de kap heeft dus wat extra koelgaten gekregen :)

Binnenkort zal ik wat foto's van de schades posten.
 
dit slaat echt nergens op. een as die breekt van normaal springen.
wel weer gek dat die andere het wel hielden. of heb je heel zachtjes gesprongen? het is trouwens de eerste keer dat ik dit hoor.
 
Het waren beiden kleine sprongen van niet meer dan een half metertje hoog met een landing schuin op het achterwiel.

Zelf denk ik dat de assen tijdens mijn training op Mach een paar weken geleden beschadigd zijn geraakt. 1 as was een beetje krom daarna en die heb ik toen laten zitten, terug buigen is vragen om problemen. Maar ik denk dus dat ik toen een keer een rare klapper heb gemaakt waardoor de asjes nu definitief afbraken.
 
Back
Top