Hoe te trainen voor F5J

Hoe trainen jullie nu voor een F5J wedstrijd? Zijn er trucjes/hulpmiddelen om goed te kunnen oefenen. Ook als je alleen staat en geen vliegmaten bij je hebt staan?
 
Net zolang vliegen tot je er ziek van wordt, en dan nog ff doorgaan... Maw eindeloos blijven oefenen, doellanden op bv een zakdoek, vliegen onder verschillende omstandigheden enz...

Net zolang doorgaan tot je jouw toestel kan dromen.
 
Met een timer vliegen (10 minuten), max 30 sec motorloop, zo laag mogelijk uitzetten, doellanding maken (ik gooi mijn petje even op de grond bij wijze van stip).
Na afloop logger uitlezen.

Oh en de doellanding op zich doe ik ook geregeld een paar keer. Dan start ik met de timer op 1 1/2 minuut, klim een eindje en probeer dan net op tijd de landing te maken (timen van je circuit is ook knap lastig namelijk)
 
Je hebt eigenlijk maar 5 dingen nodig om F5J te kunnen vliegen :

1: beheersing van je toestel . Dus continu met dat toestel vliegen in veel variabele weersomstandigheden .En dus doellanden .Hiermee leer je dus je toestel kennen en kun je hem dromen in elke situatie .

2: Thermisch inzicht .
De leer van thermiek ,hoe ontstaat thermiek en waar heb je de grootste kans op thermiek.Wat dit onderwerp betreft zijn er legio topics en boeken te vinden .
Google maps is je grootste vriend om van te voren het terrein waar je gaat vliegen op te nemen .Neem als je op lokatie bent de omgeving op en let op de wind en temperatuurs veranderingen .Nu zijn je oren dermate gevoelig dat deze als zeer goede windvaan kunnen dienen.
Let ook tijdens het vliegen op je mede strijders ,waar hun stijgen vinden .Als je dan het terrein goed had opgenomen ,weet je ook gelijk waarom ze stijgen .


3 Goede motor setup om je toch zo snel mogelijk als je budget het toelaat op die 200 meter te komen .
let wel je hebt30 seconden . dus als je in 10 seconden op die 190 meter zit kun je rondcruisen op je motor op die hoogte voor 20 seconden tot je een bel vindt of als er geen thermiek is heb je wel alvast kunnen zoeken .

4 Tactisch inzicht en lef brengen je met f5j het verste .
Durf die motor uit te zetten zodra je een goede bel pakt , hoe minder motorloop ,hoe meer vliegtijd .
5 .Minimaal een goede alround zwever van 2 meter span minimaal (dat is nog goed te zien op 200 meter ,anders ben je aan een bril toe)
Het liefste 2 zwevers .1voor thermieken bij redelijk rustig weer . en een ander voor winderige omstandigheden .

Als je aan deze 5 dingen werkt kun je in mijn ogen goede ogen scoren .
dus vliegen tot je vrouw of vriendin er spuugzat van wordt ,dan is het tijd voor een bosje rozen .
 
Dat van die rozen werkt niet bij mijn vrouw, die zegt altijd als een vent met bloemen thuis komt is hij vreemd gegaan. tja zo deed haar ex man dat (die vloog niet )
 
4 Tactisch inzicht en lef brengen je met f5j het verste .
Durf die motor uit te zetten zodra je een goede bel pakt , hoe minder motorloop ,hoe meer vliegtijd .

Aangezien je de max 30 seconden motorloop helemaal gratis krijgt (vliegtijd wordt inclusief motorloop gemeten) zou ik deze zin zelf aanpassen naar:

"Durf die motor uit te zetten zodra je een goede bel pakt. Hoe minder hoogte, des te minder punten hoogte aftrek"
 
Nieuwsgierigheid..

Als je bij f5j geen thermiek pakt, hoe snel staan jullie dan van 200m weer aan de grond? Vind 10min volvliegen nog een hele klus 9 van de 10 keer... Pak ook meestal de goede bellen op boven de 200m
 
In dode lucht rond de 7.30min tot 8min. Maar soms loopt je tegen enorme daalgebieden aan, ik sta ook wel eens binnen 4 minuten weer aan de grond.........
 
Bij mij (Thermal Instinct, Robbe Arcus, Radian) is dat een stuk minder. Met een daalsnelheid van iets minder dan 1m/s sta ik na 4 minuten terug aan de grond vanaf 200m tenzij ik thermiek vind...

Als training probeer ik ook tijdens het gewone vliegen toch altijd aan mijn voeten te landen...
 
Jaap,

Schrijf je gewoon in, ook al zit je broek vol na 1 ronde :mrgreen: Dan weet je iniedergeval hoe het gaat. Je moet plezier hebben, dat is het aller belangrijkste ;)
 
Ja precies, gewoon meedoen. Ik heb vorig jaar met mijn Sioux ook heel leuk gevlogen en veel geleerd. Die is ook vrij rap weer beneden maar als er thermiek was (en ik er toevallig over struikelde :-) ) kon ik toch aardig scoren. Echt, het is erg leerzaam en prettig spannend. Je gaat véél geconcentreerder vliegen en je ziet steeds wat de mogelijkheden zijn als anderen wél boven kunnen blijven. En het is gezellig.

Ik heb het ergens anders ook al geschreven, je moet je niet gek laten maken en denken dat je moet winnen; gewoon je best doen, dat geeft al een enorme kick.
 
Precies Arjan!,

Dat is ook de reden dat ik mee ga doen.
Meedoen is belangrijker dan winnen en je leert er ook weer van
. Gewoon ook komen kijken Jaap of heb je zondag de stoppelhaene nog in de benen :p

Groet Martijn
 
Ik heb gisteren voor het eerst meegedaan aan de F5J wedstrijd. Er zijn denk ik twee zaken die een training verschillend maken van een wedstrijd.

De eerste:
- De wedstrijd gaat niet door indien de te verwachten windsnelheid meer dan 9 m/sec. zal zijn of het neerslagpercentage groter is dan 70%
Met andere woorden: het hoeft dus geen "mooi vliegweer" te zijn. Valt dit te oefenen? Dat denk ik wel maar dat betekent altijd gaan vliegen als het weer voldoet aan bovenstaand criterium.

De tweede is lastiger. Bij een wedstrijd wordt je ingedeeld in een vlieggroep. Als je groep aan de beurt is drukt de wedstrijdleiding op een knopje en krijg je te horen dat er nog twee minuten voorbereidingstijd zijn. Na twee minuten gaat de toeter en start je werktijd. Vanaf nu heb je tien minuten.

Omstandigheden? De wind kan net aantrekken of wegvallen. Thermiek net komen of weg zijn. Buien kunnen dreigen of de zon stralend schijnen. Hier moet je het mee doen.
Is dat erg? Wel nee, een uitdaging. Je collega vliegers worden met dezelfde omstandigheden geconfronteerd. Zij hebben dezelfde uitdaging. Dus vliegen!

Als ik op ons veld aan het trainen ben dan heb ik de neiging om "even op het goede moment te wachten". Niet doen: realiseer je dat de toeter net is gegaan. Maar het is als je traint wel erg verleidelijk nog even te wachten tot de windvlaag wat luwt of tot die wolk voor de zon weg is.....
 
Die 9m/s is bijgesteld naar 7m/s. Dat is nog steeds vrij fors (14 knopen, of een dikke windkracht 4 tegen 5 aan).
Zeker als het vlagerig is zijn dat windsnelheden waarbij ik zelf niet snel zou gaan vliegen maar dit jaar zijn al 3 van de 4 wedstrijden bij omstandigheden dicht tegen die limiet aan gehouden.
Wel iets om op te trainen, vliegen bij harde wind (al heb ik gister de wedstrijd laten schieten omdat het me iets te gortig was - van de 5 wedstrijden tellen je beste 4 resultaten dus je kunt er eentje missen :-))
 
Die 9m/s is bijgesteld naar 7m/s. Dat is nog steeds vrij fors

Arja het is aan gepast van 12m/s naar 9 m/s
als het naar 7 m/s was aangepast was gisteren afgelast.

Omstandigheden? De wind kan net aantrekken of wegvallen. Thermiek net komen of weg zijn. Buien kunnen dreigen of de zon stralend schijnen. Hier moet je het mee doen.
Is dat erg? Wel nee, een uitdaging. Je collega vliegers worden met dezelfde omstandigheden geconfronteerd. Zij hebben dezelfde uitdaging. Dus vliegen!

Daarom gebruiken veel vliegers een app op hun telefoon tijdens het trainen ik zelf heb een mp4 file in mijn zender die de wedstrijd simuleert als ik mij niet vergis heeft Arjan ze in verschillende versie's ook om landingen te trainen.
 
Back
Top