OS46 motor in Trex 600??

Haha, het heeft weinig zin om de overbrenging te vermelden van de heli waar je NIET mee gaat vliegen he?

8.5:1 is naar mijn mening veel te lang om met een .46 te gaan vliegen in een 600.

Als ik dat geweten had, had ik direkt gezegd dat het heel onwaarschijnlijk is dat een .46 dat trekt.... Qua vermogen moet het kunnen, maar niet met die overbrenging. Was wel handig geweest als je dat er bij post #1 bij gezet had....

NovaRossi en Rossi zijn niet hetzelfde: Vroeger waren het twee broertjes Rossi die samen motoren maakten, na een ruzie is de ene Rossi's blijven maken, de andere is onder de naam NovaRossi een nieuw merk gestart.

Met NovaRossi heb ik geen ervaring, weet dus niet hoe goed die zijn met 0% Nitro.
Rossi daarentegen is zo'n beetje de Rolls Royce van de gloeiplug motoren...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Oké, de oude .46 wordt het niet. Uit het systeem! Interesse iemand? :rolleyes:

Maar wat dan wel? Ik kan de nieuwe Rossi motoren op internet niet vinden. Nou ben ik geen ster in het zoeken op het www.
 
Bedankt Bert!

Dit zou dus een fijn motortje voor de Trex 600 kunnen zijn?

Ik dacht dat de Rossi's niet meer geproduceerd werden.
 
We hebben er in de vliegschool een stuk of 7 in gebruik en in elk geval in onze ogen zijn het de beste motoren die je kopen kunt. Lopen op goedkope brandstof, supermakkelijk in het afstellen en voor zover ik dat kan beoordelen beresterk (heb een trainer met 150 cm rotor en 10 cc die 8 kilo weegt en nog absoluut hopen vermogen in reserve heeft).
EDIT: Had 10 jaar geleden niet eens van Rossi gehoord, maar na toevallig zo'n ding gekocht te hebben, zijn bij mij alle OS motoren eruit gegaan. Twee jaar terug nog eens twee heli's met OS gekocht, maar wist niet hoe snel ik er een Rossi in moest zetten....

Met dit koude weer is de compressie soms vervelend hoog voor de eerste start van de dag, maar als ze eenmaal nat zijn hoef je er maar met een starter naar te wijzen en ze lopen....

De 10 cc helimotor is bij mijn weten uit productie, maar de 8.5, 11.5 en 15 cc helimotoren zijn gewoon nog in het programma.

Ze produceren nog wel 10 cc vliegtuigmotoren, maar ik heb geen flauw idee of die voor heligebruik geschikt zijn qua carburatie en poortentiming. Aangezien om een of andere reden OS en zo veel populairder zijn, moeten er echter nog zat 10 cc Rossi's tweedehands te koop zijn (heb er voor de voorraad twee gebruikt op de kop getikt voor 30 Euro per stuk, doe ze helaas voor jou niet weg).

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Je bent in ieder geval heilig overtuigd van deze motortjes :)

Heb je de Rossi's uit Italië laten komen of zit er Nederland een leverancier?

Gr. George
 
Je bent in ieder geval heilig overtuigd van deze motortjes :)

Heb je de Rossi's uit Italië laten komen of zit er Nederland een leverancier?

Gr. George

Ikke wel. Als je Rossi gewend bent, en je moet weer terug naar bijvoorbeeld OS, dan merk je dat dat maar behelpen is qua afstelgemak, en vooral levensduur, terwijl ik qua vermogen geen verschil merk. Moet wel zeggen dat ik nooit afstel op topvermogen....

Twee zaten in een Vario Motorset, een twee zaten al in een gebruikte heli die ik overnam, en vier motoren heb ik tweedehands overgenomen.
Wie ze in Nederland verkoopt buiten de Vario motorsets om, geen flauw idee. Volgens mij kan iedere betere modelbouw zaak ze voor je bestellen....

Groet, Bert
 
Hahahaaa :p

Gedaan: 77t om 8t verhouding van 1 op 9.6

Maar wat kun je hiermee???

Ik weet toevallig dat de 600N een 20t motortandwiel en een 170t maingear gebruikt, dat is 8.5..

Je krijg dus wel toeren erbij tov de heli waar die .46 motor eigenlijk in hoort... Maar het zou niet zoon probleem moeten zijn...
 
Ik weet toevallig dat de 600N een 20t motortandwiel en een 170t maingear gebruikt, dat is 8.5..

Je krijg dus wel toeren erbij tov de heli waar die .46 motor eigenlijk in hoort... Maar het zou niet zoon probleem moeten zijn...

Nee, da's vanuit de electro geredeneerd. De .46 motor kan met deze overbrenging hoogstwaarschijnlijk niet (goed) op toeren komen, en daardoor zijn volle vermogen niet ontwikkelen. Daarna gaat het bergafwaarts zodra je pitch geeft. Is dus wel een probleem....

Een kortere overbrenging (rond de 10:1) geeft de motor de kans om een hoger toerental te blijven draaien onder belasting, en daarmee meer vermogen af te geven. Heel kort door de bocht: hoe meer ontstekingen per tijd, hoe meer brandstof er verstookt word, hoe meer vermogen er geleverd word.

Groet, Bert

PS: ik weet HOE kort door de bocht het is, maar voor de vraag of die .46 in een T-rex kan is het wel van toepassing.
 
Nee, da's vanuit de electro geredeneerd. De .46 motor kan met deze overbrenging hoogstwaarschijnlijk niet (goed) op toeren komen, en daardoor zijn volle vermogen niet ontwikkelen. Daarna gaat het bergafwaarts zodra je pitch geeft. Is dus wel een probleem....

Een kortere overbrenging (rond de 10:1) geeft de motor de kans om een hoger toerental te blijven draaien onder belasting, en daarmee meer vermogen af te geven. Heel kort door de bocht: hoe meer ontstekingen per tijd, hoe meer brandstof er verstookt word, hoe meer vermogen er geleverd word.

Das waar..maar eigenlijk ligt de vraag op welk toerental het meeste koppel wordt geproduceerd.. want meer toeren=niet meer power.. dat weet jij ook;)

We praten hier over een verschil van 11 procent sneller tov de originele heli.... oftewel 220 toeren erbij bij 2000 toeren tov de oude heli... als de motor hetzelfde toerental maakt.. zou die 200 rpm dan echt zoveel schelen? Heb wel ervaring met Nitros, maar zoveel ook niet, maar kan het me haast niet voorstellen dat het zoon verschil zou maken..
 
Laatst bewerkt:
Das waar..maar eigenlijk ligt de vraag op welk toerental het meeste koppel wordt geproduceerd.. want meer toeren=niet meer power.. dat weet jij ook;)

Daarom zei ik ook: "héél ruim door de bocht"....
Overigens: "meer toeren=niet meer power" is ook maar een heel beperkt geldige uitspraak.... de beste manier van meer vermogen uit een motor peuteren, is "maatregelen om te zorgen dat hij meer toeren KAN draaien""....
Want verhogen van de effectieve druk is niet altijd even eenvoudig als je geen gebruik kunt maken van hogere vuldruk en er grenzen zijn aan de compressie-einddruk.

We praten hier over een verschil van 11 procent sneller tov de originele heli.... oftewel 220 toeren erbij bij 2000 toeren tov de oude heli... als de motor hetzelfde toerental maakt.. zou die 200 rpm dan echt zoveel schelen? Heb wel ervaring met Nitros, maar zoveel ook niet, maar kan het me haast niet voorstellen dat het zoon verschil zou maken..

Grootste probleem is dat bij toenemend rotor toerental de drag (wrijvingsweerstand en dus puur verlies) kwadratisch toeneemt.
Bij afnemend motor toerental (t.o.v. max koppel) neemt het koppel redelijk geleidelijk af en dus het vermogen min of meer kwadratisch.
Boven max koppel zit een "gebied" van meestal rond de 2000~3000 toeren (de "powerband") waarin het koppel al wat afneemt, maar het vermogen nog steeds licht toe. Dan komt een gebied waarin koppel zo hard af gaat nemen dat het vermogen ook afneemt.er de powerband

In getallen: bij 8.5:1 is het verschil in rotortoeren over de powerband 350 RPM headspeed, bij 10:1 maar 300.
Als de powerband bij 14000 begint, dan heb je met 8.5:1 dus 1650 (plus 350) aan de kop, bij 10:1 maar 1400 (plus 300), en dat betekent dat de toename van de wrijvingsverliezen bij de lange overbrenging fenomenaal groot zijn t.o.v. de korte overbrenging. En een T-rex vliegt met 1400 RPM aan de kop ook nog steeds goed voor sportvliegen

Vanwege toename van de verliezen in de rotor, is dus dat toerengebied waarin de motor nog goed presteert, bij een te kleine motor in combinatie met een te lange overbrenging nogal kritisch: wat je wint aan vermogen raak je weer kwijt aan wrijvingsverlies. Voor topprestaties moet je in het gebied boven max koppel zitten, liefst zelfs nét boven toerental van max vermogen, zodat er zelfregulering ontstaat: belasting neemt toe, motor daalt in toeren en gaat meer vermogen leveren. Met afstemmen van de uitlaat kun je hier vrij veel bereiken, zowel wat betreft dit zelfregelende effect, als (binnen grenzen) waar dit gebied van max koppel ligt op de koppel-toerenkromme.

Halfsymetrische of S-slag bladen hebben een heel andere weerstandslijn, en doen het bij relatief weinig beschikbaar vermogen duidelijk (véél) beter dan symetrische bladen overigens.

Laat ik het zo zeggen: als de overbrenging van een T-rex vrij te kiezen zou zijn, en je maakt gebruik van een goed afgestemde resonantie uitlaat, dan is er voor gewoon sportvliegen waarschijnlijk prima te vliegen met die .46, met S-slag bladen zelfs volledig probleemloos. Maar met deze overbrenging, symetrische bladen en een gewone uitlaat, zie ik het somber in, en als het al gaat, zal het waarschijnlijk qua afstellen een kritisch onding worden.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Iedereen erg bedankt voor de reacties!!!

Ondanks sportvliegen zou ik het wel erg prettig vinden om vermogen over te hebben.
Als ik met mijn 450 lekker door de bocht ga hoor ik hem wel werken :cool:
(Oftewel toerental zakt in)

Samengevat: OS.46 in Trex 600 is No Go :murder:
 
Nee, er word gezegd dat het wel kan

Alleen heb je kans dat je de tandwielverhouding moet veranderen om het lekker vliegend te houden
Oftewel ander motortandwiel, i.c. Met het aanpassen van je steunen (kleiner tandwiel = je gearmesh niet goed meer, dus stelmogelijkheden nodig)
 
Oh, het kan zeer zeker. Een .50 word meestal opgegeven voor rond de 2 PK, maar die waardes worden meestal pas gehaald bij toerentallen boven de 17000 RPM, en dat draaien we zelden. Bij 14000 tot 15000 haal je die vermogens niet en dat betekent dat een kleinere motor, die met de juiste gearing wél in zijn optimale toerengebied komt, de heli ook kan aandrijven omdat je dan ongeveer hetzelfde vermogen ter beschikking hebt als de oorspronkelijke motor zal leveren in de originele gearing.

Bij een SkyFox bijvoorbeeld kun je kiezen uit 8.8:1, 9.4:1, 10:1 en 11.6:1
Je kunt dan probleemloos één maat kleinere motor installeren met een kortere overbrenging. Heeft het zin? Dat niet nee, meerkosten voor een andere overbrenging zijn hoger dan het prijsverschil tussen de standaard motor en de kleinere motor, terwijl toerental (en dus herrie, slijtage en brandstofverbruik) omhoog móéten....

Maar het kan absoluut en mits goed uitgevoerd, probleemloos. Als jij een 17 of zelfs 16 tands tandwiel vind, en je krijgt de gearmesh goed ingesteld, dan vliegt het.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Oh, het kan zeer zeker. Een .50 word meestal opgegeven voor rond de 2 PK, maar die waardes worden meestal pas gehaald bij toerentallen boven de 17000 RPM, en dat draaien we zelden. Bij 14000 tot 15000 haal je die vermogens niet en dat betekent dat een kleinere motor, die met de juiste gearing wél in zijn optimale toerengebied komt, de heli ook kan aandrijven omdat je dan ongeveer hetzelfde vermogen ter beschikking hebt als de oorspronkelijke motor zal leveren in de originele gearing.

Bij een SkyFox bijvoorbeeld kun je kiezen uit 8.8:1, 9.4:1, 10:1 en 11.6:1
Je kunt dan probleemloos één maat kleinere motor installeren met een kortere overbrenging. Heeft het zin? Dat niet nee, meerkosten voor een andere overbrenging zijn hoger dan het prijsverschil tussen de standaard motor en de kleinere motor, terwijl toerental (en dus herrie, slijtage en brandstofverbruik) omhoog móéten....

Maar het kan absoluut en mits goed uitgevoerd, probleemloos. Als jij een 17 of zelfs 16 tands tandwiel vind, en je krijgt de gearmesh goed ingesteld, dan vliegt het.

Groet, Bert

Standaard zit er een .50 OS in de kit.. gaat die .04cu nou echt zoveel uitmaken?

Wat ik zou doen: proberen.. je hebt immers alles al liggen....
zolang de motor niet te heet wordt en het gewoon goed vliegt naar JOUW mening dan is het ok.;)
 
Laatst bewerkt:
Helaas maakt dat best wel veel uit.... Ben zelf in het verleden erg veel aan het expirimenteren geweest met het gebruik van zo weinig mogelijk vermogen, ook bijvoorbeeld gebruik van viertakt in schaalheli's, vandaar.

Alle factoren verschuiven in de ongunstige richting: kleinere motoren zijn vrijwel per definitie hoogtoeriger, de koppelkromme verschuift ook richting hoogtoerig en het beschikbare koppel, meer nog dan het beschikbare vermogen, is kleiner. En vermogen is een gevolg van koppel, niet andersom. Het toerental MOET dus omhoog, anders ga je er niet komen.
Een T-rex is ontworpen op een koppel overschot, vandaar ook de lange overbrenging. Is met alle modernere ontwerpen zo (zelfs die ouwerwetse Vario's zijn van 10:1 overgestapt naar 9.4:1 als standaard).

Het zal (ben ik heilig van overtuigd) OOK vliegen met die .46 en de originele overbrenging. Maar vermoedelijk tamelijk kritisch.

Maar ik denk dat TS zijn keuze allang gemaakt heeft, eigenlijk....;)

Groet, Bert
 
Verkopen? :)

<--- moet in die heli!

Hier wacht ik nog heel even mee tot een andere keuze is gemaakt. (zie een van mijn eerdere topics) :rolleyes:
Als er toch geld over de balk moet waarom dan geen trex 700?

Vandaag een mailtje naar AXE motoren gestuurd over hoe een mooie Rossi motor te bekomen. Tja, en dan weer de keuze: de 56R53 of de 217R91 :D

Ik wil iig gebruik gaan maken van de half-symetrische rotorbladen van SpinBlades.
De rotor bladen kort geleden ook toegepast op de 450 als resultaat: 2 minuten meer vliegtijd. Alleen over de juiste headspeed ben ik nog niet uit. Maar dat is voor een ander topic. ;)

Groetjes George
 
Back
Top