mw 54 - jj 1400

Gefeliciteerd dan! :new-bday:

Wat betrefd de lager, heb er veel problemen mee gehad, lees dit stukje uit mijn draadje maar eens door: [18237] kj66-conversies-12

Je kunt zowel dunne messing buis als rvs spuitnaald nozzles gebruiken, werken allebei langdurig. Mijn eerste KJ66 dateerd van 1997 met nog steeds messing buisjes, ik gebruik ze omdat zie iéts makkelijker te solderen zijn. Ze kosten allebei niet veel. Naalden zien er wat meer fancy uit maar een klein voordeel van buis is dat de inwendige diameter wat groter is en derhalve minder snel verstoppen.

Grt,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag bij gerald geweest en heel wat opgestoken.
De nieuwe turbine stond daar mooi te blinken in zijn teststandje.
Mooi spul allemaal en dat met een standaard draai en freesbankje.
Nu heb ik dus een turbinewiel voor de jj en een cast ngv dus binnenkort wat draaien.
We hebben wel gezien dat er een nieuw asje moet gedraaid worden, compressor heeft te veel speling op de as en het turbinewiel al helemaal.
Het gat van het turbinewiel klopt niet met de as.
Ook vandaag een hoop aluminium meegebracht voor het balanceerbankje.
Alleszins al bedankt rene witteman voor jouw bijdrage aan het balanceerbankje.
Binnenkort meer nieuws als de rest van de delen er zijn.
En gerald bedankt voor de leuke middag.
groetjes jurgen
 
Hallo,
ik ben begonnen aan een nieuwe brandring te maken,
wat voor binnendiameter messing kan ik het best nemen?
Ik heb messing liggen van 1mm buiten en 0,3mm binnen
en ook 1,5mm buiten 0,8mm binnen.
groetjes jurgen
 
Hallo

ik heb nog een as en tunnel liggen van een Ram 500 en die gebruiken als voorspanning voor en achter een gegolfde ring.
Wat zijn hier de voor of nadelen van?

Mvg eric hendriks
 
Hallo

ik heb nog een as en tunnel liggen van een Ram 500 en die gebruiken als voorspanning voor en achter een gegolfde ring.
Wat zijn hier de voor of nadelen van?

Mvg eric hendriks
geen nadeel , alleen snap ik niet waarom ze aan twee kanten zitten.
dan kan je as heen en weer , en daar hou ik persoonlijk niet zo van.

ik persoonlijk vind dat de golfringen aan de voor kant moeten zitten.
dan kan je compressor nooit naar voren komen .
 
voor spanning

Ik heb goede ervaring met een druk veer voor. ik ga het nooit meer anders doen
2 tjt turbine,s heb ik van een slecht lopende een goed lopende gemaakt.
hot spots te warm draaien behoorde tot het verleden
Door een nieuwe tunnel. geen lager stress.
nee golf ringen gebruik ik niet meer.
Met een druk veer is je voor spanning gemakkelijk af te stellen.
Maak deze nooit te hoog . gr Gerrit Jan
 
Je kan het beste 0,5 x16 voor de 54 en jetjoe 1400 gebruiken.
te groot werkt niet
Hoi Jurgen, die messing buis die je bij mij zag bij de naalden werken alleen bij grotere motoren, zoals de tjt die je hebt. Bij de kleinere motoren kun je beter echte naalden gebruiken. Deze kosten echter bijna niets, kun je zó bij de apotheker halen. (wél vragen ze af en toe wel eens waar je die naalden voor nodig hebt....:mrgreen:

Bij de tjt kun je alleen die 1mm od gebruiken, 1,5 is ook weer veel te groot.

Grt,
Gerald
 
is de binnendiameter van 0.3mm van de buisjes wat niet aan de kleine kant dan?
de binnendiameter van de 1,5mm is 0,8mm dit is dikwandig.
 
Aha, dat dacht ik al ;). Ik zou toch de 1mm variant gebruiken, die dikke wikkel je niet zomaar om de ring heen, binnendiameter is meer dan voldoende voor een 80N motor.
 
Vandaag en gisteren eens geprobeerd de brandring te maken.
Het ziet er alleszins makkelijker uit dan dat het is hier een voorlopig resultaat.
Ik ga wel nog een nieuwe maken van deze zijn de naaldjes te kort.
IMG_3247.jpg

IMG_3248.jpg

IMG_3250.jpg

Maar zoals ik ergens gelezen heb denk ik ook dat het zilversoldeer van 0,5mm voor de naalden beter gaat gaan.
Het vloeimiddel had ik gemengd met water en dit opgetrokken in een spuit.
Even nog wat zilversoldeer bestellen en dan zullen we de definitieve ring eens proberen te fabriceren.
Maar voor de eerste keer met hardsoldeer te werken is het toch relatief goed gelukt.
 
Ik heb zilversoldeer van de karwei, met zo'n potje wit poeder. Soldeer verwarmen en even in het potje steken en er blijft precies genoeg kleven. Dan het soldeer bij het verhitte werkstuk voegen en het vloei middel vloeit over de soldeer verbinding en als het rood is het soldeer ertegen. Gaat zo heel eenvoudig.

Boor de gaatjes in de ring ook exact zo groot dat de naald er precies in past, en het liefst klem zit. Te groot gat is een ramp want soldeer komt in de ring, en dan kan je een nieuwe maken.
 
Mocht het werkstuk bij geringste aanraking al verschuiven dan met water papje maken van vloeimiddel. Vloeimiddel aanbrengen, stukje zilversoldeer afknippen (vijlsel??) en in papje plaatsen. Alles nog eens recht zetten, indien nodig, en vervolgens grootste werkstuk verhitten.
 
Back
Top