een zwever met rem flaps? hoe te doen?

ik heb sinds een week een motor-zwever, nu ben ik wel al wat gewend met vliegtuigen, maar tot nu toe geen goede info gevonden over rem-flaps.

ik wil dus rem-flaps inbouwen naast mijn bestaande rol-roeren. er komen 2 aparte servo's voor.
maar wat is nou de goede? moeten rem-flaps op een zwever nou omlaag, of omhoog als remmend komen te staan? en is het wijs om ze als remmend naar 90 graden te zetten?

ik hoor het graag, groet van ed
 
Dag Ed,
Ik neem aan dat je met "rem-flaps" welfkleppen bedoeld die inderdaad naast de rolroeren komen. Wanneer je wilt "remmen" is het de bedoeling dat de welflkleppen (of flaps zo je wilt) naar beneden uitslaan. 90 graden is erg veel. Met 70 graden zal je al een sterke werking ervaren. Je kan er ook nog voor kiezen om tegelijkertijd de rolroeren een stuk omhoog te zetten, dat heet dan butterfly stelling.
Ik zou eens beginnen met alleen de welfkleppen / flaps naar beneden.
In de regel moet je dan wel down bijmixen omdat in de regel de neus omhoog wil bij welfkleppen / flaps naar beneden. 15-20% down bijmixen is in de regel wel nodig.
De eerste keer dus op veilige hoogte uitproberen om te zien hoe de kist zich gedraagt...

ik heb sinds een week een motor-zwever, nu ben ik wel al wat gewend met vliegtuigen, maar tot nu toe geen goede info gevonden over rem-flaps.

ik wil dus rem-flaps inbouwen naast mijn bestaande rol-roeren. er komen 2 aparte servo's voor.
maar wat is nou de goede? moeten rem-flaps op een zwever nou omlaag, of omhoog als remmend komen te staan? en is het wijs om ze als remmend naar 90 graden te zetten?

ik hoor het graag, groet van ed
 
bedankt maarten, ik had ergens gelezen omhoog, maar ik wist dat normaal... tsja wat is normaal, gesproken de flaps omlaag gaan ter behoeve te remmen.
mijn zwever moet zijn maiden van mij nog krijgen, en ik heb behoorlijk wat ruimte, maar ik wil een soort (veiligheid) inbouwen als ik moeilijkheden krijg hem beneden te krijgen, en hem dan met een noodgang langs te zien komen...
ik vermoed dat je wel begrijp wat ik bedoel :-)

erg bedankt voor je antwoord. groet van ed
 
Let op dat de rolroeren veel minder omhoog gezet worden dan de flaps naar beneden. Flaps slaan 60-90 graden uit naar beneden, de rolroeren een graad of 10-20 omhoog.
 
Je hebt remflaps die op de zelfde plaats scharnieren als rolroeren, maar je hebt ook remflaps die in het midden van de flap scharnieren.
Hierdoor komt een deel ook boven de vleugel uit.
Durven ervaringsdeskundigen hier een uitspraak over te doen wat de voor en nadelen zijn van deze methode?
 
ik heb dat wel gezien bij sommige echte vliegtuigen, maar ook bij een zwever, weet het type niet meer....
lijkt me moeilijk scharnierbaar, maar mogenlijk wel een idee...

ik ga eens kijken of ik er iets over vinden kan.

groet van ed
 
Ik had een Robbe Dura maar deze is bij de eerste vlucht al de grond in gegaan dus heb ik de remflaps nooit uit kunnen testen.

75044b005c852308c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb dat wel gezien bij sommige echte vliegtuigen, maar ook bij een zwever, weet het type niet meer....
lijkt me moeilijk scharnierbaar, maar mogenlijk wel een idee...

ik ga eens kijken of ik er iets over vinden kan.

groet van ed

Toevallig heeft mijn (voor)naamgenoot RickR, gisteren een filmpje gepost in het "Mooiste zweefvlieg filmpje" draadje met de door jou bedoelde remkleppen. Vanaf 3:07 gaan ze uit.


Deze kleppen remmen harder dan alleen flaps die naar beneden gaan.
Ook wordt een deel van de lift verminderd waardoor de daalsnelheid flink kan toenemen.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil geen party pooper zijn maar Ed heeft nog geen woord gerept over welk toestel we nu praten....:confused:

Als we het over een Easy Glider hebben dan zou ik zeggen laat maar zitten

Als we het over een volbloed schaalzwever hebben dan kunnen we verder praten. Remkleppen of stores in de vleugel zijn dan ook echt schaal..

Stevo
 
Durven ervaringsdeskundigen hier een uitspraak over te doen wat de voor en nadelen zijn van deze methode?

Ze zitten ook op mijn ex-Brillanten.

100410002.jpg


Voordeel is dat je ze met een lichte servo aan kunt sturen (boven- en onderkant vangen even veel wind dus het bewegen kost weinig kracht) en als je goed ontworpen zijn leveren ze geen pitchveranderingen op.
Nadelen zijn er niet echt, het zijn alleen geen flaps (welfkleppen) maar echte remkleppen.
 
En in het Duits noemen we dat "endleistklappen"
Idd niks mis mee, het is een prima oplossing die goed werkt. Op zich merkwaardig dat je deze maar zelden tegenkomt. Je moet wel uitkijken voor flutter bij deze oplossing.
 
Remmen kun je op drie manieren bezien:
  1. Glijhoek verslechtering / vergroten van de daalsnelheid
  2. Verminderen van de vliegsnelheid
  3. Beiden.
Als het je om de eerste optie gaat is de rempklepsuggestie van Rick, of gewone Schrempp-Hirth-kleppen een goede optie. Glijhoek/daalsnelheid verslechterd indrukwekkend.
Addertje onder het gras: de vliegsnelheid gaat iets omhoog (als je niets met hoogtetroer compenseert).

De eerste optie ku je ook bereiken door de flaps en/of rolroeren omhoog te zetten. Het effect is vergelijkbaar, alleen de vliegsnelheid neemt sterker toe dan bij Schrempp-Hirth-kleppen. Dat is een voordeel voor het landen in turbulente zônes (die je met verhoogde snelheid moet passeren). Op de helling dus.

Optie 2 en 3 kan met de flaps omlaag en evt. de rolroeren omhoog. De naar beneden uitslaande kleppen (flaps) moeten wel minimaal 45 graden naar beneden anders overheerst vooral de lifttoename, en blijft de toename van de daalsnelheid (zeer) beperkt.
Tegelijk de rolroeren omhoog (echte butterfly-stand dus) verhoogd de daalsnelheid weer wat. De uitslag naar boven moet wel een stuk kleiner zijn als die naar beneden (< de helft) ivm. de rol-bestuurbaarheid. Persoonlijk doe ik de rolroeren tegenwoordig niet meer omhoog.

Alleen de rolroeren omhoog kan ook nog. Ook hier geldt minimaal 45 graden, 90 kan ook. Qua karakter zit het een beetje tussen optie-1 en -2 in. Omdat je met die rolroeren omhoog een enorme tipverdraaiing realiseert, kun je wat verder gaan met up geven. Een tipstall komt er dan niet van (door die verdraaiing) en je gaat in een overtrokken zakvlucht verder. Rol-bestuurbaarheid is minder, maar de stabiliteit is flink groter door die verdraaiing (dat geldt trouwens ook voor butterfly/flaps-down).

Dirk.
 
De achterlijst remkleppen zoals op de foto van de Brillant waren in de begin tijd van het F3B wedstrijdvliegen populair. De kleppen zijn effectief. Zowel de daalsnelheid als de glijhoek verslechteren zonder dat de vliegsnelheid toeneemt.
Ze hadden toen één nadeel. Als ze tegen de grond of tegen de heide kwamen brak nogal eens de aansturing van uit de romp. En dus dan ook vaak einde wedstrijd.
 
nou mannen, indrukwekkend de antwoorden die ik gelezen hebt...
ik ga beginnen met een graupner junior s. ik heb hem nog niet gevlogen, maar uit eerdere vorrige modellen waardeer ik rem-flaps wel.
ook moet ik daadwerkelijk nog ondervinden of rem-flaps op de junior echt wel nodig zijn, maar aangezien ik aan het bouwen bent, neem ik ze toch gelijk maar mee. (mischien is het bij de junior zelfs wel onnodig... dat moet ik nog uitvinden).

waar het voornamelijk bij mij omgaat is dat ik het toestel kan remmen voor het landen... zodat hij niet als een speer langskomt, en de landing veel verder weg gebeurd door te hoge snelheid.

de flaps die ik er nu in heb zitten scharnieren naar beneden, en momenteel tot zon 80 graden, dus bijna haaks op de vleugel.... ik hoop zo niet teveel opwaardse lift te veroorzaken...

ik sta zeker open voor sugesties.... ik leer graag.

groet van ed
 
Mijn eerste gedachte bij dit specifieke model is dat remflaps wellicht een beetje overdone zijn, maar nogmaals, just my 2 cents.
Een betere voorbereiding in de vlucht en eventueel de rolroeren omhoog zetten moet imho meer dan genoeg zijn.
(Zonde van het gewicht ook)
 
Ed,

mijn ervaring met alleen de rolroeren omhoog is dat het niet echt werkt op mijn ASW17. Nu is dit toestel niet echt te vergelijken met jou kist, maar het gaat mij om het principe..
Ik stuur het meest met rolroeren en zet ik ze redelijk omhoog tijdens het aanvliegen voor de landing dan wordt het sturen wel heel lastig..
Nu kan ik natuurlijk met de richting bij sturen, en dat doe ik ook wel, maar dan nog blijft het remmend effect teleurstellend.
Mijn ASW is een redelijk zware bak en dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Maar..... Voor een week of 2 heb ik er de ''Jan-Hein'' remkleppen ingebouwd en dat werkt! Samen met de rolroeren omhoog dondert hij als een baksteen omlaag terwijl hij nog goed te sturen is mits je voldoende up geeft. Deze remkleppen heb ik op meerdere toestellen zitten en in vind ze erg effectief.
Ik overweeg nu om de rolroeren niet meer te gebruiken tijdens de landing, alleen de ''Jan-Hein'' kleppen en met een beetje geluk proberen we dat vanmiddag nog uit. Ik laat het wel even weten als het gelukt is :-).

Mocht je er een foto van dan roep maar, maak ik er eentje..

Succes en groeten,

Paul.
 
Ed,

mijn ervaring met alleen de rolroeren omhoog is dat het niet echt werkt op mijn ASW17. Nu is dit toestel niet echt te vergelijken met jou kist, maar het gaat mij om het principe..
Ik stuur het meest met rolroeren en zet ik ze redelijk omhoog tijdens het aanvliegen voor de landing dan wordt het sturen wel heel lastig..
Nu kan ik natuurlijk met de richting bij sturen, en dat doe ik ook wel, maar dan nog blijft het remmend effect teleurstellend.
Mijn ASW is een redelijk zware bak en dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Maar..... Voor een week of 2 heb ik er de ''Jan-Hein'' remkleppen ingebouwd en dat werkt! Samen met de rolroeren omhoog dondert hij als een baksteen omlaag terwijl hij nog goed te sturen is mits je voldoende up geeft. Deze remkleppen heb ik op meerdere toestellen zitten en in vind ze erg effectief.
Ik overweeg nu om de rolroeren niet meer te gebruiken tijdens de landing, alleen de ''Jan-Hein'' kleppen en met een beetje geluk proberen we dat vanmiddag nog uit. Ik laat het wel even weten als het gelukt is :-).

Mocht je er een foto van dan roep maar, maak ik er eentje..

Succes en groeten,

Paul.

Alleen rolroeren omhoog remt alleen erg goed als je langzaam vliegt en het middendeel daarmee overtrekt.
Ik heb het nog nooit gebruikt bij slankheden van meer dan 14, met een ASW17 zou ik zo ook niet graag 60% overtrokken binnenkomen.

Wat zijn eigenlijk "Jan Hein"kleppen?

Rick
 
Haha, de term Jan-Hein kleppen is hier een beetje een eigen leven gaan leiden. Het zijn hele simpele verstoorders, gewoon rechte plankjes die aan de voorkant scharnieren en omhoog klappen. Jan-Hein heeft daar een redelijk simpele aansturing voor. Een heel oud (en functioneel) ontwerp dat prima werkt.
 
HaHa het begrip Jan Hein kleppen gaat z'n eigen leven leiden, Maar ze werken wel zeer goed.
Ik dacht...gewoon 90° omhoog...dat was schrikken........
45° is al meer dan genoeg. je zwever gaat als een baksteen omlaag :D
 
Back
Top