Voor Henk Tijhof van de LHS hier in Almelo afgelopen weekend een etalagemodel gebouwd van de Serpent Cobra S811T Truggy. Tijdens het bouwen heb ik een aantal foto’s gemaakt en dan ook maar een bouwverslag.
De inhoud van de doos ziet er keurig verzorgd uit, alle zakjes zijn duidelijk genummerd, de documentatie zit in een cellofaantje en de body bovenop.
In de documentatieset zitten 2 stickervellen, een velletje met de maskers voor de ramen van de body, een “Read this first” velletje, een fraai uitziende bouwbeschrijving, en een lege setup sheet.
Stap 1 is het bouwen van de diffs, om te beginnen met het middendiff. De beschrijving spreekt voor zich. Een minpunt is dat er wel 2 flesjes diff olie (3.000 en 5.000 cst) bij de kit zitten, alleen staat nergens wat waar in moet.
Een redelijk normale afstelling schijnt 10.000 (voor), 5.000 (midden), en 7.000 (achter te zijn. Deze 2 extra potjes diff olie moeten dus even extra aangeschaft worden.
Het bouwen van de diffs is relatief eenvoudig. Het voor- en achterdiff zijn exact gelijk. Opletten dus dat na het bouwen van de diffs het voor-en achterdiff niet per ongeluk gewisseld worden, door ze na het bouwen in hun eigen zakje terug te doen en duidelijk erop te schrijven wat het Voor- (10.000 cst) en Achterdiff (7.000 cst) is.
De onderdelen van de rem unit zien er ook keurig uit. De remschijf Voor is iets groter dan de remschijf Achter. Ook zitten er 2 heveltjes en verschillende clipjes bij waardoor eenvoudig de remdrukverdeling tussen voor en achter ingesteld kan worden.
Bij het bouwen van de remunit even opletten dat de drukveertjes niet tussen de slobgaten van de remblokken komen, voor een juiste werking.
Vervolgens het middendiff op de plaats zetten, kapje erop en de remhevels aansluiten met het standaard heveltje (remrachterverdeling voor/achter: 50/50).
De onderdelen voor de achtertrein zien er ook goed uit, een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.
De achtertrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.
De onderdelen voor de verdere opbouw van de achtertrein. De bouwbeschrijving klopt hier gewoon, alleen is het af en toe puzzelen hoe bepaalde onderdelen in elkaar gezet moeten worden als je de auto niet kent. Sommige afbeeldingen zijn te klein, maar met een beetje gepuzel komt het wel goed.
Wel ontbreekt in de bouwbeschrijving is een soort van standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden en dat soort zaken. Het meest logische is om alles dan zoveel mogelijk in het middenbereik te zetten. Het bijsluiten van een team setup sheet met de fabrieksinstelling zou dit soort zaken eenvoudig oplossen.
De onderdelen voor de voortrein zien er ook goed uit, ook hier weer een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.
De voortrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.
De onderdelen voor de verdere opbouw van de voorrtrein zijn relatief eenvoudig te bouwen. De beschrijving klopt en de onderdelen passen allemaal keurig.
Ook hier ontbreekt weer een standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden etc. Alles dus zoveel mogelijk in het middenbereik zetten.
De complete aandrijflijn en ophanging functioneren goed en het geheel draait netjes soepel, zowel de aandrijflijn alsook de rem unit.
De onderdelen voor de stuurinrichting bestaan uit een aantal alu, carbon en plastic onderdelen.
De lengtes van de stangen klopt redelijk, maar niet helemaal en kunnen het best nagesteld worden als het geheel in elkaar steekt. Als alles netjes gebouwd wordt levert het een mooi soepel lopende stuurinrichting op.
Vervolgens de plastic onderdelen voor de zijskirts en de radio apparatuur. Past allemaal netjes en het bouwen ervan spreekt voor zich.
De laatste stap voor het completeren van het chassis zijn de schokbrekers. Het zijn mooie grote dempers en met een ontluchting setje zijn ze eenvoudig luchtvrij te bouwen.
De Truggy als geheel ziet er degelijk uit. De onderdelen zijn kwalitatief goed en de passing is netjes. Over de constructie is goed nagedacht. Minpuntjes zijn de bouwbeschrijving en de volgorde van de zakjes, waar je soms boutjes mist, die je in een later stadium wel weer tegen komt. Ook zijn de tekeningen in een aantal gevallen onduidelijk en is het puzzelen als je de auto niet kent. Een standaard setup sheet bij de kit zou een enorme verbetering zijn. Een groot positief punt is de aandrijflijn die geheel bestaat uit CVD assen en een mooi lopende aandrijftrein oplevert.

De inhoud van de doos ziet er keurig verzorgd uit, alle zakjes zijn duidelijk genummerd, de documentatie zit in een cellofaantje en de body bovenop.

In de documentatieset zitten 2 stickervellen, een velletje met de maskers voor de ramen van de body, een “Read this first” velletje, een fraai uitziende bouwbeschrijving, en een lege setup sheet.

Stap 1 is het bouwen van de diffs, om te beginnen met het middendiff. De beschrijving spreekt voor zich. Een minpunt is dat er wel 2 flesjes diff olie (3.000 en 5.000 cst) bij de kit zitten, alleen staat nergens wat waar in moet.

Een redelijk normale afstelling schijnt 10.000 (voor), 5.000 (midden), en 7.000 (achter te zijn. Deze 2 extra potjes diff olie moeten dus even extra aangeschaft worden.

Het bouwen van de diffs is relatief eenvoudig. Het voor- en achterdiff zijn exact gelijk. Opletten dus dat na het bouwen van de diffs het voor-en achterdiff niet per ongeluk gewisseld worden, door ze na het bouwen in hun eigen zakje terug te doen en duidelijk erop te schrijven wat het Voor- (10.000 cst) en Achterdiff (7.000 cst) is.

De onderdelen van de rem unit zien er ook keurig uit. De remschijf Voor is iets groter dan de remschijf Achter. Ook zitten er 2 heveltjes en verschillende clipjes bij waardoor eenvoudig de remdrukverdeling tussen voor en achter ingesteld kan worden.

Bij het bouwen van de remunit even opletten dat de drukveertjes niet tussen de slobgaten van de remblokken komen, voor een juiste werking.

Vervolgens het middendiff op de plaats zetten, kapje erop en de remhevels aansluiten met het standaard heveltje (remrachterverdeling voor/achter: 50/50).

De onderdelen voor de achtertrein zien er ook goed uit, een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.

De achtertrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.

De onderdelen voor de verdere opbouw van de achtertrein. De bouwbeschrijving klopt hier gewoon, alleen is het af en toe puzzelen hoe bepaalde onderdelen in elkaar gezet moeten worden als je de auto niet kent. Sommige afbeeldingen zijn te klein, maar met een beetje gepuzel komt het wel goed.

Wel ontbreekt in de bouwbeschrijving is een soort van standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden en dat soort zaken. Het meest logische is om alles dan zoveel mogelijk in het middenbereik te zetten. Het bijsluiten van een team setup sheet met de fabrieksinstelling zou dit soort zaken eenvoudig oplossen.

De onderdelen voor de voortrein zien er ook goed uit, ook hier weer een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.

De voortrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.

De onderdelen voor de verdere opbouw van de voorrtrein zijn relatief eenvoudig te bouwen. De beschrijving klopt en de onderdelen passen allemaal keurig.

Ook hier ontbreekt weer een standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden etc. Alles dus zoveel mogelijk in het middenbereik zetten.
De complete aandrijflijn en ophanging functioneren goed en het geheel draait netjes soepel, zowel de aandrijflijn alsook de rem unit.

De onderdelen voor de stuurinrichting bestaan uit een aantal alu, carbon en plastic onderdelen.

De lengtes van de stangen klopt redelijk, maar niet helemaal en kunnen het best nagesteld worden als het geheel in elkaar steekt. Als alles netjes gebouwd wordt levert het een mooi soepel lopende stuurinrichting op.

Vervolgens de plastic onderdelen voor de zijskirts en de radio apparatuur. Past allemaal netjes en het bouwen ervan spreekt voor zich.

De laatste stap voor het completeren van het chassis zijn de schokbrekers. Het zijn mooie grote dempers en met een ontluchting setje zijn ze eenvoudig luchtvrij te bouwen.

De Truggy als geheel ziet er degelijk uit. De onderdelen zijn kwalitatief goed en de passing is netjes. Over de constructie is goed nagedacht. Minpuntjes zijn de bouwbeschrijving en de volgorde van de zakjes, waar je soms boutjes mist, die je in een later stadium wel weer tegen komt. Ook zijn de tekeningen in een aantal gevallen onduidelijk en is het puzzelen als je de auto niet kent. Een standaard setup sheet bij de kit zou een enorme verbetering zijn. Een groot positief punt is de aandrijflijn die geheel bestaat uit CVD assen en een mooi lopende aandrijftrein oplevert.