Mini Fauvel AV36

Raymond met betrekking tot het verlijmen van je kielvlakken zou je dat met kombisnel oid kunnen doen. Je kan tijdens het drogen met de hand aandrukken / fixeren. Aangezien dat spul snel droog is lijkt mij dat wel te doen. Bij een vergelijkbaar klusje heb ik dat ook zo gedaan Succes!
 
En ik heb nou net een drukke werkweek..... Ik vlieg heel toevallig morgen met de eigenaar van de kist, ik zal even horen of die toevallig komend weekend tijd heeft. Hij wil er uiteraard bij zijn als zijn Fauvel het luchtruim kiest. Ik moet hem nog steeds afmaken :oops:.
 
Prachtig mooi die Fauvel, mooie kleuren.
Altijd al een favoriet model geweest van me, maar ja, zoveel andere projecten.

Misschien een keertje een 2e hands op de kop tikken.

Ik hoor graag hoe deze vliegt.


Taco.
 
Vliegklaar

De Fauvel is vorige weer afgemaakt.
Het bevestigen van de kielvlakken heb ik nog even met kit geprobeerd (ging met de romp prima), maar ik kreeg het niet netjes voor elkaar en ben na enkele pogingen gestopt. Dan maar met epoxy.

Voor het lijmen van de kielvlakken heb ik eerst een streepje folie verwijderd zodat de kielvlakken op het hout gelijmd worden, niet op de folie.
full


Daarna de kielvlakken met 30 min epoxy gelijmd. De spleet is klein gehouden door flink gewicht op de bovenzijde te plaatsen.
full


En nu is het wachten op een goede hellingdag of op een dag waarbij een sleper aanwezig is. Helaas kan ik komend weekend niet naar de vintage meeting omdat ik standby sta.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope. De kist is er helemaal klaar voor, maar er is nog geen combinatie geweest van 'ik vrij', 'eigenaar vrij' en 'helling/sleep weer'. De eigenaar van de kist wil graag bij de eerste vluchten zijn, en daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in. Het is even wachten op het juiste moment.
 
Het is er dan toch een keer van gekomen. Op een net niet legale lokatie aan de kust heeft de Fauvel gevlogen.

Gelukkig hebben we eerst een startje op het vlakke gemaakt. Daar bleek meteen dat de kist niet vliegbaar was, het zwaartepunt lag te ver naar achteren. Beetje lood op de neus, en dan toch maar van de helling af. Het zwaartepunt lag nog steeds ver naar achteren, maar het was net vliegbaar. Daarna nog wat lood erbij en toen begon de Fauvel goed te vliegen. Hij vliegt nu mooi stabiel. Hij is vlot genoeg op rol maar niet zenuwachtig. Het model vliegt sneller dan schaal, maar zo aan de helling met een mooi windje ziet het er prima uit. Na de landing wil hij makkelijk weer opwaaien en hij heeft dan ook enkele buitelingen gemaakt. In één van de kielvlakken zit een kleine scheur door zo'n buiteling, maar niets ernstigs.

De witte strepen op de neus is tape waar lood mee bevestigd was.
full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd. Mooi om te zien hoor.

En door die witte strepen op de neus weet je in ieder geval wat de voorkant is...:)

Groet,

Jacob
 
potverdikkie....ben ik 4 dagen te vroeg geweest :-|
Nou ja. Gefeliciteerd! Ziet er fantastisch uit hoor.
Even over dat zwaartepunt, vliegende vleugels zijn erg gevoelig op hoogte. Zou het niet kunnen dat je de uitslagen op hoogte (niet op rol!) wat moet verkleinen en dan weer wat naar achter kunt met het zwaartepunt?
 
Even over dat zwaartepunt, vliegende vleugels zijn erg gevoelig op hoogte. Zou het niet kunnen dat je de uitslagen op hoogte (niet op rol!) wat moet verkleinen en dan weer wat naar achter kunt met het zwaartepunt?
Geloof me, het zwaartepunt was echt te achterlijk. Bij de eerste poging was het ding echt niet te vliegen en is hij met meer geluk dan wijsheid (oh, wat doe ik nu?? Ik bedoel: door koelbloedige stuurmanskunst! ;)) heel aan de grond gekomen. Na de eerste plak lood was ermee te vliegen maar toonde het model nauwelijks pitch stabiliteit. De reactie op hoogteroeruitslagen was redelijk heftig en niet zelf-corrigerend. Aan het eind met wat meer lood vloog hij goed, zonder dat het hoogteroer erg up getrimd was. Het blijft apart hoe een paar grammetjes lood zo'n enorm verschil kunnen maken.
We hebben thuis het zwaartepunt nagemeten met de helft van het laatste plakje lood eraf (was net iets teveel voorlijk in de laatste vlucht), en het gewicht zal nu naar binnen verplaatst worden (of grotere accu).
 
Laatst bewerkt:
Hello,

First, I apologize that I only speak English so I hope it is OK to post in English.

Brigitte at ModellbauMuder told me of this thread. I have also built a mini-Fauvel and posted a build thread here: Anyone for a Fauvel AV-36? - RC Groups

I do not understand how to post pictures, but here are a few video links. I congratulate your quick success in getting the Fauvel to fly. For me it took a little longer as you can see from these videos.

First few flights: Fauvel maiden throws - YouTube
Second flight: Fauvel2 - YouTube
First really successful flight:

Like you, I spent some time trying to find the Center of Gravity. I also found it is very important to have down elevator trim. I often fly with ~3mm down. This creates more speed and prevents the plane from ballooning up and weather-vaning and turning around (I hope this makes sense).

I fly this plane often now. It has suffered several very hard landings with only minor damage. It is extremely strong.

It is also very aerobatic. Like all nurflugel it loops very nicely. But is also performs very nice rolls. Most important it looks very nice on the air!

Now I am thinking about the 3m

Happy flying
Greg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
English is no problem for most of the readers here. At least not for me. Welcome!

The Fauvel in this thread has only made her maiden flight so far. I built it for a colleague, who is not so much of a builder. Actually he's not flying a lot as well, he's one of those too busy types, trying to do everything and then a bit more. I should probably pick up the plane at his house and get it out flying again.
We should still try aerotowing it. The problem is that the owner does not have the flying skills to handle this plane or my tow-plane yet.....
 
Now I am thinking about the 3m

Happy flying
Greg

Hi Greg, if you are considering flying the 3 meter I suggest you try the Aeronaut Fauvel instead of the Muder Fauvel. With respect for the Muder company but the larger one does not have a reputation as favourable as the Aeronaut glider. I am still looking to pick up an Aeronaut Fauvel somewhere.
 
Hello Raymond,

I would agree that you need some practice with nurflugel (plank-wings) to really fly this plane effectively. I actually bought a Arthobby Tigra for practice. This helped a lot. I only fly on the slope, I do not have the courage to aerotow but I would enjoy hearing of your experience.

Hello Maaten,

My friend Ken (a.k.a. k2k on RCgroups) has the 3m Muder Fauvel and has been struggling a bit. He is actually flying mine in the last video to see how it compared to his. He then made modifications to increase elevator control, just as I have. I have also been looking at the Aeronaut Fauvel. There is no information on US forums. There is some information on the German forum but it is difficult to understand how successful they were. If you buy one it would be good to learn of your experience.

Sometimes my job takes me to the Netherlands, if so it would be fun to fly together!

Thanks for letting me participate only in English.

Greg
 
Back
Top