Een discussie over turbulator-draden op het Nijmeegse LC forum (vrije vlucht) was de aanzet om ook hier eens te vragen of er mensen mee ge-experimenteerd hebben op DLG's?
Het begon met een vraag over de (on)zin van een turbulatordraad op een F1B (Wakefield) prop.
Het ding draaid nogal snel, dus mij leek het niet nodig. Toen werd er een site aangehaald met verhalen over turbulatoren op pylon-race-modellen...
Met 360 km/h ofzo gaat dat toch ook best hard. Laminaire stroming leek mij...
Maar daar las ik dar turbulatorlijnen van enkele tienden van milimeters op 80% van de koorde (bovenkant vleugel) de weerstand drastich verminderen.
Niet helemaal duidelijk werd of er nu ook aan de onderzijde (op90%) lijnen zaten....
Iemand een idee of het bij DLG (maxi of mini) zinnig is om touwtjes te gaan plakken?
Het begon met een vraag over de (on)zin van een turbulatordraad op een F1B (Wakefield) prop.
Het ding draaid nogal snel, dus mij leek het niet nodig. Toen werd er een site aangehaald met verhalen over turbulatoren op pylon-race-modellen...
Met 360 km/h ofzo gaat dat toch ook best hard. Laminaire stroming leek mij...
Maar daar las ik dar turbulatorlijnen van enkele tienden van milimeters op 80% van de koorde (bovenkant vleugel) de weerstand drastich verminderen.
Niet helemaal duidelijk werd of er nu ook aan de onderzijde (op90%) lijnen zaten....
Iemand een idee of het bij DLG (maxi of mini) zinnig is om touwtjes te gaan plakken?