Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    wat betreft de puist , no offence he Cor ;)
     
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    tot 2 keer toe zelf gezien bij een clubgenoot ze willen er wel af hoor Johan en dat geeft een behoorlijke knal als ie de prop raakt in de lucht en nog minder je prop is aan gort als ie 'm raakt.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je een centraalbout van een spinner normaal vastdraait, komt hij nooit los. Inmiddels heb ik ervaring met +/- 100 motoren, en er is er nog nooit 1 los gekomen bij mij. Loctite is helemaal niet nodig trouwens.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zelfs bij de Zenoah,s waar ook de prop met 1 centrale bout vast zit heb ik het nog nooit gehat dat de spinnerbout los gaat.

    Bij 4T methanolers die terug slaan en ook verkeert om kunnen lopen is dat goed mogelijk .

    Een benziner probeert door het ontstekings proces de bout nog vaster te draaien. :D

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2012
  5. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey Cor doe alsjeblieft geen locktite op die draadeind . :rolleyes:
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ieniminie druppeltje middelvaste loctite dan misschien.

    Moed verzameld om de spinner op maat te maken.
    Met zo'n aparaat van Ultimate de vorm op tape overgezet en op de spinner geplakt.
    [​IMG]

    In de draaibank gezet , om met de drieklauw precies te bepalen waar de gaten moeten komen. Meteen een gaatje met de centerpunt geboord om het precieze midden te hebben:
    [​IMG]

    En dremelen maar:
    [​IMG]

    Met een dikke bout en moer de voorplaat van de motor bevestigd op de prop en de gaten geboord in de prop.
    [​IMG]

    Tadaa:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ultim@te

    ultim@te Guest

    netjes Cor , gaat goed he met dat kammetje ?
    de prop lijkt wel groot op de foto , maar de wielen zitten er nog niet op dus hij komt nog wat hoger op zijn pootjes natuurlijk .
    leuk moment altijd , als de spinner/prop combi erop zit en alles past netjes ;)

    geniet ervan .

    mvg eric
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ultimate; ja ... mooi stukje gereedschap erbij , erg gemakkelijk.

    De prop is idd erg groot , de grootste in mijn assortiment momenteel ;-) Maaruh iniedergeval niet te groot voor het toestel , genoeg "ground clearance" , zelfs zonder de wielen (foto vertekend een beetje denk ik).

    Ik zit te denken om van die fairings te maken van romp naar landingsgestel. Iemand een goede link om zoiets eenvoudig te maken?

    Cor
     
  9. ultim@te

    ultim@te Guest

  10. pimiboj

    pimiboj

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    83
    Locatie:
    veldhoven / tilburg BLC
    Ziet er erg goed uit!!!
    Maar sorry dat ik het moet vragen, maar wat zijn fairings?
    Pim
     
  11. ultim@te

    ultim@te Guest

    zie de link bij mijn voorlaatste post pim . ;)
     
  12. pimiboj

    pimiboj

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    83
    Locatie:
    veldhoven / tilburg BLC
    O..... Bedankt!
    Pim
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ultimate: Voor die 10 euro kan ik dat idd zelf niet maken. Emailtje naar lindinger gestuurd om te vragen of ze dat ook vanaf "hier" kunnen leveren.


    Zojuist eindelijk de "grote" baas van Pefa aan de lijn gehad , en die zegt dat de demper verkeerd gegraveerd is , deze demper heeft hij omgebouwd voor mijn motor. De binnenkant is anders als de originele RDL55 zegt hij.

    Mijn vraag , zit hij nu de boel te belazeren , of is/kan het waar zijn wat hij zegt. Kan ik het op de een of andere manier testen? Heb weinig zin om het geheel helemaal in te bouwen en er achter te komen dat de motor voor geen meter/optimaal wilt daaien , zeker omdat ik totaal nog geen ervaring heb met benzinemotoren , en ook bij mij op de club wordt er niet met benzine gevlogen.

    Cor
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zou er van uit gaan dat gewoon de waarheid zegt .

    Je kan hem ook even op een bok monteren met de uitlaat en testen.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2012
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Plotterwelt; Het probleem " loopt" al een hele tijd , en er zijn etelijke emailthes heen en weer gegaan. En ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik hun service ver beneden peil vind . 2-3 emailtje + telefoon elke keer voor een antwoord. Zo leuk vonden ze dat niet , Mevrouw Faller zei dat hun service tip top was *uhhum* Dus ja.... ze kunnen zeggen wat ze willen he, normaal zou ik ook uitgaan van de waarheid.

    Op de bok zetten en proberen, dat is voorlopig niet aan mij besteed, ik zie dat niet echt zitten. Starten zal wel lukken , maar ik ga niet weten of die motor optimaal loopt of niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van benzinemotoren.

    Met afmetingen kan er dus niet "geschat" worden of deze demper ok is of niet?

    Cor
     
  16. razor

    razor Guest

    als de motor op de bok goed oppakt, en zo rond de 6000 toeren maakt, dan loopt hij goed,

    wat id de totale afmeting van de pefa?

    ik heb er hier ook 1 liggen van een 3w 75 hij zou dus minstens zo groot moeten zijn
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Razor: Lengte is 475 diameter 60mm.
     
  18. razor

    razor Guest

    die van mij:
    lengte 40 cmt diameter:70mm

    dus dat kan kloppen
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Verschil is dat de jouwe qua inhoud zo'n 200 cm3 groter is..... Wat zegt dit?

    Cor
     
  20. razor

    razor Guest

    200cm3 kan niet dat is 2 liter en dat is een volume van 2 cola flessen

    volgens mij is die van jouw 134 cm3
    en die van mij 169 cm3

    das dus maar 35 cm3

    valt wel mee dus, en die van mij is een 5 kamer demper, (wel door pefa gemaakt maar via 3w besteld.

    ik denk dat je die pot er maar eens achter moet knuppen, en de motor moet laten lopen, hij kan er niet van stuk gaan, en waarschijnlijk loopt hij er gewoon goed op.

    als het verhaal van pefa niet klopt, dan raakt hij meer kwijt dan enkel een klant.

    loopt hij er niet goed op, dan kan je hem dat altijd melden. maar ik verwacht er geen problemen mee.

    bel anders 3w eens en vertle hun wat je hebt en of dat kan.. zij verkopen de zelfde dempers...
     

Deel Deze Pagina