Bij ons op het veld hebben we een geluidsnorm van 79 db. Met de gewone bijgeleverde uitlaat kom je altijd hoger uit. Zo rondom de 84 db. de db schaal is niet liniair maar elke 3db hoger is een verdubbeling van het geluid. Nu levert Merker mooie potjes die de norm ruim halen. Alleen zijn deze best wel aan de prijs en als je gaat bestellen gaat het niet zo soepel, mijn bestelling heeft negen weken geduurd vorig jaar.
Maar eens bij een Merker naar binnen gegluurd met een ledje aan een stroomdraadje. Ik kwam er toen achter dat het eigenlijk helemaal niet zo spannend was. Vorige week maar eens in de oud aluminumbak gedoken bij ons op het werk wat buisjes en plaatmateriaal gescoord, thuis had ik nog waar ooit eens een douchegordijn aangehangen heeft aluminum buis met ongeveer de juiste dikte. Verder de durafix-easyweld aluminum soldeerstaven besteld/ontvangen en aan het werk gegaan.
Het solderen van aluminum is lastig, zo mooi als het gaat in reclamefilmpjes zo mooi gaat het in de praktijk niet. Het is wel te doen maar vraagt wel veel oefening en strategie hoe je het werkstuk gaat opbouwen. Ik heb het dus vier keer over moeten doen en toen had ik iets dat werkte. Het probleem is dat het niet vloeit en als het vloeit dan zakt alles als een plumpudding in elkaar. En verder is het eigenlijk geen solderen maar moet je het met een oude schroevendraaier erin masseren. Als je dit principe door hebt is het niet meer zo moeilijk. Deze lassen zijn sterker dan het aluminium zelf, als je het goed gedaan hebt. Netjes werken is lastig. Als ik kijk naar mijn eerste werkstuk en dan naar mijn laatste dan zie enorme verschillen, het soldeerwerk wordt steeds netter.
Hier een van mijn eerste creaties;
Werkt uitstekend en klinkt mooi stil, getest op ASP FS-52(op norm dus!). Stationair zijn de tikjes van de kleppen hoorbaar, full throttle maakt de 12X6APC prop bijna meer lawaai (9800 toeren). Mijn totale kosten ca 3 euro. Het gewicht is 41 gram.
Ik ga voor mijn andere motoren ze ook maken ik zal er foto's/verslag van maken en posten. Het zijn de kleine handigheidjes die het doen.
Maar eens bij een Merker naar binnen gegluurd met een ledje aan een stroomdraadje. Ik kwam er toen achter dat het eigenlijk helemaal niet zo spannend was. Vorige week maar eens in de oud aluminumbak gedoken bij ons op het werk wat buisjes en plaatmateriaal gescoord, thuis had ik nog waar ooit eens een douchegordijn aangehangen heeft aluminum buis met ongeveer de juiste dikte. Verder de durafix-easyweld aluminum soldeerstaven besteld/ontvangen en aan het werk gegaan.
Het solderen van aluminum is lastig, zo mooi als het gaat in reclamefilmpjes zo mooi gaat het in de praktijk niet. Het is wel te doen maar vraagt wel veel oefening en strategie hoe je het werkstuk gaat opbouwen. Ik heb het dus vier keer over moeten doen en toen had ik iets dat werkte. Het probleem is dat het niet vloeit en als het vloeit dan zakt alles als een plumpudding in elkaar. En verder is het eigenlijk geen solderen maar moet je het met een oude schroevendraaier erin masseren. Als je dit principe door hebt is het niet meer zo moeilijk. Deze lassen zijn sterker dan het aluminium zelf, als je het goed gedaan hebt. Netjes werken is lastig. Als ik kijk naar mijn eerste werkstuk en dan naar mijn laatste dan zie enorme verschillen, het soldeerwerk wordt steeds netter.
Hier een van mijn eerste creaties;
Werkt uitstekend en klinkt mooi stil, getest op ASP FS-52(op norm dus!). Stationair zijn de tikjes van de kleppen hoorbaar, full throttle maakt de 12X6APC prop bijna meer lawaai (9800 toeren). Mijn totale kosten ca 3 euro. Het gewicht is 41 gram.
Ik ga voor mijn andere motoren ze ook maken ik zal er foto's/verslag van maken en posten. Het zijn de kleine handigheidjes die het doen.
Laatst bewerkt door een moderator: