Aluminium 4 takt uitlaat

Bij ons op het veld hebben we een geluidsnorm van 79 db. Met de gewone bijgeleverde uitlaat kom je altijd hoger uit. Zo rondom de 84 db. de db schaal is niet liniair maar elke 3db hoger is een verdubbeling van het geluid. Nu levert Merker mooie potjes die de norm ruim halen. Alleen zijn deze best wel aan de prijs en als je gaat bestellen gaat het niet zo soepel, mijn bestelling heeft negen weken geduurd vorig jaar.

Maar eens bij een Merker naar binnen gegluurd met een ledje aan een stroomdraadje. Ik kwam er toen achter dat het eigenlijk helemaal niet zo spannend was. Vorige week maar eens in de oud aluminumbak gedoken bij ons op het werk wat buisjes en plaatmateriaal gescoord, thuis had ik nog waar ooit eens een douchegordijn aangehangen heeft aluminum buis met ongeveer de juiste dikte. Verder de durafix-easyweld aluminum soldeerstaven besteld/ontvangen en aan het werk gegaan.

Het solderen van aluminum is lastig, zo mooi als het gaat in reclamefilmpjes zo mooi gaat het in de praktijk niet. Het is wel te doen maar vraagt wel veel oefening en strategie hoe je het werkstuk gaat opbouwen. Ik heb het dus vier keer over moeten doen en toen had ik iets dat werkte. Het probleem is dat het niet vloeit en als het vloeit dan zakt alles als een plumpudding in elkaar. En verder is het eigenlijk geen solderen maar moet je het met een oude schroevendraaier erin masseren. Als je dit principe door hebt is het niet meer zo moeilijk. Deze lassen zijn sterker dan het aluminium zelf, als je het goed gedaan hebt. Netjes werken is lastig. Als ik kijk naar mijn eerste werkstuk en dan naar mijn laatste dan zie enorme verschillen, het soldeerwerk wordt steeds netter.

Hier een van mijn eerste creaties;

full


Werkt uitstekend en klinkt mooi stil, getest op ASP FS-52(op norm dus!). Stationair zijn de tikjes van de kleppen hoorbaar, full throttle maakt de 12X6APC prop bijna meer lawaai (9800 toeren). Mijn totale kosten ca 3 euro. Het gewicht is 41 gram.

Ik ga voor mijn andere motoren ze ook maken ik zal er foto's/verslag van maken en posten. Het zijn de kleine handigheidjes die het doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste aad ,ik heb me gelijk geabonneerd op dit draadje,de geluids normen worden steeds strenger ,dus is een goede demper is erg belangrijk ,ook de theorie lijkt belangrijk genoeg om toegevoegd te worden, evenals de matrialen.
In ieder geval bedankt voor het starten van deze discussie.

Cees
 
Erg interessant. Een volledige tutorial en ook hoe het aluminium te solderen zou tof zijn .
Cor
 
Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd wat er allemaal in dat pijpje zit. Misschien een tekeningetje? (of is dat top secret ;))
Als je soldeer zoekt wat wel goed vloeit, staan er in dit topic nog wel een paar tips (ook over hoe het solderen zelf in zijn werk gaat)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij meer info;

Het soldeerwerk;

full
full

Het soldeerwerk voelt erg stevig en met wat oefening gaat het steeds beter, de smelttemperatuur van het soldeer is ca 400 graden. Bij mijn volgende uitlaat ga ik nog wat zaken verbeteren zoals;

pijpjes 100% recht en in het midden.
Hulpblikjes (smelt niet) meesolderen zodat een dikkere laag soldeer gebruikt kan worden, daarna afdraaien op de draaibank dan wordt het helemaal 'errug' mooi!

Wat betreft de binnenzijde van een Merker (voor motoren tot 15CC) viertakt uitlaat;

full

Lengte uitwendig is 85 mm
Dikte uitwendig is 35mm
Linker ingangs pijpje is 10mm inwendig
Middenschot heeft 6 gaten van 4mm
Rechter uitlaatpijpje is 9 mm inwendig dik geperforeerd in de tweede kamer en simpel dichtgeknepen in de eerste kamer, is 65 mm lang.

Dat is alles, ik had meer verwacht. Voor andere maten even kijken op de Merker site, de verhoudingen blijven hetzelfde.

De afwerking van de echte Merker is mooier maar ook veel duurder en bijna nergens te koop in Nederland.... en verder is het ook wel leuk om het zelf te knutselen. Het eindproduct is sterk genoeg en werkt prima en alles eigenlijk uit afvalaluminium. Wie zegt dat we niet groen bezig zijn :-)

'To be continued' zal ik maar zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aad, heb je deze uitlaat al op een grotere 4takt motor geprobeerd?
Ik vraag dat omdat ik al een aantal jaren geleden dit ook geprobeerd heb met (het toen verkrijgbare) "Techno Weld". Dat soldeerde ook best goed en ook daarvan was de smelttemperatuur rond de 400°C. Helaas bleek al bij de eerste proeven dat de uitlaatgassen van de OS91 Surpass waarmee ik het geprobeerd heb, veel te heet waren. De uitlaat viel binnen een minuut op vol gas uit elkaar omdat de solderingen los lieten. :sad:
Het grote probleem met aluminium soldeer is dat de smelt temperatuur van dat soldeer te laag is voor deze toepassingen.
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur van de uitlaatgassen van de gemiddelde viertakt is sowieso te hoog (ga gerust uit van 450 graden bij vol gas) voor bijvoorbeeld de Merker uitlaat, tenzij het ding goed gekoeld in de propwind hangt.
Bij mijn Merker Exact (dezelfde als TS had of bedoelde) is het binnenwerk in elkaar gezakt toen hij buiten de luchtstroom kwam te hangen waardoor de motor een behoorlijke tijd gesmoord gelopen heeft (en ik mij maar afvragen waar het vermogen gebleven was....).

Aluminium is niet de beste materiaalkeuze voor viertakt uitlaten, al scheelt het beduidend als er wat "lengte" tussen motor en uitlaat zit.

Groet, Bert

EDIT, PS: als het écht stil moet zijn, zoek dan de viertakt demper die Zimmermann maakt voor de Vario heli's: die is zeker een volle dB (zo niet, twee) stiller als de Merker, gemeten zonder propeller. Met prop zal de winst aanzienlijk minder groot zijn, maar volgens mij vind je geen stillere uitlaat voor een .90 viertakt. Wel duur en zwaar....
 
Laatst bewerkt:
bij ons op de club gaan ook altijd mensen klagen over het geluid van een vliegtuig van mij ( mensen van de club zelf ) maar die demper komt boven de 90db uit. het is wel al een oudje, het is een open demper met een webra 10 cc die maakt flink herrie maar dat is nu ook afgelopen heb een reso pijpje erop gezet ( of ben ik mee bezig) en dat moet wel lukken denk ik

mvg cas
 
Vanmiddag getest op warmte en geluid. Mijn eerder genoemde zelfgebouwde uitlaat gaf bij 5 minuten volgas geen krimp. Geen gerammel, loslaten of zacht worden van de lassen en dat binnen 5 cm van de cylinderkop. Wel was de uitlaat in de luchtstroom van de propellor. Nu kan ik mij wel voorstellen dat een grotere motor wel problemen geeft. De stroom van heet uitlaatgas is dan ook veel groter. Wat betreft het geluid; van de voorkant 79 db, aan de rechter kant 77 db, aan de linker kant 77db en van achteren 74 db. Niet gek lijkt mij. En dan onder ongunstige omstandigheden en de motor was niet geplaatst op rubbers.

Ik ben wederom met een nieuwe uitlaat bezig van dikker materiaal. Dit soldeert (nog) beter voelt veel solidener.

full

Let op het buisje met schroefdraad. Deze buisjes zijn te koop voor 1,19 per 2 met 4 moeren op een blisterverpakking bij de gamma op de electriciteitsafdeling, Het zijn lampfittingsbuisjes en hebben precies de maat m10x1 oftewel de schroefdraad van een Saito FA-56. Nu had ik er nog een over. Maar even een zaag ingezet een paar kruimels zilversoldeer en voila een manifold die normaal het 30 voudige kost,​

full

:D Wie zegt dat onze sport duur is! :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De geluidsresultaten zijn in elk geval schitterend. Als de uitlaat het ook op langere termijn volhoud (mijn Merker potje begon pas na een half jaar te vervormen) dan ben je spekkoper, en sowieso, zelfs al vervormt 'ie, dan nog kun je denk ik heel wat van jouw dempertjes maken voor de prijs van een echte Merker;)

Vind het een leuk project, en wie weet kun je er ook wat meer mee expirimenteren qua vermogensverlies en dempingsresultaten.

Groet, Bert
 
@Arjan,
De moeren zitten ook bij de buisjes. 4 Stuks wel te verstaan. :rolleyes: Het moet niet te duur worden.

En wat betreft de prestaties; 9400 toeren met een motor die nog maar half ingelopen is. Om precies te zijn een ASP FS-52 met een 12X6 imitatie APC.
 
Laatst bewerkt:
Dat toerental zegt niet heel veel zonder motorinhoud, propmaat (en eventueel merk en type prop, de ene 10 x 6 is de andere niet) en brandstofsoort. Mijn OS FS91Surpass II moest met het zelfde Merker potje zijn werk doen bij plm 10500~11000 RPM, alleen dan een constant toerental (helicopter). Brandstof 10% Nitro, 10% olie.

Maar de geluidswaarden die je haalt zijn echt prima, en daar gaat het in allereerste zaak om, nietwaar?

Groet, Bert
 
Even wat data aanvullen;

Een ASP FS-52, oftewel een 8,6 CC OS-Max kopie, 2 uur gelopen
Hobbyin 4 takt brandstof met 18% KLOTZ olie en 5%nitro.
Imitatie APC ziet eruit als een echte sport APC was nog niet uitgebalanceerd.
Aangesloten aan motor met siliconenslang (geeft geluidslekkage).

En inderdaad dat geluid voldoet prima, temeer daar ik geen snelheidsmaniak ben maar rondvlieg met rustig vliegende schaalmodellen in dit geval een Seagull PT-19. Deze uitlaat wordt geplaatst onder aan de romp aan een rubber, motor (de ASP-FS-52) gaat in de rubbers en wordt verbonden dmv rvs flexibel pijpje, Zo moet het volgens mij gaan lukken en maak ik mij niet zo zorgen over overhitting. Het meerendeel van de vlucht gaat immers halfgas. En dan maakt deze gedempte 4 takt geen herrie maar muziek :-),
 
Laatst bewerkt:
Yep, inderdaad geen zorgen over maken, die motor gaat NEVER prolemen krijgen met jouw uitlaat, zelfs niet als je materiaalspecs nog véél slechter zouden uitpakken.... En dat doen ze niet.

Groet, bert
 
Ik ben wederom met een nieuwe uitlaat bezig van dikker materiaal. Dit soldeert (nog) beter voelt veel solidener.[/LEFT]

houd er wel rekening mee dat een dikkere uitlaat meer geluid gaat produceren, en dat hij minder goed zijn warmte af kan dragen,
m.a.w: het zal langer duren voordat hij heet is, maar word uiteindelijk wel heter...

doordat hij heter word, koelen de gassen minder af, waardoor deze weer meer geluid produceren.

hoe warmer de gassen hoe meer ze trillen, en deze trilling is geluid, des te sneller ze koelen, des te minder geluid.
 
............... Het meerendeel van de vlucht gaat immers halfgas. En dan maakt deze gedempte 4 takt geen herrie maar muziek :-),

Kijk daar ben ik het nu helemaal mee eens. Het is geen herrie, het is muziek! :thumbsup:
Alleen jammer dat er zo veel mensen zijn die daar anders over denken.
 
Castolin 190 van firma Terolas, ideaal, soldeert en vloeit mooi en makkelijk, geen gefrot om oxyde weg te krijgen, uitlaatbocht van heli gesoldeerd, pisheet dus:
aluminium-hardsolderen

@Aad
Titel aanpassen? Aluminium zoekt makkelijker dan de typevaudt aluminum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top