RPM sensor turbine

Hallo,

Ik vond het voor mijn eigen turbine handig om een rpm sensor printje te maken met de gaten op exact dezelfde positie als schroefgaten op de turbine frontdeksel. Dit is voor de Wren MW54. Ik verwacht dat er meer interesse is, o.a. ook voor de KJ66, etc. Als dit correct is, graag een reactie hier beneden, en voor welk type turbine.

Gr. Rik
 
Inderdaad handig, hoef je niet gaten te ruimen/vijlen etc. Ik heb er geen nodig maar misschien een idee om een printje te maken met maar één gat en aan de andere kant een milimeter stripje ingetekend/ge-etst zodat je ze voor iedere motor aan kan passen. Één printje universeel voor alle motoren? ;)

Groetjes,
Gerald
 
Of je maakt hem zo klein dat 1 montage punt voldoende is :) Op de sprite heb ik ook zo'n mini sensor printje en die werkt prima tot 255k :)
 
hmm, zou kunnen. Zou ie niet gaan draaien als ie maar aan 1 gat vast zit? een stipje etsen is geen probleem, maar ik wilde er eigenlijk gewoon een stuk of 10 tegelijk maken, en dan cnc uitfrezen. Een universeel printje zou ook kunnen, maar dan moet ik eerst weten voor welke type turbines er interesse is :)

Gr. Rik
 
hmm, zou kunnen. Zou ie niet gaan draaien als ie maar aan 1 gat vast zit? een stipje etsen is geen probleem, maar ik wilde er eigenlijk gewoon een stuk of 10 tegelijk maken, en dan cnc uitfrezen. Een universeel printje zou ook kunnen, maar dan moet ik eerst weten voor welke type turbines er interesse is :)

Gr. Rik
Hoi Rik , weer goed bezig , als je zo ver bent heb ik wel belang bij een printje ,als je nog eens een regeling maakt heb ik daar wel belang bij , maar zal nog wel even duren.
ik heb mijn regeling kapot .
 
ok rene, over paar weekjes maak ik een voorbeeld en kijk ik hoe die werkt.

overigens ben ik ook al bezig met de ECU, al ben ik pas in ontwerp fase :p documentje tikken, geschikte componentjes zoeken enzo...

Gr. Rik
 
ok rene, over paar weekjes maak ik een voorbeeld en kijk ik hoe die werkt.

overigens ben ik ook al bezig met de ECU, al ben ik pas in ontwerp fase :p documentje tikken, geschikte componentjes zoeken enzo...

Gr. Rik
Dat is mooi Rik,heb de regeling enkel voor testen turbine , andere autostart fadec is nog goed werkend.

Ik volg je vorderingen wel
heeft niet de grootste haast , maar heb zeker veel belangstelling!

groet Rene!
 
ECU

Hoi Rik,

De ECU die je bezig bent om te maken, is die speciaal geschikt voor je uiteindelijke hydroplane toepassing?
Het is namelijk wenselijk dat je een tweede toerental kunt loggen, van de uitgaande as van je vertragingkast zodat je de propspeed werkelijk weet. En maak je er ook een functie op dat hij de motor gaat koelen als je hem uit heb gezet. Zodat de warmte gelijkmatig af vloeit. Dit wertk ook erg mooi IMO bij de Jetcat.

filmpje waarin de cooling down mooi te zien is.

[URL="
spm5 dark startup - YouTube[/URL]

Voorzover ik op dit moment heb na kunnen gaan hebben losse ECU's die je kunt kopen dit niet. Ik denk zelf de ECU van Xicoy te gaan gebruiken en dan een losse data recorder die ik nog heb van Eagle tree voor het loggen het prop toerental. Heb ik nog geen oplossing overigens voor het koeling down verhaal.......Helaas ontbreekt het mij aan kennis en mogelijkheden om iets dergelijks zelf te maken.

Dus ik ben ook in voor een ECU en een toerental printje liefst een 3 stuks, voor de reserve motoren.
Ik PB de afmeting van mijn motor wel.

Gr.Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Rob,

Dat van die 2e as, uitstekend idee, nog niet aan gedacht ;)
Die cooling-down fase kende ik al wel, dat was ik idd van plan toe te voegen.

Je moet het ook zo zien:
de ECU bestaat uit "hardware" en een processor. Als je de software voor 1 ECU klaar hebt, kun je die eenvoudig uitbreiden tot 2,4, of meer turbines (zoals martin wil voor zijn tractors) de hardware blijft hetzelfde, maar de processor bestuurd dan meerdere turbines ipv 1. als je maar voldoende I/O pinnen op je processor hebt :) we kijken het komende weken wel aan hoe het gaat, dan pak ik mijn oude topic weer op ;) Een logger is trouwens eenvoudiger te maken dan een ECU :p

voor ik dingen toezeg, wil ik eerst testen of het werkt allemaal. Dus als ik printjes heb gemaakt en getest, kan ik ze opsturen.

Gr. rik
 
ECU

Hallo Rik,

ik ben nog in de beginfase van de turbine zelfbouw, materiaal bestellen, lagers wieltjes enz. enz.
Maar ben zeker geinteresseerd in een ecu / toerental sensor.

Groeten Peet.
 
Kijk die Rik is echt goed bezig, een ECU die 2 turbine's aanstuurd en controleerd heb ik nou net nodig voor mijn prachtige A300, dus ik wacht met spanning jou vorderingen af.

img623028951.jpeg


img625618321.jpeg


Gr Japioo
 
rustig aan heren, eerst zien dan geloven he :p
inderdaad Jaap, mooi toestel :) leuk dat je weer terug bent ;)
ik zal over paar weekjes foto's posten van het testbord, eerst tentamens leren :teacher:

Gr. Rik
 
Hoi,

ik post de foto's hier ook even, ik heb wat rpm sensors klaar:

b223.JPG


b224.JPG


b225.JPG


b226.JPG


morgen ga ik ze testen, en dan eerst verder met de turbine. Ik weet niet of ik mijn ECU bord af ga krijgen, en anders komt dat over twee weken wel.

Gr. Rik
 
Hoi Rik,

Kun je misschien de afmetingen van de print geven? Ik ben benieuwd of het misschien mogelijk is dat ik ze zelf pas maak (om jou werk te besparen) ik heb namelijk een erg kleine turbine motor.
En dat ze dan na het bewerken retour stuur om de onderdelen erop te solderen en te testen.
En ook voor de gearbox wil ik er graag een paar pas maken.
Die hebben een andere opname als op de motor.
En seal je de rpm sensors nog zodat ze waterdicht zijn?
In de hydroplane komt zeker een water nevel binnen....
Weet niet of oxidatie dan een probleem zal gaan geven op termijn.

Echt geweldig dat er iemand zo diep in de elektronica zit en hier op het forum actief is!
En dan ook nog bereid om kennis en middelen te delen.

Ziet er top en veel belovend uit:)

Gr. Rob
 
Hoi Rik,

Waarom niet direct RPM en EGT omzetten en als data stream naar ECU sturen. Ik zit daar over te denken voor onze AMT turbines. We krijgen steeds meer vragen van klanten om systemen te maken die radar ongevoelig zijn. Tot op heden reeds testen gedaan met de huidige ECU die een storing tot 40V/m kan verdragen. HF versterker ging niet verder en dit alles in het kader in de certificering van de setup voor PSR (man dragend toepassing = hulp motor voor zweefkisten).

We mooi werk wat je aan het maken bent (ook je web-site).
 
vraagje,
gezien op electronica gebied jullie hier meer van weten.
Ik heb op men KJmotor een optische sensor het hele systeem is van orbit.

Kan je deze sensor met magneet evengoed hier gebruiken op de orbit ecu, of is dit totaal anders in de ECU??

Zijn er die een schema van de optische sensor hebben voor de orbit, ik kan deze niet meer vinden bij fabrikanten.
 
Back
Top