DG1000 - Probleem met besturing

Hallo,

Ik heb vorige zomer een DG1000 van Hype aangeschaft.
Ik nog 2 vliegtuigjes maar deze kon er nog wel bij.

Na een paar vluchten te hebben gemaakt, begonnen het rechter rolroer erg te kraken en trok helemaal omhoog, dit weet ik omdat ik een cameraatje aan boord had.

Doordat dit gebeurde storte het vliegtuig neer.
In de romp zit een scheur en het stuurroer is eraf.

Ik kan het zelf niet repareren maar hoe gaat het met de reparatie?
Ik ga er niet vanuit dat ik zelf iets verkeerd heb gedaan.
Moet ik het toch zelf betalen? Of kan dat geregeld worden met de garantiebon?

Mvg, Nicolaas
 
Waarschijnlijk hebben de tandwielen van je rolroer servo het dan begeven, dat zou het kraken verklaren.
Denk dat dit niet onder garanatie valt..
 
of een potmeter die geen contact meer maakte of sluiting (water met pekel) dan blijft het motortje van de servo ook draaien en stript dan alle tandjes van je kunstof tandwielen wat ook een krakend geluid geeft terwijl je roer in de hoek blijft staan .
 
Een servo die één hoek in gaat is vaak het gevolg van een lege ontvanger accu.
Dirk

Wat wel kan gebeuren met servogears, en zeker die poppestrontservo's van Hype (het zijn redelijk goede dingen maar ze hebben gewoon verrekte weinig nodig om stuk te gaan), en vaak met slecht afgestelde endpoints is dat een tandwiel reeds was beschadigd (slechte landing, verkeerd opgepakt etc.) en dat hij tijdens de vlucht een nieuw mechanisch nulpunt aannam.
Hoe? Tandwiel deels gestript, je geeft stuurinput (bijv. vol links bij rechterrolroer), bijv. endpoint staat niet goed, servogears draaien door over het gestripte stuk...............et voila, terug in nulstand staat je rolroer ineens omhoog.
Rag daarna nog eens aan je roeren en de tandwielen zijn echt deaud.

Maarrrr, wellicht een rotopmerking, al staan beide rolroeren omhoog of omlaag wil het nog niet perse betekenen dat je kistje daarna moest neerstorten ;)

Ergo, voor wat het waard is, schroef zo'n servo eens open en kijk hoe het er aan toe is.
RC-storingen zijn ook nog mogelijk en zo nog wel wat potentiële daders.
Verder vertel je wel dat je de accu had volgeladen (ik neem aan gewoon vliegen met de BEC-regeling die bij het kistje zat) maar niet hoe lang je er mee had gevlogen.
In mijn Cheetah scheelt het vandaag de dag zo'n 30% aan capaciteit puur door de lage temperatuur.

Garantie, nee, dat gaat hem helaas niet worden.
Het consumentenrecht voorziet hier niets in alleen al om de simpele reden dat niet aantoonbaar gemaakt kan worden dat de schade direct gevolg is geweest van een productfout.
Als dit dan wel zo was dan nog zou de schadevergoeding zich waarschijnlijk enkel beperken tot de genoegdoening van een nieuwe servo van een paar pleuro.

Het is jammer maar zoals ze hier zeggen, jie kan noe op de kinne klopn.
 
Back
Top