Parabola 2

Dat gevoel ken ik Bart . Op het filmpje van de maiden van de Sagitta zie je ook dat ik eigenlijk niet luister naar de mensen om mij heen ,maar eerder met het toestel bezig ben .
 
Wellicht heb je wat aan de volgende parabola start tips uit de praktijk:
Evelons 2 mm naar boven stellen. Zwaartepunt op 178 - 180 mm van neuspunt.
Duim en ringvinger onder de vleugel, wijs en middelvinger aan weerzijde van de motor om de achterlijst heen.
Beheerste worp. De parabola kan heel rustig vliegen, tijd genoeg om de hand naar de zender te brengen en gas te geven.
Als de motor loopt heb je veel down nodig. Bij mij moet ik oppassen dat ie niet recht omhoog gaat, want dan loopt de snelheid te veel terug en reageert ie onvoldoende op de roeren.

Wel een verwondering.. Ik zou verwachten dat je met de torsie aandrijving de hoekverdraaiing van de servo op het roer hebt (ca 90 graden). Dat moet zo'n +/- 15 mm zijn. Begrijp ik dat je maar ongeveer +/- 7 mm hebt? Dan zou ik er niet mee gaan vliegen, want dat betekend dat de helft van de uitslag verloren gaat in speling/vering. Of zit het in de zender programmering?
 
Dat gevoel ken ik Bart . Op het filmpje van de maiden van de Sagitta zie je ook dat ik eigenlijk niet luister naar de mensen om mij heen ,maar eerder met het toestel bezig ben .


Nee nee mennekke.... Jij wilde gewoon geen filmpje van de maiden....:D

@Bart,

Het liefs doe ik dat ook niet met veel mensen om mij heen, met de Satitta was het ook iets minder druk. Wel op een drukke dag, maar toen de meeste ''SOEP IS KLAAR'' hoorde vloog iedereen naar binnen, en ik vloog de Sagitta de lucht in...

Gewoon doen wat goed voelt. Dat werkt bij mij ook het beste.
 
Evelons 2 mm naar boven stellen. Zwaartepunt op 178 - 180 mm van neuspunt.
Duim en ringvinger onder de vleugel, wijs en middelvinger aan weerzijde van de motor om de achterlijst heen.
Beheerste worp. De parabola kan heel rustig vliegen, tijd genoeg om de hand naar de zender te brengen en gas te geven.
Tja, maar zeker voor de maiden geef ik er toch de voorkeur aan om iemand anders te laten gooien.... ik heb trouwens een greepje onder het CG gemaakt, een balsa latje, dat maakt gooien wel wat makkelijker.
Als de motor loopt heb je veel down nodig.
Dirk voorspelde me dat ik (vanwege de thrustline) veel up nodig zou hebben... we zullen eens zien! Als ik jou zo hoor denk ik: beetje Down bij het gas mixen, eitje toch?
Ik zou verwachten dat je met de torsie aandrijving de hoekverdraaiing van de servo op het roer hebt (ca 90 graden).
Ik denk niet dat die servo 90º haalt (zijn er servo's die dat halen? de dure zeker :-) ), en misschien is het ook wel meer dan 7 mm. In elk geval is het veel meer dan met de vorige assen... Nee in de zender staat alles maximaal.
 
Ik heb de motorsteun uit de bouwdoos gebruikt, daardoor wijst de motoras naar achteren schuin naar beneden. Naar voren ligt het verlengde van de as daardoor ruim boven het massamiddelpunt van het vliegtuig. Als de motor start gaat door de versnelling de neus eerst naar beneden. Wanneer de snelheid er in komt gaat de neus omhoog.
Wat nu de beste domping voor de motor bij een vliegende vleugel is ben ik ook nog niet uit. (Ben ook geen motor vlieger). Om het acceleratie effect te neutraliseren klinkt het idee om het verlengde van de as door het zwaartepunt te laten lopen niet verkeerd. Als de motor eenmaal loopt lijkt het positieve of negatieve domping niet veel uit te maken. Bij mijn andere vliegende vleugels heb ik de juiste hoeveelheid down bij weten te mixen zodat je er geen omkijken meer naar heb.
 
Ik denk niet dat die servo 90º haalt (zijn er servo's die dat halen? de dure zeker :-) ), en misschien is het ook wel meer dan 7 mm. In elk geval is het veel meer dan met de vorige assen... Nee in de zender staat alles maximaal.
Jawel hoor. De meeste servo's halen +60 en -60 graden (=120), maar alle servo's halen 90 graden (+45 tot -45).

Voor (zeil)boten heb je speciale servos die een veelvoud van + en -360 graden halen.

Dirk.
 
Ik heb de motorsteun uit de bouwdoos gebruikt
Tja die vind ik eigenlijk nogal hoog. Mijn motorsteun is zo laag als maar kan, onderkant motor ligt ongeveer gelijk met de achterlijst. Dat moet al helpen lijkt me...

Eigenlijk begin ik voor vliegende vleugels steeds meer een voorkeur te krijgen voor een trekschroef; veel ontwerpers van juist vliegende vleugels lijken een voorkeur voor duwschroef te hebben, maar dat heeft allerlei nadelen; de prop moet extra naar achteren om de achterlijst niet te raken, de klapprop moet gemodificeerd zodat hij niet te ver open- en dicht kan klappen, bij het opgooien lijkt de kans op handletsel groot (al weet ik niet of het iemand echt is overkomen, maar van de mensen die ik vroeg mijn Sportwing op te gooien waren er verschillenden bezorgd) en een gepijlde vliegende vleugel heeft doorgaans ballast voorin nodig om het CG goed te krijgen, zeker als achterin ook een motor zit.
Nadeel van motor voorin is dat de rompneus lang genoeg moet zijn om de klapprop langszij te kunnen vouwen.
 
Nadeel van een trekschroef op gepijlde vliegende vleugels is dat de stroming over het middendeel van de vleugel verhoudingsgewijs vvel sterker is bij een trekprop dan bij een duwprop. Daardoor wordt heel het delicate evenwicht van verschillende profielen en invalshoeken en de daaruit resulterende krachten verstoord.

Zonder het na te rekenen (wat er bestaan geen tools die met verschillende stroomsnelheden kunnen rekenen) zou je afhankelijk van het profiel een heel sterk nose-down moment, of juist een nose-up moment kunnen verwachten.

Bij planken speelt dat minder omdat het daar zowiezo allemaal autostabiele profielen (S-slag) moeten zijn.

Dirk.
 
Zonder het na te rekenen (wat er bestaan geen tools die met verschillende stroomsnelheden kunnen rekenen) zou je afhankelijk van het profiel een heel sterk nose-down moment, of juist een nose-up moment kunnen verwachten.
Ik vind dynamische afwijkingen niet zo'n probleem; kleine moeite om up of down bij te mixen op het gas.
 
Zo de kist is ook klaar

foto-9.jpg


Gr Lyckele
 
Zo de kist is ook klaar
Ik heb er een hoes voor gemaakt van radiator-noppenfolie. Heb er nog even geen foto van... maar lekker handzaam, en net als de kist een goede bescherming tegen transport- en hangarschade.

En ik loop niet het risico dat ik het over "de kist" heb en ze denken dat ik het over het model heb... :-)
 
Ik gebruik ze normaliter ook maar je kon deze kist mee bestellen en
vond in wel zo handig. Alles past perfect in elkaar en het is makkelijk vervoeren.

Morgen heb ik de folie binnen en kan ik de vleugels afmaken en
dan is hij klaar voor zn maiden.

Gr Lyckele
 
Back
Top