FPV ergernissen; gooi het eruit!

Beste modelbouwers,

Tijdens de actie "Draadje werd opgeschoond" in een ander FPV-draadje werden er zo'n 50 posts van de 75 verwijderd. Gedeeltelijk moddergooien, maar ook serieus onderbouwde tegengeluiden omdat het bepaalde mensen nou eenmaal dwarszit. Dat moet eigenlijk mogelijk blijven; er zijn voor- en tegenstanders en die moeten allemaal een stem hebben. Daarom dit draadje voor de tegenstanders van FPV. Ik begeef me in een slangenkuil, ik weet het ;). Maar irritatie is om te buigen naar wederzijds begrip en dat begint met kennis. Dus wat zit tegenstanders nou precies dwars? Let op, ik wil nadrukkelijk niet de FPV-gemeenschap of bepaalde personen zwart maken. Gewoon een nuchtere kijk op FPV en bijkomende problemen. Wees eerlijk, kritiek is soms gewoon terecht.

Ik ben zelf geen uitgesproken voor- of tegenstander van FPV. De techniek is zeker fascinerend, maar voor zover ik kan overzien, de meesten doen maar wat. Dus om gelijk maar af te trappen: het lijkt erop dat bepaalde FPV-ers niet nadenken en nogal meelopen met anderen. Bijvoorbeeld iemand in de US heeft succes met z'n X mW FPV-setje op frequentie Y. Bepaalde modelbouwers hier kopieren dat gewoon en slaan kritiek van anderen in de wind. Na verloop van tijd gooit zo iemand dan alle glazen in, niet alleen die van zichzelf. Als je met (te)veel vermogen uitzendt zorgt dat ervoor dat je anderen (ook niet-modelvliegers) heel snel kunt storen zonder dat je dat in de gaten hebt. Als alternatief zou je met minder zendvermogen en betere antennes aan zowel zend- als ontvangstkant kunnen werken. Het bereik van je signaal wordt dus niet alleen bepaald door je zender maar ook door je ontvanger.

n.b. het forumbeleid dwingt mij min of meer dit draadje te starten. Liever heb ik qua discussie geen enkele inmenging van beheerders, uitzonderingen daargelaten. Maar het aldus verwijderen van hele stukken geschiedenis geeft een raar eindresultaat; net alsof er geen enkele kritiek is geweest. Zonder een draadje als dit kun je je ergernis dus nergens kwijt want het is per definitie off-topic.

Martin

Edit: s.v.p. dus geen namen noemen, we willen hier geen geruzie; alleen de irritatie melden en een mogelijke oplosing als die er is. Zo helpen we elkaar misschien verder.
 
Laatst bewerkt:
Martin,

Je krijgt het voordeel van de twijfel maar ik wil iedereen waarschuwen, het is genoeg geweest met moddergooien, je vind iemand geen toffe kerel? goed recht maar er is geen nood om het er vingerdik op te leggen.

Welles? fundeer je stelling

Nietes? allright, maar fundeer je stelling!

Ik mag want die andere mag dat ook is alles behalve wat ik versta onder een gefundeerde stelling.

Die zijn manieren niet houd, in de aanval gaat en geen respect toont voor de "tegenstander" gaat maar ergens anders uithuilen.

Het lukte blijkbaar voordien niet zo goed met dialoog (ik heb ettelijke pogingen ondernomen, sommigen hadden het begrepen waarvoor dank, ander deden lekker op het zelfde elan verder).

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Frustraties hou je voor jezelf en plaats je zeker niet in het subforum over de zaak in kwestie. Plaats je ook zomaar een topic over het feit dat je autofrustraties hebt in het subforum van de autorijders hier? Neen. Groei toch eens op mannen, ik ben 21 en ik voel me mentaal ouder dan velen onder ons hier. Moet ik hier ergens een topic openen over "Zeurpiet frustraties, gooi het eruit!" neen toch? Er zijn spanningen tussen bepaalde mensen hier op het forum, dat heb je overal, ook in real life, maar om echt een draadje te openen over zoiets? Zoek een leven... FPV zal altijd een kwestie blijven van discussie, maar keer op keer draadjes verpesten zal de zaak niet bevorderen, en zeker niet door er een topic over te openen. Mods, denk 2x na en sluit dit gewoon, dit is gewoon reinste kinderachtigheid.
 
@acropilot.

We kunnen de rollen ook omdraaien over wie er kinderachtig is...
De mensen die zorgen uitten over het grote misbruik van illegale apparatuur die worden in dit subforum compleet zwart gemaakt. Terwijl dit in het merendeel van de tijd toch behoorlijk ervaren en gevorderde mensen zijn binnen de modelbouw. Ook op elektronica gebied.

Hier op het FPV forum lijkt het haast wel alsof de lengte van iemands geslachtsdeel toeneemt met het aantal mW de zender heeft...

Ik vind FPV een interessante ontwikkeling echter heb ik mijn zorgen over de illegaliteit die hierbij gebruikt wordt. Zendvermogens van 800mW zie ik regelmatig voorbij komen.

men lijkt niet goed na te denken over de gevolgen van wat men doet met dit soort apparatuur. De controlerende instanties hebben niet voor niets wetgeving opgesteld om voor iedereen een veilig gebruik te proberen garanderen.

Ik begrijp dan ook niet waarom het nodig is om met zulke apparatuur te werken? Er zijn naar mijn idee genoeg werkbare alternatieven. Meer zendvermogen garandeert lang niet altijd beter bereik. Een goede ontvanger is meer dan het halve werk.
 
Het zal altijd een onderwerp van discussie blijven maar elke keer weer vraag ik mij af waarom, Wat hier vooral te zien is op het forum is dat wanneer er een specifiek onderwerp word aangesneden door de topic starter er heel snel gepraat word over regels en veiligheid rondom FPV. De ergernis is dus in principe eenvoudig: Mensen blijven in 95% van de gevallen niet Ontopic.

Een voorbeeld in een andere situatie zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
Topic vraag: Hoe kan ik het beste mijn featheringshaft vervangen van mijn helikopter.
Antwoorden op topicvraag: Natuurlijk moet je tijdens het vliegen niet op de IU (Idle Up) Knop drukken, het toerental gaat dan omhoog en als je je gaspook naar beneden gooit stopt hij niet met draaien, dit is gevaarlijk.

Het lijkt mij dat niemand hier wat aan heeft en ik denk dat dit het hoofdzakelijke probleem is op dit board waarvan ik merk dat het een beetje begint over te waaien naar andere stukken van het forum. Ik zeg daarnaast ook niet dat de adviezen slecht zijn, alleen slecht getimed en niet passend bij het onderwerp. Ik ga er vanuit dat het altijd met goede bedoelingen word genoemd.

Mijn conclusie / oplossing zou dan ook eenvoudig zijn;

Blijf Ontopic en help gewoon met dat gene waarnaar gevraagd word als je daar behoefte aan hebt.

Offtopic adviezen of waarschuwingen kunnen via PB of door een kort linkje in de vorm van : "Als je dit en dat doet, let dan even op dit. Via deze link kan je meer informatie vinden" Op die manier houd je het antwoord neutraal en vriendelijk en hoeft niemand zich aangevallen te voelen.
 
Veel discussies zie ik verzanden in inderdaad de regels en hoe illegaal FPV eigenlijk wel zou zijn.
Het probleem hierbij is het generaliseren van de hobbyisten.

Cheeta, het is niet persoonlijk maar even jouw opmerking als voorbeeld.

Ik vind FPV een interessante ontwikkeling echter heb ik mijn zorgen over de illegaliteit die hierbij gebruikt wordt. Zendvermogens van 800mW zie ik regelmatig voorbij komen.

men lijkt niet goed na te denken over de gevolgen van wat men doet met dit soort apparatuur. De controlerende instanties hebben niet voor niets wetgeving opgesteld om voor iedereen een veilig gebruik te proberen garanderen.
Een terechte zorg maar het is niet zo dat niemand zich druk maakt om de gevolgen. Generaliseren geeft alleen maar zinloze discussies in mijn ogen.

Ik gebruik ook een zender op 1.2 GHz van een Chineese afkomst met 200 mW.
En toch is dit niet illegaal zoals ik dit doe........
Ja hier heb ik diep over nagedacht, het een en ander nagezocht op internet over andere gebruikers van zenders en heb besloten om gebruik te maken van mijn "status" als zendamateur. Op 1280 MHz mag ik een zender gebruiken met een vermogen van maximaal 120W (ja W en niet mW) Voor 5.8 GHz had ik soort gelijke mogelijkheden maar voor 1.2GHz heb ik de mogelijkheid om te meten.
Dus is het zeker niet per definitie zo dat FPVers illegaal en onnadenkend bezig zijn.

Dus eigenlijk is m'n boodschap: stop met generaliseren en heb ook eens vertrouwen in de ander dat die z'n best doet om verantwoord met zijn hobby bezig te zijn.
En vertrouw je het toch niet val dan aub niet aan maar vraag dan om onderbouwing van de keuze. Er zou weleens een hele goede reden kunnen zijn voor bepaalde keuzes.
 
FPV op zich is een mooie toevoeging aan de vlieghobby. Innovatief, biedt mogelijkheden. Veel mogelijkheden: denk aan de inzet van UAV's bij Defensie.
Waar strandt het op? Regelgeving in Nederland.

Er zijn een aantal regels, vastgelegd in de "Regeling Modelvliegen" uit 2005, die het FPV-en beperken. Met name 2b en 2c. Ook in de 'Artikelsgewijze toelichting" staan lezenswaardige zaken. Die regeling is in samenspraak met de KNVvL door de overheid ingesteld. Het fenomeen FPV komt er niet in voor.

Ondertussen zijn we een aantal jaren verder een heeft FPV haar intrede gedaan. Mede door de voortschrijdende techniek "knelt" de Regeling Modelvliegen steeds meer. Om een FPV-vlieger te citeren: "Na een aantal vluchtjes is de lol er wel af en ken je het terrein rond je veld wel zo'n beetje."
En wil men verder en/of hoger. En laat men dat trots hier zien, inclusief on screen altitude en distance.

Wordt men daarop aangesproken, is de reactie van een (beperkt aantal) lieden steevast: "Waar heb je het over? Je bent niet eens vlieger!" En dat is nog de milde variant. Men staat absoluut niet open voor kritiek en laat dat luid en duidelijk merken. Tja, en dan knalt er bij mij ook wel eens iets uit waarvan ik achteraf moet vaststellen dat het niet zo netjes is. Zoals gisteren richting Bluefalcon, waarvoor mijn excuses.

Waarom mijn kritiek op mensen die zich van regelgeving weinig tot niets aantrekken?
Of je modelvliegt, -vaart of -rijdt: onze hobby staat al snel in de schijnwerpers. Je zal als beoefenaar van de hobby er alles aan moeten doen om de hobby mogelijk te houden. Dat houdt voor de modelvlieger in: vliegen conform de Regeling Modelvliegen en de regels van je club, als je bij een club vliegt.
Voor de modelschipper: het soort vaarwater waar je zit, met zwemmers, met geluidsoverlast (brandstofmodellen) met het milieu...
Voor de modelrijder: andere weggebruikers, kinderen, lawaai...

Doe je dat niet, ben je geen goed ambassadeur van je hobby. Gevolg? de hobby krijgt een slechte naam, mensen rennen naar de gemeente vanwege geluids- of andere (wellicht vermeende) overlast en met een beetje pech kan wéér een vlieg-, vaar- of auto-) club haar deuren sluiten. Dat hebben we de laatste decennia al genoeg gezien. Kijk naar de recente ellende bij Nimbus, waar het uiteindelijk gelukkig goed ging.

Ja, de Regeling Modelvliegen is ondertussen "al" 7 jaar oud. FPV komt er niet in voor. Is dat een reden om als FPV-vlieger de hele regeling aan je laars te lappen "omdat FPV er toch niet in voorkomt"? Nee.
Er zijn mensen die dat (nog steeds) halsstarrig beweren om hun gedrag te legitimeren. Onjuist.

Over toegepaste frequentiebanden en vermogens, hetzij voor besturing, hetzij voor videosignaal ga ik me niet uitlaten; daar heb ik "de ballen verstand van".

Kortom: ik erger me niet aan FPV.
Ik erger me aan mensen die door hun gedrag de hobby (ook mijn hobby!!) in gevaar brengen.
En ik erger me aan mensen die meteen vol in de (persoonlijke) aanval gaan als ze op hun gedrag (wat ze vol trots tonen) worden aangesproken.
 
Kortom: ik erger me niet aan FPV.
Ik erger me aan mensen die door hun gedrag de hobby (ook mijn hobby!!) in gevaar brengen.
En ik erger me aan mensen die meteen vol in de (persoonlijke) aanval gaan als ze op hun gedrag (wat ze vol trots tonen) worden aangesproken.

Je hele stuk, erg mooi verwoord!
 
@Roel,

Duidelijk verhaal, en herkenbaar op veel punten.
Het blijft wel lastig dat sommige regels botsen met ambities van aantal mensen. Zeker als de techniek verder is dan de wetgeving.
Zelf ervaar ik die beperkingen nu nog niet maar dat kan wel komen alleen zal ik niet op internet gaan rondbazuinen wat ik nu weer heb uitgespookt :cool: Is misschien wel stoer maar niet slim.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan het wel gaan onderbouwen, maar dan wordt het grotendeels een herhaling van wat Roel al heeft gezegd. Ik denk dat de meesten hier geen problemen hebben met de hobby fpv. Integendeel, ik denk dat de meesten zich prima realiseren hoeveel kennis en kunde er nodig is om op een goede en legale manier te fpv-en. De problemen ontstaan pas (en ja, ik heb dit hele subforum, zij het versneld, er nog eens op nagelezen), als reactie op de manier waarop sommige fpv-ers zich denken te moeten opstellen.
 
Zendvermogens van 800mW zie ik regelmatig voorbij komen.

Als je doelt op de 1.2GHz band, daarop mag een zendamateur tot 120000mW zenden. Vind eerst maar eens een modelvliegtuig die zo'n zware zender kan tillen.

m.a.w. het is een beetje kort door de bocht om dat soort vermogens per definitie illegaal te noemen, er zijn immers genoeg zendamateurs die fpv vliegen

sommige OSD's ondersteunen om die reden zelfs de functie om een callsign in het beeld te zetten, derhalve dat als zendamateur verplicht is

@Micropuller: type een post, denk dan een kwartiertje (misschien iets langer) na over of het toegevoegde waarde heeft, en klik dan pas op reageren, in plaats van in alle willekeur mensen voor autistische (andere fpv thread) *meervoud, zaad van eik* uit te maken.
 
Ik zie hier op het forum regelmatig mensen die veel te veel tijd hebben. Naar die mensen: Vraag jezelf de volgende wanneer je een topic ziet waar je een negatieve opmerking wil plaatsen 2 dingen af,

• Heb ik er op een directe manier last van?
• Is het de moeite waard om tijd en energie in een discussie te stoppen?

Vaak zullen de antwoorden hierop nee zijn. Laat het dan lekker links liggen toch?


het lijkt me dat er dan ook geen ergernissen zijn rondom FPV of wat dan ook. FPV zou opzichzelf geen probleem moeten zijn, Deze sfeer zie je immers ook niet bij de categorie jets of multicopters
 
Wat dit met FPV te maken heeft?
Dat dit alles plaats vind in een FPV forum en 90% van de reacties komt van mensen die geen FPV vliegen. Daar erger ik me enorm aan. Start dit topic in het boten forum of in het vliegtuig forum. Welke FPV ergert zich nu aan FPV?
Deze hele post lijkt beschaafd maar wie goed leest ziet dat er niks anders wordt gedaan om oude standpunten te herhalen. Wat is hier nieuw aan? Een nieuw topic met oude teksten. Stokpaardjes en koeien in de overgang uh owe koeien.

Tot slot erger ik me aan het feit dat er vooronderstellingen (dus geen feiten) worden gedaan om een betoog op te bouwen en te onderbouwen. Citaten zonder bron vermelding bv. Ook heeft de starter van dit topic het over meelopers. Terwijl we allemaal weten dat het is beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.

Hierbij officieel verzoek om mijn mooie en schone account met nu 6 posts te verwijderen.

Hang Loose!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
FPV op zich is een mooie toevoeging aan de vlieghobby. Innovatief, biedt mogelijkheden. Veel mogelijkheden: denk aan de inzet van UAV's bij Defensie.
Waar strandt het op? Regelgeving in Nederland.

Er zijn een aantal regels, vastgelegd in de "Regeling Modelvliegen" uit 2005, die het FPV-en beperken. Met name 2b en 2c. Ook in de 'Artikelsgewijze toelichting" staan lezenswaardige zaken. Die regeling is in samenspraak met de KNVvL door de overheid ingesteld. Het fenomeen FPV komt er niet in voor.

Ondertussen zijn we een aantal jaren verder een heeft FPV haar intrede gedaan. Mede door de voortschrijdende techniek "knelt" de Regeling Modelvliegen steeds meer. Om een FPV-vlieger te citeren: "Na een aantal vluchtjes is de lol er wel af en ken je het terrein rond je veld wel zo'n beetje."
En wil men verder en/of hoger. En laat men dat trots hier zien, inclusief on screen altitude en distance.

Wordt men daarop aangesproken, is de reactie van een (beperkt aantal) lieden steevast: "Waar heb je het over? Je bent niet eens vlieger!" En dat is nog de milde variant. Men staat absoluut niet open voor kritiek en laat dat luid en duidelijk merken. Tja, en dan knalt er bij mij ook wel eens iets uit waarvan ik achteraf moet vaststellen dat het niet zo netjes is. Zoals gisteren richting Bluefalcon, waarvoor mijn excuses.

Waarom mijn kritiek op mensen die zich van regelgeving weinig tot niets aantrekken?
Of je modelvliegt, -vaart of -rijdt: onze hobby staat al snel in de schijnwerpers. Je zal als beoefenaar van de hobby er alles aan moeten doen om de hobby mogelijk te houden. Dat houdt voor de modelvlieger in: vliegen conform de Regeling Modelvliegen en de regels van je club, als je bij een club vliegt.
Voor de modelschipper: het soort vaarwater waar je zit, met zwemmers, met geluidsoverlast (brandstofmodellen) met het milieu...
Voor de modelrijder: andere weggebruikers, kinderen, lawaai...

Doe je dat niet, ben je geen goed ambassadeur van je hobby. Gevolg? de hobby krijgt een slechte naam, mensen rennen naar de gemeente vanwege geluids- of andere (wellicht vermeende) overlast en met een beetje pech kan wéér een vlieg-, vaar- of auto-) club haar deuren sluiten. Dat hebben we de laatste decennia al genoeg gezien. Kijk naar de recente ellende bij Nimbus, waar het uiteindelijk gelukkig goed ging.

Ja, de Regeling Modelvliegen is ondertussen "al" 7 jaar oud. FPV komt er niet in voor. Is dat een reden om als FPV-vlieger de hele regeling aan je laars te lappen "omdat FPV er toch niet in voorkomt"? Nee.
Er zijn mensen die dat (nog steeds) halsstarrig beweren om hun gedrag te legitimeren. Onjuist.

Over toegepaste frequentiebanden en vermogens, hetzij voor besturing, hetzij voor videosignaal ga ik me niet uitlaten; daar heb ik "de ballen verstand van".

Kortom: ik erger me niet aan FPV.
Ik erger me aan mensen die door hun gedrag de hobby (ook mijn hobby!!) in gevaar brengen.
En ik erger me aan mensen die meteen vol in de (persoonlijke) aanval gaan als ze op hun gedrag (wat ze vol trots tonen) worden aangesproken.


Hier kan ik mij geheel bij aansluiten.

Wel heb ik nog een toevoeging.

FPV is een leuke aanvulling aan onze hobby. Om hier veel plezier van te hebben nu en in de toekomst dienen we ons voorlopig aan de regels te houden.
Ja ook ik vlieg wel eens FPV, maar wel met een bepaald doel. Als de testen naar tevredenheid lukken en 100% goed gaan wordt het voor mij tijd om ervoor te zorgen dat ik de benodigde vergunningen en ontheffingen krijg.
Pas dan kan ik uit het zicht vliegen of hoger dan de modelbouwlimiet, echter is dat voor mijn ideeën niet noodzakelijk. Nu houdt ik mij dan ook netjes aan de regels wat modelvliegen betrefd.

Wat mijn doel is met het FPV gebeuren is op dit moment nog geheim voor de grote massa, de mensen die op de hoogte zijn van mijn plannen en ideeën hebben helaas zwijgplicht. Het zal echter nog wel een tijdje duren voordat alles goed door ontwikkeld is, maar we zijn op de goede weg.
 
Regelgeving:
Er zijn regels op gesteld voor de Modelvlieger.
De tegenstanders van FPV vallen met name over het zendvermogen en het overtreden van "Regeling Modelvliegen" 2b en 2c.
Of je nu voor of tegenstander bent, deze artikelen zijn niet eenduidig.
De tegenstander van FVP interpreteert de artikelen anders dan een FVP-vlieger. Het is niet aan modelbouwer om te oordelen, maar daar heb je jurisprudentie en rechtspraak voor.
Waar ik mij aan erger is dat er hier posters zijn die menen alle wijsheid in pacht te hebben over de regelgeving. Met echte jurisprudentie en rechtelijke uitspraken komen ze niet (want die zijn er ook niet).
Ze schrijven hun mening op, niet meer en niet minder.

Zoals al reeds een FPV-vlieger heeft aangegeven overtreed hij zijn zendvermogen niet.
Daar erger ik mij ook aan, het alles en iedereen over een kam scheren.

Verzekering:
Mijn aansprakelijksheid verzekering dekt het FPV-vliegen. Ze maken namelijk geen onderscheid tussen modelvliegen en modelvliegen in de FPV vorm. Het is voor de verzekerings maatschappij allemaal modelvliegen. Ik heb dat bericht zwart op wit staan van mijn verzekeringsmaatschappij. En ik heb helemaal geen dure speciale verzekering.
Daarom erger ik mij aan posters die roepen dat je niet verzekerd bent. Dit zonder enige fundatie. Net alsof ze de wijsheid hebben alle polisvoorwaarden van alle modelvliegers van buiten te kennen.

Kapot maken van de hobby,
Waar ik mij ook aan erger is dat er modelbouwers zijn die roepen dat de FPV-piloten de hobby kapot kunnen maken.
Dit terwijl er op youtube genoeg filmpjes te vinden zijn van brandstof boten die varen binnen de bebouwde kom en recreatie plassen, brandstof auto’s op straat rijden en voor (geluids) overlast zorgen, zwevers die ver boven de toegestane hoogte vliegen enz. enz.
Naar mijn mening, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Wat ik mij nog het meeste aan erger is dat er modelbouwers zijn die in ieder FPV-topic beginnen te zeuren over regels, verzekering en kapot maken van de hobby.
De FPV’ers gaan toch ook niet in ieder boot of auto topic roepen:
- gebruik je wel de juiste frequentie met het toegestane zendvermogen?;
- je bent niet verzekerd!;
- je zorgt zo voor overlast je overtreed de regels!;
- je maakt zo de hobby kapot!;

Zo dat moest eruit..
 
Sorry ik ga toch maar reageren.

Alleen maar regel strevertjes en doom scenario's hier slaat toch ook nergens op.

Mag iemand mij vertellen wat het in de praktijk uit maakt of ik zonder vergunning vlieg op +25mw.

Even uitgerekend op basis van 3 uur per week. 0,68% per jaar op basis van 20 weken vlieg weer.
Of met vergunning 120W non stop de lucht in knal op welke frequentie dan ook omdat ik zo nodig met iemand aan de andere kant van de wereld wil l*llen.

Dat sommige personen dan toevallig een vergunning hebben wil niet zeggen dat je ineens heilig bent.

Ja officieel heb je een vergunning nodig, nee niemand heeft er last van als je er overheen gaat.
Sterker nog wij hebben er juist last van als het te weinig is of te veel. Dus de middenweg is allang bepaald en die komt niet over de 1Watt heen.

Wil je enigzins betaalbaar vliegen kan je niet met super antennes aankomen met trackers. En om laag drempelig te beginnen heb je net wat meer vermogen nodig om de boel draaiende te houden.

Ben het gezeik hier zo zo zo zat van al die lui aan stuurwal.

Als er niet over het ene gezeik is dan wordt het wel weer over iets anders.

Ga zelf een hobby zoeken.

Heb het idee om een zendvergunning te gaan halen maar zolang er verders niets fatsoenlijks is geregeld in de wet betreft FPV blijf ik lekker illegaal.
 
Laatst bewerkt:
wat een walgelijk draadje

ik heb 2 fpv maten die zendamateur zijn,,met vergunning
die lachen me uit 500mw

10 mw vtx is dus niet veilig
met half watt video zender ,,heb je wat marge


ps hoop dat ik hier niet meer reageer,,en de rest van de onzin ga lezen


als ik voor deze post een waarschuwing krijg

gooi me dan maar helemaal van het forum


rob
 
ik zie de laatste tijd veel het argument zendamateur voorbij komen. Echter vraag ik mij af of je als zendamateur dit mag toepassen in de modelbouw... Ik neem aan dat er wat beperkingen zijn aan je "vergunning zendamateur" anders is natuurlijk straks iedereen in ene zend amateur en kunnen we allemaal onze lol op.

Ik ben verder niet thuis in hoe en wat de regelgeving omtrend zendamateur gaat. Echter zijn bepaalde frequenties wel toebedeeld met een bepaalde gebruiksvorm.
 
Back
Top