Hey Iedereen,
Ik heb weer eens een plannetje in mn hoofd, het is wel een serieus idee, maar de uitvoering /completie kan nog even duren, ik heb toch (nog) geen tuin (daarover zo meer).
Ik studeer werktuigbouwkunde, en heb t eea aan ervaring met 3d tekenen en draaien/frezen enzo, ik wil zelf ook een draai/freesbankje kopen, dan ben ik wat minder afhankelijk van de grillen van het personeel op de TU.
Ik wil graag een locomotiefje bouwen, ik zit nog te twijfelen tussen LGB schaal (daar is volgens mij redelijk wat aanhang voor in NL) en 1:8 schaal (dan kan ik dr zelf op een wagonnetje achteraan rijden
) Voor beide types geld, daar is een lekker grote tuin voor nodig om rails te leggen, dus het kan nog ff duren voordat het af is.
Op beide schalen zijn er al een heel aantal stoomlocomotieven zelf gebouwd door mensen, en zelfs te koop van mensen/bedrijven, ik wil (zoals gewoonlijk) liever iets unieks doen
ik wil een diesellocomotiefje bouwen! maar alles heeft een begin, eerst maar eens een werkend motorblok verzinnen.
Het grootste probleem waar je meteen tegenaan loopt is dat een dieselmotor (van het soort dat je bij de shell kan voltanken) niet goed schaalt. er is op de door mij beoogde schaal niets beschikbaar qua inspuitpomp/injectors, en ook de benodigde compressiedruk is erg hoog. geen goed idee dus.
wat blijft er dan nog over? benzinemotor? nitromethanol gloeiplugmotor? ether-olie dieselmotor?
iedere soort heeft zo zn voor en nadelen..
Benzine:
+ Bougies bestaan op kleine schaal
+ Relatief "makkelijke" motor
- Een benzinemotor in een dieseltrein is natuurlijk geen porum!
Gloeiplug:
+ Veel ervaring mee in de modelbouw, veel onderdelen voor beschikbaar
- Met vast aangesloten gloeipluggen ziet het dr nogsteeds als een benzinemotor uit.
Ether-olie dieselmotor:
+ een echte dieselmotor
(zelfontbranding door compressie)
+ ook behoorlijk wat ervaring beschikbaar, tis (zover ik weet) de voorloper van de gloeiplugmotor in de modelbouw.
+ uniek
- waarschijnlijk uniek omdat een meercilinder verrekte moeilijk af te stellen is..
- hoe kom ik aan de ingredienten voor de brandstof, ik weet dat ether gebruikt word bij productie van bepaalde geestverruimende middelen, dus die zal moeilijk te vinden zijn.
Ik leuk zelf sterk in de richting van de zelfontbrander (wegens echte dieselmotor
) maar ik heb wel nog wat informatie nodig voordat ik kan gaan tekenen, informatie die ik niet echt terug kan vinden op het internet, maar die mensen die ooit zo'n ding gehad hebben, of vooral, dr een hebben, me waarschijnlijk zo kunnen verschaffen..
dingen die (voor mij) al vaststaan:
- 4 in lijn
- tweetakt (wegens veel minder bewegende delen)
- schnuerle ported (schijnt meest efficient te zijn)
- deelbare krukas, vaste drijfstangen
- 5 punts gelagerd
- zodat ik de kamers onder de zuigers kan delen, voor inlaatspoeling
- electrische start (extern of intern nog niet zeker, als ik voor electrische overbrenging kies kan ik de startmotor/generator combineren
)
dingen die ik niet weet, of die nog niet vast staan:
- cilinderinhoud
- compressieverhouding(/verhoudingsbereik in geval van stelschroef.)
- welke brandstof ik ga gebruiken
- of ik niet beter 4 stuks goedkope 2takt nitro motortjes uit china kan halen voor de zuigers/drijfstangen/cilinderbussen, dan alles zelf draaien/frezen.
- ontsteking 4x per omwenteling of 2x 2 tegelijk. (vorm van de krukas dus)
en als ik voor de ether diesel kies:
- hoeveel compressie moet zo'n motor hebben, en kan ik dr mee wegkomen door 1 vaste waarde te nemen, mn brandstofmix dr op aan te passen, en dr maar mee te leven dat ik wat minder vermogen krijg? of is dat een stom idee? (ik voel dr weinig voor om 4 cilinders allemaal apart af te stellen iedere keer als ik het ding wil gebruiken)
ik hoop dat jullie me n beetje kunnen helpen zodat ik verder kan met mijn 10-jaren-project
ik heb het hier gepost omdat hier veel besproken word over zelfgebouwde/meercilindermotoren..
Ik heb weer eens een plannetje in mn hoofd, het is wel een serieus idee, maar de uitvoering /completie kan nog even duren, ik heb toch (nog) geen tuin (daarover zo meer).
Ik studeer werktuigbouwkunde, en heb t eea aan ervaring met 3d tekenen en draaien/frezen enzo, ik wil zelf ook een draai/freesbankje kopen, dan ben ik wat minder afhankelijk van de grillen van het personeel op de TU.

Ik wil graag een locomotiefje bouwen, ik zit nog te twijfelen tussen LGB schaal (daar is volgens mij redelijk wat aanhang voor in NL) en 1:8 schaal (dan kan ik dr zelf op een wagonnetje achteraan rijden

Op beide schalen zijn er al een heel aantal stoomlocomotieven zelf gebouwd door mensen, en zelfs te koop van mensen/bedrijven, ik wil (zoals gewoonlijk) liever iets unieks doen

Het grootste probleem waar je meteen tegenaan loopt is dat een dieselmotor (van het soort dat je bij de shell kan voltanken) niet goed schaalt. er is op de door mij beoogde schaal niets beschikbaar qua inspuitpomp/injectors, en ook de benodigde compressiedruk is erg hoog. geen goed idee dus.
wat blijft er dan nog over? benzinemotor? nitromethanol gloeiplugmotor? ether-olie dieselmotor?
iedere soort heeft zo zn voor en nadelen..
Benzine:
+ Bougies bestaan op kleine schaal
+ Relatief "makkelijke" motor
- Een benzinemotor in een dieseltrein is natuurlijk geen porum!
Gloeiplug:
+ Veel ervaring mee in de modelbouw, veel onderdelen voor beschikbaar
- Met vast aangesloten gloeipluggen ziet het dr nogsteeds als een benzinemotor uit.
Ether-olie dieselmotor:
+ een echte dieselmotor

+ ook behoorlijk wat ervaring beschikbaar, tis (zover ik weet) de voorloper van de gloeiplugmotor in de modelbouw.
+ uniek
- waarschijnlijk uniek omdat een meercilinder verrekte moeilijk af te stellen is..
- hoe kom ik aan de ingredienten voor de brandstof, ik weet dat ether gebruikt word bij productie van bepaalde geestverruimende middelen, dus die zal moeilijk te vinden zijn.

Ik leuk zelf sterk in de richting van de zelfontbrander (wegens echte dieselmotor

dingen die (voor mij) al vaststaan:
- 4 in lijn
- tweetakt (wegens veel minder bewegende delen)
- schnuerle ported (schijnt meest efficient te zijn)
- deelbare krukas, vaste drijfstangen
- 5 punts gelagerd
- zodat ik de kamers onder de zuigers kan delen, voor inlaatspoeling
- electrische start (extern of intern nog niet zeker, als ik voor electrische overbrenging kies kan ik de startmotor/generator combineren

dingen die ik niet weet, of die nog niet vast staan:
- cilinderinhoud
- compressieverhouding(/verhoudingsbereik in geval van stelschroef.)
- welke brandstof ik ga gebruiken
- of ik niet beter 4 stuks goedkope 2takt nitro motortjes uit china kan halen voor de zuigers/drijfstangen/cilinderbussen, dan alles zelf draaien/frezen.
- ontsteking 4x per omwenteling of 2x 2 tegelijk. (vorm van de krukas dus)
en als ik voor de ether diesel kies:
- hoeveel compressie moet zo'n motor hebben, en kan ik dr mee wegkomen door 1 vaste waarde te nemen, mn brandstofmix dr op aan te passen, en dr maar mee te leven dat ik wat minder vermogen krijg? of is dat een stom idee? (ik voel dr weinig voor om 4 cilinders allemaal apart af te stellen iedere keer als ik het ding wil gebruiken)
ik hoop dat jullie me n beetje kunnen helpen zodat ik verder kan met mijn 10-jaren-project

ik heb het hier gepost omdat hier veel besproken word over zelfgebouwde/meercilindermotoren..