Tamiya Leopard A4 1/16 - 25 jaar oud!

jammer dat ze er bij jt scale geen beschrijving bij doen.
nou bestel je er wat en dan is het een kwestie van zoek het zelf maar uit.
en dat voor die prijzen.

beetje slordig.
en bij afv is het net zo.
 
Dat valt mij ook steeds op Marc, als er al een gebruiksaanwijzing bij zit is deze vaak weer zo vaag als 3 anderen....ze denken zeker dat wij helderziend zijn LOL
 
ik denk dat dat komt omdat er helaas niet zo veel leveranciers voor dit soort spullen zijn.

neem nou bijvoorbeeld dat onderdeel om de loop te laten bewegen.
enig idee hoe dat gaat werken ?


ps de TRS moter is onderweg
 
Ik kan er alleen uit opmaken dat de voorste plaat waar de loop door komt kan kantelen..
middels een servo die er bij gekocht moet worden.
die andere servo connector met loophouder lijkt mij dan meer iets voor een zijwaartse beweging maar we bouwen hier geen jagdtiger LOL
 
Kanonenwiege mit Rohrrückzug kugelgelagert.
Passend für Leopard 1A4,oder Austauschteil für Tamiya.
Das Set wird vormontiert geliefert.

Lieferumfang:

- Zusammengeklebte Einheit
- Gestänge für heben und senken der Kannone
- Gestänge für Rohrrückzug
Ik denk dat ik wel weet waar dat tweede stangetje voor is.
En ja, gebruiksaanwijzingen... Het lijkt er een beetje op dat in de takken van modelbouw die vooral door de wat gevorderde modelbouwers worden beoefend, de gebruiksaanwijzingen ook steeds beknopter worden.

Moet je voor de lol eens een quadcopter gaan bouwen. Dan zul je dus echt allerlei websites en internetfora af moeten gaan struinen om aan je info te komen (hoewel er nu ook meer RTF spul op de markt komt, waarschijnlijk een gevolg van de toenemende populariteit)

Edit: even ge-Googled op "kanonenwiege met rohrruckzug" et voila: http://www.scale-modelltechnik.de/html/kanonenwiege_1.html
 
Laatst bewerkt:
en ik weet nu weer hoe ik de andere motoren aanstuurde.

met een oude servo print plaat.

dirk jan.

als je een servo pakt en daar de moter afhaalt en de contacten aan je TRS moter maakt moet je de moter kunnen aansturen.
wel loopt de moter dan met een constante snelheid.

maar dan zou ik wel de potmeter op die print plaat vast zetten of in ieder geval er voor zorgen dat die niet makkelijk kan verdraaien.
anders wordt de moter heel vreemd aangestuurd.
ik weet niet hoe groot jouw electronica kennis is maar er zijn ook potmeters die je met een schroevendraaier moet verstellen en die draaien niet zo makkelijk als die er standaard op zo.n print staan.
er zijn ook printplaatjes voor leverbaar maar hoe die precies heten ???
 
nu snap ik 'm.

Ik had ook al zo'n idee ja, nu weet ik het zeker :)

Gisteren met de Tank op stap geweest. Even langs Martin van MRHobby geweest, die had ervaring met de Tamiya tanks. De motor is toch een 7.2V exemplaar die waarschijnlijk aan de slijtage van de tandwielen te zien ooit een uurtje of twee heeft gedraaid....

Gelijk een 20A Brushed regelaar meegenomen.

Die tip van de servo slopen zal ik zeker even uitproberen Marc. En anders koop ik gewoon een brushed mini-regelaar met reversed/brake, dat zou ook moeten werken.

Zojuist 2 X 2700Mah accu packs besteld en een metal gear servo (3.0kg trekkracht) voor de besturing.

DirkJan
 
foto,s leopard 1a4

full
full
full
full
full
full
full
hoi dirkjan hier wat foto,s van mijn leo.ga jou project zeker volgen gr ro
full
y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Roy,

Wat leuk die foto's! Inderdaad ook van het oude spul :)

Ik zie dat jij wel een heel ander mechanisme hebt voor het schakelen tussen vooruit en achteruit. Bij mij was er een regelaar gebruikt.

full


Nu zie ik ook pas dat er tussen de koepel en loop een stuk rubber zit voor de afdichting. Die was bij mij echt vergaan. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Verder zie ik bij foto no. 6 dat bij jou de motor wel goed geplaatst zit, in dit geval iets naar boven geplaatst zodat hij recht voor de as zit. Bij mij zit hij meer dan 2 mm "uit het lood"

full



DirkJan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha, zo'n oude regelaar heb ik ook nog gebruikt. De transistoren begaven het steeds in de auto. Later de transistoren vervangen voor BUZ11 fet's en hij kon het vermogen aan zonder problemen. De relais begonnen toen problemen te geven...
 
Van het weekend nog even tijd kunnen besteden aan de tank.

Heb de onderkant van de toren netjes los kunnen maken. Dit is nodig om de turret rings te gaan bevestigen.

full


DirkJan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de regelaar van roy is origineel.
maar als ik me niet vergis kan die alleen vol gas voor en achteruit.
dan is een modernere elctronische veel beter.

en wat het rubber betreft.

misschien nieuw leverbaar van de repro ??

dat de toren goed losgekomen is, is heel mooi. maar maak de toren nu wel zo dat je deze ook weer los kunt maken mocht het ooit nodig zijn.
het zou jammer zijn als er in de toekomst een storing optreedt waar je niets meer aan kunt doen
 
Die regelaar heeft 2 transistoren om traploos te kunnen regelen. Er zitten relais in om de rij richting om te schakelen en ik dacht ook bij volgas om de transistoren te ontlasten.
 
dat de toren goed losgekomen is, is heel mooi. maar maak de toren nu wel zo dat je deze ook weer los kunt maken mocht het ooit nodig zijn.
het zou jammer zijn als er in de toekomst een storing optreedt waar je niets meer aan kunt doen

Ja daar zat ik ook al aan te denken, ik denk dat ik iets met hoekprofieltjes maak en M2 boutjes zodat het "ooit" weer eens los kan als dat nodig is.

DirkJan
 
m2 lijkt mij persoonlijk te fragiel.

ik denk dat ik bij mij kunstof blokjes ga gebruiken met een verzonken schroefje.

maar ik ga eerst 4 chassis bouwen en upgraden.
dat wordt tenminste mijn streven voor deze zomer.
 
Back
Top