Depron trainer zonder tekening

mooi, ik ga voor een spanweidte van nu even 1.40, ik heb nog een depron vleugel liggen van die maat, nooit gebruikt. Dan gebruik ik een 6mm carbon staartbuis.

Kan je wat vertellen over up/downthrust van de motor ? is deze nodig ?
Dat is ruim twee maal zo groot.
Even een grove schatting van mij.
Mijn vliegtuig zonder motor en elektronica weegt 60gram.
De jouwe zal leeg dan 4 tot 6 maal zo zwaar worden + setup.
Motor 50 of 60 gram 1300kv prop 9X4.7 1000mAh 2s lipo 25A regelaar.

up/downthrust niet nodig.
Motor gewoon in lijn met de carbon buis.

1 houten framepje + 6mm carbon staartbuis.
Houd je er wel rekening dat de romp van onder gezien een kano vorm heeft of wil je die aanpassen aan wat er in moet.

IMG_1507.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb eens zo'n soort vliegtuigje gemaakt, maar werd snel tail heavy toen ik hem wat steviger wilde maken.
Maar...toen deze nog heel was, vloog ze wel.

[URL="
[/URL]
Lijkt inderdaat last te hebben van een zware staart.
Is wat te ver weg om iets van de constructie te zeggen.
Ik ben een indoor liefhebber dus bouw altijd zo licht mogelijk.
Bij normaal recht uit vliegen of zweven moet het hoogtroer altijd iets up staan anders moet er wat gewicht in de neus.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ruim twee maal zo groot.
Even een grove schatting van mij.
Mijn vliegtuig zonder motor en elektronica weegt 60gram.
De jouwe zal leeg dan 4 tot 6 maal zo zwaar worden + setup.
Motor 50 of 60 gram 1300kv prop 9X4.7 1000mAh 2s lipo 25A regelaar.

up/downthrust niet nodig.
Motor gewoon in lijn met de carbon buis.


Houd je er wel rekening dat de romp van onder gezien een kano vorm heeft of wil je die aanpassen aan wat er in moet.

IMG_1507.jpg

Tnx. Ik gok op 700/800 gram. Ik heb de romp wat minder kano gemaakt so to speak. zal straks wel ff een foto plaatsen.
 
Je hebt hem zelfs veel minder kano vormig gemaakt.:confused:
Ik had de airodynamica een wat hogere prioriteit gegeven.
Ik ben benieuwd hoe veel dat uitmaakt maar het ziet er wel netjes uit.
 
Tsja, aerodynamica is ook mijn zorg. Ik bouw de staart iig met 2 richtingroeren aan de buitenkant van het stabilo (zoals |-----| ). Met 1 richtingroer centraal gaat het niet lukken denk ik. De neus wordt wel netjes spits.

Ik heb op de motor nu een 3 blads 8*4 en die past er net op.

Wat ik nog zou kunnen doen is de zijkanten van de romp onder de motor insnijden en richting de staartbuis vouwen..

DSC01267.JPG
 
Dat zou in ieder geval een stuk schelen.
Had je de motor op het kruispint van de romp en de vleugel gezet dan zou er een grotere prop op passen.
Bij het bouwen van de romp heb ik een simpele mothode aangehouden.
Je snijdt de twee romp zijkanten uit in een spitse vorm van voren en haaks op de volle romphoogte aan de achterkant.
Dat komt niet aan op een millimeter maar de bovenkant moet passen tegen de onderkant van de vleugel.
Vervolgens zet je er twee spanten tussen.
1 net achter de cocpit en 1 op ongeveer 2/3 van de romplengte zo dat tussen de twee spanten voldoende laadruimte over blijft.
Gaten voorbereiden voor de carbon buis en doorvoer van bedrading.
De romp breedte zo smal mogelijk met nog voldoende ruimte voor wat er in moet.
Vervolgens de voorkant en de achterkant aan de binnenkant afschuinen zodat er voldoende lijm oppervlak ontstaat om ze tegen elkaar te lijmen.
Eventueel de zijkanten wat voor vormen zodat er niet te veel spanning op staat en de zaak tegen elkaar lijmen.
Er kunnen nu nog spanten bij geplaatst worden b.v.aan de achterkant voor een goede verbinding met de carbon buis.
Een groot deel van de bovenkant wordt afgesloten door de vleugel.
De rest dicht maken door er depron tegen aan te lijmen met uitzondering van de plaatsen de breikbaar moeten blijven.
Uitstekende zijkanten kunnen daarna als de lijm droog is langs de zijkant van de romp af gesneden worden.
De cocpit aftekenen en met een scherp mesje uit snijden en waar nodig versteken om als luikje te dienen.
Als je aillerons gebruikt heb je geen richtingsroer nodig.
Een dubbel kielvlak en dan nog richtings roeren gaat nog al slap worden en maakt het moeilijker.
Wat is het probleem met het enkele richtingsroer?
Het hoogteroer kan met een stuurstang door de carbon buis bediend worden.;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik heb de romp wat aerodynamitischer ( :-) ) gemaakt. Was eigenlijk zo gepiept. Op de foto lijkt de romp krom, maar dat is int echt niet zo.

DSC01269.JPG
 
Grappig dat hier het kielvlak bij de staart wel is afgeschuind, zoals Luppie ook eerder voorstelde :-)
Ja maar hij zal daardoor absoluut moeilijker in een bocht te krijgen zijn.
Vooral als je alleen ailleron besturing hebt en een neus met veel oppervlakte van opzij gezien.
Met alleen richting roer moet je weer V stelling in de vleugels bouwen en dat maakt de bouw weer gecomplexer en geeft een heel ander vlieggedrag.;)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weet wel wat mogelijkheden.
De vleugel is grofweg 2x zo groot als de mijne.
Een enkele plaat 6mm met een koolstof buis er in is te slap bij een meter spanw of meer.
Met struts naar de onderkant van de romp kan het wel maar dat maakt het bevestigen van de vleugel complex zeker als hij demontabel moet zijn.
Voor een 1,4m vleugel zou ik 3mm depron nemen en deze dubbel vouwen met een vlakke onderkant.
Daartussen een 4 of 6mm koolstofbuis als ligger of strippen balsa of triplex tegen de boven en onderkant aan de binnenzijde met een strip depron om afstand te houden.
Eventueel nog twee liggers van depron plaatsen om de juiste dikte voor een clark Y profiel aan te houden.
Met spanten kan het ook maar dat is veel meer werk.
De twee 3mm lagen depron aan de achter kant op elkaar lijmen zo dat de ailerons van 6mm daar mooi op aansluiten.
Depron 3mm kan je mooi rond buigen voor de bovenkant van de vleugel door het aan holle zijde te verwarmen met een strijkbout op de laagste stand en een vel normaal papier er tussen.
Wel even oefenen op een proefstukje.
De vouw aan de voorkant eerst in krassen aan de binnenkant en een strip verpakkings tape aan de buiten kant die je later weer verwijdert.
De vleugel zou ongeveer 3cm dik moeten worden bij een totale koorde van 30 cm.
Hier nog een link voor het bouwen van vleugels.;)
http://www.jomari.de/depronplans/index.php
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de vleugel. Ik bouw een vleugel zoals ik ook die van de trainer heb gebouwd. dus stevigheid genoeg. Het wordt wel een uitdaging om het zwaartepunt goed te krijgen, mgoed, dat gaat toch wel lukken.

DSC01276.JPG


staartje zit erop.\\Dankjewel voor de link btw, daar staat behoorlijk wat info.
 
Oorspronkelijk geplaatst door Thieu
Grappig dat hier het kielvlak bij de staart wel is afgeschuind, zoals Luppie ook eerder voorstelde
Ja maar hij zal daardoor absoluut moeilijker in een bocht te krijgen zijn.
Vooral als je alleen ailleron besturing hebt en een neus met veel oppervlakte van opzij gezien.

De afstand van het kielvlak tot CG in verhouding tot de grote neus en het CG is natuurlijk ook van grote invloed. Het kielvlak mag rustig 3x minder oppervlak hebben als de neus wanneer de afstand 5x groter is.
 
Back
Top