Lex, Bedankt voor de foto, weer eentje erbij voor het digitale archief, je weet maar nooit of het van pas komt, trouwens hmmmmmm, knevels op dat deurtje. Dat van die treeplank weet ik, heb al wat lopen struinen op het web voor foto's. Ze hebben er een zakje met detail onderdelen bij geleverd, zoals bolders, antennestub, treeplank, antenne's voor aan de zijkanten en nog veel meer. Bedankt nog voor de smd led tip, misschien wat voor in de toekomst, ik weet het, het hoort erop, maar verlichting en duikboten, eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde niet, s'nachts duiken ligt niet in mijn planning. Nou Roel, dan Jan Doedelen we vrolijk verder, en eens kijken wat er van terecht komt, de basiskit ziet er van zichzelf al goed uit. Raf, Het kan op bepaalde modellen mooi zijn, maar wel die boven de waterlijn blijven, althans dat is dan weer mijn mening, ieder moet maar lekker doen wat hij zelf wil en mooi vindt, ik laat mij altijd maar verassen wat mensen voor elkaar krijgen.
hallo manfred op een tentoon stelling zijn het de verlichte modellen die het meeste aandacht trekken is mijn ondervinding ik maak ze nu zo dat ik door het verwijderen van een stopje daar een adapter kan in steken en zo heel de dag mijn model kan verlichten aan het water is het een ander verhaal dan moet de boot alleen mooi en goed varen LOL gr raf
Manfred, Stuur me per PB even je mailadres. Ik heb hier het nodige op de HD staan uit mijn Robbe U31 research tijd ....
Het volgende deel gaat over het plaatsen van het achterstuk en het bewerken van de bovenzijde van de romp, zoals ik al eerder aangaf ben ik wat verder, hiermee lopen we weer een stukje in. Allereerst de stuurstangen geplaatst in de X staartstuk, je kan er dan makkelijker bijkomen dan als die vastgelijmd is, dit is het zicht het staartstuk in, erg krap, maar het werkt. Met stukjes styreen wiggen gemaakt zodat na het plamuren de overgang naar de romp vloeiend wordt. Tijdens het inlijmen de romp rechtop gezet, hierdoor kan de 2K lijn overal tussenkruipen. Nu had ik al wat foto's verzameld van de 212, hierop waren een aantal intressante luikjes te zien aan de zijkanten van de bovenromp. Het blijken de luiken te zijn die tijdens het duiken worden opengezet om het duiken te bevorderen en lucht af te voeren, ze zitten op verschillende plaatsen, dit zijn de voorste. In het midden zitten er ook een paar. De laatsten zitten achterop, ik heb ze allemaal scharnierend uit kunnen voeren, zodat tijdens het varen alles dichtgezet kan worden, tijdens display kan ik ze dan openmaken. Een ander luik dat ook nog opviel, was de dieseluitlaat, hier in gesloten toestand. In open toestand ziet het er zo uit, door deze stand worden de uitlaatgassen naar beneden gericht, hierdoor wordt het IR beeld ook verminderd. Het volgende deel gaat onder andere over deze kabels die over de roeren zijn gespannen, wordt vervolgd.
Hoi Manfred, Gaat weer mooi man! Even over die kabels, ik heb ze bij mij afneembaar gemaakt. Uiteindelijk dan, eerst zaten ze vast gemonteerd maar bleken ze kwetsbaar, en drijfvuil en waterplanten op te pikken. Misschien voor jou ook een idee, er af bij varen, er op bij display. Net zoals de steunen met de veiligheidslijnen voor en achter. Met al die close-up opnames blijkt jou romp wel heel mooi gedetailleerd te zijn! Alle naden, groeven en verdikkingen lijken er op te zitten.
Zeker weet ik het niet, maar het zal een soort bescherming voor de roeren zijn denk ik. Op enkele vaarfoto's zitten ze er, op andere weer niet. Of ze die op missies er af halen? Lijkt me dat zulke haaks door het water getrokken kabels herrie veroorzaken.
Die kabels worden gebruikt om de schroef te beschermen voor de draden van de draadgeleide torpedo's, deze worden namelijk gekapt waarna ze het laatste traject zelfstandig afleggen. Mocht er zo'n draad dan in de schroef komen geeft dat weer nare gevolgen, in de praktijk zijn de commodanten van de boten ze trouwens liever kwijt dan rijk, ze zullen ongetwijfeld het vaargedrag en het geluidsniveau beinvloeden.
De kabels dus, vanwege de kleine schaal zouden echte kabels te breekbaar zijn, dus gemaakt van dun koperdraad, het meeste werk was het uitdenken van de schanierpunten en de plaatsing hiervan. De schanieren gemaakt van plakgeknepen dunne buis, omdat de de vinnen draaien en de schanieren niet een 1 mm gat erdoor geboord. Verschillende aanzichten van de 'draden' , Lex, ik weet niet of verwijderbaar wat gaat worden op deze schaal, kan in principe wel, maar gaat nog een heel gedoe worden, ben eigenlijk bang om meer te beschadigen tijdens het eraf halen en er weer opzetten. Na plaatsing van de stangen uiteraard geprobeerd of alles nog vrij kan draaien. Type 212 :: b979f38f.mp4 video by MFR1964 - Photobucket Deze video geeft een wat betere indruk van het geheel, het viel nog niet mee om alles soepel te laten lopen, blijft klein 1:96. Alleen een ding stond mij niet aan, de dikte van de koperen staafjes, dus er stond maar een ding te doen, opnieuw dus. Dit is de uiteindelijke uitvoering geworden, compleet met stabilisatie vinnen, het profiel van de vinnen wil ik maken met wat plamuur en dan in de uiteindelijke vorm schuren.
hallo manfred weer mooi werk ja kom zelf nu niet vooruit aan de fox daar ik brecht aan het helpen ben met zijn boot maar door u doe ikzelf nu ook wat beter mijn best om meer details aan te brengen en dat is aardig aan het lukken verder met het mooie werk gr raf
Tja Raf, details zijn altijd het meeste werk, ik vindt het altijd leuk om ze aan te brengen, geeft de boot net iets meer. Tijdens research komen er altijd dingen boven die soms wel en soms niet zijn te maken, affijn daar zal je alles wel van weten. Ben erg benieuwd hoe de Fox wordt, vooral al die monnikenarbeid van de roosters heeft mijn volle respect, zal het wel zien met de subsail.
Ik heb maar een video gemaakt om te laten zien hoever ik nu met de 212 ben, hoop dit weekeinde de boel maar eens nat te laten worden in de badkuip.
hallo ik heb weer geluk gehad wilde de 23 vandaag testen want op de toren na is ze klaar wil ik aan iemand de ingewanden laten zien knak en de baionetsluiting sprint los van de wtc??????? ik denk nu dat ik ze nooit heb vast gelijmt want ik kon er geen lijm aan terug vinden alleen wat verf die er overheen gespoten was ik kreeg het op deze koude dag toch wel eventjes wat warm op dat ogenblik gr raf en je bent weer lekker aan het opschieten met deze boot
Maar Raf toch. Je hebt speciale lijm daar voor. Uhu Endfast 300! Jij plakt tegenwoordig ja alles er mee vast. Wees maar blij dat het niet gebeurde in het water. Hein
hallo ja en dan zoals Hein zegt de juiste lijm in huis hebben hé ach ja een beetje geluk mag ik nu en dan ook wel eens hebben en nee lex dat heeft niet temaken met snel bouwen hoor want ik ben nu toch reeds van 2009 aan deze boot bezig dus echt snel gaat het niet en daarom is het misschien zo gebeurt dat door het langzame bouwen ik dit gewoon vergeten te lijmen ben het was ook een van de eerste zelf gemaakte bajonetsluitingen die in deze boot gebruikt is geworden en misschien was er toen wel een reden om deze ring nog los te laten en heb ik nu misschien een kapitale fout gemaakt door hem vast te lijmen ???? de tijd zal het leren en hopelijk geeft het geen probleem gr raf
Poeh, Raf, dat is een mazzeltje, hoop in ieder geval dat je nu niet ook de pennen van bajonet zelf hebt verlijmd voor de zekerheid. De 212 heeft water gezien, weliswaar in de badkuip, maar toch, er kwamen meteen wat dingen naar boven die voor verbetering vatbaar zijn. Was trouwens wel te verwachten, ik wilde eerst zien of het volume van de droge ruimtes voldoende is om de ballasttank deels te legen. Eenmaal boven pakt de dan weer geopende drijver weer lucht van buiten, het is een soort hybride systeem voor kleinere boten, samen met David Merriman zitten stoeien om dit voor elkaar te krijgen. Affijn zie zelf maar,
Het is wel lovenswaardig van Raf dat hij zo een fout meldt. Velen zouden niets schrijven. Dat is het zelfde als dat je boot gezonken is en je zegt niets. Anderen kunnen er van leren. Hein
hallo manfred hij doet juist de wiebel het zelfde als de u47 die ik heb boot verbouwd maar het probleem blijft bestaan hij doet het dus nog Hein fouten maken is geen probleem maar er iets uit leren das wa anders gr raf
Hoi Raf, Nou, dat gewiebel ben ik kwijt, was meer door de voorlopige voorziening van de schuimblokjes. Zal meteen maar laten zien tot hoever ik nu ben, de boot is gebalanceerd, net als de V80 licht positief, het blijft tenslotte een badkuiponderzeeer met zijn 60 cm. Wanneer het weer het toelaat krijgt ze dit weekeinde de doop, alles hangt nu aan de laders.