Nieuwe motor zuigt geen benzine aan

Nee dat heefd het niet
Het beste wat je kunt doen met deeze motoren is
Tja wel jammer
Gewoon weg gooien
Dat is beter dan de kist verliezen wegens uitval
 
wat ik nou zo wazig vind is dat er in de beschrijving van de motor toch echt heel duidelijk staat dat er gemengd moet worden met volsynthetische MOTORolie:confused:

ik wil het nog niet opgeven. weggooien vind ik zonde
 
Aspen is een zeer goede brandstof voor deeze motoren
mengverhouding en smering kunnen niet beter dan dat
Maar dan nog heb je een ruk lopende motor
 
wat ik nou zo wazig vind is dat er in de beschrijving van de motor toch echt heel duidelijk staat dat er gemengd moet worden met volsynthetische MOTORolie:confused:

ik wil het nog niet opgeven. weggooien vind ik zonde

Niet proberen: Motorolie heeft heel andere eigenschappen dan tweetakt olie. Maar ook tweetaktolie kun je als mineraal, halfsyntheet en volsyntheet kopen.
Motorolie gaat, wanneer je het als mengsmering gebruikt, waarschijnlijk verschrikkelijk veel vuil en afzetting in de motor opleveren vanwege de dopes die er in zitten: dat spul is nooit ontwikkeld om in de verbrandingskamer terecht te komen...

Ik kan me ook slecht voorstellen dat een tweetakt 98 RON moet hebben, maar als ze het voorschrijven, zou ik het toch eens proberen, mischien schrijven ze het niet voor niets.
De Zenoah's moeten het uitdrukkelijk NIET hebben (gaan er slechter van lopen) maar wie weet maakt het toch nét dat verschil....

Wat je verder met die motor moet doen kan ik je ook niet adviseren.

Groet, Bert
 
Hallo Bert,

bedankt voor de duidelijke uitleg!

Mijn Zenoah's lopen gewoon op de voorgeschreven benzine met 2 takt gemengd en nooit problemen gehad. Géén motorolie dus, mooi.....dan weet ik genoeg.

Het zal wel een verhaspelde vertaling van chinees naar duits zijn want daar staan zinnen in die duitse beschrijving waar mijn vroegere duits leraar zich van zou omdraaien in zijn graf:yes:

Anders komt deze motor op een kist die niet zoveel vermogen vraagt, want slecht lopen of starten doet ie eigenlijk niet. Dan maar gaan sparen voor een DA want een Extra die niet eens een fatsoenlijke looping kan draaien is ook geen gezicht.
 
Ik heb een RCGF 20 cc (Lijkt op een DLE-20cc) en daar schrijft men minerale 2 taktolie voor om te laten inlopen. Na zo'n 10 ltr benzine mag je overgaan op syntetische olie. Óók de mengverhouding is van belang.
Bij inloop 1:35 en na inloop 1:50(De RCGF specificatie).
De compressie was bij mij in het begin vrijwel niets en nu is het perfect.
Motor loopt als een zonnetje en ik kan over 2 ltr overgaan op syntetische olie.
 
Grappig: hoef je je eerstens niet af te vragen hoe het met de fabricagetolerantie gesteld is, en tweedens niet of synthetische olie nu wel of niet beter smeert als minerale....

Is inderdaad overigens iets waar ik wel vaker over gehoord heb, bij inlopen niet té hoge kwaliteit olie te gebruiken.... Zelf verder geen ervaring mee.

Groet, Bert
 
Inlopen = inslijten. Als je de boel te goed smeert, duurt het gewoon veel langer voordat de boel lekker in elkaar past.
 
Ik zit te lezen.. zou het bij deze motor niet lonend kunnen zijn de kop iets te vlakken?

En niet goed sluitende zuigerveer zal niet meehelpen met compressie, maar dan is het vaak zo dat hij eerst wel goed in de compressie grijpt, maar dan de lucht weglekt.

Dit verhaal klinkt meer alsof de zuiger net niet ver genoeg door kan duwen, het resterende volume net te groot is. Dus dan de cylinder iets inkorten (vlakken) zou de compressie kunnen verhogen?

Is maar suggestie, weggooien kan altijd nog, toch?
 
Eerst zeg je kop vlakken en daarna cilinder vlakken.....

Beide......niet doen....Afgezien van het feit dat volgens mij deze motor geen losse kop heeft.....

Cilindervoetmateriaal weghalen verandert je timingen wat de prestaties niet zal verbeteren......De kop afvlakken kan de squishband dermate klein maken in de kop dat je detonatie krijgt en de boel kapot loopt....

Slechte adviezen......sorry
 
dat is jouw mening. Feit is dat die motor nu niet goed loopt en weinig compressie heeft. Het idee is dus prima, en jouw opmerkingen over detonatie bullshit, immers het ding heeft amper compressie nu. Je geeft in feite aan dat mijn advies goed is, dat het de compressie verhoogt.
 
eerst maar eens fatsoenlijk inlopen. een motor die goed start en regelmatig loopt zou ik niet te veel aan doen. als na de inloop nog te weinig vermogen is kun je altijd nog kijken hier wat aan te doen. misschien een goede resopijp of sport carburateur. Afvlakken zou ik als laatste optie voor kiezen. als de zuigerveer lekt moet je dit oplossen. Maar nogmaals een motor die goed start en betrouwbaar loopt niet te veel aan doen.
 
@Petrolhead:
Ehm, als de zuigerveren niet goed aansluiten op de cilinderwand, zul je nooit (veel) compressie opbouwen. Ook al frees je zoveel van de cilinder af dat de zuiger de kop raakt.
Squish kun je gewoon meten / berekenen. Als dat klopt is het net zo handig om hier zomaar in the blind aan te gaan rommelen.
 
Jullie trekken mijn advies uit verband. Het heersende advies was 'motor weggooien'.

Dan kan zo'n experiment dus risicoloos uitgeprobeerd worden.

Er is geen bewijs dat bij deze motor de zuigerveer niet goed sluit. Dat was de ervaring van iemand anders met een ander type motor ook nog.

Wat het meest opvalt aan het verhaal bij deze motor, is het gebrek aan compressie. En dat kun je wel degelijk vergroten door de ruimte boven de cylinder kleiner te maken.

Zoals ik al zei, weggooien kan altijd nog.
 
Nog niet eerder aan bezondigd Ron, maar dat wil niet zeggen dat ik niet al een tijd met kromme tenen zit mee te lezen. Het is allemaal leuk en aardig om andermans adviezen te gaan lopen afkraken, en zelf met geen enkel werkend of sluitend advies te komen, anders dan 'gooi maar weg'.

Detonatie treedt op als er teveel compressie is. In een goede motor kun je dat dus inderdaad krijgen als je gaat vlakken (ruimte wegnemen boven cylinder). Alleen is dit dus geen goede motor, die amper compressie heeft. Dat je dan door vlakken detonatie zou gaan krijgen, is gewoon precies wat ik al schreef, bullshit.
 
Wat het meest opvalt aan het verhaal bij deze motor, is het gebrek aan compressie. En dat kun je wel degelijk vergroten door de ruimte boven de cylinder kleiner te maken.

Dat moet je dus NOOIT doen: er is een hemelsbreed verschil tussen "compressie" en "compressieverhouding".

De kop vlakken of op andere wijze met de ruimtelijke dimensies van de motor spelen, verandert de compressieverhouding.

Als de motor eenmaal loopt, loopt ze bij wijze van spreken ook zonder zuigerveren. De zuiger beweegt snel genoeg om voldoende compressie te geven. (dat het zonder zuigerveren niet lang goed gaat komt niet vanwege het compressieverlies, maar omdat de hete gassen de oliefilm wegbranden en de zuiger door gebrekkige smering gaat vreten)

Verder is het voelen van de compressie niet heel doorslaggevend: de veren gaan beter afdichten als de druk boven de zuiger oploopt. Draai je de kruk te langzaam, dan zul je nooit compressie voelen, bij geen enkele motor, hoe goed de zuigerveren ook zijn.

De enige manier om iets zinnigs over al dan niet voldoende compressie te zeggen, is door een compressiedrukmeter in het bougiegat te schroeven, en de motor met een starter die voldoende toeren maakt, een aantal seconden rond te tornen.

Stel nu, dat die zuigerveren van dusdanig ongelukkige constructie zijn, dat ze 20 uur nodig hebben om goed af te gaan dichten. Je vrhoogt de compressieverhouding, de motor gaat beter lopen, en na 20 uur word de afdichting te goed, en krijg je detonatie.....

Nogmaals, NOOIT als remedie tegen een laag aanvoelende compressie, de compressieverhouding aan passen....

Groet, Bert
 
ok, ik geef het op, ik begrijp alweer dat weggooien een beter advies geacht word dan een experiment.

Er is dus geen enkel bewijs dat er iets met die zuigerveer mis is, nogmaals, dat zijn de ervaringen van iemand anders met een heel andere motor (zelfs ander type)

Hou nou eens op zaken uit verband te trekken. Ik zeg niet dat je compressieverhoudingen moet veranderen in motoren met slechte zuigerveren. Wat ik zeg, is dat het IN DIT SPECIFIEKE GEVAL een experiment waard zou kunnen zijn. Niets meer en niets minder.

Overigens, zou je dan na inlopen last krijgen van detoneren, zou je m dan weer kunnen shimmen.

Hoe dat ook, ik zal mn mond houden, het enige wenselijke advies hier is kennelijk weggooien en andere kopen.

Daar is topicstarter echt goed mee geholpen, bravo jongens!
 
Nou, nu reageer je een klein beetje kinderachtig, vind je niet?

Je hebt mij niet over weggooien gehoord. Je hebt mij hooguit gehoord over het verschil tussen compressie en compressieverhouding.

Maar denk zelf eens na: als er niks met die zuigerveer mis zou zijn (wat ik best geloof, veren kunnen soms erg veel inlooptijd nodig hebben, en soms vertikken ze het om fatsoenlijk te gaan sealen, putje in de veersponning o.i.d), en het zou aan de compressieverhouding liggen, hoe laag zou die compressieverhouding dan moeten zijn, voordat die motor niet meer loopt?

Die optie (constructief te lage compressieverhouding dus) kun je gevoeglijk vergeten: een benzine motor kan in principe draaien bij compressieverhoudingen van 4:1 tot ver over de 10:1, maar als je dat door vlakken weg wilt werken, praat je wel over een hoogteverschil van ongeveer 15% van de slag (ruwweg).

Daarnaast: zoals ik al eerder aangaf: het weglekken van de compressiedruk is niet zo'n heel erge spelbreker in het loopgedrag. Als je een Scheepsdiesel start met open indicateur kranen, heeft die nog steeds ruim voldoende compressiedruk over om zelfs het gesmolten asfalt wat wij brandstof noemen, nog te ontsteken, en dat reeds bij zéér lage toerentallen.

Groet, Bert
 
Back
Top