Sport schaal, AS 350 Ecureuil van Fun-key

Hier een bouwverslag van mijn eerste (sport) schaal.
De AS 350 Ecureuil A-star van Fun-key, 50-size. ;)

Ja ja ik weet het, ik moet eerst maar eens leren heli vliegen.. :rolleyes: maar het bloed kruipt ......
En als verwoed modelbouwer kon ik de verleiding niet weerstaan om te beginnen met de bouw van deze dame. :cool:

Ik gaat in deze romp een raptor E 620 meganiek inbouwen, eens kijken hoe dat gaat.

Hier het bouwverslag.
De doos is best groot, 125X33X33 cm. Op de bovenzijde het toestel in profiel met de info.
IMG_2714%20-%20kopie.JPG



In de doos zit alles netjes verpakt in schuim, papier en plastik.
De romp, uitlaat en de staartstukken in het papier en schuim, en de ruiten en de schaaldelen in het plastik.
s128

IMG_2730.JPG

IMG_2732.JPG



Voor de inbouw van het frame zit er voor div. merken bevestigingsmateriaal bij.
IMG_2719.JPG



De schaaldelen, en kijk zelfs de schroefjes voor het staartstuk zijn in de kleur gespoten.
IMG_2726.JPG



Het landingsgestel met tredeplanken.
IMG_2727.JPG

IMG_2728.JPG



Voor de bevestiging zijn de boortjes op de juiste maat bij geleverd.
IMG_2729.JPG

IMG_2763.JPG



De ruiten en de cockpit.
IMG_2736.JPG



De handleiding is duidelijk maar wel voor de ervaren modelbouwer.
IMG_2739.JPG



De romp en achtervleugel zo uit de verpakking. Deze hoef ik dus niet te spuiten. Handig als je zo lui bent als ik.. 8-)
Maar hier heb ik dus bewust voor gekozen, ik heb geen tijd en zin meer in het volledig afwerken van een toestel. :oops:
IMG_2741.JPG

IMG_2742.JPG

IMG_2747.JPG


Voor de bouw alles goed nagekeken en de beschrijving doorgenomen, goed gekeken hoe alles komt te zitten en alles was compleet.
Nu kon de bouw starten..


De bouw start met het landingsgestel en het staart skippy.
Het skippy plaatsen is een fluitje van één cent, binnen 5 minuten geplaatst.
Het boren van twee gaatjes en het vastschroeven van het skippy.
Zo gepiept, wel de schroefjes vastgezet met Z-poxy 5min.
IMG_2760.JPG

IMG_2762.JPG

IMG_2766.JPG

IMG_2767.JPG



Het plaatsen ven het landingsgestel is ook niet moeilijk.
De bevestigingsblokjes zitten al in de romp, deze gecontroleerd en goed bevonden.
De bouw is eenvoudig, goed kijken of alles past voor het vastzetten van de onderdelen.
Verder de beschrijving volgen, en klaar is Willy... 8-)
IMG_2768.JPG

IMG_2771.JPG

IMG_2773.JPG

IMG_2774.JPG



Het plaatsen en in elkaar zetten van de tredeplanken was bij het bouwen van de romp wel het moeilijkst.. goh goh wat was dat een klus van 10 min.... ha ha :lol: :lol:
Toch om het netjes te houden de gaatjes niet te groot boren en niet te veel lijm gebruiken.
De schroefjes zijn zeer klein dat was het moeilijkst om vast te houden.
Verder is het goed kijken hoe het het best past, en blijven kijken hoe het staat beschreven in de handleiding.
IMG_2778.JPG

IMG_2781.JPG

IMG_2783.JPG

IMG_2787%20-%20kopie.JPG

IMG_2789.JPG

IMG_2791.JPG



Voordat het mechaniek kan worden ingebouwd, moeten er twee handvaten worden geplaatst.
de plaats is goed aangegeven en de vier gaatjes zijn snel geboord.
De handvaten er op en de moertjes geborgd, klaar.
IMG_2793.JPG

IMG_2795.JPG



Het plaatsen van de uitlaat ging niet zo snel als ik had gehoopt.
Volgens de beschrijving geplaatst maar deze vond ik niet mooi.
Besloten om deze te verplaatsen, net iets meer in de romp.
Vastgezet met prikkertjes en Z-poxy.
Nu zitten er twee extra gaatjes in de uitlaat maar daar ziet niemand meer wat van, deze zitten in de romp.
IMG_2798.JPG

IMG_2801.JPG

IMG_2802.JPG

IMG_2805.JPG



Aan de binnen zijde goed te zien hoe het de uitlaat is vast gelijmd.
IMG_2823.JPG

IMG_2824.JPG

IMG_2819.JPG



De inbouw van het stabilo ging vrij gemakkelijk.
Met het passen in de romp, ging deze gelijk goed aan de linkerzijde van de romp, rechts moest er wat van de lak worden weggeschuurd. Nu paste hij heel mooi, door het spuiten was de pasvorm hier niet goed meer. Dat ziet men vaker bij het spuiten van rompen, er is dan geen rekening gehouden met de dikte van een laklaag.
Ik had besloten om geen verlichting te gaan gebruiken. Daar ben ik later op teruggekomen, maar toen zat het stabilo al op zijn plaats.
Toch maar ingebouwd. Volgende keer, eerst de verlichting inbouwen en dan pas het stabilo vast zetten.
IMG_2808.JPG

IMG_2809.JPG



Het plaatsen van de raamen was ook een klusje wat goed ging en zonder probleemen was te doen. Wel eerst de randen langs de ramen zwart gemaakt, anders was er een witte rand langs de ramen ontstaan wat niet mooi was.Verder paste alles er goed in en na het aftekenen van de ramen in de romp waren deze snel geplaatst.
Links zonder de zwarte afwerking - rechts met de afwerking.
IMG_2835.JPG

En voor het inlijmen van de ramen de cockpit er ingelijmd.
IMG_2828.JPG



Voor het inlijmen de ramen afgetekend.
IMG_2834.JPG

IMG_2840.JPG



Bij het plaatsen van het meganiek van de E 620, dacht ik gewoon gebruik te kunnen maken van de
bevestigings delen voor de Raptor 50.
Dat viel even tegen, de Raptor 50 is bijna 1,5 cm hoger da de E 620.
Hierdoor paste de staartbuis niet in de romp.
Gelukkig zitten er voor andere merken ook bevestigings materialen bij, hieruit heb ik vier aluminium blokjes gehaalt met nog twee plastik ringen van 3mm. Twee blokjes voor en twee achter met de plastik ringen.
Nu past het geheel goed in de romp, zonder dat er iets onder spanning staat.
De verdere inbouw was verder zo gepiept, alles is goed voor bewerkt en past gewoon goed.
IMG_2844.JPG


Na de inbouw van de romp en het weer terug zetten van de heck rotor, kon het staart stuk op maat worden gemaakt en geplaatst.

IMG_2843.JPG

IMG_2842.JPG



Nu de rest van de schaaldelen ook zijn geplaatst, is de bouw klaar.
Nu alles verder afstellen en vliegen..... NEE dat heb ik niet zelf gedaan.
Ik ben naar RC heliparts gegaan, en daar is deze dame verder afgesteld en ingevlogen.
Nu moet zij nog worden gekeurd volgen de normen van onze club en daar ga ik nu de voorberijdingen voor treffen.
Hier een foto van de eerste vlucht.
bell_412_as350_034.jpg


Tot zover de bouw, nu op naar de eerste vlucht op de club.
Einde :yes:
 
:p Ik mag wel hopen dat ik er dit zeizoen mee kan vliegen..:yes:
Mijn handen jeuken als de heli zo op de plank ziet staan..
Maar ik heb goede hoop, het lessen gaat goed en ik heb er echt zin in...:cool:
Heb nog wel wat moeite met de noodlanding procedure, maar ben ik aan het zeuren heb net 2 middagen les gehad totaal 8 vluchten..;)
Heb dus nog wel even te gaan.
Groet Wil
 
Geweldige heli om te zien, heel mooi afgewerkt maar daar staat Fun-key bekend om.

Nu maar lessen, je zult straks veel plezier beleven.

Succes

Ed
 
De link werkt, maar moest wel inloggen. Nu heb ik een Google account dus dat was geen probleem :)

Ik heb twee vraagjes aan de hand van je filmpje:

1- heb je de bovenkant van het mechaniek ook vastgezet aan de romp?
2- Het heen en weer-en van je staart; loopt ie echt aan tegen de romp/ houtwerk binnenin? Ik dacht zo aan het filmpje te zien dat je gyro niet helemaal goed staat afgesteld (te lage gain)


-Patriek
 
Ik heb twee vraagjes aan de hand van je filmpje: 1- heb je de bovenkant van het mechaniek ook vastgezet aan de romp? 2- Het heen en weer-en van je staart; loopt ie echt aan tegen de romp/ houtwerk binnenin? Ik dacht zo aan het filmpje te zien dat je gyro niet helemaal goed staat afgesteld (te lage gain) -Patriek[/QUOTE zei:
Hoi Patriek.

1- Nee het mechaniek zit niet vast aan de bovenkant in de romp.
2- De aansturing van de heck liep vast/stoef waardoor de giro niet goed kon werken. De giro liep daardoor iets achter wat dan weer moest worden opgevangen. Dat blijft dan steeds gebeuren waardoor de staart heen en weer blijft gaan. Nu zit de servo op de staartbuis en loopt het soepel. Nu staat de staart stil.

Groet Wil
 
Hoi Patriek.

1- Nee het mechaniek zit niet vast aan de bovenkant in de romp.
2- De aansturing van de heck liep vast/stoef waardoor de giro niet goed kon werken. De giro liep daardoor iets achter wat dan weer moest worden opgevangen. Dat blijft dan steeds gebeuren waardoor de staart heen en weer blijft gaan. Nu zit de servo op de staartbuis en loopt het soepel. Nu staat de staart stil.

Groet Wil

1- Doen! Als om wat voor reden de heli in eigenresonantie komt, is dat een "verzekering" dat de rotorkop niet in de "doghouse" van je romp grijpt.

Ik hoorde in het laatste deel van je filmpje dat de heli in een eigenresonantie bereik kwam - je hoort de romp trillen.

2- Super dat het al is opgelost :)


Happy flying!


-Patriek
 
Hei ,

hele mooie heli , en de romp van FUN KEY is de max zou ik zeggen ...
Chapeau .. :-)
Veel plezier ermee ...

Grtz
Ronny
 
Verlichting Ecureuil

Hoi,

ik heb ook 2 vragen ivm de verlichting die je aanbracht.
1. waar haalde je de verlichting en heb je eventueel een bestel/itemnummer?
2. heb je de stabilo moeten opensnijden aan de onderzijde om de led's te plaatsen?

Bedankt en veel succes met deze prachtige heli (ik heb de blauwe besteld).
 
Hoi,

ik heb ook 2 vragen ivm de verlichting die je aanbracht.
1. waar haalde je de verlichting en heb je eventueel een bestel/itemnummer?
2. heb je de stabilo moeten opensnijden aan de onderzijde om de led's te plaatsen?

Bedankt en veel succes met deze prachtige heli (ik heb de blauwe besteld).


Hoi Johan.

Ik had eerst geen zin in de inbouw van de verlichting, maar dat later wel gedaan.
Je moet aan de onderzijde van het stabilo [liefst voor het inbouwen] een gaatje maken voor je kabeltjes.
Wel zorgen dat de draden later niet kunnen doorschuren door trillingen van de heli.
Dan aan de zijkant gaatjes maken voor de verlichting, led lampjes.
De draden eerst doortreken en dan de led's vast zetten.
Ik heb zelf de draden doorgetroken met hulp van een draadje wol en een dikke speld.
De led's heb ik gelijmd met secondelijm.
Achter in de staard zitten ook nog 2 let's, 1 rode bovenop het richtingsroer, en 1 achterop deze is wit.
Wat er zit is wel te verwijderen maar doet dat wel voorzichtig.
Ook hier weer gaatje gemaakt voor de led's en alles weer vast gezet met secondelijm.

Ik hoop dat je wat heb aan deze info, veel bouw en vlieg pleizier met je heli. Laat maar zien wat je er van heb gemaakt.

Gr Wil :cool:

PS, verlichtings setjes hebben ze bij div zaken, ook in Bosschenhoofd.rchp.
 
He he ik heb mijn eerste vluchten gemaakt met mijn AS350.
Gelijk maar een driebladskop op gezet.
Ik had al wat ervaring met het vliegen met een romp, Bell 222 en de Airwolf.
Na deze eerste vluchten de heli nog wat andere instellingen gegeven.
Hij vliegt nu goed.
Veel kijk plezier.

Gr Wil :p

http://youtu.be/JwIh3WvD7-A
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan.

Ik had eerst geen zin in de inbouw van de verlichting, maar dat later wel gedaan.
Je moet aan de onderzijde van het stabilo [liefst voor het inbouwen] een gaatje maken voor je kabeltjes.
Wel zorgen dat de draden later niet kunnen doorschuren door trillingen van de heli.
Dan aan de zijkant gaatjes maken voor de verlichting, led lampjes.
De draden eerst doortreken en dan de led's vast zetten.
Ik heb zelf de draden doorgetroken met hulp van een draadje wol en een dikke speld.
De led's heb ik gelijmd met secondelijm.
Achter in de staard zitten ook nog 2 let's, 1 rode bovenop het richtingsroer, en 1 achterop deze is wit.
Wat er zit is wel te verwijderen maar doet dat wel voorzichtig.
Ook hier weer gaatje gemaakt voor de led's en alles weer vast gezet met secondelijm.

Ik hoop dat je wat heb aan deze info, veel bouw en vlieg pleizier met je heli. Laat maar zien wat je er van heb gemaakt.

Gr Wil :cool:

PS, verlichtings setjes hebben ze bij div zaken, ook in Bosschenhoofd.rchp.

Hoi Wil,

vandaag werd de heli afgehaald door een vriend, dus de bouw kan snel beginnen. Ik bestelde eveneens een setje LED verlichting. Foto's en/of filmpje komt later.
Bedankt voor je uitleg.
Grtz,
Johan
 
Mooi rompje hoor! Succes met vliegen!

Ik vlieg ruim een jaar heli en moet toegeven dat ik nog nooit een autorotatie landing heb gemaakt in het echt. :oops:

P.S. de aftiteling van je filmpje is wel erg rap, ik kon het niet bijhouden...
 
Back
Top