Hier een bouwverslag van mijn eerste (sport) schaal.
De AS 350 Ecureuil A-star van Fun-key, 50-size.
Ja ja ik weet het, ik moet eerst maar eens leren heli vliegen..
maar het bloed kruipt ......
En als verwoed modelbouwer kon ik de verleiding niet weerstaan om te beginnen met de bouw van deze dame.
Ik gaat in deze romp een raptor E 620 meganiek inbouwen, eens kijken hoe dat gaat.
Hier het bouwverslag.
De doos is best groot, 125X33X33 cm. Op de bovenzijde het toestel in profiel met de info.
In de doos zit alles netjes verpakt in schuim, papier en plastik.
De romp, uitlaat en de staartstukken in het papier en schuim, en de ruiten en de schaaldelen in het plastik.
Voor de inbouw van het frame zit er voor div. merken bevestigingsmateriaal bij.
De schaaldelen, en kijk zelfs de schroefjes voor het staartstuk zijn in de kleur gespoten.
Het landingsgestel met tredeplanken.
Voor de bevestiging zijn de boortjes op de juiste maat bij geleverd.
De ruiten en de cockpit.
De handleiding is duidelijk maar wel voor de ervaren modelbouwer.
De romp en achtervleugel zo uit de verpakking. Deze hoef ik dus niet te spuiten. Handig als je zo lui bent als ik..
Maar hier heb ik dus bewust voor gekozen, ik heb geen tijd en zin meer in het volledig afwerken van een toestel.
Voor de bouw alles goed nagekeken en de beschrijving doorgenomen, goed gekeken hoe alles komt te zitten en alles was compleet.
Nu kon de bouw starten..
De bouw start met het landingsgestel en het staart skippy.
Het skippy plaatsen is een fluitje van één cent, binnen 5 minuten geplaatst.
Het boren van twee gaatjes en het vastschroeven van het skippy.
Zo gepiept, wel de schroefjes vastgezet met Z-poxy 5min.
Het plaatsen ven het landingsgestel is ook niet moeilijk.
De bevestigingsblokjes zitten al in de romp, deze gecontroleerd en goed bevonden.
De bouw is eenvoudig, goed kijken of alles past voor het vastzetten van de onderdelen.
Verder de beschrijving volgen, en klaar is Willy...
Het plaatsen en in elkaar zetten van de tredeplanken was bij het bouwen van de romp wel het moeilijkst.. goh goh wat was dat een klus van 10 min.... ha ha :lol: :lol:
Toch om het netjes te houden de gaatjes niet te groot boren en niet te veel lijm gebruiken.
De schroefjes zijn zeer klein dat was het moeilijkst om vast te houden.
Verder is het goed kijken hoe het het best past, en blijven kijken hoe het staat beschreven in de handleiding.
Voordat het mechaniek kan worden ingebouwd, moeten er twee handvaten worden geplaatst.
de plaats is goed aangegeven en de vier gaatjes zijn snel geboord.
De handvaten er op en de moertjes geborgd, klaar.
Het plaatsen van de uitlaat ging niet zo snel als ik had gehoopt.
Volgens de beschrijving geplaatst maar deze vond ik niet mooi.
Besloten om deze te verplaatsen, net iets meer in de romp.
Vastgezet met prikkertjes en Z-poxy.
Nu zitten er twee extra gaatjes in de uitlaat maar daar ziet niemand meer wat van, deze zitten in de romp.
Aan de binnen zijde goed te zien hoe het de uitlaat is vast gelijmd.
De inbouw van het stabilo ging vrij gemakkelijk.
Met het passen in de romp, ging deze gelijk goed aan de linkerzijde van de romp, rechts moest er wat van de lak worden weggeschuurd. Nu paste hij heel mooi, door het spuiten was de pasvorm hier niet goed meer. Dat ziet men vaker bij het spuiten van rompen, er is dan geen rekening gehouden met de dikte van een laklaag.
Ik had besloten om geen verlichting te gaan gebruiken. Daar ben ik later op teruggekomen, maar toen zat het stabilo al op zijn plaats.
Toch maar ingebouwd. Volgende keer, eerst de verlichting inbouwen en dan pas het stabilo vast zetten.
Het plaatsen van de raamen was ook een klusje wat goed ging en zonder probleemen was te doen. Wel eerst de randen langs de ramen zwart gemaakt, anders was er een witte rand langs de ramen ontstaan wat niet mooi was.Verder paste alles er goed in en na het aftekenen van de ramen in de romp waren deze snel geplaatst.
Links zonder de zwarte afwerking - rechts met de afwerking.
En voor het inlijmen van de ramen de cockpit er ingelijmd.
Voor het inlijmen de ramen afgetekend.
Bij het plaatsen van het meganiek van de E 620, dacht ik gewoon gebruik te kunnen maken van de
bevestigings delen voor de Raptor 50.
Dat viel even tegen, de Raptor 50 is bijna 1,5 cm hoger da de E 620.
Hierdoor paste de staartbuis niet in de romp.
Gelukkig zitten er voor andere merken ook bevestigings materialen bij, hieruit heb ik vier aluminium blokjes gehaalt met nog twee plastik ringen van 3mm. Twee blokjes voor en twee achter met de plastik ringen.
Nu past het geheel goed in de romp, zonder dat er iets onder spanning staat.
De verdere inbouw was verder zo gepiept, alles is goed voor bewerkt en past gewoon goed.
Na de inbouw van de romp en het weer terug zetten van de heck rotor, kon het staart stuk op maat worden gemaakt en geplaatst.
Nu de rest van de schaaldelen ook zijn geplaatst, is de bouw klaar.
Nu alles verder afstellen en vliegen..... NEE dat heb ik niet zelf gedaan.
Ik ben naar RC heliparts gegaan, en daar is deze dame verder afgesteld en ingevlogen.
Nu moet zij nog worden gekeurd volgen de normen van onze club en daar ga ik nu de voorberijdingen voor treffen.
Hier een foto van de eerste vlucht.
Tot zover de bouw, nu op naar de eerste vlucht op de club.
Einde
De AS 350 Ecureuil A-star van Fun-key, 50-size.

Ja ja ik weet het, ik moet eerst maar eens leren heli vliegen..

En als verwoed modelbouwer kon ik de verleiding niet weerstaan om te beginnen met de bouw van deze dame.

Ik gaat in deze romp een raptor E 620 meganiek inbouwen, eens kijken hoe dat gaat.
Hier het bouwverslag.
De doos is best groot, 125X33X33 cm. Op de bovenzijde het toestel in profiel met de info.
In de doos zit alles netjes verpakt in schuim, papier en plastik.
De romp, uitlaat en de staartstukken in het papier en schuim, en de ruiten en de schaaldelen in het plastik.
Voor de inbouw van het frame zit er voor div. merken bevestigingsmateriaal bij.
De schaaldelen, en kijk zelfs de schroefjes voor het staartstuk zijn in de kleur gespoten.
Het landingsgestel met tredeplanken.
Voor de bevestiging zijn de boortjes op de juiste maat bij geleverd.
De ruiten en de cockpit.
De handleiding is duidelijk maar wel voor de ervaren modelbouwer.
De romp en achtervleugel zo uit de verpakking. Deze hoef ik dus niet te spuiten. Handig als je zo lui bent als ik..

Maar hier heb ik dus bewust voor gekozen, ik heb geen tijd en zin meer in het volledig afwerken van een toestel.

Voor de bouw alles goed nagekeken en de beschrijving doorgenomen, goed gekeken hoe alles komt te zitten en alles was compleet.
Nu kon de bouw starten..
De bouw start met het landingsgestel en het staart skippy.
Het skippy plaatsen is een fluitje van één cent, binnen 5 minuten geplaatst.
Het boren van twee gaatjes en het vastschroeven van het skippy.
Zo gepiept, wel de schroefjes vastgezet met Z-poxy 5min.
Het plaatsen ven het landingsgestel is ook niet moeilijk.
De bevestigingsblokjes zitten al in de romp, deze gecontroleerd en goed bevonden.
De bouw is eenvoudig, goed kijken of alles past voor het vastzetten van de onderdelen.
Verder de beschrijving volgen, en klaar is Willy...

Het plaatsen en in elkaar zetten van de tredeplanken was bij het bouwen van de romp wel het moeilijkst.. goh goh wat was dat een klus van 10 min.... ha ha :lol: :lol:
Toch om het netjes te houden de gaatjes niet te groot boren en niet te veel lijm gebruiken.
De schroefjes zijn zeer klein dat was het moeilijkst om vast te houden.
Verder is het goed kijken hoe het het best past, en blijven kijken hoe het staat beschreven in de handleiding.
Voordat het mechaniek kan worden ingebouwd, moeten er twee handvaten worden geplaatst.
de plaats is goed aangegeven en de vier gaatjes zijn snel geboord.
De handvaten er op en de moertjes geborgd, klaar.
Het plaatsen van de uitlaat ging niet zo snel als ik had gehoopt.
Volgens de beschrijving geplaatst maar deze vond ik niet mooi.
Besloten om deze te verplaatsen, net iets meer in de romp.
Vastgezet met prikkertjes en Z-poxy.
Nu zitten er twee extra gaatjes in de uitlaat maar daar ziet niemand meer wat van, deze zitten in de romp.
Aan de binnen zijde goed te zien hoe het de uitlaat is vast gelijmd.
De inbouw van het stabilo ging vrij gemakkelijk.
Met het passen in de romp, ging deze gelijk goed aan de linkerzijde van de romp, rechts moest er wat van de lak worden weggeschuurd. Nu paste hij heel mooi, door het spuiten was de pasvorm hier niet goed meer. Dat ziet men vaker bij het spuiten van rompen, er is dan geen rekening gehouden met de dikte van een laklaag.
Ik had besloten om geen verlichting te gaan gebruiken. Daar ben ik later op teruggekomen, maar toen zat het stabilo al op zijn plaats.
Toch maar ingebouwd. Volgende keer, eerst de verlichting inbouwen en dan pas het stabilo vast zetten.
Het plaatsen van de raamen was ook een klusje wat goed ging en zonder probleemen was te doen. Wel eerst de randen langs de ramen zwart gemaakt, anders was er een witte rand langs de ramen ontstaan wat niet mooi was.Verder paste alles er goed in en na het aftekenen van de ramen in de romp waren deze snel geplaatst.
Links zonder de zwarte afwerking - rechts met de afwerking.
En voor het inlijmen van de ramen de cockpit er ingelijmd.
Voor het inlijmen de ramen afgetekend.
Bij het plaatsen van het meganiek van de E 620, dacht ik gewoon gebruik te kunnen maken van de
bevestigings delen voor de Raptor 50.
Dat viel even tegen, de Raptor 50 is bijna 1,5 cm hoger da de E 620.
Hierdoor paste de staartbuis niet in de romp.
Gelukkig zitten er voor andere merken ook bevestigings materialen bij, hieruit heb ik vier aluminium blokjes gehaalt met nog twee plastik ringen van 3mm. Twee blokjes voor en twee achter met de plastik ringen.
Nu past het geheel goed in de romp, zonder dat er iets onder spanning staat.
De verdere inbouw was verder zo gepiept, alles is goed voor bewerkt en past gewoon goed.
Na de inbouw van de romp en het weer terug zetten van de heck rotor, kon het staart stuk op maat worden gemaakt en geplaatst.
Nu de rest van de schaaldelen ook zijn geplaatst, is de bouw klaar.
Nu alles verder afstellen en vliegen..... NEE dat heb ik niet zelf gedaan.
Ik ben naar RC heliparts gegaan, en daar is deze dame verder afgesteld en ingevlogen.
Nu moet zij nog worden gekeurd volgen de normen van onze club en daar ga ik nu de voorberijdingen voor treffen.
Hier een foto van de eerste vlucht.

Tot zover de bouw, nu op naar de eerste vlucht op de club.
Einde
