Project X²

Discussie in 'Speedboten' gestart door RC-mike, 17 jul 2012.

  1. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Heren botenbouwers,

    Gister ben ik begonnen met het maken van de plug van een voor mij onbekende boot. Het model is 510mm lang en 126mm breed. Dit model is ongeveer 30 jaar geleden door mijn vader gebouwd.
    De planning is om hier een mal van te trekken en hier een of meerdere composiet boten uit te maken.
    Gister ben ik begonnen met het plamuren en heb hem vandaag in de spuitplamuur gezet welke morgen geschuurd zal worden.

    Over de aandrijving (Hobbyking) heb ik nog geen keuze kunnen maken,
    Wie zou mij hierin van advies kunnen voorzien, ook de keuze van as e.d. heb ik totaal geen verstand van.

    Mocht iemand dit model boot herkennen laat het dan weten.

    [​IMG]

    Op dit moment zit er ook geen "fatsoenlijk" dek op de romp, hier heb ik vanmorgen een ontwerp voor gemaakt welke waarschijnlijk gefreesd zal gaan worden .

    [​IMG]

    Mike
     
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Vóór je een mal van de romp trekt, zou ik alle randen scherp maken, vooral een ronde overgang tussen de spiegel en de bodem is fnuikend voor een goed vaargedrag.

    Ook de overgang tussen de zijden en de bodem dienen zo scherp mogelijk te zijn, anders klimt de boeggolf omhoog tot aan de dekrand, wat ontzettend afremt, helemaal voor zo'n kleine romp.

    Wat de aandrijving betreft moet je een keuze maken tussen een onderwaterschroef, die uit de bodem steekt, en een oppervlakteaandrijving, die door de spiegel naar buiten steekt.

    Voor beide aandrijvingen geldt, dat de hoek van de as zo vlak mogelijk moet zijn, je wilt de boot vooruit stuwen, niet de kont optillen en de neus in het water duwen.

    Laat nog eens wat foto's zien; van de zijkant, zodat de kiellijn te zien is en van boven,. zodat het profiel van de romp te zien is (niet alle rompvormen zijn namelijk geschikt voor een oppervlakteaandrijving).

    Ik zou de cockpit smaller en iets korter maken, zodat er rondom een rand overblijft waar je met 20 mm brede tape de kap straks waterdicht op de romp kunt plakken.

    Groeten, Jan.
     
  4. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Jan,

    Bedankt voor je uitleg, Op dit moment ligt de romp te drogen in de spuitcabine dus ik zal proberen om morgen foto`s te maken.
    De overgangen zin inderdaad enigsinds "aangedikt" door de spuitplamuur deze zal ik morgen weer strak gaan maken.

    Mike
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Ik zie de foto's met belangstelling tegemoet.
    Laat ondertussen je gedachten eens gaan over de gewenste soort aandrijving.

    Groeten, Jan.
     
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Heb de "Bolling" iets smaller gemaakt zodat ik er makkelijker een luik in kan maken, de onderste tekening laat het dek zien met een kortere bolling.

    Ik denk dat de bovenste toch mijn voorkeur heeft.

    [​IMG]

    Persoonlijk lijkt het idee van oppervlakte aandrijving mij wel wat, ik denk dat de romp hierdoor meer contact houd met het water, right?

    Bij HK heb ik dit motortje gevonden, deze leek mij redelijk geschikt voor 3 cellen met een 30mm propje?

    HobbyKing R/C Hobby Store : 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled)
     
  7. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Vanmorgen weer even aan de plug gewerkt,
    Geschuurd, geplamuurd en in de lak gezet welke ik morgen of vrijdag ga bijwerken en polijsten.

    Zoals Pompeblêd had gevraagd heb ik twee foto`s gemaakt van het romp profiel en de zijkant.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    De vorm en grootte van de deksel is een kwestie van gemak.
    Ter illustratie; bij mijn Chaser, 63 cm lang en 17 cm breed, is de opening in het dek 34o x 80 mm.
    De afstand van de opening naar de spiegel is 35 mm.
    De 'cockpit' op de deksel heeft aan alle zijden een 15 mm brede vlakke rand, wat het afplakken gemakkelijk maakt.
    De deksel zelf is 357 x 98 mm en rust in een uitsparing in het dek, die even diep is als het deksel dik.

    Het verschil tussen een onderwaterprop en een oppervlakte aandrijving is weerstand.
    Hoe minder er onder een romp door het water gesleurd hoeft te worden, hoe sneller de boot zal varen.

    Daarnaast is een boot met een onderwaterschroef wendbaarder dan eentje met een oppervlakte aandrijving, zeker als de snelheid hoog is.

    Op de foto's vind ik de trailing edge van de spiegel en de zijkanten nog steeds te rond, die moeten scherp afgewerkt zijn.

    Zie de zijkant en spiegel van onze Arowana's:
    [​IMG]

    Een radius aan de spiegel geeft het water gelegenheid bij de spiegel omhoog te kruipen, dat remt.
    Dit omhoog kruipen gaat door tot de zwaartekracht het wint, het water moet lossen en het spelletje begint opnieuw, als het tegen zit heb je dan de basis voor een boot, die wippend over het water zal glijden.

    Bij een monohull met een oppervlakteaandrijving mik je op 26000 - 32000 toeren onder last aan de prop.
    De motor uit jouw link is met 4800Kv een tikje aan de optimistische kant: 11,1 x 4800 x 0,9 = 47952 toeren onder last; dat wordt een héél klein propje (22-28 mm) van metaal, want een carbon prop houdt het boven de 33000 toeren voor gezien.

    Zo'n klein propje levert een boel schuim, een aanloop, tot de boot in plané komt, van een meter of dertig, als het niet meer zal zijn en een boot die amper op het water te houden zal zijn, áls de boot eenmaal in plané is.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Inmiddel de tekeningen aangepast en er een luik in gemaakt.

    Bij toepassing van een oppervlakteschroef is het dan verstandig om voor een flex-as te kiezen of een starre?

    HobbyKing R/C Hobby Store : ADS300 Water-cooled Brushless Outrunner 3000kv 300w

    In de review staat dat de motor ca 29k toeren maakt onder belasting dit lijkt mij geschikt?

    Op dit moment is vooral de as-keuze een punt, wat kan ik hier het best voor gebruiken?

    Mike
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Welke astype je gebruikt, maakt voor de snelheid niks uit (een starre as zal een fractie lichter lopen misschien), het verschil zit 'm in de verstelbaarheid van de ashoek.

    Bij een starre as zit je noodgedwongen aan een zo lang mogelijk as vast, om de ashoek zo klein mogelijk te houden, bij een flexas kun je dat met een verstelbare stinger aanpassen.

    In de praktijk zul je na het correct instellen van de ashoek nooit meer aan de verstelmogelijkheden sleutelen, met een goed ingebouwde starre as krijg ik hetzelfde resultaat met minder onderhoud en slijtage.

    Al mijn boten varen met een starre as.

    Van de motorserie uit je link heb ik de 3700Kv versie in een gestepte 50 cm romp; op 2S gaat dat onbehoorlijk hard en moet je de kop er goed bij houden om de boel niet op z'n dak te varen.
    In die set-up heb ik iets van 25000 toeren onder last en een 36K prop er achter (oppervlakteaandrijving natuurlijk).

    De 3000Kv op 3S levert bijna 30000 toeren onder last op (afhankelijk van de gekozen prop), en zit je tegen het plafond van een nog fatsoenlijk te varen boot aan.
    De prop zal niet véél groter dan een 33K kunnen worden teneinde de boot niet (eventueel vanuit stilstand) om z'n as te laten draaien bij het plotseling vol gas geven...
    De V-stelling van de boot is kleiner dan die van mijn snelle rompen, de boot zal bij voldoende motorisering erg vrij gaan lopen (het idee van een platte steen die over het water ketst) en lastig te controleren zijn, zeker bij wat wind en golfslag

    De koeling van deze gifkikkertjes is erg effectief, je komt amper boven handwarm uit.
    Zoals alle Chinese waar moet je mazzel hebben dat de boel goed in elkaar gezet is en heel blijft..., bij mijn motor was de schroefdraad op de slangaansluitingen te lang, schroef je die domweg aan om de boel dicht te krijgen dan breken ze af.
    Ik heb de schroefdraad ingekort en de gaten in de motor licht verzonken, zodat alles keurig paste, nippels met loctite gezekerd, alles is dicht.

    Laat me maar weten als er meer vragen zijn.

    Groeten, Jan.
     
  11. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Zojuist de bestelling geplaatst met alle nodige onderdelen.

    Om het "stuiteren" te beperken hem ik een setje turn fins besteld.
    Ik hoop dat hiermee het zijdelingse stuiteren tot een minimum kan beperken.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    Wát heb je besteld, als ik vragen mag?

    Turnfins helpen niet tegen 'zijdelings stuiteren' zoals jij het noemt, een turnfin voorkomt alleen dat de achterkant uitbreekt in een scherp genomen bocht.

    Het vrij lopen van de romp moet je je zo voorstellen; naarmate de snelheid oploopt, is er steeds minder romp in het water en het deel dat in het water steekt heeft maar een kleine hoek, dus zal een klein golfje de boot al uit z'n koers brengen.
    Als je daar té heftig op reageert door tegen te sturen, in plaats van de boot zelf z'n balans te laten vinden (omdat door de koerswijziging de wal angstig snel dichterbij komt bijvoorbeeld), dan wordt het vaarbeeld heel onrustig, tot het punt waarop de boot zichzelf, met hulp van jouw stuur input, omver vaart.

    Mijn 50 cm rompje met de outrunner erin is in een rechte lijn zó snel, dat ik niet eens aan het roer durf te komen en éérst gas moet minderen voordat ik aan een bocht zonder flip kan denken...

    De HK buitenlopers hebben een Ø3 mm as, heel gebruikelijk voor een vliegtuigmotor, maar in de botelarij is een 3 mm koppeling zeldzaam, helemaal als het om een starre as gaat.
    Gelukkig is er een Tsjechische firma (MPjet) die vorig jaar die koppelingen is gaan maken, dus ze zijn verkrijgbaar.

    Groeten, Jan.
     
  13. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mike,

    De motor is geen probleem dat gaat werken.

    De as en de schroefaskoker passen echter niet aan de motor;
    De binnendiameter van de motorflens is maar 10 mm en de bijgeleverde koppeling bij de as is dat ook, bovendien is de koppeling veel te lang, die past niet in de koppelingsflens.

    Daarnaast krijg je problemen met de ashoek, een 260 mm as is te kort om een voldoende kleine ashoek te realiseren.

    Bij een oppervlakteschroef steekt er een deel van de schroefaskoker uit de spiegel, de afstand tussen de spiegel en voorzijde prop moet tussen de 10 - 13% van de romplengte liggen, die afstand heb je in de boot dus al niet tot je beschikking.

    Om in een ongestepte romp een werkbare ashoek te krijgen heb je een as van 36-40 cm nodig.

    Zoiets bijvoorbeeld:
    CMT Wellennanlage 2,00 m M4 Rechts w. Graupner Robbe Hopf Hydromarine | eBay
    Met eventueel deze motorflens en een passende koppeling van 3 op 2 mm:
    CMT Kupplungsgehäuse / Motorflansch 480 mit Motorbefestigungswinkel f.8 mm Hopf | eBay

    Het kost wat meer dan bij de Chinees, maar het werkt ook veel beter en langer...

    Groeten, Jan.
     
  15. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Een kleine update,

    Afgelopen tijd is er een mal getrokken van de boot en is het eerste product er uitgekomen, ziet er allemaal super netjes en strak uit!
    Foto`s volgen na mijn vakantie.
     
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Een update,

    Het eerste model heeft zojuist zn proefvaart gehad en met behulp van een hoop tape en plastic heb ik de boel droog gehouden.
    Eerste indruk; rap! ik heb hem nog niet verder dan half gas gehad omdat er nog geen dek op zit.
    Hij heeft al wel de neiging om te gaan "springen" dit hoop ik tegen te gaan met het gebruik van trimflaps of het verkleinen van de hoek van de schroef.

    De mal:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Close-up:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop er snel een dek op te hebben zodat er meer getest kan worden, en uiteraard een filmpje kan komen.

    Mike
     
  17. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    Hey Mike,

    FILMPJES!!?:D Je romp ziet er erg gaaf uit met transparante buitenlaag, zit er geen gelcoat op??
    Op foto 4, is daar te zien dat je bodem en zijwand niet uit 1 stuk mat komen?
    Hoeveel lagen van hoeveel gram heb je gebruikt voor je romp? tot slot: handgelamineerd of vacuum???:rolleyes:

    De hoek van je as ziet er erg stijl uit heb ik het idee (gezichtsbedrog??

    Sander
     
  18. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha Mike!

    Goed aan het beunen geweest zie ik ;) Wanneer ga je weer eens varen? Gooi ik er ook even eentje in.
    Kan je nog eens een foto maken van de binnenkant?

    grt Jurriaan
     
  19. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    De romp heeft een transparante laag gelcoat, hierna een laag carbon en daarop meende ik 245 grams mat, weet ik zo niet zeker, het rompje is door een collega gemaakt terwijl ik op vakantie was;)

    De binnenkant is nu nog gewoon een dikke bende, zal hier nog een paar mooie montageplaatjes in maken.

    De hoek van de as in inderdaad (te) groot, bij half gas blijft hij dolfijnen, ik wil proberen om dit nog te verkleinen of trimflaps toe te passen.

    @Jur,
    Wanneer er een dek op zit zal ik meer gaan testen, laat het je weten!
     
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Trimtabs helpen daar niet bij, de schroef duwt de kont uit (omhoog) het water, dus ook je trimtabs..
     

Deel Deze Pagina