Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Hè getsie, ik heb net een nieuwe Spektrum AR6115e ontvanger omdat ik mijn OrangeRX niet vertrouw, maak mij nou niet bang. :p Hij is er in ieder geval, nu nog hopen op mooi weer.
 
...Heb overigens geen idee waar het aan gelegen heeft, heb nadien alles getest en alles werkte nog, zelfs de motor, hoewel die geen vluchtje meer gaat maken. Misschien tijdelijk signaalveries ofzo.

Vlieg je ook met Spektrum ???

(Heb de laatste tijd een beetje 'mijn ogen en oren goed de kost gegeven' en het valt gewoon op dat als er bindings- of signaalverlies is dit heel vaak icm Spektrum is. Is natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd iets, maar geeft wel te denken :()
 
Ik ben nu zelf van Spektrum af gestapt en vlieg nu met Turnigy en FrSky. Geen enkele storingen meer !! Spektrum slecht ?? Geen idee. Voor mij iig geen Spektrum meer. Alleen nog voor mijn indoor heli's

Gr.
 
Hoi,

Ik zal het zekers laten weten wat er aan de hand was !!

Vandaag naar de efteling geweest met mijn zoon en belde iemand van de club op, hebben ze vandaag met 4 man gezocht en de Hype is gevonden.

Moet hem alleen nog even op de club halen, zodra het vliegweer beter wordt ga ik er langs en hou ik jullie op de hoogte.

Nu ik de verhalen zo lees van andere forumleden met verbindingsverlies met spektrum begin ik hem toch een beetje te knijpen.

Mijn FMS Mustang P-51D (1700mm) is dan wel voorzien van een AR8000 ipv 6 serie maar toch is geen lekkere gedachte zo om de lucht in te gaan.

Helaas geen frame drops kunnen uitlezen gezien ik geen telemetrie had.

Groetjes

Ferdi
 
Inderdaad ik hoop dat je de U Can Fly weer terug kunt vinden. Lang geleden met een "rubberstreng-vliegtuigje" heb ik ook eens gehad dat deze in een volgroeid-maïs-veld terechtkwam. Allemensen wat zoeken in zo'n enorm veld; en maar hopen dat je hem vindt voordat de boer hem (of jou) vindt of begint met oogsten.

Een vriendelijk verzoek of je dan ook wilt mededelen of inderdaad de ESC de storingsoorzaak is geweest :rolleyes:

Want er zijn nogal wat 'onverklaarbare storingen' waarbij nu nét altijd Spektrum apparatuur werd gebruikt :(

Het is wel opvallend dat met 3/4 gas en (dat neem ik nu even aan gezien de zin 'heel flauw naar links') niet klimmend de ESC defect raakt. Zo'n ESC moet vooral met 'volgas' en klimmend er flink aan trekken en dan kan deze overbelast raken en doorbranden.

Hoi Rubberenrobbie, ik ging heel flauw naar links met gelijke vlieghoogte, regelaar die erin zit is een 85 Amp turnigy, en moet dit eigenlijk wel gewoon aankunnen.
Volgens berekenning blijf ik onder de 50 Amp met config die ik heb(had)

Ga van de week wel een meter aanschaffen, uiteindelijk, meten is weten.

Misschien toch te warm geworden was wel vrij warm die dag en de regelaar zit in het bommencorpartiment. Naar mijn mening had ik de koeling goed voor elkaar maarja ik sluit nu even niks uit.

Hou je op de hoogte.

Grt

Ferdi
 
Ah, gaaf dat hij gevonden is! :D Nou ga ik alleen zelf stiekem hopen dat het niet aan het radio gedeelte lag gezien ik best gek ben met Spektrum. Vraag mij alleen af hoe zo iets sowieso afloopt, als een vliegtuig zo lang zoek raakt, want volgens mij zat dus al die tijd de LiPo nog aangesloten. :confused:
 
Vlieg je ook met Spektrum ???

(Heb de laatste tijd een beetje 'mijn ogen en oren goed de kost gegeven' en het valt gewoon op dat als er bindings- of signaalverlies is dit heel vaak icm Spektrum is. Is natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd iets, maar geeft wel te denken :()

Ik vloog hem met de standaard zender/ontvanger die bij de RTF set zit. Binnenkort hoop ik m'n Turnigy zender binnen te krijgen (zou nu onderweg moeten zijn vanuit Hong Kong), dan gaat alles over op die zender/ontvanger.
 
Ik vloog hem met de standaard zender/ontvanger die bij de RTF set zit. Binnenkort hoop ik m'n Turnigy zender binnen te krijgen (zou nu onderweg moeten zijn vanuit Hong Kong), dan gaat alles over op die zender/ontvanger.

ik heb ook die Turnigy zender, maar wel met de FrSky set. verwacht geen wonderen van de originele ontvanger. een vriend had deze eerst ook, en was ook niet echt denderend enthousiast van de ontvangst kwaliteit. daarom zijn we overgegaan op FrSky. is gewoon plug en play op de Turnigy zender. vanaf nu geen enkele misser meer gehad !! vliegtuig zelfs tot een puntje de lucht in laten gaan (480 meter) ..... geen enkele piep dat de ontvangst ook maar iets minder werd.

gr.
 
Zo te zien is het morgen wel een mooie vliegdag.

Eens kijken hoe de hype eruit ziet, wat ik door de telefoon begreep is de neus echt flink gehavend, maar zijn de vleugels nog in tact.

Heb op internet al een losse romp gezien met servo's, maar was toch nog 79 euro :(pffff. misschien is ie van goud :D/

Grt Ferdi
 
Gisteren had ik iemand van de LVNL op bezoek, die kwam even kijken naar de Hype. Na wat reparaties na de crash een testvluchtje gemaakt van ongeveer 10 minuten, totdat opeens de UCF een ongecontroleerde rol naar links begon te maken. Gelukkig had ik hoogte genoeg en kon ik het redelijk tegensturen met de ailerons, maar een fatsoenlijk circuit zat er niet meer in, uiteindelijk zonder verdere schade kunnen landen in wat hoog gras.

Bij controle bleek dat de rudderservo (ja, degene die ik al eens had vervangen) weer kapot was, ik kon de horn vrij ronddraaien. Aangezien dit al de tweede keer is dat een standaardservo met kunststof tandwieltjes de geest geeft op die positie ga ik binnenkort maar eens een paar servo's met metalen tandwieltjes bestellen, in de hoop dat die de klappen van het neuswiel wat beter op kunnen vangen.

Gelukkig komt deze week een levering van HK binnen, met o.a. een Bixler, waardoor ik in ieder geval weer verder kan met filmpjes maken ;)
 
Jeej ....gelukkig heb je hem nog kunnen redden.
Balen dat het weer die servo is, miss dat ik ze straks ook maar ga vervangen.

Nou ben op de club , schade alleen aan de neus. Vleugels hoogteroer en rudder niks aan te zien
Lipos zijn goed, aangesloten en grrrr alles werkt gewoon.

Hoopte dat de regelaar of ontvanger kaduuk was.

Kan een regelaar ermee stoppen als deze te warm wordt en als hij koud is het gewoon weer doet, miss zoek ik te ver maar nu weet ik de oorzaak nog niet.

Nu ga ik de spektrum dus niet vertrouwen, maar ja, hoe kom je hier achter pffff

Ferdi
 
Clubdriver, jij bent niet de eerste die het overkomt hoor. Ik vrees dat het met een metalgear servo iets beter gaat, maar niet zonder risico de controle over je rudder te verliezen als je neuswiel zo een klapper maakt dat je servo te barsten gaat.

Één optie is om een aparte servo te nemen op de rudder, dan blijft die in ieder geval bespaart mocht de neuswiel servo kapot gaan. Een andere optie is gewoon het neuswiel verwijderen en de grote wielen naar voren zetten. Ik heb dat ook gedaan(zie een heel aantal posts hiervoor) en geloof me of niet, je kan gewoon sturen tijdens het taxiën en opstijgen. De rudder werkt gewoon door de stevige luchtstroom. Ik laat deze constructie(hoewel iets aangepast inmiddels) lekker zitten, het bevalt me best en is simpel te verwezenlijken.

Met een neuswiel sturen staat wel luxe, maar als je niet op een mooie ondergrond kan opstijgen is het naar mijn mening niet aan te raden.

Grt Helixer
 
Heb het draadje gelezen, tja moeilijk hoor !!! weet niet wat ik van Spektrum moet denken.



full
full


Hier zoals de hype er nu bij staat.

Denk dat ik maar een nieuwe romp bestel en dan de 1100 KV motor van NTM erin, en dan wil ik hem vliegen op 3 cells met een 11 x 5.5 prop, later miss de 4 cells eens testen :-)

Specs
Model: NTM 35-48A 1100KV
Kv: 1100
Turns: 5T
Max. stroom: 70A
As: 5mm
Gewicht: 170 gram
ESC: 80A
Aantal cellen: 3S - 5S Lipo
Afmetingen L x D: 51 x 35 mm (zonder as)
As lengte: 19 mm

Aanbevolen prop:
Vermogen: 560Watt @ 3S ; 640W @ 4S
Test Data:
10 x 5 - 11,1v - 30A (1,5 kg thrust)
11 x 5,5 - 11.1v - 37A (1,7 kg thrust)
10 x 6 - 11.1v - 430W - 39A
10 x 6 - 14.8v -750W - 53A
10 x 5 - 14.8v - 560W - 42A (2Kg Thrust)


Gezien deze motor een stuk zwaarder is dan de stock motor, zat ik te denken.
Als de regelaar nu in de accu compartiment komt ( luchtstroming genoeg daar denk ik ) en dan beide accu's in bommencompartiment plaatsen. Of zou ik dan erg veel lood bij moeten plaatsen ?? omdat ik wat gewicht mis voor de CG punt.

Stock motor 71 gram + 2200mAh 3 cell Lipo 204 gram en stock regelaar alleen weet ik niet wat deze precies woog. (=275 gram+ de regelaar )

Met de upgrade is het dan
NTM motor 170 gram + regelaar welke 107 gram weegt. (= 277 gram )

Ik heb dan het gewicht van de stock regelaar aan minder gewicht.

In principe zou het kunnen, of zeggen jullie dan moet je extra gewicht erbij doen welke weer tenkoste gaat van de vliegduur.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Grt Ferdi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...Ik vrees dat het met een metalgear servo iets beter gaat, maar niet zonder risico de controle over je rudder te verliezen als je neuswiel zo een klapper maakt dat je servo te barsten gaat...

Zit er geen enkele vorm van "beveiliging" in de aansturing van het neuswiel ?
Ik bedoel bijvoorbeeld dat er een "Z" in het stangetje van de servo --> wiel zit bijvoorbeeld.

Of is dat wel een beetje teveel gevraagd (gezien de aanschafprijs) ;)
 
Zit er geen enkele vorm van "beveiliging" in de aansturing van het neuswiel ?
Ik bedoel bijvoorbeeld dat er een "Z" in het stangetje van de servo --> wiel zit bijvoorbeeld.

Of is dat wel een beetje teveel gevraagd (gezien de aanschafprijs) ;)
Nee, helemaal geen bescherming!!! Het stangetje van de servo zit rechtstreeks op het neuswiel. :(
 
@F.Paternoster (Ferdi)

Allereerst bedankt dat je alsnog hebt laten weten of het niet meer kunnen sturen aan de regelaar ligt (lag).
Er is inderdaad veel onduidelijk over. En of het aan Spektrum ligt :confused: (in ieder geval is het opmerkelijk dat het wel heel vaak Spektrum apparatuur betreft).

En erg leuk te lezen over jouw "opgevoerde" U Can Fly :D
Als ik dit zo bekijk is er meer trekkracht dan gewicht ;) dus kun je verticaal omhoog :banana: (zoals vele 1:1 straaljagers).
 
Nee, helemaal geen bescherming!!! Het stangetje van de servo zit rechtstreeks op het neuswiel. :(

Oké

Misschien is het volgende dan een mogelijkheid:
Vaak worden de stangetjes 'geklemd' in een busje wat scharnierend (draaiend) op het servo-armpje zit. (Als je het inbusklemboutje niet vastdraait en je bedient de servo schuift deze heen-en-weer zonder dat het stangetje 'meegaat'
Aan weerskanten 2 kleine veertjes (uit een ballpoint; of bij een horlogemaker); en deze klemmen op het stangetje.

Heb je nog wel stuur, maar worden schokken "gedempt" :D

(Kan natuurlijk alleen als het stangetje op zich lang genoeg is ;) )

Of je maakt een nieuw stangetje met daarin een (of meerdere) "Z" buigingen :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Top