zwaarte punt vinden middendekker?

  • Topicstarter Topicstarter apachedemo
  • Startdatum Startdatum
A

apachedemo

Guest
hallo

Ik heb net een acromaster gekocht en gebouwd hij is helemaal af, maar hoe kan ik het zwaartepunt vinden? dit gaat volgensmij nogal lastig omdat het een middendekker is

groeten Sybren
 
Normaal gesproken staat het zwaartepunt aangegeven in de handleiding danwel op de tekeningen.

Het zwaartepunt van het model is niet een punt wat je zelf wilt vinden, het is de bedoeling dat je het gewicht van het model zo in evenwicht brengt dat het toestel in evenwicht is op een vooraf gedefinieerd zwaartepunt.

Als ik mij niet vergis heb je het hier over een Multiplex Acromaster?

De handleiding van dat model geeft het volgende aan:
23. Centre of Gravity
Right from the outset, the RC system components should
be installed with the model’s Centre of Gravity in mind; any
corrections should be made by re-positioning these items.
The CG should be in the range 110 - 120 mm aft of the wing
root leading edge, measured at the fuselage. Fig. 43

In diezelfde handleiding staat zelf een mooi plaatje wat aangeeft waar het zwaartepunt van je model zou moeten liggen.

Linkje naar de handleiding in PDF:
http://www.multiplexusa.com/downloads/M214215 -Acromaster_Manual.pdf

Vanaf de voorlijst van de vleugel, langs de romp, 110 tot 120 mm naar achteren afmeten. Als je aan beide kanten een vinger onder de vleugel plaatst in dat gebied, zou het model mooi vlak moeten liggen. Let wel op dat je aan beide kanten op dezelfde afstand van de voorlijst van de vleugel een vinger plaatst. Dus niet links op 110mm van de voorlijst en rechts op 120mm van de voorlijst, beide op dezelfde afstand.

Iets (IETS) zwaar in de staart is prima, liever niet zwaar in de kop.

ik gebruik zelf zo iets:
Plane-balanced-on-CG-tool.jpg
 
Iets (IETS) zwaar in de staart is prima, liever niet zwaar in de kop.

Voor normaal vliegen en licht acro is het beter het zwaartepunt iets verder VOOR het opgegeven CoG te hebben! Dus iets zwaarder in de neus!

Voor hard acro en 3d is het wel beter om het zwaartepunt iets verder naar achteren te leggen!

Twijfel je over je vliegstijl, begin dan met het zwaartepunt iets VOOR het opgegeven CoG!
Dus als je je vingers op het CoG hebt mag de neus ietsjes naar beneden wijzen!

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Waarom ?

Vinger toppen op 11cm van de neus en moet hij licht naar voren buigen.

En dan invliegen. ;)

Mvg Johan

dat wil niet omdat de verticale zwaartepunt op de zelfde hoogte zit als de vleugels zit daarom heb ik deze discussie ook gestart ;)
 
Wat bedoel je met vertikale zwaartepunt?????

Normaal is het zwaartepunt wat de febriekant opgeeft perfect of op zijn minst goed genoeg voor de gemiddelde modelvlieger. Van daar uit stel je zelf het toestel af naar je eigen eisen en wensen..................
 
Ik vlieg al zo,n 30 jaar .
En de meeste modellen zelf gebouwd .;)

En jij koopt een ARF schuimpje van Multiplex en wil beweren dat de mensen van Multiplex geen verstand van schuimpjes hebben. :rolling::rolling::rolling::rolling::rolling:

Ps ; vorige week een funcub gevlogen waar het zwaarte punt helemaal niet klopte (er hadden al 2 anderen mee gevlogen)

De lipo heb ik toen zo geplaatst dat de CG uit de beschrijving paste .
De lipo moest 10 cm naar achtern. :oops:

En jij maakt je druk over een paar mm .
Heb je wel een CG weegschaal en je prop gebalanceert ?


Mvg Johan
 
ach Johan, dat joch is 15, die weet meer dan wij met onze 30 of 40 jaar ervaring............................

Die gaat dadelijk ook prophangen en zegt dan dat hij 3d vliegt...........................
 
dat wil niet omdat de verticale zwaartepunt op de zelfde hoogte zit als de vleugels zit daarom heb ik deze discussie ook gestart ;)

Die halve vleugeldikte zal echt niet voor een significante afwijking zorgen, vingers eronder en gaan met die banaan.

Mocht die 5 mm vleugeldikte je dwars zitten; je kunt het CG punt onder de vleugel aftekenen en een lijn haaks op de romp tekenen tot je de tip van de vleugel bereikt. Vervolgens kun je middels een speld (of wederom gewoon je vingers gebruiken) op de middenlijn van de tip bezig gaan.

Ik raad dit af, mijns inziens creëer je hier meer nutteloze afwijking mee.
 
En voordat er helemaal verkeerde tips worden gegeven
........ is het beter het zwaartepunt iets verder VOOR het CoG te hebben.....

Groeten

CoG staat voor Centre of Gravity.....dat IS het zwaartepunt. Wellicht doelde je hier op dat je het CoG iets voor het AANGEGEVEN CoG houdt?
 
Ik vlieg al zo,n 30 jaar .
En de meeste modellen zelf gebouwd .;)

En jij koopt een ARF schuimpje van Multiplex en wil beweren dat de mensen van Multiplex geen verstand van schuimpjes hebben. :rolling::rolling::rolling::rolling::rolling:

Ps ; vorige week een funcub gevlogen waar het zwaarte punt helemaal niet klopte (er hadden al 2 anderen mee gevlogen)

De lipo heb ik toen zo geplaatst dat de CG uit de beschrijving paste .
De lipo moest 10 cm naar achtern. :oops:

En jij maakt je druk over een paar mm .
Heb je wel een CG weegschaal en je prop gebalanceert ?


Mvg Johan

ik geef multiplex helemaal niet de schuld, en nee ik heb geen cg weegschaal en mijn prop laat ik balanceren door een ervaren rc vlieger die zelf ook bouwd.
En die funcub van jou was neus zwaar dit is lang niet zo erg als staartzwaar zoals ik had met men easystar!
 
ach Johan, dat joch is 15, die weet meer dan wij met onze 30 of 40 jaar ervaring............................

Die gaat dadelijk ook prophangen en zegt dan dat hij 3d vliegt...........................

euuhhh nee?
 
verticale zwaartepunt

Wat bedoel je met vertikale zwaartepunt?????

Normaal is het zwaartepunt wat de febriekant opgeeft perfect of op zijn minst goed genoeg voor de gemiddelde modelvlieger. Van daar uit stel je zelf het toestel af naar je eigen eisen en wensen..................

bij deze cessna is het verticale zwaartepunt lager dan de vleugel omdat je onder de vleugel vaak het zware spul zet zoals lipo regelaar motor enz. dus kun je het vliegtuig gewoon met je vingers balanceren
561964_485566824804109_1092217417_n.jpg


Bij de acromaster is het verticale zwaartepunt even hoog als de vleugel omdat de lipo motor regelaar op de zelfde hoogte is als de vleugel, dus als je met je vinger het wil balanceren valt het altijd naar voren of achteren
616643_485566868137438_2113493839_o.jpg


En een laagdekker is het zwaartepunt boven de vleugel omdat je de zwaare spullen daar boven de vleugel hebt!

en dat bedoel ik met verticale zwaartepunt:cool:
 
Back
Top