zwaarte punt vinden middendekker?

  • Topicstarter Topicstarter apachedemo
  • Startdatum Startdatum
Hoe wil je dan iets precies gaan meten ?

Buiten het fijt dat je een CG vliegend bepaald ?

Mvg Johan

ik wil weten waar het cg nu zit en als dat op de verkeerde plek zit ga ik de lipo verplaatsen tot het cg goed zit, maar heb ik gelijk met mijn verticale cg?
 
maar heb ik gelijk met mijn verticale cg?

Nee , dat heb je in de (recreatie) modelbouw niet nodig .

In de beschrijving staat waar hij hoort te zitten in een +_ bereik .

De rest bepaal je vliegend of hij iets naar voren of achter moet .

95% van de modelvliegers zetten hem op de CG die de firma aangeeft en veranderen hem ook niet meer .
Licht gewoon aan je eigen vlieg ervaring en ook jij zal hem gewoon op die plaats laten .;)

Mvg Johan
 
Houd je vingers nu maar onder de vleugel op de plek waar het zwaartepunt zou moeten liggen. zorg dat het cg nu ongeveer goed ligt e zoals je aangeeft liever iets naar voren. de rest bepaal je tijdens het vliegen. en niet zo bang zijn voor een foutief zwaartepunt de AM vliegt zowel met een voorlijk als achterlijk cg goed.
 
Nee , dat heb je in de (recreatie) modelbouw niet nodig .

In de beschrijving staat waar hij hoort te zitten in een +_ bereik .

De rest bepaal je vliegend of hij iets naar voren of achter moet .

95% van de modelvliegers zetten hem op de CG die de firma aangeeft en veranderen hem ook niet meer .
Licht gewoon aan je eigen vlieg ervaring en ook jij zal hem gewoon op die plaats laten .;)

Mvg Johan

ben ik ook van plan ja hem op de CG die de firma aangeeft. en zelf dan aanpassen ja:smile:
 
die weegschaal is voor dit toestel een beetje overkill. maar goed als je alles beter weet hoef je de vraag natuurlijk niet te stellen.
diverse ervaren piloten geven aan hoe je snel en veilig de lucht in kunt dat zou voldoende moeten zijn.
er wordt een range aagegeven voor het cg en geen precies punt
 
Houd je vingers nu maar onder de vleugel op de plek waar het zwaartepunt zou moeten liggen. zorg dat het cg nu ongeveer goed ligt e zoals je aangeeft liever iets naar voren. de rest bepaal je tijdens het vliegen. en niet zo bang zijn voor een foutief zwaartepunt de AM vliegt zowel met een voorlijk als achterlijk cg goed.

foutief is het niet en zo houd ik het ook vast, maar ik zie wel ik zet de batterij gewoon zo als ik denk dat die goed zit en zie wel hoe het vliegt, zit die fout dan pas ik het aan
 
die weegschaal is voor dit toestel een beetje overkill. maar goed als je alles beter weet hoef je de vraag natuurlijk niet te stellen.
diverse ervaren piloten geven aan hoe je snel en veilig de lucht in kunt dat zou voldoende moeten zijn.
er wordt een range aagegeven voor het cg en geen precies punt

nou ok gewoon vliegen dat ding dus!
 
die weegschaal is voor dit toestel een beetje overkill. maar goed als je alles beter weet hoef je de vraag natuurlijk niet te stellen.
diverse ervaren piloten geven aan hoe je snel en veilig de lucht in kunt dat zou voldoende moeten zijn.
er wordt een range aagegeven voor het cg en geen precies punt

probleem opgelost ik moest gewoon over de kop balanceren dat wil wel
 
Want bij ondersteboven balanceren licht bij dit toestel het zwaartepunt onder het het ophangpunt (vingertoppen o.i.d.) in is het systeem stabiel.
 
Bij dit soort modellen maakt het helemaal niks uit of je nou op z'n kop of normaal balanceert.
Zo kritisch is het allemaal niet en het zwaartepunt bepaal je pas echt in de testvlucht.
En dan is het ook nog een kwestie van wat je smaak is, ik vlieg altijd heel erg achterlijk, dat vind ik lekker.

Dus gewoon het ding grofweg balanceren en dan een dagje gaan vliegen en afstellen.
Dat is de enige goede manier.

GJ
 
Je kan het niet kwalijk nemen dat iemand nog niet gehoord heeft van 'labiel', 'indifferent' en 'stabiel' evenwicht. Ik vind de vraag terecht.

Hoogdekkers balanceer je in normale positie, laagdekkers (zoals Ron terecht eerder aanhaalde) ondersteboven omdat je dan steeds een 'stabiel' evenwicht bereikt. Een laagdekker in normale positie balanceren is een vorm van labiel evenwicht en lukt (bijna) niet. Bij schuimmodellen lukt het soms nog wel.

Voor middendekkers hangt het ervan af of de vertikale positie van het zwaartepunt (je zogenaamde 'vertikale zwaartepunt') - opgegeven door de fabrikant- boven, net in of onder de vleugel zit.
- Onder de vleugel: zie hoogdekker (normale positie balanceren)
- Boven de vleugel: zie laagdekker (ondersteboven balanceren)

Behoort het zwaartepunt in de vleugel te liggen dan heb je een 'indifferent' evenwicht, dat is het moeilijkst. Nu zal in de praktijk zal het zwaartepunt waarschijnlijk net ietsje onder of boven de vleugel liggen. Praktisch: beide zijden uitproberen en ondersteuning nauwkeurig positioneren (op de mm nauwkeurig). In 1 van beide posities zal je een stabiel evenwicht bereiken waarbij je kan balanceren.
 
Multiplex geeft een CG waarde aan die je door de vingers onder de vleugel kan kontroleren.

Met die waarde vlieg je hem ook in.

Ze geven niet voor niks deze waarde , gemeten aan de onderkant van de vleugel. ;)

Mvg Johan
 
Multiplex geeft een CG waarde aan die je door de vingers onder de vleugel kan kontroleren.

Met die waarde vlieg je hem ook in.

Ze geven niet voor niks deze waarde , gemeten aan de onderkant van de vleugel. ;)

Mvg Johan

Dat is het em juist: vermeld 'aan de bovenzijde van de vleugel' (en die zal identiek zijn aan de waarde wanneer je balanceert aan de onderkant van de vleugel) en dan is het meteen duidelijk dat je dit vliegtuig het makkelijkst op z'n kop balanceert (omdat het zwaartepunt net ietsje boven de vleugel ligt en je dus in dat geval een stabiel evenwicht krijgt)

Waarmee ik niet niet wil zeggen dat het in normale positie niet lukt, na een beetje zoekwerk lukt het vast ook om hem op 2 vingertoppen te balanceren in nomale positie. Met een balanceer toestel wordt dat al iets minder eenvoudig gezien het kleinere contactoppervlak.

De waarde die de fabrikant opgeeft dien je uiteraard te respecteren bij de eerste vlucht... nadien kan je naargelang je voorkeur gaan bijstellen, maar zoals eerder al aangehaald: bijna niemand wijzigt nadien nog.
 
ok bedankt allemaal!:D ik heb nu het zwaartepunt ingesteld zoals het aangegeven word in het bouwboekje. en zie wel of ik het wil veranden ja of nee;)
 
eerste vlucht ging perfect!!! Ik heb het zwaartepunt wat naar achter gedaan, hierdoor ging het knife edgen veel beter volgensmij:cool:
 
Back
Top