Gloeiplugmodulator om bij te gloeien.

  • Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
H

helerik

Guest
Hoi,

Ik heb voor mijn Saito FA 130 twin een gloeiplugmodulator nodig om tijdens het vliegen bij te gloeien. Er wil soms wel eens een cilinder uitvallen en dat vliegt een stuk minder relaxed en het vliegtuig wordt dan onvoorstelbaar smerig en vet.
Welke modulator zou ik het beste kunnen gebruiken? Ik heb Hobby Inn al gebeld maar zij hadden alleen het laatste model van Simprop die gevoed moet worden door vijf (5) NiMh cellen van minimaal 2000 mah. Ik zou graag een lipo willen gebruiken. Wie kan mij adviseren?

Groetjes, Erik.
 
Je kunt prima 2 nicad cellen in serie gebruiken met de plus aan de ene plug de min aan de andere .
Met een 2e mini zervo en een schakelaartje om hem bij 0 tot een kwart gas bij te gloeien ??
Of je moet zoeken naar een andere modulator .
 
Je kunt prima 2 nicad cellen in serie gebruiken met de plus aan de ene plug de min aan de andere . ...
Nadeeltje bij serieschakeling van de pluggen: als de ene plug het loodje legt, kan er ook geen stroom meer door andere plug vloeien. Denk hierbij aan de (ouderwetse) kerstboomverlichting, één lampje kapot/verwijderd en alle lampjes gaan uit.

Bij parallelschakeling van pluggen de NiXX accu's niet in serie zetten. Anders krijgen beide pluggen 2,4volt voor hun kiezen, erg kortstondig :( Accu's ook parallel schakelen, of één grotere accu gebruiken, 1,2volt voor de pluggen.
 
Hoi,

Microsens had ik geprobeerd te bereiken maar ik krijg geen antwoord. Ik probeer het nog een keer en anders mogelijk bij Just Engines want ik wil toch wel erg graag een lipo gebruiken omdat deze langer de stroom blijft vasthouden. Allemaal bedankt voor de antwoorden. Als ik zover ben dat het goed werkt, maak ik wel een berichtje.

Groetjes, Erik.
 
Ik vlieg met een gemini 240 twin en met de permanente gloeiplugmodulator van hobbyin en dat is perfect. Ik wilde ook een lipo maar vroeg me later af waarom. Heb toch maar gekozen voor 5 cellen en je kunt echt lang vliegen. 6 tot 8 vluchten op een dag is geen enkel probleem. Als ik dan ga meten is accu voor de helft leeg. En inderdaad pluggen niet serie schakelen!
 
Je kunt ook een vokontsteking monteren. Neemt nog minder stroom ook (2-cylinder loopt ruim anderhalf uur volgas op 2000 mAh), en je wilt niet weten hoe mooi je motor dan gaat lopen, over het hele bereik van stationair tot volgas. En starten word echt een lachertje: één slag en hij loopt, iedere keer weer: primen met afgeschakelde ontsteking, ontsteking vrijgeven en je kunt hem bij wijze van spreken starten door hem door de compressie te duwen (moet je uiteraard niet écht zo doen want dan kost het je je vingers....).
Nooit meer last van versleten pluggen, en een loepzuivere afstelling mogelijk.

Kost alleen wel een paar centen....

Groet, Bert
 
GlowControl

Deze heb ik net gekocht, met Lipo.

Volkert
__________________
MVSB Modelvliegclub Son en Breugel

Hoi Volkert,

Had ik eerder moeten weten, dan hadden we het samen kunnen bestellen. Toch bedankt voor het berichtje.

Groetjes, Erik.
 
Hoi,

Probleem wat ik (en ook andere clubleden) niet snappen.

Omdat ik vlug iets wilde hebben, heb ik toch maar de laatste versie van de Glow Star van Simprop aangeschaft.
Ik heb deze dus nodig voor het bijgloeien van 2 cilinders. Omdat in de beschrijving staat dat deze het best werkt met 5 Sanyo Eneloop AA cellen,heb ik deze ook aangeschaft. Echter nu komt mijn probleem. Wat ik ook probeer er gaat iedere keer maar één plug gloeien. Uiteraard heb ik hem geprobeerd met andere pluggen maar dat maakt niets uit.
Het betreft een gloednieuwe Glow Star. Nieuwe OS pluggen voor viertakt motoren (F plug) en gloednieuwe Eneloops van 2000mAh. . Alles aangesloten volgen de beschrijving. In serie maar ook de min draad aan de motor en de plusdraad dubbel gemaakt, aan de twee pluggen. Steeds gaat er maar één plug volstrekt willekeurig gloeien.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Groetjes, Erik.
 
Accu's goed geladen?
Eneloops lijken mij wat weinig vermogen te leveren maar OK, als Simprop dat zegt...
Als het goed is dan hebben beide pluggen een aparte kabel.
Ze zijn in serie aangesloten lijkt me.
Als er dan 1 plug een iets andere weerstand heeft dan de andere zal de plug met de minste weerstand opgloeien.
Probeer eens 2 nieuwe pluggen.

GJ
 
In serie?
Heb zelf ook eens een dergelijke set-up gehad, maar daar kwamen toch echt maar 3 draden uit. Twee voor iedere plug (+) en eentje voor aan de motor (-)
Deze unit (ik geloof van Jamara), werkte trouwens op 3 cellen van 1,2Volt.
 
Er kunnen wel 3 draden uitkomen maar intern staat het in serie, tenminste, dat begrijp ik uit de documentatie.
Dat zou dan ook verklaren waarom er zomaar 1 plug gaat gloeien en de andere niet of nauwelijks.

GJ
 
Wat gebeurt er als de twee pluggen van plaats verwisselen?
En/of een derde, vierde plug, om te vergelijken?
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even gekeken hoe het nu echt zit, want ik begon ook te twijfelen.
Bij die van mij komen er dus twee draden uit de gloeimodulator. Bij gebruik van 1 plug, gaat de ene draad aan de plug en de andere aan de motor. Bij gebruik van 2 pluggen gaan beide draden naar een van de pluggen.
Voor zover ik op het net heb kunnen kunnen vinden heeft de Simprop module ook maar 2 draden, dus het zou me niets verbazen als de manier van aansluiten ook gelijk moet zijn: http://www.simprop.de/DownloadDateien/ProduktPDFs/SIMPROP_UPDATE_April2012.pdf
 
Dus in jouw geval staan de pluggen parallel?
Dat is op zich raar want je moet het cellenaantal verdubbelen (van 2 naar 4) en daaruit zou je ook kunnen afleiden dat ze in serie staan.

Het is lastig als je niet zo'n modulator bij de hand hebt.
Anders zou je stromen en spanningen kunnen meten en kijken of die kloppen.
Via duitse info lees ik echter dat het in serie staat.
Wat dus in combinatie met de ingangsspanning wel weer kan kloppen.

GJ
 
Hier de gebruiksaanwijzing van de Microsens Glow 4 (is dezelfde als de Jamara en het zou me niets verbazen als ook de modulator van Simprop gewoon dezelfde is): http://www.microsens.at/pdf/glow04dn.pdf
Bij deze modules gebruik je voor de voeding 1 cel van 1,2V per plug, plus 1. Dus bij 1 plug 2 cellen, bij 2 pluggen 3 cellen, etc.

Alles aangesloten volgen de beschrijving. In serie maar ook de min draad aan de motor en de plusdraad dubbel gemaakt, aan de twee pluggen. Steeds gaat er maar één plug volstrekt willekeurig gloeien.
De fout zit hem dus waarschijnlijk in, dat je 1 draad dubbel hebt gemaakt en de andere als massa op de motor hebt aangesloten. De spanning zal dan gaan lopen over de plug die net even iets minder weerstand heeft (de modulator "ziet" dus eigenlijk een eencilindermotor met 1 plug)
 
Spanning zal dan gaan lopen over de net iets mindere plug? Dat lijkt me sterk....

Pluggen hebben, zoals bijna elke gloeidraad, een positieve weerstandscoefficient.
Maw, als de temperatuur toeneemt wordt de weerstand hoger. De plug die warm wordt heeft een stijgende weerstand en dus een afnemende stroom.

Bovendien zijn pluggen afgesteld om bij een bepaalde spanning te werken en daarbij een variabele (type afhankelijk) stroom te hebben. Weinig personen schijnen dit te (willen) snappen. Zelfs de gloeiplugmodulator-fabrikanten maken zich er met een Jantje-van-Leiden van af door stroomgestuurde apparaten op de markt te brengen.
Die zijn namelijk simpeler en dus goedkoper te maken. De transistoren of FET's die de boel regelen, regelen namelijk de stroom, en niet de spanning. Om met zo'n transistor of FET wel de spanning constant te houden heb je wat extra truukjes nodig, en dat maakt het paneel een paar euro duurder.
Bij een goedkoop paneel is die regeling vervangen door een knop die door de gebruiker zelf ingesteld moet worden, met alle gevolgen van dien.
Omdat de goedkope stroomregelende panelen gemeengoed zijn geworden denkt helaas iedereen dat het zo hoort, en dat is jammer.

100 pluggen van verschillende typen allemaal tegelijk parallel aangesloten op een spanningbron van 1,5 volt zullen allemaal keurig gaan gloeien. (Een accu is bijvoorbeeld een spanningbron, en geen stroombron. beetje technisch verhaal, lees maar eens na op Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroombron)

Ter vergelijk:
In huis branden ook alle gloeilampen van verschillende vermogens (spanning x stroom) op dezelfde spanning van 230 Volt zonder elkaar te beinvloeden. Er lopen verschilllende stromen door lampen van verschillende vermogens.
Bij pluggen werkt het natuurlijk precies hetzelfde alleen dan bij 1,5Volt.

Voor personen met gloeipaneelproblemen, probeer eens een autmatisch paneel (BMI oid) dit zijn vaak wel spanningsgestuurde schakelingen en daardoor dus ook automatisch want elke plug werkt bij 1,5 Volt.
Schakelingen aan boord werken het beste rechtstreeks op een accu, die dan ook weer als spanningbron fungeert.

Stel je voor dat je thuis bij elke gloeilamp die je vervangt zelf de stroom moest gaan instellen, dat zou een ongelofelijk ge-oh worden.
Maar op het vliegveld accepteren we wel dat de "lampen" van 8-9 euro ons om de oren vliegen door "oeps, de knop stond verkeerd"

En dat snap ik dan weer niet....
Suc6
 
Laatst bewerkt:
Back
Top