Spanning zal dan gaan lopen over de net iets mindere plug? Dat lijkt me sterk....
Pluggen hebben, zoals bijna elke gloeidraad, een positieve weerstandscoefficient.
Maw, als de temperatuur toeneemt wordt de weerstand hoger. De plug die warm wordt heeft een stijgende weerstand en dus een afnemende stroom.
Bovendien zijn pluggen afgesteld om bij een bepaalde spanning te werken en daarbij een variabele (type afhankelijk) stroom te hebben. Weinig personen schijnen dit te (willen) snappen. Zelfs de gloeiplugmodulator-fabrikanten maken zich er met een Jantje-van-Leiden van af door
stroomgestuurde apparaten op de markt te brengen.
Die zijn namelijk simpeler en dus goedkoper te maken. De transistoren of FET's die de boel regelen, regelen namelijk de
stroom, en niet de spanning. Om met zo'n transistor of FET wel de
spanning constant te houden heb je wat extra truukjes nodig, en dat maakt het paneel een paar euro duurder.
Bij een goedkoop paneel is die regeling vervangen door een knop die door de gebruiker zelf ingesteld moet worden, met alle gevolgen van dien.
Omdat de goedkope stroomregelende panelen gemeengoed zijn geworden denkt helaas iedereen dat het zo hoort, en dat is jammer.
100 pluggen van verschillende typen allemaal tegelijk parallel aangesloten op een
spanningbron van 1,5 volt zullen allemaal keurig gaan gloeien. (Een accu is bijvoorbeeld een spanningbron, en geen stroombron. beetje technisch verhaal, lees maar eens na op Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroombron)
Ter vergelijk:
In huis branden ook alle gloeilampen van verschillende vermogens (spanning x stroom) op dezelfde spanning van 230 Volt zonder elkaar te beinvloeden. Er lopen verschilllende stromen door lampen van verschillende vermogens.
Bij pluggen werkt het natuurlijk precies hetzelfde alleen dan bij 1,5Volt.
Voor personen met gloeipaneelproblemen, probeer eens een autmatisch paneel (BMI oid) dit zijn vaak wel spanningsgestuurde schakelingen en daardoor dus ook automatisch want elke plug werkt bij 1,5 Volt.
Schakelingen aan boord werken het beste rechtstreeks op een accu, die dan ook weer als spanningbron fungeert.
Stel je voor dat je thuis bij elke gloeilamp die je vervangt zelf de stroom moest gaan instellen, dat zou een ongelofelijk ge-oh worden.
Maar op het vliegveld accepteren we wel dat de "lampen" van 8-9 euro ons om de oren vliegen door "oeps, de knop stond verkeerd"
En dat snap ik dan weer niet....
Suc6