Multiplex Funcub 2010

Een goedenavond beste FC vliegers,
wel...vandaag weer heerlijk gevlogen met de FC. Echter vooral om tijden te klokken en zo de batterij vliegtijd te kunnen bepalen. Nu had ik op het forum gelezen zo'n 5 min met elk type te vliegen en dan te laden, en de laad amperes tegen tijd af te leggen. Naar het schijnt is 80% (lijkt mij teveel maar wie ben ik????) leegvliegen nog OK.
Bij deze:
16-9-2012 alle batt zo’n 5 minuten rustig gevlogen windkracht 2 bij 19 graden C.
Na 5min
RUSTIG VLIEGEN
totaal
cel-verschil
cel 1
cel 2
cel 3
bijgeladen in min.
mah÷ 5 min, 80% grens en bepaal hoe lang je theoretisch dus zou moeten kunnen vliegen
80% ÷ mah per minuut.
3000 mah
Turnigy
11.96 V
0,009 V
3.99 V
3.98 V
3.99 V
703 mah in 33.4 min
703mah / 5 min= 140,6 mah per minuut,
80%= 2400 mah dus: 17 minuten max
2650 mah
Turnigy
11.91 V
0.011 V
3.97 V
3.96 V
3.97 V
687 mah in 35 min
687 mah / 5 min = 137,4 mah per minuut,
80%= 2080 mah dus: 15 minuten max
2450 mah
Art tech
11.93 V
0.014 V
3.98 V
3.97 V
3.98 V
624 mah in 30,5 min
624 mah / 5 min = 124.8 mah per minuut,
80%= 1920 mah dus: 15.38 minuten max
2200 mah
nVision
11.86 V
0.009 V
3.96 V
3.95 V
3.96 V
647 mah in 34.4 min
647 mah / 5 min = 129.4 mah per minuut,
80%= 1760 mah dus: 13.6 minuten max

Vraag: is 80% niet veel teveel leeg?
Enifn kijk ernaar en vindt er graag iets van en laat mij (en anderen) het weten...
Alvast bedankt, fijne avond nog, gr Tarkan
ps: mooie foto's hierboven en kan niet wachten totdat het weer, weer goed is/wordt.
 
oeps...tabel gaat dus niet met copy paste....hopelijk komen jullie er nog uit... of als plaatje dan... lukt mij ook niet...

gr Tarkan
 
Zo,
vanochtend weer eens gevlogen echter dan met een 12 x 6 prop. Wow! wat een verschil vergeleken met de 11 x 5.5 (ik heb de 910 kv NTM motor met 40 A ESC). Tevens max vluchtijden bepaald en had veel minder verwacht maar het valt eigenlijk ontzettend mee! kom met de 2200 30C nVision op max 12 minuten bij zo'n 9 graden C buitentemp. Dit was met rustig vliegen en om de minuut 1 rondje voluit. ter vergelijking met de 11 x 5.5 kwam ik uit op 13.6 min.
fijne avond, morgen ochtend ga ik weer en zet de timer op een veilige 10 minuten. (buzzer toch maar geplaatst igv...)
Tarkan
 
Vanavond mijn eerste FunCub bijna compleet afgebouwd.

Hopelijk morgen de Maiden.... spannend.
Eerst nog even alles checken en zwaartepunt op 80 mm bepalen en dan op hoop van zegen :)

Ik ben benieuwd hoe ie vliegt. Vond trouwens het vastmaken van het staartwiel stangetje aan het rudder een erg lastige constructie.

Kan iemand er misschien een close-up foto van maken en hier plaatsen ter referentie voor me?
 
Vanavond mijn eerste FunCub bijna compleet afgebouwd.

Hopelijk morgen de Maiden.... spannend.
Eerst nog even alles checken en zwaartepunt op 80 mm bepalen en dan op hoop van zegen :)

Ik ben benieuwd hoe ie vliegt. Vond trouwens het vastmaken van het staartwiel stangetje aan het rudder een erg lastige constructie.

Kan iemand er misschien een close-up foto van maken en hier plaatsen ter referentie voor me?

Goedemorgen,
veel succes met de maiden. Voordat je begint wil ik je wel even verwijzen naar de allereerste pag van dit topic. daarin vindt je oa het volgende over de CG.
Zwaartepunt ervaringen:
Ron, vond voorgeschreven CG niet juist en kwam uiteindelijk op 5,5cm uit
WillemvdM, in eerste instantie volgens boekje, 80mm en hier nog wat opmerkingen
@dje eerst op 80, daarna naar 55mm gegaan, op de voorste ligger ongeveer, nagemeten, blijkt ongeveer 57mm te zijn
Vliegman op de voorste ligger, ook rond 55 mm dus
Helerik, ook al op de voorste ligger
Jetprop, begint saai te worden, maar ook al op de voorste ligger, rond 5.5cm heeft ie CG gemeten

Nu mijn ervaring.....klopt als een bus wat hierboven staat geschreven. Als je geen lood toevoegd dan de voorste ligger aanhouden en niet de 80mm die in het boekje staat!!! Ik heb gewoon voor elk type (= gewicht) batterij een markering in het toestel gemaakt en dan nog verifieer ik de CG door twee vinders onder de voorste ligger te houden en zo te controleren.
Sorry maar foto heb k nog niet, nogmaals veel succes en je zal zeker veel fun beleven met dit toestel
gr Tarkan
 
Ik zit nog op 80 mm... Dan vind ik hem het prettigst. rugvlucht is dan mogelijk zonder hoogteroer input. Alleen je moet er geen 5 mm overheen gaan want dan wordt hij duidelijk staartlastig.
 
Goedemorgen,
veel succes met de maiden. Voordat je begint wil ik je wel even verwijzen naar de allereerste pag van dit topic. daarin vindt je oa het volgende over de CG.
Zwaartepunt ervaringen:
Ron, vond voorgeschreven CG niet juist en kwam uiteindelijk op 5,5cm uit
WillemvdM, in eerste instantie volgens boekje, 80mm en hier nog wat opmerkingen
@dje eerst op 80, daarna naar 55mm gegaan, op de voorste ligger ongeveer, nagemeten, blijkt ongeveer 57mm te zijn
Vliegman op de voorste ligger, ook rond 55 mm dus
Helerik, ook al op de voorste ligger
Jetprop, begint saai te worden, maar ook al op de voorste ligger, rond 5.5cm heeft ie CG gemeten

Nu mijn ervaring.....klopt als een bus wat hierboven staat geschreven. Als je geen lood toevoegd dan de voorste ligger aanhouden en niet de 80mm die in het boekje staat!!! Ik heb gewoon voor elk type (= gewicht) batterij een markering in het toestel gemaakt en dan nog verifieer ik de CG door twee vinders onder de voorste ligger te houden en zo te controleren.
Sorry maar foto heb k nog niet, nogmaals veel succes en je zal zeker veel fun beleven met dit toestel
gr Tarkan

Goedemorgen, had het al gelezen maar desalniettemin bedankt. Ik ben dit hele topic aan het doorlezen....zit nu bij pag 40 :p

Maar ga nu eerst het CG bepalen :cool:

Ohja ik heb de MPX FunCub Tuning set erin liggen. Wat is deze originele MPX ESC groot...zit eraan te denken om een Turnigy Plush 40 A erin te doen.
 
Heren, Dames ook,

Ik ben mij aan het oriënteren op de FunCub.

Nu zie ik Ebay een RR versie staan voor 279 ex versturen met een Torcster setup. Zijn er hier mensen die deze setup hebben draaien en wat zijn de ervaringen ermee? Torcster lijkt op een budget merk, maar ik kan er geen negatieve dingen over vinden.

Alvast bedankt
 
Heren, Dames ook,

Ik ben mij aan het oriënteren op de FunCub.

Nu zie ik Ebay een RR versie staan voor 279 ex versturen met een Torcster setup. Zijn er hier mensen die deze setup hebben draaien en wat zijn de ervaringen ermee? Torcster lijkt op een budget merk, maar ik kan er geen negatieve dingen over vinden.

Alvast bedankt

Ik vlieg deze setup and i love it!
Meer power dan de standaard setup voor minder poen. De ESC kan aardig op zn sodemieter hebben en wekt na 1.5 jr nog perfect, ook de motor is super, ik heb alleen door kleine ongelukjes bij de landing 2 x de motoras moeten vervangen.
Torcster is het huismerk van natterer modellbau en heeft ook een eigen site, ze hebben ook nog een tuning set, ik heb deze niet maar wel de alu motormount.
Dus geen twijfel, dat is echt prima spul!

Zie mijn draadje voor meer info:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=144316


Gr Mickael


HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net m'n FunCub gekregen en tot mijn verbazing zit er een alu motorplate bij ipv een plastic versie...

Nu nog even wachten op de rest van de onderdelen..... Ik denk dat ik ondertussen de FunCub maar een mooi kleurtje ga geven..
 
Hoi Mart,

Stond er een tijdje geleden al (klik hier, stukkie verder ook foto's), MPX heeft inmiddels ingezien dat kunststof niet voldoet. Plaatje wat je erbij hebt past prima op de MPX motoren, heb je een hongkong motortje passen er waarschijnlijk slechts 2 gaten op het MPX motorschotje.

Succes met opbouwen. Kleurtje is geen probleem, willekeurige autolak pakken en voor zekerheid even checken of het het schuim niet aantast, bijvoorbeeld aan binnenkant van cockpit kapje (ik heb nog nooit meegemaakt dat Elapor aangetast wordt door lak). Post even fototje als ie klaar is, ben benieuwd :cool:



Heb hier een nieuwe staan, normale set #21 4243, zoals ik vermelde met aluminium motorspant. Gaat speciaal projectje worden, kom er nog wel op terug. Hoop er dit weekend aan te kunnen beginnen, volgend weekend moet ie vliegen... :cool:
Die heeft het betreffende weekend dus gevlogen.

Heb 4 groepen verlichting
  1. Cockpit (wit) vleugels (rood en groen op tips) en flaps (rode stips)
  2. Romp + staart/stabilo
  3. Linker vleugelhelft
  4. Rechter vleugelhelft

Waarbij 2, 3 en 4 vanaf afstandsbediening separaat in en uit te schakelen zijn of van mode te wisselen (kleur wisselen, knipperen, stroboscoop etc, 9 modi totaal). Kan ze ook gelijktijdig van mode laten wisselen.

Was even wat werk (150+ soldeerverbindingen! bijvoorbeeld :rolleyes:) maar resultaat mag er zijn. Daglicht is geen vereiste meer om te kunnen vliegen :cool:


Inmiddels een paar weken verder, heb eerste filmpje. Buurman maakte 'm met telefoon, helaas nog geen goede kwaliteit, dat volgt nog wel eens. Alvast om idee te geven.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
funclub aanschaffen met welke motor

goedendag allemaal

ik heb toch als opvolger van de easy star de funclub gekozen

maar nu het volende natuurlijk de set up er is al veel over geschreven maar toch nog wat vragen

ik houw wel van een beetje over power (easy star met een 2200kv)
kwam ik op wat motoren die mischien wel wel kunnen en graag even julie mening daar over

Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor


Spec.
Battery: 3~5 Cell /11.1~18.5V
RPM: 1100kv
Max current: 50A
No load current: 3.1A
Max power: 910W
Internal resistance: 0.023 ohm
Weight: 159g (including connectors)
Diameter of shaft: 5mm
Dimensions: 35x48mMax thrust: 2150g

kwa max thrus lijkt het wat aan de hoge kand


Turnigy D3548/6 790KV Brushless Outrunner Motor


Spec.
Battery: 3~5 Cell /11.1~18.5V
RPM: 790kv
Max current: 40A
No load current: 1.8A
Max power: 715W
Internal resistance: 0.040 ohm
Weight: 159g (including connectors)
Diameter of shaft: 5mm
Dimensions: 35x48m
Prop size: 11.1V/12x12 18.5V/11x7
Max thrust: 1650g

deze komt denk ik wel wat beter in de buurt kwa thrust

Turnigy D3536/5 1450KV Brushless Outrunner Motor


Spec.
Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
RPM: 1450kv
Max current: 45A
No load current: 3.5A
Max power: 655W
Internal resistance: 0.023 ohm
Weight: 102g (including connectors)
Diameter of shaft: 5mm
Dimensions: 35x36m
Prop size: 7.4V/9x6 14.8V/8x4
Max thrust: 1380g

en deze als laaste

waar zouden julie voor gaan

grt ncik


 
Mis nog waarmee je wilt vliegen, ik ga er even vanuit dat dat 3 cellen is, dan eerste motor pakken, alleen al op KV getal. Zie ook openingspost, bewezen motor in Funcub.
 
Hee Roel, leuk speelgoed he... :p

Inmiddels al drijvers gehaald? Zin om een keer te gaan watervliegen (bootje regel ik wel, zwemseizoen is ten einde) :cool:
 
Hi Rob,

Ik heb helaas nog geen drijvers besteld. Daar ben ik ook al bijna een jaar mee bezig..:oops: Toch maar eens wat hoger op mijn prioriteitenlijstje zetten..:D
 
Laatst bewerkt:
Hi Rob,

Ik heb helaas nog geen drijvers besteld. Daar ben ik ook al bijna een jaar mee bezig..:oops: Toch maar eens wat hoger op mijn prioriteitenlijstje zetten..:D

Goedemorgen,
Yep, ik heb ze al een tijd in de bestelling staan (Zaltbommel) maar levertijd nogsteeds onbekend... Elders ook geprobeerd maar geen geluk tot nu toe. Gezien het aantal posts en ook op andere sites zou je verwachten dat een fabrikant die erachter komt dat een product een echte hit is, dat ze er dan ook meer van gaan maken....zal wel aan mij liggen....:confused:
Enfin, wel alvast een 3 blads 10x7x3 opgehaald want met ski's of floats is de prop-grond afstand natuurlijk een stuk kleiner (dan met die grote wielen).
gr Tarkan
 
Back
Top