Kort verslag Duits Open
Vrijdags 's morgens om drie uur richting Weilbach vertrokken een kleine 759 km rijden. De heen reis liep al niet geheel lekker stond in Duisburg al 4 uur in de file.
Later kreeg ik een telefoontje van het thuis front dat mijn moeder een hersenbloeding had gehad maar dat alles onder controle was en de familie vond dat ik gewoon door moest gaan.
In de namiddag om rond half zes kwam ik dan eindelijk aan in Weilbach na 14 uur continu doorrijden en alleen stoppen om te tanken.
Na een warm welkom van de voorzitter daar maar eens op zoek naar mijn pension daar aangekomen blijkt die dicht te zitten en het dichts bijzijnde hotel was 45 minuten rijden


. Om maar niet in problemen te denken maar in oplossingen ben ik terug naar het veld gereden en heb mijn modellen tent opgezet in het donker en ben daar maar in gaan overnachten.
De zaterdag morgen om half zeven eruit en de modellen opbouwen en wie kwam daar aan onze Duitse vriend Christian Seibel die ook in Swalmen mee vloog.
Samen besloten dat we het weekend elkaar helpen en ondersteunen.
Het veld was één grote natte boel je had het gevoel op je op een waterbed liep.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJJPLFWN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RESEXH8U.jpg
Om tien uur was de briefing daar bleek dat er totaal 23 deelnemers overgebleven waren. En werd ik meteen tot jury lid gebombardeerd achteraf zij de organisatie omdat ik ervaring met de F5J had.
We moesten 8 rondes waarvan 1 schrap vliegen in het weekend de zaterdag hebben we er 6 gevlogen.
De eerste vlucht van mij was goed niks te klagen het was vroeg en niet thermisch en windstil iedereen was met een minuut of zes beneden. De gemiddelde start hoogte was 190 meter en ik ben eruit gegaan op 194 meter.
De tweede ronden zag ik achter mij boven het bos op de berg een buizerd draaien dus na de start direct rechtsomkeer en op motor er heen in de laatste 10 seconden nog iets meer hoogte gepakt en op 175 meter eruit gegaan.
Binnen een minuut zat ik op een mooie uitgang hoogte dat de 10 minuten wel te doen was alleen toe begon de ellende ik was te ver weg gevlogen en had bereik problemen dan wel dan niet en het model ging alle kanten op.
Met veel pijn en moeite kon ik het model weer onder controle krijgen daarna in één streep terug gevlogen en geland om te kijken wat het probleem was.
Achteraf uit de logger gegevens en GPS gegevens bleek dat ik wel heel ver weg zat dus eigenlijk had ik achteraf wat terug moeten vliegen en door vliegen.
Derde vlucht was ook een nette vlucht 160 meter alleen toen had mijn tijdwaarnemer niet opgelet en de tijd niet geklokt dus ik had een reflight kunnen claimen maar dacht daar niet zo snel aan. Bovendien moet je bij een protest €25,00 neertellen en dat vond ik het niet waard, maar door het niet te doen was een goede klassering niet meer mogelijk.
Vlucht vier was ook een mooie ruim 9 minuten maar met alle toppers in de groep kun je het wel vergeten ook de landingen waren van het type gooi hem daar maar neer met dit als resultaat;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKZYCWCD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AL46L4QF.jpg
ja je ziet het goed een open buitenloper
Ik heb de vijfde ronde verpest door uit te schieten naar de 223 meter (foutje)
het was al later op de avond en het was niet thermisch meer wel netjes uit gevlogen bijna 9,50 minuten maar met Stefan Eder in je groep en Karel Hinsch wordt je op de hoogte afgestraft

.
Vlucht zes was ook weer netjes 175 meter en ruim negen minuten
Vlucht zeven had ik lekker verpest door maar weer eens te denken dat je een goed vliegende kist misschien toch wel beter kun krijgen en ik een lichtere accu plaats met het gevolg dat de kist K.......T vloog. Start hoogte was weer netjes 180 meter maar de tijd was slecht met 7 minuten.
na vlucht zeven was het einde dag met de tijd van 18:30 op de klok.
"s avonds gezellig op de vereniging gegeten er was een warme maaltijd gemaakt die voor de deelnemers gratis zou zijn maar toen weer niet en toch weer wel maar goed ik heb we hebben betaald en gezegd dat het geld maar in de Jugend kas moest.
De zondag dan de laatste dag 's morgens om zeven uur al het model aan het opbouwen en weer een fout gaan maken door even een vario prop te monteren, het systeem werkt overigens super alleen ik moest de veertjes voor de props nog plaatsen dus toch maar weer terug naar het oude systeem.
Vlucht acht de laatste want de fly off hoefde ik toch niet te vliegen ook deze vlucht heb ik verkloot door tijdens het aansluiten de schakelaar van het gas los te zetten en de ESC in programmeer stand schoot ondanks de snelle reactie had hij toch de rem gedeactiveerd tja dan kun je de vlucht ook wel weggooien.
De flyoffs waren schitterend om te zien men is niet boven de 68 meter gestart
met de top in ronde twee dat Primož Rižner op 33 meter eruit ging.
Het was een schitterend weekend heel veel geleerd en heel veel gezien ik ben een uitgebreid verslag met foto's en video's aan het maken voor F5J.nl.
Het weekend was ook slopend want nu twee dagen erna ben ik nog kapot.
Ook de terug reis was een ritje van ruim 12 tot 13 uur.
Het mooie is als je dan terug komt en de F5J discussie's leest over de F5J en motoren en modellen dan zie je dat de mening hier geheel anders is als daar.
De modellen waarmee gevlogen werd waren F3J modellen maar geen elektro uitvoeringen maar gewoon de neus eraf een lange neus met superlichte motoren 55 gr. de tacktiek is weg gaan op vol gas 2 sec daarna naar sleepgas
en de laatste 15 seconden eventueel naar 150+.
Doordat de neuzen zo lang zijn kunnen ze weg met accu's op het zwaartepunt en vliegen ze met accu's van rond de 850 Mah.
wordt vervolgt