Opbouwen Sab goblin

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door ekoning, 6 jun 2012.

  1. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Dit is zuur, maar deels aan jezelf te wijten.... Als je een heli overneemt kun je nooit blind afgaan op de bouwer ... Altijd de boel controleren dan had je dit kunnen voorkomen... Of het een 250 of 800 sizer is, het blijft gevaarlijk als je het niet controleerd.

    Ik weet het gezegde , achteraf lullen is makkelijk , maar het blijft zonde van die Goblin
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Bekend verhaal maar hoe controleer je dan of het goed is geborgd? Door alles los te draaien en opnieuw te borgen zie je achteraf wel of het is gedaan of niet maar daar heb je niets aan als controle.
    Het schroefdraad kan door spanning goed klemmen wat het idee kan geven dat het geborgd is maar later toch los komen, of de borging zelf laat ergens te wensen over waardoor het alsnog lost loopt.
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    daarom is het ook bloedirritant als fabrikanten al onderdelen zogenaamd met loctite en evt lagervet voormonteren. Wil je het absoluut zeker weten zul je het toch zelf moeten doen.

    In dit geval had misschien een preflight check het ook kunnen voorkomen. Al geef ik eerlijk toe die zelf niet bewust uit te voeren... ga ervan uit dat de meeste dingen zichzelf aankondigen tijdens het vliegen (geluiden of vaag stuurgedrag oid) maar dan is het wel zaak zo snel mogelijk te landen. Heb zo een keer geluk gehad met een trex700N waarbij de tail bladhouder bout eruit was gelopen en tailwerking onmogelijk maakte, toch zonder schade weten te landen.
     
  4. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb identiek hetzelfde gehad met mijn 2dehands raptor. Maar had het wel net op tijd gezien.

    Ik had die dag precies een voorgevoel. Ik had maar 1 vlucht gedaan en vond om één of andere reden dat het genoeg geweest was.

    Na controle thuis zag ik dat het bolletje met het allerlaatst stukje schroefdraad nog vast zat.

    1 vlucht meer of 10 sec langer in de lucht had fatale gevolgen kunnen hebben. Zeker omdat ik 4 minuten voor me gehooverd om wat fijn afstelling te doen.
     
  5. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik haal altijd alles uit elkaar, ook als het in de fabriek is voor gemonteerd.
    Bij de bouw van mijn goblin kwam ik ook een paar dingen tegen die volgens de handleiding geloctite waar, niet dus. Ook de kop zou klaar zijn, nou ik kan je vertellen dat er totaal geen vet in de lagers zat.
    Voor mij geld bij elke heli nieuw of tweedehands, alles gaat uit elkaar.


    mvg. Freddie
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @ekoning: wat 'n drama, suc6 met opbouwen,

    en als ik het goed bekeek, is da gewoon vergeten loktite te gebruiken,
    bij blouwe loktite blijft en witte stof over, als je de schroef uit draait,

    jammer, maar je bouwt hem goed weer op,
    nog eens suc6, Uwe
     
  7. -kenny-

    -kenny-

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    2
    Wat een zonde om zo een knappe heli te zien crashen.
    Bij de bouw van een heli, of elke keer ik een boutje loshaal, ontvet ik ELKE bout én binnenschroefdraad met white spirit.
    Tenminste nadat er een bout van een de feathering spindle van mijn trex 450 loskwam. Had het net op tijd gezien om een ramp te vermijden. Dit was mijn eerste bouw en had er wel loctite aan gedaan maar niet ontvet.
    Sindsdien ontvet ik elke bout, zonder fout :) het is ronduit schokkend om te zien hoeveel vuil en snijolie er nog van die boutjes komt. Zo kan loctite onmogelijk werken. Er is er nooit meer één losgekomen. Ook check ik om de zoveel vluchten of er niets los aan het komen is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Indd een hele simpele error met desastreuze gevolgen. Sterkte man! Heb na de crash met mn Henseleit wel een idee hoe dat voelt.. KL*TE! :(
     
  9. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, daar schrok ik ook van, ik heb de heli gebouwd overgenomen van een mbf lid hier en die verzekerde me dat alles goed gebouwd was en overal locktite op zat. Op deze swash kogel is duidelijk geen locktide te zien.

    Anyway ik heb de spullen voor de herbouw al binnen en ga de heli uit elkaar halen en locktite, locktite, locktite.

    Geleerd:
    alles wat je koopt (nieuw of gebruikt) zelf uit elkaar halen en locktite erop , desnoods de heli even een nachtje in een locktite bad. hehehe , wordt prijzig badje.
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Sukses met het herstel van je machtig mooie heli.
    Zal vast gaan lukken en straks vliegt het weer super.
    Gr E
     
  11. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Ik weet niet of je de bladen alweer gekocht hebt, zo niet dan heb ik eventueel nog een set origineel SAB main en tail blades voor de Goblin splinternieuw en dus nooit gebruikt te koop liggen....
     
  12. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    bladen waren niet leverbaar bij fast-load en
    ja , die adv zag ik al en heb al gereageerd.
    ik ga het geld nu overmaken
     
  13. Hi-SkyPER

    Hi-SkyPER

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Lommel(B)
    Voor alle zekerheid de mijne opnieuw extra geloctided ;-)
     
  14. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    nou eindelijk de tijd om de goblin op te bouwen en alles los gemaakt en geloctided en geupdated, morgen de maiden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    updated met fusuno g10, geen carbon maar plastic met glasvezel versterkt , nou ik vlieg toch nog maar sport en de frames waren sterk bij buigtest, zelfs stugger dan de carbon versie die ik voor de zekerheid op voorraad heb liggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Goed te zien dat je de Goblin weer klaar hebt Erik:thumbsup:
    Alleen die frame kleur vind ik persoonlijk niets, maar goed dat is mijn mening:)
    Succes met de maiden morgen.

    mvg. Freddie
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoorte ik maiden en morgen

    suc6 Erik !!

    groetjes van Uwe
     
  17. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    Maiden goed verlopen, heli vloog als op rails, met de goblin vliegen, ding is zoooo makkelijk te repareren, overal kan je makkelijk bij en past altijd perfect. Ben blij
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Feli @ekoning:
    en prima, dat alles naar wens gaat, mooi he
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Fijn dat je Goblin weer strak vliegt.
    Altijd heerlijk om een fijne en goed vliegende heli te hebben.
    Zou het mogelijk zijn voor mij om eens jouw Goblin 700 te zien vliegen in het echt?
    Ik woon niet eens zo gek ver bij jou vandaan en indien mogelijk zou ik graag eens langs willen komen op de korte termijn om die machtige heli van jou te zien fladderen.
    Is dat een optie?
    Hoor graag van jou.
    Vr Gr D
     
  20. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    ja hoor, ik vlieg elke zondag hier: REGIONALE MODELVLIEGCLUB FRIENDSHIP
     

Deel Deze Pagina