ASP FS-120 stopt abrupt

Hoi Gerben,
bedankt voor jouw inbreng.
Ik gebruik van af het begin al de F plug van OS.
De methode die jij noemt ken ik inderdaad al en werkt ook goed bij deze motor. Alleen , zoals ik al eerder noemde, moet ik vrijwel elke keer dat ik ga starten de choke gebruiken. Plus het feit dan de hoge toerennaald maar 'n halve slag open hoeft te staan is al raar op zich.

Groet
Theo
 
Ik bedoelde idd de lage toeren.
Ik zou eerst kijken of het zonder pomp kan.
Omdat je de naald erg ver kan indraaien denk ik dat je toevoer geen probleem is. Zit er tegen over de hoofdnaald nog een naald?
Zo ja deze richting je hoofdnaald draaien. 1/8 slag per keer. daarna je hoofdnaald ook 1/8 slag uitdraaien en kijken hoe de motor loopt.

Er is geen extra naald aanwezig. Deze ASP heeft maar 2 naalden, stationair en hoge toeren.
 
HobbyKing Forums - ASP 4 STROKE Manuals
Hier is een handleiding van de magnum 120, deze zou identiek zijn.
Er staat hier voor indraaien high speed op 2,5 slag.
Ik denk dat je low speed needle verder moet worden ingedraaid (rijker)
Stationair kun je met je trim op de zender regelen.
Doorloop ook even de stappen voor de low speed needle, eg kijk even hoe je motor op pakt na 30 sec stationair.


Ik heb de handleiding van de Magnum. Er staat alleen wat anders v.w.b low speed needle..............Turn it counterclockwise(dus naar links, komt naar buiten) to richen the mixture........... Turn it clockwise(dus naar rechts, naar binnen) to lean the mixture. Dit is dus wat anders als jij schrijft ;)
 
Mn gevoel zegt naar binnen omdat je dan de gap tussen je naalden gelijk kan houden, echter choke belemmert de luchtstroom en maakt je mengsel rijker.
Mijn conclusie zou dus zijn dat je nu onderin te arm staat dus uitdraaien om rijker te zetten.

Doe dit met 1/8 slag per keer.
 
Ik heb net diverse manuals van ASP 4 strokes zitten bekijken en met name de stationairsproeier. Bij de een moet je hem eerst indraaien en dan 2 of 4 slagen uitdraaien en bij de andere motor is het juist andersom. Eerst helemaal uitdraaien en dan 4 of 6 x indraaien.
Lekker duidelijk zo!!!!!!!!!:rolleyes:
 
Dan houdt je 2opties over, beide proberen.
Ik zou eerst je motor warm draaien op de huidige settings. Dan weet je zeker dat je geen problemen van een koude start hebt.
Als de motor maar goed blijft roken.

P.s. Schrijf de huidige settings ff op.
 
Toch even terug naar het oorspronkelijke probleem.
Je stond zo rijk dat je motor uitging, kort gezegd je gloeiplug werd uit gepist.
Dit heb je met de main needle gecorrigeerd. Armer gezet.
Nu staat je main needle zo arm dat je moet choken om te kunnen starten.
Hoofdnaald op 1 1/2 slag zetten en de stationair naald indraaien. Armer zetten dus.
Doe dit met warme motor.
Op 1 1/2 slag mag je motor wel iets rijk staan maar moet hierop wel blijven draaien.
 
Bij de volgende kans om weer te gaan proefdraaien neem ik de aanbevelingen mee :smile:
Bedankt en ik laat het wel weer effetjes weten hoe het is gegaan.
 
Ik zal wel iets gemist hebben maar het is toch normaal eerst te choken voordat je start? Als ik het goed begrijp had je eerst een probleem dat de motor afsloeg bij stationair lopen. Dat is nu opgelost door de "lage" naald wat armer te draaien.

Nu zou ik eerst lekker gaan vliegen en de motor verder laten inlopen. Waarschijnlijk zul je op een gegeven moment de lage naald nog wat armer zetten. Dan ben je klaar met inlopen en zul je, als het goed is, er nooit meer aan hoeven te komen. De hoge toerennaald moet je soms wel iets afstellen, afhankelijk van de temperatuur.

Voor de rest niet meer aankomen!

Volkert
 
@volkert, choke die je alleen bij een koude motor. 1/2 slag op de hoofdnaald is erg weinig.
Ik zou er zo nog niet gerust op zijn om te vliegen.
 
Laatst bewerkt:
bij de heli met een .55 choke ik alleen de eerste start, verder loopt hij bij de eerste tik van de startmotor

mn trainer is eigenlijk hetzelfde, als ik moet choken komt het omdat ik zelf zit te rommelen..
 
Een methanol motor choke ik eigenlijk nooit.
Volgas, met choke klep dicht primen,(3slagen aan de prop.) daarna gas dicht choke open, gloeien en starten. Werkt eigenlijk altijd.
 
Een 'warme' 4-takt moet je vaak toch even choken om hem weer te starten.
Bij een 2-takt (zoals ik hierboven aangehaald zie) is dat toch anders.

Gerben
 
Als de problemen zich voor blijven doen kun je de motor eens controleren op lossen schroeven / onderdelen. Het komt bij alle merken voor dat er bij een nieuwe motor wel eens wat los zit. Het gevolg is dat de motor valse lucht gaat aanzuigen. Je kunt dan afstellen wat je wilt maar krijgt het nooit goed. De enige remedie is dan om alles te controleren en eventueel vast te zetten.

Gebruik een goede brandstof, 10% oliepercentage lijkt misschien mooi, maar is echt veel te weinig. Alle fabrikanten schrijven brandstof voor met een olie percentage van 18 - 20%. Dit doen ze om hun produkt te beschermen en een optimale werking te garanderen.
Zelf vlieg ik al ca. 30 jaar met brandstofmotoren en heb vele brandstoffen gebruikt. De beste tot nu toe is Coolpower. De kwaliteit hiervan is erg goed en zeer kostant. Vaak lees je ook verhalen over roest in de motor, bij Coolpower zul je hier geen last van hebben omdat de gebruikte methanol van zeer zuivere kwaliteit is.

Grt,

Arnoud.
 
Met al deze goede tips zal het zeker gaan lukken, maar het zal nu wel eventjes duren voordat ik de motor kan laten draaien. Of het regent of het is mij te koud.
V.w.b. de brandstof ga ik óók wat veranderen, want op roest zit ik zeker niet te wachten. Bedankt Arnoud!

Als het zover is ga ik alles weer stap voor stap doornemen met alles wat er in dit draadje is genoemd :)

Theo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Theo,
Als je gewoon de instructies opvolgd die bij je motor zit zou het toch goed moeten komen lijkt mij.
Ik wil zo'n zelfde motor aanschaffen voor mijn Ultimate .
En heb hier en daar wel wat gelezen maar nergens echt problemen ontdekt over deze motor.
Kijk anders ook een op youtue ASP - 120 inlopen.
Daar wordt je ook wel eens wijzer van.

ps, waar heb die motor gekocht wat heb je er voor betaald en hoe lang duurde de levering.

Veel succes met het inlopen.
Mvg, Stef ;-)
 
Hoi Stef,

1e: Er zit géén instructie bij, alleen 'n algemene beschrijving.
Ik heb de instructies van de Magnum genomen, want die is hetzelfde.
2e: Als je goed gelezen heb is er iets mis met de standaard instelling
af fabriek en dat prbeer ik stapje voor stapje aan te passen.
3e: Met ASP moteren is niets mis. Ik had er drie, maar met de verkoop
van 'n vliegtuig heb ik er nu nog twee. De 10 cc loopt als een
zonnetje.
4e: Voor prijzen kijk bij HK in HK China. Levertijd ongeveer 14 dagen.
5e: Levensduur is mij nog niet bekend want de oudste ASP motor was 3
jaar en liep uitstekend.
6e: Het is dus niet mijn eerste ASP en weet dus wel hoe ik motoren moet
laten inlopen, maar bij deze FS120 gaat het effetjes anders deze
keer. Vandaar mijn vragen op het forum of er anderen zijn met
dezelfde ervaring.

Groet
Theo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Theo ,

Bedankt voor je antwoord , ik vind het wel een intresante discussie omdat ik ook zo'n zelfde motor wil gaan kopen voor mijn Ultimate van G.B.

Succes , Stef
 
Back
Top