Flyvefisken 1/50 Billing Boats - Flex 300 klasse Danish Marine Vessel

Kocht van frank deze kit van billing boats

fly2mr.jpg

800pxrdnp555storen1.jpg



Aangedreven door 3 electromotoren.
Zeer mooi beslag.
Gedeeltelijk gebouwd.
Lengte 108 cm
Hoogte 44,5 cm
Breedte 17,3 cm



paar foto's van het half afgewerkte model

user35506pic12328813499.jpg

user35506pic12328713499.jpg

user35506pic12328513499.jpg

user35506pic83073131800.jpg

deze vond ik op google is dit de draairichting of kun je alle kanten meeop?
dsc02356jk.jpg


zoals jullie zien bouwde frank hem netjes op ... zal mn beste been moeten voorzetten in deze bouw :)
 
Laatst bewerkt:
heb nog een vraagje, bouwde al paar torpedoschepen maar deze flyvefisken heeft in de voorboeg een boegschroef ... daar ben ik leek in ... wat zou ik me best aanschaffen om dit te verwezenlijken, wie deed dit al bij dit model en hoe waren de ervaringen ... en hoe bestuur je zo'n systeem ... wil hem 95 % scale bouwen dus met alle details maar eerst moet de aandrijving 100% geinstalleerd zijn zodat de dekken kunnen vastgelijmd worden en het scratchen kan beginnen!

this heel wat weet het maar met jullie kennis lukt het me wel ... kan alle raad gebruiken ... alvast op voorhand bedankt gasten ;-)
 
Hoi Karel. Qua draairichting van je schroeven: daar is al heel veel over geschreven.

Maakt in mijn mijn optiek weinig uit. Wat je kunt doen (als het model af is) is je buitenste schroeven omwisselen en kijken of het qua snelheid, vaarbeeld en wendbaarheid veel uitmaakt. Ik denk het niet.
Wat is wel zou doen is die schroeven vervangen door messing schroeven van Raboesch. (Type 162D) Zelfde diameter nemen. Meer rendement en ze zien er mooier uit.

Over de boegschroef: Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik het niet doen.
Reden: In de praktijk zul je 'm niet nodig hebben, als je tenminste 2 regelaars aan je motoren knoopt. (1 aan je middenschroef en 1 aan je beide buitenboordschroeven)
Dan kun je prima d.m.v. de schroeven en je roeren op lage snelheden manoeuvreren.
Zo doe ik het tenminste met mijn Schnellboote:
Roeren naar bakboord, middenmotor langzaam vooruit, beide buitenboordschroeven langzaam achteruit en je kunt bijna fileparkeren, evenwijdig aan een steiger.

Bovendien: een boegschroef zal in de Flyvevisken heel erg onderin de boeg moeten zitten om er effectief gebruik van te maken. Moeilijk bereikbaar dus en als je 'm op volle kracht laat lopen zou het wel eens veel " gesnotter" en weinig effect op kunnen leveren. Hij zuigt dan nl. aan de ene kant lucht aan in plaats van water.
En op volle kracht zou hij wel eens boven de waterspiegel uitkomen. Gevolg: nog meer weerstand.
Als ik jou was zou ik de boegschroef imiteren met twee stickers. Een aan bakboord en een aan stuurboord.
just my two cents....;)
 
ok is misschien zo beter dan zonder boegschroef ... als het effect zo miniem is kan ik misschien meer tijd steken in het superdetailleren van de bovenbouw ... anderzijds kan je altijd wat bijleren natuurlijk ... de lengte is ook nie zo mega tegenover de 1/100 schepen, kwa gewicht moet de boegschroef dan wel werken tegenover deze pak nu dat hij 5kg zou wegen das net iets te weinig om zoiets functioneel werkend te maken ... dan kan je best je geld ergens anders insteken he

bedankt voor de input gasten ;-)
 
die Raboesch. (Type 162D) schroeven zouden ze die ook bij conrad of shamrock hebben ?

rab16201250.jpg


D-type 162

162-01 20 0,79 R M2 20,5
162-02 20 0,79 L M2 20,5
162-03 20 0,79 R M3 20,5
162-04 20 0,79 L M3 20,5
162-05 20 0,79 R M4 20,5
162-06 20 0,79 L M4 20,5
162-07 25 0,98 R M2 25,6
162-08 25 0,98 L M2 25,6
162-09 25 0,98 R M3 25,6
162-10 25 0,98 L M3 25,6
162-11 25 0,98 R M4 25,6
162-12 25 0,98 L M4 25,6
162-13 30 1,20 R M4 26,7
162-14 30 1,20 L M4 26,7
162-15 35 1,40 R M4 31,1
162-16 35 1,40 L M4 31,1
162-17 40 1,60 R M4 35,6
162-18 40 1,60 L M4 35,6
162-19 45 1,80 R M4 40,0
162-20 45 1,80 L M4 40,0
162-21 50 2,00 R M4 44,5
162-22 50 2,00 L M4 44,5
162-23 55 2,20 R M4 49,0
162-24 55 2,20 L M4 49,0
 
Laatst bewerkt:
Niet op voorraad. Ze kunnen ze allicht bestellen.
Maar Fred van TopF-products heeft ze ook, en als je geluk hebt ook op voorraad.
Goeie webshop, gespecialiseerd in de marine-modelbouw.
HOME

(Niet teveel kwijlen bij al dat moois in z'n webshop...;))
 
ook niet op voorraad maar heb mn boot maar op 15 december dus heb ze nog niet direct nodig, is op de beurs van bornem in januari is rondkijken ... die hadden verleden jaar veel beslag voor boten mee
 
bedankt koos voor de link, ook uitgebreid assortiment aan beslag heel handig voor superdetail te ondersteunen

he frankwin zal me best doen heb jij ergens foto's van die boot waar er vanachter geleide raketsystemen tijdelijk werden geplaatst, één van de zusterschepen zou ermee uitgerust geweest zijn ... ben hier nog leek in weinig echte detail close ups te vinden van die flyvefisken ... ook zonder boegschroef word het topper ! Alé da hoop ik toch :p
 
Hoi Karel,

Ik heb meerdere malen met deze schepen in een eskader gevaren en het is niet dat een zusterschip ermee uitgerust was, het zijn eigenlijk modules waarmee de schepen uitgerust werden aan de hand van welke taak ze gingen doen.
Hieronder zie je bijvoorbeeld dat ze als mijnenlegger is uitgerust
flyvminer.jpg


Hier zie je bijvoorbeeld dat ze is uitgerust met Harpoons (de schuine kokers) en Nato Sea Sparrow Missile (de rechtop staande met rode dop)
harpoonmissilcont.jpg


Verder kunnen ze nog uitgerust worden als mijnenjager, dan hebben ze een drone bootje bij zich
MSF2(1997).jpg


hopelijk kun je hier iets mee

gr
Koos
 
Hoi Karel,

Ik heb meerdere malen met deze schepen in een eskader gevaren en het is niet dat een zusterschip ermee uitgerust was, het zijn eigenlijk modules waarmee de schepen uitgerust werden aan de hand van welke taak ze gingen doen.
Hieronder zie je bijvoorbeeld dat ze als mijnenlegger is uitgerust
flyvminer.jpg


Hier zie je bijvoorbeeld dat ze is uitgerust met Harpoons (de schuine kokers) en Nato Sea Sparrow Missile (de rechtop staande met rode dop)
harpoonmissilcont.jpg


Verder kunnen ze nog uitgerust worden als mijnenjager, dan hebben ze een drone bootje bij zich
MSF2(1997).jpg


hopelijk kun je hier iets mee

gr
Koos


er zit foutje in de eerste 2 foto's kan ze niet bekijken , bedankt koos
 
heb iets vet gevonden, de rocketmodules die op de flyvefisken geinstalleerd kunnen worden

The launchers actually has below the deck equipment/controls -- these are danish (specific) modules that fits into the previous flyvefisken OPV or Niel Juels -- which now moves on the Absaloms.

6bdd06e0.jpg

7daa2b34.jpg


{left}Diagram of all the Mk.48/56 mods
5204f499.gif


Here's the mod3 with dualpack launchers.
e590ac6a.jpg


Having given the current and upcoming needs of the RAN and RNZN some thought, particularly with the importance of minor vessels/warships for MCM, survey or general patrol work, I began thinking about what modular systems are currently available for naval vessels. This then led to thinking about what modular conventions exist or are currently in the works.

At present, I am aware of three types of modular naval systems which exist or are under development, and a fourth which (AFAIK) is just proposed. The types which exist revole around several ISO-containerized MCM modulars for use from the Canadian Kingston-class MCDV, the Danish StanFlex containerized system (used aboard the Flyvefisken and Absalon-class vessels). In development are the LCS-type vessels which are to employ modules to provide ASW, MCM, ASuW and other capabilities. In addition, BMT Defence of the UK has proposed Venator concept for modular, reconfigurable minor warships..

One thing which has occurred to me is that all the different designs seem to be essentially re-inventing the same concept. Given the various pressures on defence budgets, with the limitations that puts on differing vessel designs available, and even more importantly, the limitations on vessel numbers, it seems that in many cases, having reconfigurable vessels will increase in importance. Admittedly, a reconfigurable vessel will likely not be as efficient at a given role as a purpose-designed and built vessel, the ability to reassign a vessel between different tasks can allow a smaller number of vessels to perform the overall duties of a larger number of more diverse vessel classes and types.

So far, there does not seem to have been any attempt at standardizing the types of modules or the interfaces these modules would use. Is it possible (or perhaps even a good idea) for some types of modular systems to have a certain degree of commonality in terms of universal power and sensor/command connections? Or perhaps should modules be grouped by function, size of location aboard ship? If modular systems are the way to go for a number of naval functions, does it make sense for some organization or body (like NATO) to develop a set of standards which different manufacturers can then design towards
 
DIAB Technologies engineers are now working closely with leading naval architects OSK-ShipTech A/S to convert an existing 54 meter (177 ft.) long, 400 tonne Standard Flex 300 patrol boat into a diving support vessel.

The Standard Flex vessels (also known as the Flyvefisken Class) were built for the Royal Danish Navy by the Danish Shipyard Danyard A/S between 1987 and 1996 using primarily sandwich composites based on DIAB polymer cores. A total of 14 vessels were built. To provide true multi-role flexibility the vessels have the ability to accept various containerized modules relevant to specific duties such as surveillance, surface combat, anti-submarine warfare (ASW), mine counter measures / minehunter, mine laying or pollution control.

DIAB Technologies involvement has included assisting OSK-ShipTech A/S with the design of new sandwich composite bulkheads, decks, superstructure and main keel plus the addition of two side keels to improve vessel stability during diving operations. Specifically DIAB Technologies engineers have carried out strength calculations, developed the various laminate specifications and produced all detail drawings.

As part of the contract, DIAB Technologies is engineering the structure in order that it is able to safely withstand the additional load requirements caused by the addition of a diving platform to the transom and the mounting of the a compression chamber, RIB davit and five new winches to the deck.
 
The LCS modular design was adopted from the successful Danish STANFLEX 300 (Flyvefisken-class) ship. The
Danish concept combines a standard hull with modular
systems that can quickly change functions. It consists of
fully containerized weapon systems for surveillance and
patrol, escort, mine countermeasures, and other duties. The
ship can carry a modal plug-and-fight mission package
for antisubmarine warfare (ASW), mine countermeasures
(MCM), or surface warfare (SUW).
1
Current plans envisage procurement of 64 mission packages (24 SUWs, 24
MCMs, and 16 ASWs). Reportedly, average time for the
mission package change-out to full operational capabilThe LCS’s missions were not
sufficiently studied before
construction began, but the
design can still be improved.
ity, including systems testing, is two and a half days. A
module can be swapped within 24 hours.
2
The LCS’s primary missions are to counter the threat
of small boats, diesel submarines, and mines in the littorals. Secondary missions include intelligence, surveillance,
reconnaissance, maritime intercept operations, homeland
defense, support of special operations teams, and logistic
support for moving personnel and supplies. Other missions
being considered include fire support, carrying Marines,
and medical and humanitarian assistance. Unlike other
large U.S. surface combatants, the LCS was designed to
carry out a single primary mission at any time.
DIAB Technologies engineers are now working closely with leading naval architects OSK-ShipTech A/S to convert an existing 54 meter (177 ft.) long, 400 tonne Standard Flex 300 patrol boat into a diving support vessel.

The Standard Flex vessels (also known as the Flyvefisken Class) were built for the Royal Danish Navy by the Danish Shipyard Danyard A/S between 1987 and 1996 using primarily sandwich composites based on DIAB polymer cores. A total of 14 vessels were built. To provide true multi-role flexibility the vessels have the ability to accept various containerized modules relevant to specific duties such as surveillance, surface combat, anti-submarine warfare (ASW), mine counter measures / minehunter, mine laying or pollution control.

DIAB Technologies involvement has included assisting OSK-ShipTech A/S with the design of new sandwich composite bulkheads, decks, superstructure and main keel plus the addition of two side keels to improve vessel stability during diving operations. Specifically DIAB Technologies engineers have carried out strength calculations, developed the various laminate specifications and produced all detail drawings.

As part of the contract, DIAB Technologies is engineering the structure in order that it is able to safely withstand the additional load requirements caused by the addition of a diving platform to the transom and the mounting of the a compression chamber, RIB davit and five new winches to the deck.
 
Laatst bewerkt:
currently the following 11 SF300 are still in service:

MCM outfit:
- P552 HAVKATTEN (1990)
- P553 LAXEN (1991)
- P554 MAKRELEN (1991)
- P555 STØREN (1992)

FAC outfit:
- P557 GLENTEN (1993)
- P560 RAVNEN (1994)
- P561 SKADEN (1995)
- P562 VIBEN (1996)

Surveillance/patrol outfit:
- P558 GRIBBEN (1993)
- P559 LOMMEN (1994) (used for test purposes, planned for decommissioning)
- P563 SØLØVEN (1996)

three other ships are laid up:
- P550 FLYVEFISKEN (1989) (planned for decommissioning)
- P551 HAJEN (1990) (planned for decommissioning)
- P556 SVÆRDFISKEN (1992) (decommissioned 2/06)
 
Laatst bewerkt:
heb duidelijke foto gevonden op het web van de flyvefisken die in mn hoofd zat , deze wordt het , iets heel origineel

fly1b.jpg


HAJEN equipped as a guided missile vessel with Harpoon SSM,
Sea Sparrow SAM and torpedoes.


flyvefiskenklassenikamp.jpg

fly7h.jpg

fly4u.jpg

flyvefiskenklassenikamp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top