Onbekende zwever 4.04 meter = Fafnir 2

Ik was niet in hoger sferen, maar in magische sferen (paar dagen Disneyland). Ik zal spoedig het artikel bij de FafnirII tekening inscannen, mail ik het naar Willem toe (geef me je email adres even per pb).

Mooi kissie! Ik zou er (indien mogelijk) zeker rolroeren op zetten, zoals Maarten al aangaf ga je hier zonder rolroeren veel ruimte (nou heb je dat wel) en stil weer voor nodig hebben. Hou er ook rekening mee dat zo'n grote kist mogelijk niet meer met de hand te starten is maar dat je misschien een bungee nodig gaat hebben. Heb je al een schatting van het gewicht?
 
Ik was niet in hoger sferen, maar in magische sferen (paar dagen Disneyland). Ik zal spoedig het artikel bij de FafnirII tekening inscannen, mail ik het naar Willem toe (geef me je email adres even per pb).

Mooi kissie! Ik zou er (indien mogelijk) zeker rolroeren op zetten, zoals Maarten al aangaf ga je hier zonder rolroeren veel ruimte (nou heb je dat wel) en stil weer voor nodig hebben. Hou er ook rekening mee dat zo'n grote kist mogelijk niet meer met de hand te starten is maar dat je misschien een bungee nodig gaat hebben. Heb je al een schatting van het gewicht?

Welkom terug Raymond, je zult nu wel moe zijn van atractie in en weer uit. Was het Disneyland of Eurodisney? Scheelt een paar duizend Km.Ik kan me dat nog goed herinneren. Geniet er maar van want deze periode het is zo weer over.
Het gewicht leeg is nu 3030 gram daar moet nog electronica en Lood (466g)in voor de balans.
Ik heb wat gewicht kunnen verwijderen. er werd vroeger zwaar materiaal gebruikt.
Hopelijk gaat de vleugelbelasting van 47 naar 44 g/dm2.
Waarschijnlijk eers testen 2D, als dat lukt, 1 seizoen vliegen en van het najaar rolroeren verstoorders en opnieuw bespannen.
Ik laat mijn mailadres via PB achter.
Inmiddels is de romp Beige met Bruine accenten. Meer Vintage-look
 
je zult nu wel moe zijn van atractie in en weer uit. Was het Disneyland of Eurodisney? Scheelt een paar duizend Km.
De tijd tussen attractie in en uit is over het algemeen een stuk korter dan tussen 'uit' en 'in'. Die wachttijden vallen niet altijd mee. Het was trouwens Eurodisney, de versie in LA hebben we (zonder zoon) in 2003 al eens gedaan.

Jammer dat je hem motoriseert, maar ik begrijp het wel. Bij oldtimers vind ik het vaak nogal ontsierend, bij moderne zwevers is dat minder het geval. Is een opzetmotor een optie?
Waarom eerst 2D proberen? De bestuurbaarheid is dan een stuk minder, en de kans op een crash daarmee groter. Ik zou er meteen een pakket arbeid in stoppen en rolroeren maken. Het zou jammer zijn als een tip de grond een keer meepakt waar rolroeren dat hadden kunnen voorkomen. Voor dit soort mooie kisten moet je de tijd nemen, niet meteen willen vliegen (ik weet het, valt niet mee!).
 
ik probeer de neus terug te plaatsen als de spinner er af is. de sleep voorziening komt er zeker in. en dan heb ik zeker de rolroeren nodig!
Ik ga e.e.a. overwegen.

De vorige eigenaar gebruikte een lierhaak onder deze zwever.
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik jou Flying Cloud nu wat nauwkeuriger bestuderen...
Deze kleurstelling (en dus de verf)heb ik ook al gebruikt voor mijn Cirrus!
Dus niets gejat!! trouwens....beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Die rolroeren moet ik toch maar eens goed overdenken............
Origineel is deze zwever al 2D ontworpen.... dilemma's
 
opmerking

Terechte opmerking van Fotor.
Schaalzwevers hebben hun rechten.

Jammer dat je hem motoriseert, maar ik begrijp het wel. Bij oldtimers vind ik het vaak nogal ontsierend, bij moderne zwevers is dat minder het geval. Is een opzetmotor een optie?
Waarom eerst 2D proberen? De bestuurbaarheid is dan een stuk minder, en de kans op een crash daarmee groter. Ik zou er meteen een pakket arbeid in stoppen en rolroeren maken. Het zou jammer zijn als een tip de grond een keer meepakt waar rolroeren dat hadden kunnen voorkomen. Voor dit soort mooie kisten moet je de tijd nemen, niet meteen willen vliegen (ik weet het, valt niet mee!).
 
Inmiddels heb ik deze kist weer opgepakt en ben begonnen met een aantal aanpassingen.

1) ik heb een 550 watt buitenloper ingebouwd 35 x42 1000 r/v
2)de knik van de vleugels was niet gelijk deze moeten gelijk zijn
3) de rolroeren gaan er definitief inkomen voor een betere bestuurbaarheid.
4) pendelroer is aangepast
5) coverall als bespanning
 
Laatst bewerkt:
Heren inmiddels ben ik al een stuk opgeschoten met de FAFNIR II
Gezien onderstaande foto ben ik hier nu zeker van. de fafnir op onderstaande foto heeft ook een span van 4.0 meter. De vleugels zijn samen 3,80 meter en daar komt nog de breedte van de romp 25 cm bij.
Foto van mijn vorderingen volgen

Het gaat dus om de versie middendekker D-SAO-PAULO
full


Nu maar hopen dat mijn Fafnir wil vliegen....
Gewicht van mijn Fafnir is op 4.00 kg uitgekomen

Nog een link naar de MFT
http://www.retroplane.net/forum/images/uploads/espenlaub/01_Fafnir_206.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's moeten buiten, maar ja....... het regend al 14 dagen :(

Dit is een foto voor de "verbouwing, begin van dit draadje
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor !

En.. Daar past heel mooi een motor met een verlengde as in :-)...
Als je de neus eraf zaagt en dan een spinner monteert gaat je hele neus eraan vrees ik en dat zou ik persoonlijk eeuwig zonde vinden van dit model.
Mocht je tips willen over hoe dat te doen met een verlengde as dan ben je welkom hoor, ik heb ook nog een voorraadje verlengde assen liggen ..........

Goed weekend,

Paul.


Edit.. ik zag dat je al een motor ingebouwd had. Hoe ??
 
Vandaag is het (nog) droog dus alvast een paar foto's.
In principe kan hij de lucht in als het weer mee wil werken.
Daarna ga is de karakteristieke ronde bruine rand aanbrengen op de voorlijst van de vleugels. De tekst SAO PAULO moet er nog opkomen en de canopy strepen zijn nu tijdelijk zwart. Daar moet ik nog bruine tape voor zoeken.

De tweede foto van het hoogte pendelroer heb ik links al aangepast rechts is nog origineel met een veel te grote spleet tussen de romp

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je alles origineel wil maken, is het dan ook de bedoeling dat de propbladen dezelfde kleur krijgen als de romp? want zo'n zwarte wieken ontsierd de boel helaas wat.

er is zelfs ergens een filmpje van een man die de prop iedere keer op dezelfde plek laat stoppen zodat ze met de tekening van zijn minimoa kloppen. (rood/witte romptekening)

verder is het wel een knap beestje met die knikvleugel!
maar ik ben altijd al zot geweest van de de schaalkisten van die tijd...
minimoa, fafnir etc...
 
Back
Top