F3J heb ik altijd een leuk spelletje gevonden en nu is daar F5J. De loopstart en/of de lier is ingeruild voor een e-motortje en zo kan je met minimale extra inspanningen een heerlijk potje vliegen……
Het vorig jaar heb ik gebruikt om mij een beetje te orienteren op zowel het vlieggebeuren als ook op de te gebruiken toestellen. Na mij wat verder georienteerd te hebben op de trends in F5J en zeker ook in F3J ontstond bij mij langzaam maar zeker een beeld van een toestel . En jammer genoeg was dat niet te koop, of er hing een prijskaartje aan wat mij simpelweg te hoog was. En dan is er maar één oplossing en dat is zelf wat maken.
Maar nu eerst eens het toestel wat het in mijn ogen zou moeten zijn. Op de eerste plaats wil ik de maximale spanwijdte benutten. 4 Meter spw. dus alleen al om het feit dat ik in beide ogen plastic lenzen heb en ik genoeg toestel wil kunnen zien
. Verder wordt het een tweedelige vleugel wat weer de nodige grammen aan gewicht bespaard.
Op de tweede plaats een volledig ingedekte/kunststof vleugel omdat bij een ribbenvleugel, zodra je een tik sneller wilt gaan vliegen, de weerstand fors toeneemt.
Een vleugel met een profiel wat “loopt”. Met dit lopen bedoel ik dat je bij een wat hogere vliegsnelheid nog altijd een goede glijhoek over moet houden. Dit is van belang om weg te komen uit gebieden met minder goede lucht en om na het uitvliegen van een belletje terug te komen tot in het startgebied! In eerste instantie heb ik gekeken naar de Drela profielen zoals die toegepast worden op o.a. de Starlight en de Supra. Na wat gesprekken echter met enkele F3J experts werd mij te verstaan gegeven dat er betere profielensets zijn als deze AG40 - AG43. Geert van Melick adviseerde mij een Habe profiel. Dit profiel wordt onder andere toegepast op de Shadow. En omdat je mensen die er werkelijk verstand van hebben niet tegenspreekt is de keuze dus gevallen op het NH507.
een note van mij nog wat dit betreft: ik heb me in deze laten leiden door praktijkervaringen van doorgewinterde piloten en niet door theoretische berekeningen ..................
Voor de romp kon ik wat spulletjes van een Supra op de kop tikken (staartboom, stabilo + kielvlak). Omdat het rompvoorstuk van deze Supra romp mij minder aansprak moet dit voorgedeelte zelfgemaakt gaan worden . Dan kan ik dat meteen mooi aanpassen aan het nieuwe vleugelprofiel. Moet kunnen
Ook niet onbelangrijk is de motorisering. Dat gaat worden een Riesenauer Motor en wel de Peggy Pepper 2221/12 - 2580KV mit Micro Edition 5:1NL Deze motor wil ik gaan vliegen op 4S. Mijn keuze is op deze motor en 4S gevallen omdat het in mijn optiek belangrijk is je snel te kunnen verplaatsen. Dit zal zeker niet altijd nodig zijn maar wanneer ik een paar honderd meter verderop wat vogels in een belletje zie draaien wil ik daar zo snel mogelijk bij kunnen zijn.
Na dit alles op een rijtje te hebben gezet was de volgende niet geheel onbelangrijke stap het maken van een gewichtscalculatie. De vleugel wordt opgebouwd uit schuimkernen bekleed met koolstof mat en de romp met inhoud is min of meer standaard. Desondanks is het een redelijk uitgebreid spreadsheetje geworden en het eindresultaat daarvan was dat het mogelijk is om een kist met een Spanwijdte van 3985 mm, een vleugeloppervlak van 84 dm2 te bouwen voor minder als 1750 gram en dat is inlusief de aandrijving !
Hier alvast een plaatje van wat de vleugel moet gaan worden.
Een wat uitgebreider verslag van de vleugelbouw volgt maar ik kan alvast verklappen dat de middenpanelen van deze vleugel (250 mm koorde bij de rompaansluiting naar 230 mm bij de knik en een lengte van 975 mm per paneel) gereed zijn en 310 gram wegen; 10 gram meer als gecalculeerd
)
Last but not least nog even de naam van dit toestel. Die was niet zo heel moeilijk te bedenken ….
Supra – Shadow – Arno Hacken
Het vorig jaar heb ik gebruikt om mij een beetje te orienteren op zowel het vlieggebeuren als ook op de te gebruiken toestellen. Na mij wat verder georienteerd te hebben op de trends in F5J en zeker ook in F3J ontstond bij mij langzaam maar zeker een beeld van een toestel . En jammer genoeg was dat niet te koop, of er hing een prijskaartje aan wat mij simpelweg te hoog was. En dan is er maar één oplossing en dat is zelf wat maken.
Maar nu eerst eens het toestel wat het in mijn ogen zou moeten zijn. Op de eerste plaats wil ik de maximale spanwijdte benutten. 4 Meter spw. dus alleen al om het feit dat ik in beide ogen plastic lenzen heb en ik genoeg toestel wil kunnen zien

Op de tweede plaats een volledig ingedekte/kunststof vleugel omdat bij een ribbenvleugel, zodra je een tik sneller wilt gaan vliegen, de weerstand fors toeneemt.
Een vleugel met een profiel wat “loopt”. Met dit lopen bedoel ik dat je bij een wat hogere vliegsnelheid nog altijd een goede glijhoek over moet houden. Dit is van belang om weg te komen uit gebieden met minder goede lucht en om na het uitvliegen van een belletje terug te komen tot in het startgebied! In eerste instantie heb ik gekeken naar de Drela profielen zoals die toegepast worden op o.a. de Starlight en de Supra. Na wat gesprekken echter met enkele F3J experts werd mij te verstaan gegeven dat er betere profielensets zijn als deze AG40 - AG43. Geert van Melick adviseerde mij een Habe profiel. Dit profiel wordt onder andere toegepast op de Shadow. En omdat je mensen die er werkelijk verstand van hebben niet tegenspreekt is de keuze dus gevallen op het NH507.

een note van mij nog wat dit betreft: ik heb me in deze laten leiden door praktijkervaringen van doorgewinterde piloten en niet door theoretische berekeningen ..................
Voor de romp kon ik wat spulletjes van een Supra op de kop tikken (staartboom, stabilo + kielvlak). Omdat het rompvoorstuk van deze Supra romp mij minder aansprak moet dit voorgedeelte zelfgemaakt gaan worden . Dan kan ik dat meteen mooi aanpassen aan het nieuwe vleugelprofiel. Moet kunnen

Ook niet onbelangrijk is de motorisering. Dat gaat worden een Riesenauer Motor en wel de Peggy Pepper 2221/12 - 2580KV mit Micro Edition 5:1NL Deze motor wil ik gaan vliegen op 4S. Mijn keuze is op deze motor en 4S gevallen omdat het in mijn optiek belangrijk is je snel te kunnen verplaatsen. Dit zal zeker niet altijd nodig zijn maar wanneer ik een paar honderd meter verderop wat vogels in een belletje zie draaien wil ik daar zo snel mogelijk bij kunnen zijn.
Na dit alles op een rijtje te hebben gezet was de volgende niet geheel onbelangrijke stap het maken van een gewichtscalculatie. De vleugel wordt opgebouwd uit schuimkernen bekleed met koolstof mat en de romp met inhoud is min of meer standaard. Desondanks is het een redelijk uitgebreid spreadsheetje geworden en het eindresultaat daarvan was dat het mogelijk is om een kist met een Spanwijdte van 3985 mm, een vleugeloppervlak van 84 dm2 te bouwen voor minder als 1750 gram en dat is inlusief de aandrijving !
Hier alvast een plaatje van wat de vleugel moet gaan worden.

Een wat uitgebreider verslag van de vleugelbouw volgt maar ik kan alvast verklappen dat de middenpanelen van deze vleugel (250 mm koorde bij de rompaansluiting naar 230 mm bij de knik en een lengte van 975 mm per paneel) gereed zijn en 310 gram wegen; 10 gram meer als gecalculeerd

Last but not least nog even de naam van dit toestel. Die was niet zo heel moeilijk te bedenken ….
Supra – Shadow – Arno Hacken
Laatst bewerkt: