bouw stalen sleep boot

ik heb de beschikking gekregen op staal op school. en daarmee ga ik een stoom sleper maken. de spanten bestaan uit 2 mm staal plaat en de huid zal bestaan uit 1 mm plaat staal.
Loa=45cm
Lll=42cm
Boa= 12cm
t=7cm
 
Goedemiddag en welkom hier.
Een tip:

Het is prettiger als je jezelf beperkt tot een (1) topic over je toekomstige stalen stoomsleper.
Dubbelposten wordt hier niet zo gewaardeerd.

Bovendien heb ik de indruk dat je het jezelf bijzonder moeilijk maakt:
Als ik de afmetingen van je " project" eens oppervlakkig bekijk, is dat een uiterst klein scheepje waar je een stoommachine in wilt meubelen.
Om nog maar te zwijgen van het gewicht van het geheel (huid, spanten, machine, ketel en appendages) En dan moet er ook nog brandstof, water, een accu, een ontvanger en wat servo's meegezeuld worden. Als dat allemaal kwijt kunt in een scheepje van 45cm lang, breedte van 12cm en diepgang van 7 cm vind ik dat knap... Kijk even op het " stoomdeel" van het forum voor meer info.
 
dat was ook mijn 2e vraag. is het haal baar voor een stoom machiene! niet dus.. en betreft de op bouw, daar ben ik nog niet zeker van. maar die wordt zowiezo van hout!!
 
Reken zelf maar het oppervlak van de huid uit.
Dan weet je een schatting van het gewicht.
reken de waterverplaatsing uit bij je geplande diepgang.
Ga dan maar optellen/aftrekken.

Als ik zoiets zou willen gaan maken, zou ik blik kiezen van limonade blikjes als huid.
Maar die lengte is erg krap.

Ga eerst maar rekenen voordat je gaat bouwen.
 
Even een demo sleepboot van delftship verschaald, waterverplaatsing 1200 gr, gewicht huid 700 gr rest 500 gr voor spanten, dek, opbouw, motor , baterij + RC dat gaat niet lukken :confused:
 
ik heb ff zitten rekenen. de spanten zijn nu dus dicht. als ik die ga verwerken maak ik ze toch hol, en gaat er zowiezo al een helehoop aan geweicht af. 1mm huid weeg in totaal niet zo veel. en een goeie werk schroef zal het werk wel doen! als de opbouw van hout, balsa en alles wat maar ligt kan zijn.. en een accu uit een race auto heeft bij mij al zijn effectiviteit bewezen! en anders kan ik via school nog wat krijgen! en details in 'staal'zijn te verwerken met messing! en anders kan ik het ook nog uit walsen om het dunner te maken!
 
Wet van Archimedes

staal lukt wel maar je moet uitkijk op je gewicht, ik weet niet of het zin heeft maar piepschuim in je boot plaatsen???

Brecht, een schip drijft op basis van de 'Wet van Archimedes' welke luidt: 'Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof'.

Piepschuim in de romp zal dus hoe gering ook het gewicht van het geheel doen toenemen en dus nog wat dieper in doen zinken. Werkt dus niet, buiten alle andere praktische bezwaren. Heb overigens zelf wel eens een omgebouwde Wilesco D10 stoommachine in een Kunststof romp van 45 centimeter gebouwd, en dat paste, bleef drijven en was stabiel.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de spanten al gesneden/gezaagd?
Zo nee, dan zou ik je plan herzien en een flinke slag groter gaan bouwen.
Ter illustratie: De stoomsleper van Harm (Baggeraar) is volgens mij iets over een meter, en al aardig aan de krappe kant met de stoommachine er in.

Een bootje van 45cm lang en 12cm breed is niet alleen erg kort, maar ook erg smal, zodat je naast weinig drijfvermogen, ook een aardig instabiel model gaat krijgen.

Zoek een leuk plan op op internet - met een beetje zoeken zijn er leuke modellen te vinden - en verschaal dat eens naar een centimeter of 70, 80 lang. Dan heb je een leuke basis voor stoominbouw en nog kans dat het blijft drijven ook.
 
Een bootje van 45cm lang en 12cm breed is niet alleen erg kort, maar ook erg smal, zodat je naast weinig drijfvermogen, ook een aardig instabiel model gaat krijgen.

Mijn Støde is 73 lang bij 18 breed en niet geweldig stabiel, dit is niet heel prettig varen, bij elke bocht en golf hou je je hart vast.
Ik heb zelf de diepgang nog iets kunnen laten toenemen, van 8,5cm naar 10 cm.
Maar nog zijn kimkielen wenselijk. Ik los het lomp op, het bootje is eigen ontwerp, ik kan bouwen wat ik wil.
Maar als je een boot volgens plan bouwt zou ik ook, zoals Setsunakaede zegt, groter gaan.
Puur om een betrouwbare schuit te verkrijgen waar je iets mee durft.
Dat is voor een slepert wel prettig.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/140519-duwstel-st%F8de-b%E6re.html
 
het plan is door een vriend uit gewerkt van de scheeps en jacht bouw klas. deze is momenteel al op stage, dus moeilijk te berijken. de spanten zou mijn docent vandaag of morgen uit snijden die zie ik morgen en ga het resultaat bekijken en kijken wat ik er aan kan doen. eerst zal ik het gehele spanten raam uit zetten en met ductapen bedekken en even in het water leggen kijken hoe hij ligt. en dan kan ik het plan altijd nog herzien! met deze tip, zal ik naar de docent stappen van scheeps en jacht bouw kijken og hij iemand kan vinden die het spanten raam kan vergroten!
 
Ik ga je een goede raad geven. Doe ermee wat je wilt.
Verschaal je model naar een lengte van ongeveer een meter. Je hebt een paar opmerkingen gekregen van behoorlijk ervaren scheepsbouwers, waaronder mensen die een beetje (ik dus) tot heel veel (Baggeraar) met stoom-aandrijving hebben.
In deze afmetingen gaat het niet lukken! En met staal al helemaal niet.
Je spanten uithollen moet sowieso, want anders kan je je machine, je appendages en je ketel niet kwijt. Een sleper heeft over het algemeen een liggende ketel, en dan ben je nóg meer ruimte in de lengte van je model kwijt...

Je opmerkingen "een goeie werkschroef zal het werk wel doen" en "een accu uit een race-auto heeft bij mij zijn nut al bewezen" laten zien dat je van scheepsbouw nog veel moet leren. Niks mis mee, daarvoor zit je op school.

Maar: een goeie werkschroef moet aangedreven worden door een goede, bijpassende machine. Stoom toch, in jouw geval? Want je wilde het model stoom-aangedreven maken, las ik. Wat die accu uit een race-auto dan voor meerwaarde heeft, ontgaat mij volkomen. In mijn steamlaunch "Hanja" ligt één zielig 4,8V, 2200mAh ontvanger-accuutje... En voor de duidelijkheid: deze dame is 107cm lang en 25cm breed. Heb je meteen een indruk van de lengte-breedte verhoudingen van een stabiel schip...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb mij al terug getrokken op het stoom voort gedreven machine. en ga dus over op electro!! en ik wil eerst kijken hoe dit bootje het gaat doen in het water.. en ik zit nog 4 jaar op deze school dus heb tijd genoeg..
en morgen kan ik de spantjes gaan bekijken wat de docent er mee heeft gedaan en zal ook gelijk het hart spant van het schip uit tekenen en snijden zodat ik gelijk alles in elkaar kan gaan zetten, zoniet dan na de vakantie!
 
Pracht opleiding

het plan is door een vriend uit gewerkt van de scheeps en jacht bouw klas. deze is momenteel al op stage, dus moeilijk te berijken. de spanten zou mijn docent vandaag of morgen uit snijden die zie ik morgen en ga het resultaat bekijken en kijken wat ik er aan kan doen. eerst zal ik het gehele spanten raam uit zetten en met ductapen bedekken en even in het water leggen kijken hoe hij ligt. en dan kan ik het plan altijd nog herzien! met deze tip, zal ik naar de docent stappen van scheeps en jacht bouw kijken og hij iemand kan vinden die het spanten raam kan vergroten!

Ergens maak ik op dat je de opleiding Scheeps- en Jachtbouw doet, lijkt mij een prachtopleiding, een felicitatie waard! Maak er wat moois van!
 
Back
Top