Graupner krijgt nieuwe investeerder

Morgen valt de beslissing. Er staat al één buitenlandse 'Servicestelle' te trappelen om de samenwerking voort te zetten :rolleyes:.

Graupner word verkocht .
En misschien woont de nieuwe bezitter wel in China .

In Zuid-Korea, Johan. Wel met een fabriek - hoe kan het ook anders - in China.

Niet, dat ik wat meer weet dan anderen, de overname kandidaat is per slot van rekening nog steeds geheim, ook voor de personeelsleden in Kirchheim unter Teck. Alles wijst echter naar SJ propo en dat is m.i. ook maar te hopen.
 
Laatst bewerkt:
Alweer een discutie die toont dat mensen niet op een lijn zitten.
Hebben die rijke stinkerds toch hun doel bereikt?, zaai tweedracht en we bespelen de bevolking, moeten we alweer knielen voor mijnheer pastoor als deze met een kruisbeeld door de straat loopt op weg om de laatste sacramenten te gaan geven aan een overledene?
Zie je niet meer hoor, als je al geluk hebt gebruiken ze een taxi die je later nog uit eigen tas mag betalen.
Graupner gaat ook niet ondoordacht in faissement, heb een vriend die zijn garage in failissiment liet gaan, leeft nu als god in het zuiden van Frankrijk, zeggen dat ik 15 jaar gratis gewerkt heb in mijn vrije tijd omdat hij speelde op zijn faissement en er een kleinere zaak op na hield.
Idioot dat ik was, dat ik soms wat hard overkom in draadjes heeft gewoon met mijn levens ervaring te maken, je dacht dat je iemand hielp, tenslotte word je na dat ze hun doel hebben bereikt gewoon bij het afval geworpen.

Sorry voor mijn cynisme, maar dat word je nu eenmaal als je al jaren misbruikt word.
Hoog tijd dat we eens goed gaan nadenken hoe het verder moet, laat ons eerst leren om aan het zelfde zeel te trekken en niet jalours te worden op onze buur, het is de enigste weg om rechtvaardigheid te bekomen en het geldgewin te stoppen.

Nee, ik heb vandaag niet aan de toog blijven plakken, maar net als Grean Piese het milieu aanklaagt, vind ik het gewoon jammer dat de maatschappij uiteen gerukt word door die rijke stinkerds.
Het enigste waar ik naar streef, is een kommerloze oude dag, heb er 43 jaar werk opzitten, als vrachtwagen bestuurder mag je dit dubbel rekenen, 16 uur per dag in de weer was geen aardigheid, nu mag het niet meer, braafjes 8 uur per dag, aan een minimum loontje mag wel, je word nog erger achtervolgd als een gangster.

Maar deze ganse text is off topic.
Maar ik moet toch ergens mijn agressie kwijt, of moet ik ook maar pilletjes gaan slikken?

Johan.
 
Wat dacht je hiervan? Helpt beter dan een pilletje en is ook nog goed voor de conditie. Vermoedelijk in China het goedkoopst verkrijgbaar. Wel even vragen naar de portokosten, want die kunnen tegenvallen.

400PX_mediacom_406614861.jpg


En ik maar denken, dat het nodeloos en nutteloos mopperkonten een typisch Nederlands trekje was :rolleyes: ;).
 
Alweer een discutie die toont dat mensen niet op een lijn zitten.
Hebben die rijke stinkerds toch hun doel bereikt?, zaai tweedracht en we bespelen de bevolking, moeten we alweer knielen voor mijnheer pastoor als deze met een kruisbeeld door de straat loopt op weg om de laatste sacramenten te gaan geven aan een overledene?
Zie je niet meer hoor, als je al geluk hebt gebruiken ze een taxi die je later nog uit eigen tas mag betalen.
Graupner gaat ook niet ondoordacht in faissement, heb een vriend die zijn garage in failissiment liet gaan, leeft nu als god in het zuiden van Frankrijk, zeggen dat ik 15 jaar gratis gewerkt heb in mijn vrije tijd omdat hij speelde op zijn faissement en er een kleinere zaak op na hield.
Idioot dat ik was, dat ik soms wat hard overkom in draadjes heeft gewoon met mijn levens ervaring te maken, je dacht dat je iemand hielp, tenslotte word je na dat ze hun doel hebben bereikt gewoon bij het afval geworpen.

Sorry voor mijn cynisme, maar dat word je nu eenmaal als je al jaren misbruikt word.
Hoog tijd dat we eens goed gaan nadenken hoe het verder moet, laat ons eerst leren om aan het zelfde zeel te trekken en niet jalours te worden op onze buur, het is de enigste weg om rechtvaardigheid te bekomen en het geldgewin te stoppen.

Nee, ik heb vandaag niet aan de toog blijven plakken, maar net als Grean Piese het milieu aanklaagt, vind ik het gewoon jammer dat de maatschappij uiteen gerukt word door die rijke stinkerds.
Het enigste waar ik naar streef, is een kommerloze oude dag, heb er 43 jaar werk opzitten, als vrachtwagen bestuurder mag je dit dubbel rekenen, 16 uur per dag in de weer was geen aardigheid, nu mag het niet meer, braafjes 8 uur per dag, aan een minimum loontje mag wel, je word nog erger achtervolgd als een gangster.

Maar deze ganse text is off topic.
Maar ik moet toch ergens mijn agressie kwijt, of moet ik ook maar pilletjes gaan slikken?

Johan.

Johan, welkom bij de club........
Jij bent de dupe geworden van een "vriend", ik van collega's die mij het leven zuur hebben gemaakt en hebben verpest........ Zodanig dat ik op een gegeven moment kon kiezen, afgekeurd worden of ontslag met behoud van uitkering. Dus met behoud van uitkering Defensie verlaten en daarna nooit meer de financiele situatie van toen behaald, alleen maar achteruitgang gehad............... En ja, daar ga je kapot aan.
 
Nee hoor Corrien.
Men moet gewoon leren er eerlijk voor uit te komen.
Stof om over na te denken.
Maar het blijft off topic.
Tc 01.
Begrijp je volkomen, mooi dat je nog de ijver hebt om nog je hoofd recht te houd, ondanks de oneerlijke behandeling, had maar eenieder de zelfde moed.
Respect.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
@Johan, als ik de keuze opnieuw moest maken dan had ik anders gekozen. Een achteruitgang van 1000 gulden per maand toendertijd (1998 ) is niet niks. Daarna door de jaren heen veel pech gehad en veel last van een slechte rug gehad. Daarbij een Nederlandse orthopeed die perfect werk gedaan heeft als plastisch chirurg, de pijn in mijn rug zat tussen mijn oren, dus heeft hij de oren maar op mijn heupen geplakt. Na 8 jaar met veel pijn en ellende rondgelopen en heel veel antidepresieva geslikt te hebben eindelijk in België (Genk) gehoor gekregen en geholpen. Daarna geen last meer gehad van mijn slechte rug....... Het probleem met de rug bleek dus een dubbele discushernia te zijn met vergroeïngen in de uitgang van de zenuwen op 2 niveau's. Nadat ze aan een zijde de zenuwen meer plaats hebben gegeven is het probleem verholpen. Daarna een lange weg van revalidatie en nu eigen baas met ook weer een minimaal inkomen....... maar we knokken ons een weg terug...............
Helaas wordt ik de laatste tijd in de hobby ook niet echt serieus genomen door een aantal mensen, en velen daarvan heb ik het vliegen aangeleerd........ maar ja, als je op veiligheid hamert wil niemand dat horen, zelfs de CIV niet............
 
Lig er niet wakker van.
Ik plaats hier ook het een en ander over vroeger, geen mens die mij gelooft.
Maar dat is begrijpelijk, ieder doet eigen ervaring op, als het dan afwijkt van zijn opgedane ervaring ben je aan het liegen.
Maar zo kunnen we eindeloos doordrammen, als je niet tegen commentaar kan, plaats je toch gewoon niets op een forum.

Johan.
 
Bericht van Jan in het andere Graupner draadje
Schultze en Graupner Falliet

Wat wordt er hier een boel geleuterd, maar voor een (modelbouw)kroeg is dat natuurlijk normaal. De benaming is volgens mij borrelpraat.

Vroeger hoorde je altijd, dat Graupner zo arrogant zou zijn. Dat zal vermoedelijk ooit ook wel zo zijn geweest, maar dat is dan al heel veel jaren geleden. Sinds ik "Servicestelle" ben voor deze firma (en dat is al weer heel wat jaren) heb ik daarvan nooit iets gemerkt of gehoord. Integendeel zelfs, de samenwerking was altijd uiterst prettig en men was zich er sterk van bewust, dat zij de klant harder nodig hadden dan omgekeerd. Dat winkeliers aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen (o.a. het hebben van een winkel met etalage en het hanteren van zekere openingstijden) en ook een openingsorder van een bepaalde omvang moeten plaatsen is normaal en wordt ook door de andere firma's gehanteerd. Omgekeerd verwacht de winkelier dan weer van de importeur, dat deze zich aan bepaalde regels houdt. Zo valt er bijv. door een winkelier onmogelijk te concurreren tegen internet shops vanwege de veel hogere overhead kosten, dus is de afspraak dat de importeur niet aan internet shops levert.
Misschien is dit met de steeds grotere druk van internet een achterhaalde constructie, maar dat betekent dan wel dat er uiteindelijk weinig tot geen modelbouwwinkels zullen overblijven. Er is dan alleen nog wat ruimte voor enkele specialisten en daar begint het zo langzamerhand ook al wat op te lijken. Daarover hoeven we dan weer niet te jammeren, want dat heet marktwerking. Wat de klant vraagt krijgt-ie ook en zo zie ik ook het verdwijnen van de firma-Graupner-in-de-huidige-vorm.

Johannes Graupner is eind 2010 op 81-jarige leeftijd overleden. Bijna tot aan zijn dood zwaaide hij de scepter over de firma. Hij heeft net niet meer mee kunnen maken, dat de firma na een aantal zware jaren in 2011 weer winst ging maken. Toen ik ongeveer tezelfder tijd samen met mijn zoon in Kirchheim unter Teck was, wist de verkoopleider mij te vertellen, dat men bezig was 30 jaar oude arbeidsstructuren te reorganiseren en dat dat een moeizaam proces was. Er werd toen nog verwacht, dat dit gedurende 2011 wel zou lukken. Blijkbaar had men toch al jaren eerder moeten saneren, maar dat zijn geen gemakkelijke beslissingen.

Wat er nu precies is misgegaan met het rekenplaatje van Graupner is alleen na te gaan als je inside informatie hebt. Deze informatie heb ik ook maar ten dele, dus daar kan ik weinig over zeggen. Men kan hierover speculeren en dat wordt dan ook door diverse forumers gedaan, maar laat ik daar maar niet aan meedoen. Ik vind het namelijk te gemakkelijk om simpelweg vast te stellen, dat ze niet voldoende hebben ingespeeld op een veranderende markt.

Dat het Graupner kwalijk wordt genomen, dat er steeds minder aan produktontwikkeling werd gedaan, is onterecht. De reden daarvoor ligt bij de modelbouwer zelf. Het gros van de huidige modelbouwers vraagt namelijk om ARF- of RTF-modellen, niet om innovatieve bouwdozen waar je zelf ook nog wat knutselkunde op moet loslaten. Zoiets is tegenwoordig hooguit nog weggelegd voor een klein bedrijfje. Resultaat is, dat men ARF- en RTF-modellen in lage-lonen landen laat produceren en inmiddels ook laat ontwikkelen. Dat doen de andere modelbouwfirma's (noodgedwongen) ook allemaal.
Dat het daarbij tegenwoordig ook mogelijk is om als consument rechtstreeks in China te kopen maakt het voor de Europese handel nog eens extra moeilijk om er zelf de hand in te houden bij wat er wordt geproduceerd. De Chinese producent garandeert jou dan wel, dat je een alleen-verkooprecht hebt, maar levert rustig ook aan anderen met de mededeling, dat dat een ander bestelnummer betreft. In Europa wordt zoiets als 'not done' beschouwd, maar in China denkt men daar heel anders over en ziet men er blijkbaar ook niets fouts in.
Ik vind het te ver gaan om het die consument dan weer kwalijk te nemen, dat-ie zelf in China koopt, maar daarmee passeert hij/zij wel een aantal logistieke kanalen en uiteindelijk gaat dat vanzelfsprekend wel een verarming van de markt opleveren. Ook dat heet marktwerking.
 
Nog geen beslissing gevallen voor Graupner:

SWR-Studio Stuttgart
Regionalnachrichten
Redaktion: Jochen Bruche
Letzte Aktualisierung: 01.03.2013, 17.30 Uhr
Kirchheim/Teck: Ringen um Graupner geht weiter
Stuttgart: Frau von S-Bahn überfahren
Stuttgart: Angestellte Lehrer streiken
Stuttgart: Junges Trio zu hohen Strafen verurteilt
Stuttgart: Fairtrade-Stadtbezirk Weilimdorf
Kirchheim/Teck
Ringen um Graupner geht weiter
Das Ringen um das insolvente Modellbauunternehmen Graupner in Kirchheim geht weiter. Noch ist nicht klar, ob die Firma fortbestehen wird. Nach Angaben des Insolvenzverwalters haben noch nicht genügend Beschäftigte das Angebot angenommen, in eine Transfergesellschaft zu wechseln. Mit sieben Mitarbeitern werde derzeit noch verhandelt. Die Gespräche mit dem Investor sind deshalb unterbrochen. Er will das angeschlagene Unternehmen nur dann kaufen, wenn rund 80 Arbeitsplätze abgebaut werden. Graupner beschäftigt derzeit noch rund 120 Mitarbeiter. Mit einer Entscheidung wird nun voraussichtlich erst am Montag gerechnet.
 
Back
Top