Rene's "Smit Nederland" Modern Twist

Hallo,

Ik stel mij eerst kort heel even voor.

Naam: René
Leeftijd: 23 Jaar
Beroep: Software Developer. :cool:

Na jaren ervaring met 'revell' plastic :puppydogeyes: is het nu tijd voor iets anders.
Sinds 2 maart 2013 ben ik in het bezit van de modelbouw doos "Smit Nederland".

De smit nederland is aangeschaft met het doel deze te bouwen en uit te rusten met een hoog gadget gehalte.
Tevens deze te laten dienen als showmodel.

  • Autonoom varen.
  • Onboard wifi
  • Mobile App voor accessoire besturing decoratie (verlichting, radar, etc)
  • ... andere wilde ideeën

Dit alles natuurlijk om mijn expertise op het gebied van (embedded) software ontwikkeling te benutten.

De modelbouwdoos is geopend en het beslag gesorteerd.
Een bouwverslag zal bijgehouden worden met de ontwikkelingen rondom dit project.

grtz.


full


full


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd... klinkt nl heel interessant haha..

Suuk 6 met de bouw. Dat is en blijft ouderwets handwerk, komt geen software aan te pas hahaha..
 
Gefeli met je boot!
Zoals in je verkennende topic ook al gevraagd: Wat ga je als basis voor de automatisering gebruiken?
Ik heb een RPi liggen die ik als moederboard ga gebruiken voor een soortgelijk projectje, dus ik volg je met interesse.

Tipje: Gooi de Billing Boats schroefas en schroef direct weg en koop een fatsoenlijke as + schroef. De Billing Boats versie is niet echt geschikt om mee te varen.
 
Dit lijkt mij een leuk project vooral de embedded kant. Ik ga het volgen.
Wat mij gelijk door het hoofd schiet om te bouwen is een FPV vanaf de brug.
Misschien ook nog stabilisatoren (gyro e.d.) alhoewel de Smit volgens mij geen stabilisatoren heeft.
 
Hee leuk!
Je zou een raspberry pi kunnen gebruiken met eigen software
Dit kost maar zon 35€
Laat je de aandrijving op Brushed of wordt dit nog brushless ?

Succes
 
Hee leuk!
Je zou een raspberry pi kunnen gebruiken met eigen software
Dit kost maar zon 35€
Laat je de aandrijving op Brushed of wordt dit nog brushless ?

Succes

Brushed .. Brushless.. deels ga ik dit doen om mijn kennis ook te verbreden. de keuze van motor en regelaar kan ik niet echt onderbouwen behalve dat ik het zo ook bij een ander gezien heb.
Alle info en advies is welkom
zelfde geld voor een servo.. what to do...? ( website ****** had een keuze uit 280 verschillenden)
 
Nee brecht, je vergist je..

Jan Dootjes had ook zo'n goed koop ding en die is nu kapot..
Nu gaat hij een dure kopen.. die gaan langer mee en zijn beter, maar ik weet niet hoe zwaar uw roer werk is? terzijner tijd ziet u dat!



Paul


Nee Paul, Dat heb ik niet tegen je gezegt!

Ik zei dat een normale servo die ik nu in de Witte Zee heb er soms moelijk mee heeft.
Vanwege het feit dat daar gewoon een enorm roer onder zit.

Tot nu toe werkt de servo nog gewoon, maar hij heeft het gewoon zwaar, vooral als ik volgas geef, en dan 45graden de bocht om stuur.
Zolang de servo blijft werken, hou ik hem erin, gaat hij stuk, ja dan zal ik toch even voor een sterkere moeten kijken.

Tenslotte gaat het hier ook niet over het roer van de Witte Zee, maar over een Smit Nederland, en die heeft kleinere roeren dan die van mij, en daarom kunnen er in een Nederland gewone servo´s.

En ik spreek ook liever voor mijn eigen.



Jan
 
Ik zou bij de Nederland zo wie zo geen goedkope servo nemen omdat de Nederland 2 beckerroeren heeft en dan is een kwalitatieve servo aan te bevelen.
Groetjes piet
PS. Voor de bouwer ik heb nog een aantal foto ' s liggen, interesse stuur even een PB
 
En neem een 720 bb torque als motor ipv een 700 bb turbo.

Gebruikt minder, presteert beter en maakt minder geluid bij een directe aandrijving van de schroef.
 
In mijn Smit Finland liggen twee Buehler motoren. Die drijven elk een 60 mm schroef in een straalbuis aan. Als stroombron dient een 12V 7A loodaccu. De Becker-roeren worden bediend door één servo van Modelcraft. Aangezien de Becker-roeren een flink balansdeel hebben is de tegendruk op de servo niet zo groot. Wel belangrijk is dat de roeren soepel lopen en er niet teveel wrijving is. Gr. Klaas.
RIMG0005_zps74fff9d8.jpg
 
Eerste progress is gemaakt dit weekend.
De juiste combinatie gevonden om mijn latjes te buigen... en oude soldeerbout en een glas water does the trick :)

full


daarnaast de roeren al deels in elkaar gelijmt en met wat vijlen draait het scharnier zeer lekker :worship: viel reuze mee uiteindelijk.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is wat vooruitgang geboekt en een deel van de opbouw is in elkaar gelijmd
daarnaast het roer verder geassembleerd en geplamuurd.

full
full
full


tot zover. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rene,
Een glas water en een soldeerbout? ik zie op de foto een en ander.
Kun je een foto plaatsen van hoe je te werk gaat, ziet er interessant uit.
 
Vroeger waren de Becker roeren van messing bij Billing. Je hebt er nu wat meer werk aan zo te zien. Mocht je het dek in gaan lijmen houdt er dan rekening mee dat de oplossing van Billing absoluut niet waterdicht is. Wil je zonder problemen water op het dek kunnen hebben moet je het volledige dek vastlijmen en aparte, waterdichte luiken gaan maken. Het is maar een tip want achteraf gaat dat niet meer.
 
Waterdicht maken heb ik het volgende op gevonden zodat de gehele romp van binnen nog toegankelijk blijft, Dus zonder aparte luikjes hier en daar,

Heb onder het dek een extra brede lat verlijmt,
GroteFoto-CP3FQE73.jpg


Daarop heb ik een rubbere tochtband geplakt en licht ingevet met vaseline,
Mijn denemarken was een havensleper op anabole en tijdens "het spelen"
kwam er een flinke golf water over het achterdek heen, Heb nog niet 1 druppel terug kunnen vinden in de romp zelf, dus voor mij was ze waterdicht..

Heb helaas geen foto's van hoe het eindresultaat was van de waterkering,

Grts Vincent,
 
Back
Top