Met een goed aangebrachte bekleding erop was het denk ik wel stijf genoeg geweest.
Dat zullen we nu nooit weten. :nooo:
jan.
Voor deze oplossing heb ik bewust gekozen om het gewicht van het richtingsroer zo laag mogelijk te houden.
Vóór het aanbrengen van de versterking was de constructie erg slap.
Na het aanbrengen van de extra versterking voelde het geraamde aanzienlijk stijver aan.
De gewichtstoename door de versterking is
2,6 gram!
Wat versta je onder een goed aangebrachte bekleding?
Uiteraard wordt de bekleding zorgvuldig aangebracht, los van welk materiaal het uiteindelijk wordt.
Met de bekleding kan je alleen extra stijfheid bereiken door een dikker dus zwaarder materiaal te gebruiken. (Soort bespanmateriaal heeft uiteraard ook invloed op de uiteindelijke sterkte).
Nu het richtingsroer geraamde stijf genoeg is voldoet een dun bespanmateriaal.
Hier een aantal soorten bespanmateriaal met het bijbehorende soortelijk gewicht:
Het te bespannen oppervlak is ca. 21 dm²
Graupner Bespannseide, 20g / m² => 4,2 gram
Koverall, 42g / m² => 8,82 gram
Solartex, 85 - 98g / m² => gem. 19,22 gram
Oratex, 100g / m² => 21 gram
Proficover, 100g / m² => 21 gram
Het gewichtsverschil tussen Graupner Bespannseide en Koverall is voor het richtingsroer 4,62 gram, duidelijk meer dan de 2,6 gram van de versterking.
Bij Solartex en Oratex is het verschil nog veel groter.
Johannes