Ja hoor, het ene oldie project is nog maar net klaar (Heli-Baby net deze week afgekomen) en het andere start alweer.
Op MFB een leuke oldie tegengekomen en meteen opgehaald. Een Schluter Bell 222 trainer van ca 1980.
Zoals iedereen heb ook ik last van de rose bril als je iets graag wilt hebben, maar deze keer zit er achter het vervuilde uiterlijk werkelijk een heli die eigenlijk helemaal niet verkeerd blijkt te zijn. De motor (Webra 61speed met schuifcarb) is helemaal vrij, en heeft recent gedraaid volgens de vorige eigenaar. De rest van de heli is vuil (lang in de sigarettenrook gestaan?) en verstoft maar volledig gangbaar en niet verroest of verrot. Zelfs de kap is nog bruikbaar en de bladen zijn nog recht en dat bewijst dat de bewering van de eigenaar klopt dat hij ca 30 jaar ergens op een zolder donker & droog heeft gestaan.
De kop is niet geheel origineel, er missen een paar stangen en 1 mixarm, maar voor de rest prima in orde.
Aan de staartrotor is echt iets vreemds gehobbied, maar gelukkig heb ik daar de originele zaken nog gewoon voor liggen.
Het plan is nu om de meest vitale onderdelen (tandwielen, lagers en assen) te gaan controleren en dan een beslissing te nemen. Als alles binnen de perken blijft dan wordt het een "quick&dirty" rebuild waarbij ik niet alles uit elkaar ga halen en stralen/spuiten maar slechts in huidige staat weer werkend ga maken. Het geheel wordt dan wel met een moderne 2.4GHz besturing, 401 gyro en digitale servo's weer vliegend gemaakt.
Dan kan ik evt. altijd later nog een complete overhaul doen mocht ik echt niks te doen hebben.
Het is de bedoeling dat hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is, loopen en rollen en rondscheuren.
Hier nog een fotootje van een mooie.
Op MFB een leuke oldie tegengekomen en meteen opgehaald. Een Schluter Bell 222 trainer van ca 1980.
Zoals iedereen heb ook ik last van de rose bril als je iets graag wilt hebben, maar deze keer zit er achter het vervuilde uiterlijk werkelijk een heli die eigenlijk helemaal niet verkeerd blijkt te zijn. De motor (Webra 61speed met schuifcarb) is helemaal vrij, en heeft recent gedraaid volgens de vorige eigenaar. De rest van de heli is vuil (lang in de sigarettenrook gestaan?) en verstoft maar volledig gangbaar en niet verroest of verrot. Zelfs de kap is nog bruikbaar en de bladen zijn nog recht en dat bewijst dat de bewering van de eigenaar klopt dat hij ca 30 jaar ergens op een zolder donker & droog heeft gestaan.

De kop is niet geheel origineel, er missen een paar stangen en 1 mixarm, maar voor de rest prima in orde.

Aan de staartrotor is echt iets vreemds gehobbied, maar gelukkig heb ik daar de originele zaken nog gewoon voor liggen.

Het plan is nu om de meest vitale onderdelen (tandwielen, lagers en assen) te gaan controleren en dan een beslissing te nemen. Als alles binnen de perken blijft dan wordt het een "quick&dirty" rebuild waarbij ik niet alles uit elkaar ga halen en stralen/spuiten maar slechts in huidige staat weer werkend ga maken. Het geheel wordt dan wel met een moderne 2.4GHz besturing, 401 gyro en digitale servo's weer vliegend gemaakt.
Dan kan ik evt. altijd later nog een complete overhaul doen mocht ik echt niks te doen hebben.
Het is de bedoeling dat hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is, loopen en rollen en rondscheuren.

Hier nog een fotootje van een mooie.
