Restauratie [onbekend] zwevertje

Voor Huey : het filmpje vanuit de zwever opgenomen. Helaas kom ik er thuis achter dat het lensje iets uit focus is....mgoed tgaat om het idee. Beeld is inmiddels weer scherp


Mees heeft nog niet zelf aan de knoppen gezeten, ik vond het zelf veel te leuk :D

Wat betreft een koppeling...dat velcro werkt eigenlijk wel ok bij dit zwevertje. Twee keer ging het slepen namelijk mis bij de start en zwiepte de zwever op zn kop. Het velcro liet bij het uitbreken gelijk los, en de schade was 0. Met een sleepkoppeling was ik nooit zo snel met ontkoppelen geweest. Het op zn kop zwiepen was overigens opgelost door iets beter de startrichting te kiezen tov windrichting, en Mees liep daarna de eerste meters mee om de vleugel recht te houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je kan ook altijd met zulke 2 assertjes vanuit de hand starten... gewoon ff spanning houden terwijl de sleper vertrekt, een paar stapjes mee gaan en dan lossen... dan vertrekt hij door de spanning automatisch.

zo zit je onmiddelijk in de lucht en haak je onmogelijk achter het gras ;)
 
Nou gefeliciteerd, dat ziet er prettig uit. Slepen is behoorlijk verslavend, het laat je niet meer los :-)

Maar........

Het velcro liet bij het uitbreken gelijk los, en de schade was 0. Met een sleepkoppeling was ik nooit zo snel met ontkoppelen geweest.
Je moet het helemaal zelf weten maar dit klopt echt niet én er zit een risico in.
Wij slepen "met de vinger aan de knop". Zodra er ook maar iets een heel klein beetje mis gaat ontkoppelen we. Dat is ruim voordat jouw velcro loslaat want dat gaat pas los als er veel kracht op de lijn staat en dan ben je al 10 stappen verder dan toen het begon mis te gaan. In het begin zie je dat niet maar als je ietsje meer ervaring hebt zie je de problemen aankomen en dan is ontkoppelen met de vinger echt veel sneller.
Denk ook eens aan motorstoring of een probleem bij de sleper, net als je los bent. Jij kunt dan niet ontkoppelen. En weet je nog in Marknesse, toen ik met mijn Taxi per ongeluk door een lierlijn vloog? Als de zwever een velcro koppeling had gehad wat dat heel naar afgelopen.....
Het andere punt; velcro is onvoorspelbaar. Als het namelijk nét iets te vast zit gaat het helemaal niet los en dan zit je mooi met de gebakken peren. Ik heb al heel vaak gezien dat het steeds los liet in de start. Dan doe je het er wat verder op (langer stukje) en ineens gaat hij helemaal niet meer los...mooi balen. Kost je je vleugels als je pech hebt. Hoe ik dat weet....?
Dit is onze geliefde UHU, met velcro sleepkoppeling-die-toch-niet-los-liet

101128_UHU002.jpg


Als je de ruimte hebt bouw dan lekker een sleepkoppelingetje in. Er komt een dag dat je daar héél blij mee bent (je loopt wel een plechtige crematie mis maar daar valt mee te leven, toch?)
De slepers zijn over het algemeen ook niet heel erg dol op klitteband, als jij niet af kunt koppelen kun je de hele combinatie in gevaar brengen. Ik doe het wel hoor maar het is een stuk linker. En als het mis gaat moet ík als sleper dan de lijn maar afwerpen en die ben je dan vaak kwijt.
 
Lol, er komt sowieso een koppelingetje in, tis veel te leuk om zelf los te kunnen gooien.
En het is idd lastig dat je velcro niet zelf even los kan gooien wanneer je dat wilt. Voor nu voldoet het even, ik ga deze week een koppelingetje maken.

Dat van het handstarten is idd een goeie oplossing met twee stappen is de zwever airborne.
 
Overigens, over het niet kunnen loslaten van de velcro...ik heb dat iig proberen minimaal te houden door een lange dunne strip te gebruiken (en niet een brede). Hierdoor is in de lengte toch genoeg grip (trek naar voren) maar bij zijwaartse trek komt de velcro (veel) makkelijker los. In onderstaand filmpje laat de velcro los als Slijm naar R vliegt en ik naar Links. Je ziet ook dat ik de roeruitslag van het richtingroer iets moet minder...beetje overcompenseren.

Nog eentje voor Huey...ook wazig maar wel een hele sleepvlucht. Nu nog de FPV spullen erin..... en hoppa, kunnen we eindelijk ,net als vroegah, weer echt vliegen :-)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zo'n sleep, ik kan niet wachten tot mijn VOR250 klaar is.
Wil hier ook een sleepkoppeling inzetten.
Wat koop je hier het beste voor(type sleepkoppeling).

Zal bij mij de eerste keer worden om via stiek en sleep omhoog te gaan.
 
Ik maak ze altijd zelf.
Bijvoorbeeld zoals in mijn Minimoa;
in de romp slijp je een sleufje waardoor het lusje naar binnen kan. Op de foto is de koppeling dicht, in "open" positie gaat het pennetje naar achter. Dan sleepkoppeling dicht (=pennetje naar voren) en gaan.

110627_sleepkoppelingen004.jpg
 
Zal bij mij de eerste keer worden om via stiek en sleep omhoog te gaan.

Nog leuker ! Dat was het gister en vandaag voor mij en Mees (en trouwens SLijm de sleper) ook. Het is niet moeilijk is onze ervaring, wel errrrug spannend!

"SLijm de sleper"...die houden we er in :D


btw; kek italiaans zwevertje die vor.
 
Laatst bewerkt:
ja, de manier zoals arjan het doet gebruik ik ook, nog nooit gefaald.

wel een servo nemen die sterk genoeg is (standaard servo in kisten over 3meter)

de enige kosten die je hebt is 1 servo, en wat afval voor het buisje en het aanstuurstangetje...
 
Vandaag heel wat gevlogen met de RD-KPJ. Samen met Huey en SLijm. Mees moet toch wel wennen aan het feit dat een zwever geen motor heeft, en je dus spaarzaam met up moet zijn :hammer: Komt wel.

Een hoop elastiekjes en sleepjes gedaan. Weinig tot geen wind, en dan gaat zo'n elastiekje ineens minder hoog. Ook even gekeken wat de grenzen van deze kist zijn. Er was vandaag zoveel thermiek dat ik zelfs de edelweiss bijna kwijt was en ik blij was dat er type 158 remkleppen in de vleugel zitten (die werken namelijk heeeeeel erg goed) Iig gaat met duiken en dus wat hogere snelheid het rudder als eerste in de flutter...die ga ik wat aanpassen. (op video 1:10)


Overigens vandaag ook geoefend met bochtjes draaien en slepen....spannend maar ging eigenlijk best goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey franck , het starten uit de hand is een pak makkelijker en veiliger he? :)

zijn het die slootjes waar de asw22 in geparkeerd was? :p


ik heb de indruk dat je zwaartepunt nog ver naar voor ligt, waardoor de vliegsnelheid nog wat hoog is.

men start op 1/3 van de vleugel, maar je kan al snel een centimeter achteruit...
een zwever zijn CG kan zover naar achter tot hij niet niet "op zijn gat" vliegt.
dus de staart naar beneden gaat hangen en je moet optrimmen.
hoe verder achteruit , hoe beter ie zweeft, hoe gevoeliger hij wordt op staartvlakken etc...
maar er is een grens die je moet respecteren (zoek je zelf uit)


wat het vlakker bochten betreft, zet de camera eens op de romp naar de staart gericht (bovenop) dan zie je de horizon en stabilo... deze moet je dan zo gelijk mogelijk zien te houden.

hier een filmpje van 1 van mijn eerste keren zweven waarbij ik probeerde te letten op het vlakke bochten.

(ps, ik heb nog andere leuke filmpjes staan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat was een goeie tip....tis wel even oefenen (ha ha ha veel gelachen) want ga je nu gooien of laat je gewoon los? M' goed na een aantal starts kregen we de smaak wel te pakken zonder zelf in de sloot te rennen :D

Ik las net het draadje over uitbalanceren van een zwever en het glijhoek / curve verhaal van fodor. Erg interessant en ik moet eerlijk zeggen dat ik opnieuw moet gaan nadenken over zweven, maar ook over zwaartepunt bepalen etc....weer een uitdaging erbij :D

Het zwaartepunt van dit kistje ligt iig op de gok en erg ver naar voren.(25% van LE) (geld overigens ook voor de edelweiss en asw....) De tip van de camera naar achter is een goeie...gaan we proberen.

En ja die slootjes zijn het idd, een toeschouwer vertelde dat de asw aan het begin van een strook landde/aan de grond kwam... en vervolgend de het breedte van een veld doorschoot...plop de sloot in. Beetje veel energie over :D
 
Laatst bewerkt:
25% is wat ver ja... das 1/4
je kan naar 2/5 vermoed ik uiteindelijk...
geleidelijk aan meer en meer lood verwijderen tot hij trager vliegt, maar net niet op zijn gat vliegt.

het inderdaad ff zoeken wat je moet doen, maar eigenlijk moet je maar wat meestappen en gewoon lossen... de sleper geeft er wel een ruk aan zodat hij wegschiet.
 
een zwever zijn CG kan zover naar achter tot hij niet niet "op zijn gat" vliegt.
dus de staart naar beneden gaat hangen en je moet optrimmen.
Sorry maar dit klopt niet. Het gewicht van een vliegtuig en de vliegsnelheid bepalen de invalshoek die de vleugels moeten hebben ten opzichte van de lucht. De romp zit vast aan de vleugels. Als je het zwaartepunt naar achter doet verandert er niets aan het gewicht en de vliegsnelheid, de invalshoek van de vleugels verandert dus niet, en de stand van de romp verandert dus ook niet.
Het enige wat verandert is de stand van het hoogteroer.

Als je het zwaartepunt naar achter doet hoeft het stabilo de neus minder omhoog te houden en moet je dus down trimmen om dezelfde vliegsnelheid te houden. Als je dat niet doet zal het vliegtuig steeds zijn neus omhoog steken (en snelheid verliezen) wat er misschien op lijkt dat de staart naar beneden gaat hangen. Maar dat kan natuurlijk nooit echt zo zijn.

Er zal ook nooit een moment komen dat je up moet trimmen als je het zwaartepunt naar achter doet.

Aan de stand van de romp kun je enkel aflezen of de romp en vleugels onder de juiste hoek aan elkaar verbonden zijn, niets over de ligging van het zwaartepunt. De enige juiste manier om het zwaartepunt te bepalen is door te letten op het vlieggedrag, niet op de stand van de romp en staart.....
 
Laatst bewerkt:
daarom dat ik ook zei voor je begint op te trimmen...
ik bedoel dus het hoogteroer "neutraal" en de instelhoek van het stabilo zoals het zou moeten zijn.

uiteraard, wanneer je aan de trims moet komen zit er wat mis. ofwel de instelhoek ofwel het CG... of ben ik nu mis?

het "op zijn gat vliegen" komt inderdaad doordat de neus omhoog gaat.
wanneer gaat hij met de neus omhoog? als er te veel lood in de neus zit..
zo is het me altijd geleerd, door de oude garde die al 30jaar zweven.

ik vermeldde ook dat wanneer je lood uit de neus neemt, het CG dus naar achter, dat hij trager zal vliegen.
je kan zover achteruit gaan tot de glijhoek weer slechter wordt, of hij stalt... dan zit je te ver...

dus ik heb niet gezegd dat de snelheid hetzelfde is dan.
het is trouwens omdat de snelheid te hoog is van de zwevers dat ik dit zei.
 
Wat valt er over het zwaartepunt te zeggen als bij het inzetten van een bocht(2 kanaals) de neus omhoog komt? sorry voor de vervuiling :)
En pompen, is dat niet hetzelfde als op z'n gat vliegen?
 
@Didier Fireforx, Het zal de taalbarriëre zijn, ik snap echt niet wat je hierboven schrijft
Geen probleem verder, als het maar vliegt :D
 
Back
Top