Een "versimpelde" formule is 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting in grammen per dm² en dat geeft de vliegsnelheid in meters per seconde
Let op Dirk: 1,7 x vierkantswortel (vleugelbelasting) verondersteld een Cl = 0,55
Vul in de formule
v[m/s] = 1 / vierkantswortel (1/2 x Cl x rho [kg/m³]) x vierkantswortel (L/S [g/dm²])
Cl = 0,55 in, en je krijgt: v = 1,72 x vierkantswortel (vleugelbelasting) (de formule van van Hattum)
Voor andere Cl waarden is de formule 1,7 x vierkantswortel (vleugebelasting) dus niet geldig!
Volgens de Thin Airfoil Theory heb je bij een vlak vleugelprofiel een Cl = 0,55 wanneer de invalshoek +5° is. Wil je nog trager vliegen dan moet de invalshoek nog groter worden, waardoor Cl verder zal toenemen en waardoor de factor 1,72 verder zal afnemen. De bijhorende vliegsnelheid neemt dus verder af.
Opmerking: de invalshoek kan spijtig genoeg niet blijven toenemen. Er is een kritische invalshoek waar je niet boven kan. Op dan moment begint het stallen of overtrekken. Als ik me goed herinner geeft Thin Airfoil Theory zelfs aan dat vanaf invalshoeken van +10° overtrek al kan optreden (vandaar dat ik in een eerdere post al meldde om op veilig te spelen en geen grotere invalshoeken dan +10° te kiezen)
Bij +10° bedraagt de Cl=1,09 volgens Thin Airfoil Theory. De bijhorende snelheid wordt dan 1,22 x vierkantswortel (vleugelbelasting)
Ik ga steeds uit van een luchtdichtheid van 1,225 kg/m³ (15°C)
Verder nod de opmerking: we spreken hier steeds over ongemotoriseerde toestellen (zweven dus)
Een en ander is ook besproken in dit draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/155026-formule-vliegsnelheid-functie-van-vleugelbelasting.html)