Er is een leerzaam gebied tussen 0 en 1,5 graden dat kennelijk toe behoord aan (prestatie) F3J zwevers.
F3J zwevers verschillen niet van andere zwevers. Als je de DVD bekijkt zie je dat die persoon ook stelt dat je dit instelhoekverschil op iedere zwever toe zou moeten passen.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Je moet het zelf prettig vinden. Een kleiner instelhoekverschil geeft een levendiger vlieggedrag, tot nerveus aan toe. Het signaleren van thermiek wordt daarmee beter (zeer zeker merkbaar) en ook de efficiëntie wordt beter (voor mij niet merkbaar, tenzij zwaartepunt en instelhoekverschil extreem "fout" zijn ingesteld). De keerzijde is dat je veel geconcentreerder moet gaan vliegen. Eén stuurfout en je verliest een heleboel hoogte, meer dan je met een wat minder kritisch afgestelde zwever zou hebben verloren.
Voor ieder persoon ligt ergens een punt waarop de balans goed voelt.
Nu zijn wedstrijdvliegers over het algemeen verder gevorderd en gewend aan kritisch vlieggedrag, vandaar dat bij die zwevers ook hele kleine instelhoekverschillen worden opgegeven. Iemand die nog niet zo ver gevorderd is zal het echter een ramp vinden om er mee te vliegen.
Misschien val ik in herhaling maar ik zeg het lekker toch nog een keer; er is geen magische instelling waardoor je vliegtuig ineens geweldig gaat vliegen, als je zelf niet de capaciteiten hebt om met zo'n kritisch toestel te vliegen. Ik durf te stellen dat de winst die je er mee kunt halen veel kleiner is dan het verlies wat je oploopt met een te kritische instelling die boven je kunnen ligt.
Het is niet anders dan wat je ziet gebeuren bij autojournalisten die mogen rijden in de formule 1 auto van Lewis Hamilton. Hamilton kan er mee overweg en is daardoor r*tesnel; de gemiddelde minder begaafde journalist vliegt de grindbak in zonder ook maar in de buurt te komen van de tijden van Hamilton.
Bepaalde basisprincipes in de afstelling gaan altijd op maar zonder voldoende ervaring kun je er meer last van hebben dan voordeel.
Wat niet wegneemt dat ik iedereen aan kan raden op zoek te gaan naar de limiet! Er zijn héél veel mensen die al jaren met dezelfde instelling vliegen (vaak met een erg voorlijk zwaartepunt) en dat blijven doen. Zonde, zeker als je een prestatiezwever hebt waar nog wel wat uit te halen is. Maar ook dan blijft staan; als die piloot zich er goed bijvoelt zal hij langer boven blijven dan met iets waar hij niet lekker mee vliegt. Of dat volgens de theorie nou beter zou zijn of niet.