Restauratie [onbekend] zwevertje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 14 mrt 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Klinkt hoopvol. Succes man!
     
  2. fluppe

    fluppe

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Brugge
    Hey maat,
    Hier in België, aan het zeetje, duimen we ook voor je hoor ! Hopelijk heb je je job !!! Thumbs Up !

    Philippe.
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    tnx guys....ik waardeer het
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Net nog eens goed met de loodjes en het balanceren aan de gang geweest. Er is in totaal 120 gram lood uit de kist, en het zwaartepunt ligt nu op 43% van LE....
     
  5. fireforx309

    fireforx309 Guest

    120gram is behoorlijk wat :) vooral omdat het op de uiteinden weggehaald is...

    ik ben benieuwd naar je bevindingen nu.
    43% is toch erg ver! maar zo zie je maar weer dat cijfers niets zeggen en je gewoon moet zoeken naar je eigen punt waar het comfortabel vliegen is.

    presteren gaat ie alvast stukken beter!
     
  6. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt een pendelstabilo en die heeft via de trim ook een nieuwe instelling gekregen. Wat is nu de instelhoekverschil ?
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja 43% is iid erg ver...ik moest het echt 3 keer checken voordat ik het geloofde :)
    Instelhoek is nu ca. 0,8 graden (dat was 1,5)
     
  8. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is interessant. Voor mij valt alles tussen de 0 en 1 graden in de groep prestatie zwevers. Dat vraagt om iets meer opletten tijdens het vliegen en ook langere vluchttijden. De duikproef zal ook laten zien dat het oprichten minder is geworden. Zelfs geen of bijna niet herstellen komt hierbij voor.
    Zonder degenererernde bijbedoeling hoor maar recreatie zwevers herstellen zich makkelijker en hebben daar een instelhoekverschil van 1,5 graden of meer bij nodig.
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm nu je 't zegt Frans...ik heb nog niet de duikproef gedaan...daarvoor stond er zaterdag te veel wind, de zwevert bleef in de auto. Ga ik asap wel doen, vooral omdat ik niet verwacht dat het zwaartepunt nog verder naar achter kan / moet
     
  10. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Elk profiel, elke vleugelvorm en elke zwever heeft zo zijn eigen karakter. Roodkapje is geen schaap in wolfskleren, geen F3J zwever, dus denk ik dat je inderdaad nu de prettigst vliegende instelling hebt bereikt. Morgen ga ik zelf ook weer proberen met weinig wind en een pendelstabilo in de vorm van een T staart.
    Vorig jaar heb ik F5J gevlogen met zwaartepunten iets achter de fabriekanten opgave. Sinds dit jaar heb ik veel geleerd met een Mibo Electra. Die instelhoek stond (met paspennetjes) bij aflevering op 0 graden en vloog redelijk rustig totdat er een tikje down vanuit een bocht ontstond. Dat werd gaandeweg erger tot mijn schrik maar ...... het schijnt zo te horen. Ik moest even denken aan een ander (vastgelopen) draadje van jou over een leerzame DVD met een instelhoekverschil van 0 graden. Er is een leerzaam gebied tussen 0 en 1,5 graden dat kennelijk toe behoord aan (prestatie) F3J zwevers. Ik vind het interessant en blijf tijdens het vliegen extra kijken en bijsturen.
    Misschien dat een echte F3J vliegen hier iets meer over kan melden.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    F3J zwevers verschillen niet van andere zwevers. Als je de DVD bekijkt zie je dat die persoon ook stelt dat je dit instelhoekverschil op iedere zwever toe zou moeten passen.
    Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Je moet het zelf prettig vinden. Een kleiner instelhoekverschil geeft een levendiger vlieggedrag, tot nerveus aan toe. Het signaleren van thermiek wordt daarmee beter (zeer zeker merkbaar) en ook de efficiëntie wordt beter (voor mij niet merkbaar, tenzij zwaartepunt en instelhoekverschil extreem "fout" zijn ingesteld). De keerzijde is dat je veel geconcentreerder moet gaan vliegen. Eén stuurfout en je verliest een heleboel hoogte, meer dan je met een wat minder kritisch afgestelde zwever zou hebben verloren.

    Voor ieder persoon ligt ergens een punt waarop de balans goed voelt.
    Nu zijn wedstrijdvliegers over het algemeen verder gevorderd en gewend aan kritisch vlieggedrag, vandaar dat bij die zwevers ook hele kleine instelhoekverschillen worden opgegeven. Iemand die nog niet zo ver gevorderd is zal het echter een ramp vinden om er mee te vliegen.

    Misschien val ik in herhaling maar ik zeg het lekker toch nog een keer; er is geen magische instelling waardoor je vliegtuig ineens geweldig gaat vliegen, als je zelf niet de capaciteiten hebt om met zo'n kritisch toestel te vliegen. Ik durf te stellen dat de winst die je er mee kunt halen veel kleiner is dan het verlies wat je oploopt met een te kritische instelling die boven je kunnen ligt.

    Het is niet anders dan wat je ziet gebeuren bij autojournalisten die mogen rijden in de formule 1 auto van Lewis Hamilton. Hamilton kan er mee overweg en is daardoor r*tesnel; de gemiddelde minder begaafde journalist vliegt de grindbak in zonder ook maar in de buurt te komen van de tijden van Hamilton.

    Bepaalde basisprincipes in de afstelling gaan altijd op maar zonder voldoende ervaring kun je er meer last van hebben dan voordeel.
    Wat niet wegneemt dat ik iedereen aan kan raden op zoek te gaan naar de limiet! Er zijn héél veel mensen die al jaren met dezelfde instelling vliegen (vaak met een erg voorlijk zwaartepunt) en dat blijven doen. Zonde, zeker als je een prestatiezwever hebt waar nog wel wat uit te halen is. Maar ook dan blijft staan; als die piloot zich er goed bijvoelt zal hij langer boven blijven dan met iets waar hij niet lekker mee vliegt. Of dat volgens de theorie nou beter zou zijn of niet.
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm. duidelijk...en denk ik vooral het laatste..ik bedoel, los even van meten beginnen...het doel voor ons is (naast het pielemuizen en snappen hoe een zwevert werkt) wat mij betreft zo lang mogelijk boven blijven. Ipv 1,5 graden instelhoek en zw op (vinger in de wind) 30%....al zoekend merk ik (en de mannen) dat met een beetje durf en gepiel je ineens een zwevertje hebt met een zw punt op 43%, 160 gram lichter (dat zijn bijna drie 10 kg servo's), instelhoek op 0,8 graad, en ineens een heel heel ander zwevertje hebt...eentje die maar niet naar beneden wil komen, strak op de roertjes reageert, en zeer gevoelig reageert op thermiek / of andere luchtwerveldingen...kortom....een totaaaal ander zweefding....

    En dat proces / resultaat voelt toch wel errrug prettig... hetzelde verhaal geld voor de ammehoela's....en dat is echt op de grammen werken !
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    gelezen, duidelijk, tnx. Morgenmiddag op het veld met de roodkapje aan het elastiek...proberen proberen proberen :D
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik wil nog wel even een persoonlijk compliment kwijt. Ik zie nl. dat jij (Frank) goed de adviezen leest en probeert te begrijpen wat wij je proberen duidelijk te maken. Vervolgens ga je eea. ook uitproberen. Uiteraard, want je moet nooit al die MBF-ers op hun blauwe ogen vertrouwen (de meest hebben die nl. niet ;-) ). Maar je ziet wat er werkt/klopt en wat niet. En vervolgens merk ik dat de ervaring met reuzenschreden toeneemt. En dat maakt het alleen nog maar leuker (voor jou en ons). :thumbsup:

    Dirk.
     
    Frankswaze vindt dit leuk.
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dr. Drela kan het veel mooier dan ik (en heeft waarschijnlijk véél meer autoriteit) maar dat is wel inderdaad de strekking van mijn verhaal :) En dan vooral dit stukje:
    "Another myth is that the glider's performance (L/D, sink rate, penetration, whatever) is strongly affected by CG position. It just ain't so."

    Het voordeel van een voorlijker zwaartepunt is dat je mooi langzaam rondjes kunt draaien zonder bij de kleinste stuurfout 10 meter naar beneden te mieteren. Zeker in winderig/turbulent weer. Op een doodstille zomeravond kan het zwaartepunt een eindje naar achter, en dat levert lange vliegtijden op - maar niet doordat de zwever ineens zoveel beter presteert maar doordat je in die condities veel netter kunt vliegen.

    Helemaal mee eens.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    "Compliment taken" Dirk, dankjewel.

    Wij nemen feedback van jullie ervaren mannen mee en gaan er mee echt aan de slag. En we komen er idd ook achter dat, wat jullie al lang weten, dit vaak iets is wat wij nog moeten uitvinden in de praktijk. Maar ja,....als je vanmiddag secondelijm had zien klimmen in bomen/up/down zag lopen rennen op de helling.. hijg hijg.... .....dan weet je wat ik bedoel..en ik heb werkelijk genoten van dit aangezicht :D :D ...en daarna hup een goeie zwiep en een belletje pakken....

    Belangrijkste is; dat we veel lol heben. En dat lukt behoorlijk. En we proberen dit hele leerproces ook een beetje te delen, hier op het forum.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen

    En zo ist helemaal !
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    En, veel ervaren vanmiddag?

    Veel thermischer kun je het niet treffen.

    Hooguit was de wind uit zuidhoek lastig, omdat je dan in de luwte van de houtwal + populieren stond. Daarin tegen, al die populieren pluizen van vandaag zijn de IDEALE thermiek aanwijzers...

    Ik wilde dat ik makkelijk kon snipperen :(
     
  20. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey arjan, onze belgische kampioen F3J zei me ooit... als het harder begint te waaien leg ik mijn CG verder naar achter...
    (net omdat de kist beter luistert dan)

    jij beweert net het tegenovergestelde...

    om maar aan te geven dat vliegen geen exacte wetenschap is, maar idd een gevoel is wat je moet volgen... wat bij jou het beste past, pas bij een ander dan weer niet...

    tot die conclusie kwamen we 10 postings terug al geloof ik ;)
     

Deel Deze Pagina