Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T brushless topic

Ok dat moet ik dan onthouden want, ik heb de chassis pas na de vakantie (moet nog een beetje bijsparen).

Waarom vind jij aluminium beter dan carbon?
 
Laatst bewerkt:
Carbon gaat afbrokkelen en wil nog weleens breken. Aluminium shocktowers zijn ook dikker t.o.v. carbon. De shocktowers op mugen zijn 4-5mm 7075 alu. Zodra je een truggy heb zou ik wel carbon nemen aangezien het lichter is en omdat de kap over de shocktowers hangt. Hierdoor gaat het carbon niet afbrokkelen.
 
Landen met buggy op je alu shocktower geeft wat krasjes en is stijf als wat. Carbon is breukgevoeliger maar wordt wel in de MBX6T toegpast om deze dan weer worden beschermd door vleugel en body. Carbon en Aluminium heeft een gewichtsverschil van 10 gram geloof ik. Dus voor Buggy is alu de beste keuze, voor truggy? Als hij bij mij breekt ga ik voor 2x alu....... Wellicht is mijn MBX6 Eco welke ik als 2de heb staan nog iets voor je als roller of als ARTR....
 
Carbon breekt, alu buigt ;-)
Met alu rij je je wedstrijd uit, met carbon val je uit.

Keuzes, keuzes...ik heb in 3 jaar Mugen 1 shocktower (carbon) gebroken bij een mislukte poging een backflip te maken.
 
Als je vaak in purmerend rijd zal zo'n carbon shocktower het minder lang volhouden dan alu. Met de xray heb ik in een half jaar 2 carbon shocktowers gebroken en 0 alu shocktowers
 
Mijn ervaring is dat het verschil in gewicht met name bij een hele chassisplaat uitmaakt. De carbon plaat is 100 gr lichter dan origineel. Bij de (4mm) carbon shocktowers is het verschil niet meer zo relevant, maar een gram of 10-20. Dan kan je je idd afvragen of zwaarder alu niet verstandiger is voor een buggy. Ik rij geen buggy dus ik heb er geen last van. Heb alles carbon.
 
Hmmm in 3 jaar tijd met 2 verschillende Mugens (buggy en truggy) geen shocktower gebroken :D lol

Ik heb dus echt geen voorkeur, buiten dat alu buigt en de rest mee krom trekt bvb shocks. Terwijl bij het overgaan van de carbon de kracht die erop komt sneller weg is waardoor andere delen heel blijven.

Hmmm volgens mij is Purmerend nog heel vergevingsgezind als circuit zijnde hoor! Buiten als je de vroegere omheining invloog haha :D
 
Er rijd een wagen op purmerend met carbon shocktowers en een carbon bodemplaat. Die is erg licht. Maar ik zou niet weten waar je zo'n bodemplaat koopt. En daarbij zal dat ook behoorlijk duur zijn.

Ik zal in de toekomst wel eens een carbon shocktower proberen.
 
Vind het knap als je je alu shocktower van zo een 5.30mm 7075 t6 (gemeten met een digitale schuifmaat) zo erg buigt dat je je shocks om zeep helpt. Ik denk eerder dat de oortjes van de gearbox afbreken of de schroeven uit het plastic getrokken wordt :shock:. Stel dat je het voor elkaar krijgt om die flink te buigen denk ik niet dat, dat je enige schade is. Zou je chassis ook wel een stukkie minder recht zijn denk ik zo :rolleyes:
 
Hmmm ik wil eens zien hoe vlug je een shockshaft krom trekt bij het buigen van je shocktower. Daar moet je echt niet veel moeite voor doen. Mssn merk je zelf het niet eens, maar krom zijn ze :D

Ik heb ooit bij een HPI Vorza in mol de voorste shocktower zo hard gebogen dat beide shocks gewoon weg te gooien waren lol

Diffhuis, schroeven en al de rest was nog ok :)

Trouwens een carbon chassisplaat:

http://www.8-racing.de/shop/carbonc...doo_VaMazing_1.tpl&product_id=2&category_id=1
 
Wow, dat ziet er gelikt uit! Alleen omdat ie mooi is zou je er al voor kiezen/kopen hahahaha Neehoor blijf lekker bij alu. Wel een leuke link!
 
Opzich valt die prijs mij nog wel mee eigenlijk.
Het probleem is alleen dat hij nu mooi is, en dan ga je ermee rijden :rolleyes:
 
Enige wat ik krom heb gereden is een achterste buitenste hinge pin. Even in bankschroef en recht was ie. Vond het eigenlijk beetje onzin om nieuwe te kopen. Maar......De volgende dag toch eens lopen rondneuzen op ebay en heb een setje hinge pins (alle 4 grote door draagarm bij diffhuis, 2 kleine buitenste in achter draagarmen en 2 door de bovenste draagarmen) voor 15 euro kunnen scoren (inclusief verzenden)!!! Noem ik toch een koopje, aangezien ze nieuw al gauw bij elkaar een kleine 70 euro kosten :D.

Shocktowers zijn nog recht (ja ook echt recht, alles moet zo recht mogelijk zijn :rolleyes: anders ga ik er me aan irriteren) gelukkig, maar even afkloppen :D.
 
Opzich valt die prijs mij nog wel mee eigenlijk.
Het probleem is alleen dat hij nu mooi is, en dan ga je ermee rijden :rolleyes:


Je kan de onderkant natuurlijk stickeren. Heb ik ook gedaan. Ik heb die van SNR.
SNRM40011.jpg


MBX6 ECO CHASSIS 3.9mm THICK [SNRM4001] - $139.95 : SNR Graphite, Custom Fabrication for R/C Cars
 
Wat DJLeonardo bedoelt is dat zijn chassisplaat wel van Carbon Fibre (CF) is en hij deze afstickert om weer tegen krassen te beschermen. Hij heeft een CF plaat op zijn Mugen conversie naar Shortcourse.

mugen-seiki-mbsc-6-eco-short-course-truck

Voor zo'n sticker kan je bv raamfolie (doorzichtig) gebruiken of juist idd CF-look folie welke je beiden bij de Bouwmarkt kan halen. En een beetje strak hechten met een warmtebron zoals een fohn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kurt, ik zag in het hpi flux topic dat je de 2mm+ hexes op de buggy plaatst. Geeft dit echt zo een aanzienlijke verbetering in de hoeveelheid stuur? En hoe zit het met de lagers, krijgen die niet een stuk meer op hun donder? Omdat de wielen verder naar buiten staan wordt je veer karakteristiek niet te veel veranderd? Thx alvast!
 
Kurt, ik zag in het hpi flux topic dat je de 2mm+ hexes op de buggy plaatst. Geeft dit echt zo een aanzienlijke verbetering in de hoeveelheid stuur? En hoe zit het met de lagers, krijgen die niet een stuk meer op hun donder? Omdat de wielen verder naar buiten staan wordt je veer karakteristiek niet te veel veranderd? Thx alvast!

Dit is op de truggy, daar vervangen we aan de voorkant de standaard truggy meenemers door de buggy +2 mm meenemers. De auto wordt voor smaller met als gevolg meer stuur.

Op deze foto zie je dat we voor de buggy meenemers hebben zitten en achter de truggy meenemers.

894996_499966106719716_1134612837_o.jpg


Dit is zoals het normaal is:

737866_462815670434760_18289592_o.jpg
 
Hoe zit het dan met de buggy, volgens kurt krijg je op de buggy juist meer stuur (zie hpi trophy flux topic)??

Edit: nvm het gaat over een truggy lol, tis nog vr.... ehh mijn fout :D.
 
Back
Top