E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

In de beginner mode schijn je heel veel ruimte nodig te hebben om een circuit te vliegen. De uitslagen van voornamelijk de rolroeren zijn dan zo beperkt, dat je het richtingsroer behoorlijk moet gebruiken om een krappe bocht te maken.

Nee hoor, krappe bochten lukt prima :D Hele krappe lukt ook prima.
 
Als ik die gasten van flitetest mag geloven is dit misschien wel de beste beginners en meteen ook gevorderden kist die te koop is. Vind de prijs van het vliegtuig ook netjes


Misschien zitten hier beginners te lezen dan zou ik zeker eens op hun youtube kanaal en website kijken daar staan erg veel filmpjes waar de basis van model en voornamelijk electro vliegen word uitgelegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat dat "misschien" maar weg - dit is het beste beginnertoestel. De originele Apprentice is al een heel gemoedelijk toestel om te vliegen, en stond al bekend als een hele goede trainer. Nu is daar het SAFE gebeuren bij gekomen, wat je echt alle tijd geeft om een eventuele pilotenfout op te vangen. Je kan het gewoon bijna niet meer fout doen.
Ik ben zelf begonnen met de Hobbyzone Glasair, mede omdat hier de Virtual Instructor op zit, een voorloper van het SAFE-systeem. Ik heb hier mezelf mee leren vliegen (niet handig, niet verstandig) en de VI heeft de eerste paar vluchten zeker een crash of 2 voorkomen.
Als ik nu zou beginnen met het RC vliegen, zou ik zeker weten voor de Apprentice S gaan.
 
Helemaal mee eens Len ik was vanavond vroeg nog wezen vliegen met
de apprentice op het weiland bij me nichtje.
Me zoontje was er ook bij die kon hem mooi op gooien want met die kuilen
is het niet te doen.Er stonden wel paarden en schapen maar ja 1 keer ga geven en ze schrokken dus snel hoogte maken zo dat die beesten niet bang werden.Alleen landen was lastig tussen de schapen door whaaa:p

(maar weer lekker gevlogen was super weertje)
 
Vandaag ook voor het eerst zonder trainershulp gevlogen. En je kunt echt niet veel fout doen in de 0-modus.
Tussendoor ook stiekem in de 1-modus gevlogen en dat is best wel een grote stap. Dan wordt ie echt een stukje zenuwachtiger.

Maar het is echt een prachtige hobby.:thumbsup:

Morgen het landen en opstijgen goed oefenen.;)
 
Wel Heli Freak, een eitje. Gisteren zondag avond, de maiden flight. Alles eerst goed afstellen, rolroeren en rudder hadden wat basis afstelling nodig. Mijn Dx6 gebonden en geprogrammeerd en op naar de vliegplek.
Als een zonnetje, heel stabiel heerlijk rustig wennen en sturen maar. Prima te landen geen rare streken. Alleen wel mijn spinner cone zoek! check hem even, zit er niet echt vast! beetje locktide zal helpen. Heb ik ook op de schroefjes gedaan op het onderstel.
Gr en succes!
 
Wel Heli Freak, een eitje. Gisteren zondag avond, de maiden flight. Alles eerst goed afstellen, rolroeren en rudder hadden wat basis afstelling nodig. Mijn Dx6 gebonden en geprogrammeerd en op naar de vliegplek.
Als een zonnetje, heel stabiel heerlijk rustig wennen en sturen maar. Prima te landen geen rare streken. Alleen wel mijn spinner cone zoek! check hem even, zit er niet echt vast! beetje locktide zal helpen. Heb ik ook op de schroefjes gedaan op het onderstel.
Gr en succes!

Vliegt goed he. Hehehe dat van die spinner cone had ik even moeten zeggen. Klein beetje lijm erop en hij blijft zitten.

Veel plezier ermee :D
 
Die spinnercone ben ik gisteren ook verloren. Maar dat kwam ook omdat ik hem even op z'n neus had gezet om de accu er uit te halen.

Landen en opstijgen vind ik nog steeds erg moeilijk.

Blijf nog lekker oefenen.
 
Landen is een van de lastigste dingen. Zorg dat je tot vlak boven de grond nog op 1/4 gas zit. Op een meter hoogte haal je pas het gas er af. Dan heb je een nette landing en kun je tot het laatste moment sturen. Doe je (veel) hoger je gas dicht, dan wordt het meer gecontroleerd neerstorten. ;) Dat kan er wel netjes uit zien maar is geen landing zoals een vliegtuig hoort te maken. En als het waait, raak je anders stuurloos tenzij je goed met je richtingsroer en hoogteroer kunt vliegen (dus zonder rolroeren). :teacher:
 
Ik ben nu ook op zoek naar een goede trainer om snel en met weinig hulp te kunnen leren vliegen, ik heb nu ongeveer 1,5 jaar ervaring met een 4-kanaals heli en zoek nu iets snellers zoals deze prachtige apprentice. Naar ik hier lees is het dus het beste trainingsvliegtuig dat ongeveer RTF is en nog redelijk in prijs is. :)
Heeft hij last van oneffen gras, en is hij stabiel op de grond zodat hij niet direct omkantelt? Want ik ken bij mij in de buurt een veldje waar ook wel RC gevlogen wordt, maar vooral met motorzwevers en die hebben geen last, ze landen op hun buik.
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de hoogte van het gras af.
Tot op bepaalde hoogte gaat hij rijden tijdens de landing, word het hoger gaat hij op zijn neus staan tijdens de landing, staat het zeer hoog is het net of je land op de buik.
Dit geld voor een weide en geen aardappelveld of maisveld.
Bij twijfel schroef je gewoon het landinggestel er van af en land je ook op de buik, dit gaat ook zonder probleem.
Veel plezier met de Apprentise.

Johan.
 
Dankjewel voor het antwoord! Hoe zit het met de vliegtijd? Hoe lang kan je met de standaard batterij vliegrn? Is het goed om al een extra batterij te kopen? En kan je met dit vliegtuig leren vliegen zonder instructeur? Deze vragen stel ik omdat de clubs voor modelvliegen redelijk ver van mijn huiss zijn. En als je naar daar gaat en je zit een halfuur in de auto wil je ook wel wat langer dan een kwartiertje blijven vliegen. En jah ik wel naar dat veldje in het buurdorp gaan maar daar kan ik niet echt terecht voor een opleiding denk ik. Ik vlieg momenteel met de apprentice op de clearview rc simulator op de tablet. Trouwens nog een vraagje, is hij gemakkelijk te vervoeren, dus even in de verpakking en met de fiets mee te nemen of is dat iets te groot?
 
Laatst bewerkt:
het is altijd goed om een extra batt bij je te hebben dan kan je wat langer vliegen.Ik heb zelf 2 stuks voor de apprentice en als ik rustig vliegt
dan haal ik zeker de 15 minuten soms zelfs 20 minuten.

Maar uhh op je fiets zal wel moeilijk worden want het is een vrij grote
doos om mee te nemen:)
Of je maakt een karretje achter je fiets dan kan je hem er makkelijk in doen.
 
Als men er regelmatig met een motorzwever vliegt, ga er dan eens een praatje maken.
Mogelijk wil wel iemand je leren vliegen, wil misschien een ommetje maken om jou op te laden bij je thuis.

Probeer maar eens.:)
Waar woon je trouwens?

Johan.
 
Dank jullie voor de antwoorden! Ik stel zo veel vragen omdat ik gewoon zeker wil zijn dat ik iets zal kopen dat goed is ;-). Ik woon in elewijt. Dat is een deelgemeente van zemst. Het veldje is in Eppegem.
Het veld is wel met redelijk wat putten en bulten, maar ik heb gezien dat je het vliegruig ook gewoon kan gooien. Ik ben al een keertje langsgeweest een tweetal weken geleden en ze zeiden me wat meer info op te zoeken over de multiplex easyglider, ik was dan ook nar de easystar en de mentor gaan kijken. Tot ik de rtf apprentice vond. Het goedkoopste en waarschijnlijk de beste ;-). Wanneer weet je dat de batterij bijna leeg is? Een bieptoon of voel je zoals bij mijn heli dat je meer gas moet geven om hetzelfde vermogen te bereiken?
 
Laatst bewerkt:
Als de batterij bijna op is, dan ben je te laat. Je moet een lipo nooit helemaal leeg vliegen, dat gaat ten koste van de levensduur van de lipo. Op de bijgeleverde lipo vliegt ie ongeveer 15 minuten, hou standaard 10 minuten aan en dan zit je altijd goed.

Of dit een goed toestel voor je is weet ik niet, dat ligt helemaal aan jezelf. Ik vind hem fantastisch om te vliegen. Door de giro die erin zit kun je in het begin niet veel fout doen, hij corrigeerd zichzelf weer als je de sticks loslaat, met landen en steigen zou iets fout kunnen gaan als het terrein teveel bulten of gaten heeft.
Als je het landingsgestel eronderuit haalt en je land op de buik, dan raakt de propellor wel de grond bij het landen, misschien is die propellor te vervangen voor een klappropellor.
 
Oke, ik zal in het weekend nog eens naar dat veldje gaan in de hoop dat die mensen er zijn, misschien dat zij me wel willen leren vliegen. :)
 
Hallo Heli Freak kun je mij dit toestel aanraden ik vindt vliegen ontzettend leuk en ik zit ook op een vliegclub maar natuurlijk ben ik daar ook wel eens alleen en ik vindt het vervelend om telkens mensen lastig te vallen met vragen om hulp, Het opstijgen en vliegen op zich lukt wel maar het landen daar heb ik eigenlijk nog hulp bij nodig.
Kun je mij als je wilt een mail sturen met jou bevindingen en natuurlijk als er meer vliegers met het zelfde toestel zijn die kunnen mij ook mailen. Ook heb ik een adv: op het forum geplaatst onder de kop gevraagd voor dit toestel.
Met vriendelijke groet en alvast bedankt Jack.
jackthomasse@hetnet.nl
 
@jack3: Als je vaker bij een club komt, overleg dan met de ervaren piloten wat de beste keuze is. Als ze bereid zijn om je les te geven, neem dan de tijd en moeite om het niet te leren met corrigerende elektronica.

Ik heb afgelopen week ook weer iemand laten zien dat het niet zaligmakend is, vooral bij wat hardere wind. Dat was een HobbyZone Glasair, maar met soortgelijke correctiemiddelen. Zonder techniek ingeschakeld was er prima mee te vliegen bij wat wind. Met de correctie aan was het flink corrigeren om de beperkingen door het automatisch corrigeren niet fataal te laten worden.
 
Back
Top